Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادستان‌های ترکیه خواستار صدور حکم حبس ابد برای سه روزنامه‌نگار کهنه‌کار ترکیه‌ای متهم به ارتباط داشتن با کودتای نافرجام سال 2016 میلادی شدند؛ پرونده‌ای که نگرانی‌های تازه‌ای را درخصوص وضعیت آزادی بیان در این کشور به وجود آورده است.

ایران آنلاین / دو برادر به نام‌های احمد و مهمت آلتام و نازلی ایلیجاک، گزارشگر سرشناس ترکیه‌ای در روند دادرسی که از ژوئن سال جاری میلادی در دادگاه کیفری استانبول آغاز شده به نقض قانون اساسی ترکیه متهم شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها به ارتباط داشتن با فتح‌الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا که به گفته آنکارا مغز متفکر کودتای نافرجام با هدف سرنگونی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه است، متهم شده‌اند.

این روزنامه نگاران به داشتن اطلاع قبلی از وقوع این کودتای نافرجام و مشارکت در ارسال پیام‌های محرمانه درخصوص وقوع این کودتا از جمله کمپین تبلیغاتی اکتبر سال ۲۰۱۵ توسط روزنامه تعطیل شده "زمان" متهم شده‌اند. این در حالی است که این سه روزنامه‌نگار تمامی این اتهامات را رد می‌کنند.

ایلیجاک ۷۳ ساله یکی از نخستین روزنامه نگارانی بود که در ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی پس از وقوع کودتای نافرجام بازداشت شد. وی که در سال ۱۹۹۹ میلادی برای مدت محدودی یکی از نمایندگان پارلمانی ترکیه بود برای روزنامه‌های مختلفی از جمله حریت مقاله نوشته است.

احمد آلتان ۶۷ ساله یک رمان نویس و روزنامه‌نگار است که برای برخی از روزنامه‌های مطرح ترکیه از جمله حریت و ملیت و همچنین روزنامه "طرف" مطالبی نوشته است. مهمت آلتان ۶۴ ساله نیز چندین جلد کتاب درخصوص سیاست‌های ترکیه نوشته است. این دو برادر اوایل سپتامبر سال جاری میلادی بازداشت شدند اما احمد آلتان در اواسط سپتامبر پیش از آنکه مجددا بازداشت شود، آزاد شده بود.

در همین پرونده دادستان‌ها همچنین خواستار صدور حکم حبس ابد برای یعقوب شیمشک، مدیر بازاریابی روزنامه زمان، شکری طغرل اوزسنگل، استاد دانشگاه افسری و فیضی یازیجی، صفحه بند روزنامه زمان شده‌اند. برادران آلتان و ایلیجاک همچنین به حضور یافتن در یک برنامه تلویزیونی در یک کانال تلویزیونی حامی گولن پیش از وقوع کودتای نافرجام سال گذشته و مطرح کردن این پیام که سرنگونی اردوغان نزدیک است متهم شده‌اند.

این پرونده کاملا مجزا از روند دادگاهی ۱۷ تن از نویسندگان،‌ کاریکاتوریست‌ها و مدیران کنونی و سابق "جمهوریت" به اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی است. در تازه‌ترین شاخص آزادی مطبوعاتی جهان که توسط خبرنگاران بدون مرز منتشر شده ترکیه در رتبه ۱۵۵ پایین‌تر از بلاروس و جمهوری دموکراتیک کنگو قرار گرفته است.

براساس گزارش وب‌سایت آزادی مطبوعاتی P۲۴ در حال حاضر ۱۵۳ روزنامه نگار در ترکیه بازداشت هستند که اکثر آنها در دوران حالت فوق‌العاده‌ای که به دنبال کودتای نافرجام اعمال شده بود دستگیر شده‌اند. / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۷۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۰ همت کالای قاچاق و دستگیری ۹۴۵ متهم اقتصادی در سال جاری

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از کشف ۲۰ همت کالای قاچاق و دستگیری ۹۴۵ متهم اقتصادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار حسین رحیمی اظهار کرد: در فروردین سال جاری، ۸۵۰۵ پرونده در حوزه‌های مختلف تشکیل شد که نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش داشتیم.

وی افزود: سال جاری شاهد رشد ۷۷ درصدی برخورد و مقابله با پرونده‌های کلان و سازمان یافته اقتصادی هستیم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا ادامه داد: در فروردین امسال، پلیس امنیت اقتصادی توانست ۵۲ مرحله عملیات در راستای مقابله با قاچاق کالا و ارز و جرایم اقتصادی سازمان یافته در کشور به انجام برساند.

سردار رحیمی با اشاره به تشکیل ۹۲۵ فقره پرونده برای مجرمان و مفسدان اقتصادی گفت: در مجموع از این تعداد پرونده، ۹۴۵ متهم اقتصادی دستگیر شدند، همچنین ۶۳۲ خودرو حامل کالای قاچاق توقیف شد.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع این عملیات‌ها، ۲۰ همت کالای قاچاق کشف و ضبط شد که بر اساس اعلام کارشناسان، نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۵۲۳ درصدی هستیم.

کد خبر 751155

دیگر خبرها

  • دستگیری محکوم متواری در گلوگاه
  • ترکیه حمله رژیم صهیونیستی به رفح را محکوم کرد
  • دستگیری متهم کلاهبرداری ۶ میلیارد ریالی رسید جعلی خرید در قم
  • کشف ۲۰ همت کالای قاچاق و دستگیری ۹۴۵ متهم اقتصادی در سال جاری
  • جزئیات جدید از دادگاه پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود
  • ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند
  • مرگ؛ ایستگاه پایانی دو قاتل | اتفاق شیرین برای یک محکوم به قصاص که تا یک قدمی چوبه دار قرار گرفت اما ...
  • قاچاقچی سوخت در امیدیه محکوم به پرداخت جزای نقدی شد
  • جریمه 23 میلیون تومانی قاچاق البسه در نهبندان
  • اعلام حکم دختری که باعث مرگ مادرش شد