Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مرکزي با بيان اينکه 860 اثر تاريخي در سطح استان مرکزي به ثبت رسيده است گفت: تخريب خانه تاريخي حاجباشي اراک توسط برخي از وراث آن انجام گرفته است. به گزارش خبرگزاري تسنيم از اراک، ميراث فرهنگي، شامل آثار باقي مانده از گذشتگان است که نشانگر حرکت انسان در طول تاريخ مي باشد و با شناسايي آن زمينه شناخت هويت و خط حرکت فرهنگي او ميسر مي گردد، انسان از همان زماني که در ذهن خود توانست وقايعي را که در گذر زمان اتفاق افتاده به ياد بسپارد و آنها را به عنوان تجربه در زندگي روزمره خود به کار برد همان تجربه ها ارزش خاصي در نزد انسان پيدا کرد چرا که آنها با مشقت به دست آمده و از نسلي به نسل ديگر انتقال يافته و حتي بعضي از اين تجربه ها جان مايه يک نسل بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به اهميت ميراث فرهنگي و ضرورت حفظ آنها در جامعه خبرنگاران خبرگزاري تسنيم استان مرکزي در مصاحبه‌اي تفصيلي با "سيدمحمد حسيني" مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مرکزي موضوعات مختلف در حوزه ميراث فرهنگي استان را به گفت‌و‌گو نشستند.
مشروح گفت‌و‌گوي خبرگزاري تسنيم استان مرکزي با "سيدمحمد حسيني" مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مرکزي در زير مي‌آيد:
تسنيم: با توجه به اينکه بيش از 2 هزار اثر تاريخي در استان مرکزي وجود دارد، پاسداشت و حفظ بناهاي تاريخي از اهميت بالايي برخوردار است، در مورد عملکرد ميراث فرهنگي از سوي شما چه اقداماتي انجام شده است؟
حسيني: وظيفه ما ابتدا تعيين اولويت‌هاي بناي تاريخي در طول سال بر مبناي ميزان اعتباري که تخصيص داده شده براي حفظ و مرمت آنها است، اعتبارات موجود از دو محل اعتبارات استاني وملي تعميم و تامين مي‌شود.
با وجود کاهش و افت ظرفيت اعتبارات در دو سال اخير و با توجه به کمبود منابع بودجه براي حفاظت از حدود 860 اثر تاريخي به ثبت رسيده در کل استان مرکزي، منابع اعتباري پاسخگو امور نيست، به همين سبب در استان و شهرستان‌ها بر مبناي آثار ثبت شده، فرمانداران به عنوان رئيس کميته برنامه‌ريزي شهرستان‌ها و توزيع کننده اعتبارات با اولويت عمل مي‌کنند.
در اين راستا از فرمانداران شهرستان براي تامين اعتبار حداقلي حفظ و نگهداري بناهاي تاريخي انتظار داريم که به مقتضي شرايط و تعداد بناهاي تاريخي اعتبار مورد نظر را در نظر بگيرند، در واقع نهاد ميراث فرهنگي درآمدي ندارد و درآمد ملي و سهم اعتبارات استاني تنها پشتوانه فعاليت ميراث فرهنگي است.
با چانه زني و پيگيري‌هاي مکرر گاهي مقدار بيشتري از آن مورد در نظر گرفته شده دريافت مي‌کنيم، ولي همچنان از مديريت کلان و فرمانداران استان تقاضاي همکاري بيشتري براي حفظ و مرمت آثار تاريخي موجود را داريم.
تسنيم: انتشار خبري در مدت اخير مبني بر تخريب بخشي از خانه قديمي حاجباشي در اراک داشتيم، در اين مورد توضيح کامل‌تري دهيد؟
حسيني: بناهاي ثبت آثارملي بايد داراي معيارو آرايه‌هاي معماري ارزشي باشد، خانه قديمي حاجباشي داراي گزينه‌هاي مورد نظربوده و به ثبت آثار ملي رسيده است، روند ثبت آثار ابتدا با آگاهي دادن به مالکين اثر و دريافت نظر مخالف يا موافق آنها است و در صورت در دسترس نبودن مالکين به روزنامه‌هاي کثيرالانتشار آگهي داده مي‌شود.
تخريب خانه قديمي حاجباشي اراک بدست برخي از وراث آن انجام گرفته است و تاکنون شکايتي هم در اين راستا تنظيم و تسليم مقامات قضايي شده، راه مخالفت با ثبت آثار تاريخي و خارج کردن آن از ليست آثار ملي تخريب آن نيست و اين مخالفت تنها از مراجع قانوني امکان‌پذير است.
تسنيم: در برخي از خبرگزاري‌ها به نقل از شاهدان عيني در محل هنگام تخريب خبري منتشر شد مبني بر اينکه وجود لودرهاي شهرداري درصحنه تخريب مشاهده شده است و پس ازانتشار خبر لودرها محل را ترک مي‌کنند، اين خبر تا چه اندازه صحت دارد؟
حسيني: شواهدي براي حضور مستقيم شهرداري در محل بدست نيامده، با شهردار هم صحبت شد که در اين رابطه اظهار نگراني کردند، در اين راستا کارشناسان و يگان حفاظت براي کشف موضوع به محل مراجعه کرده ولي تاکنون دخالت مستقيم اعضا شهرداري در تخريب تاييد نشده است.
تسنيم: پيش از اين اعلام شده بود که بسياري از دستگاه‌ها براي مرمت و بازسازي بازار قديمي اراک همکاري لازم را ندارند، آيا شهرداري هم در اين ليست قرار دارد؟
حسيني: شهرداري اقدامات مقطعي را انجام داده که شامل کف‌سازي برخي از سراهاي بازار بوده ولي اين کافي نيست، در طرح 3 ساله بازسازي بازارقديمي اراک نياز به مبلغي بالغ بر 22ميليارد تومان است که به غير از سازمان ميراث فرهنگي هيچکدام از دستگاه‌ها به اين طرح ورود پيدا نکرده‌اند.
با توجه به اينکه بخش عمده‌اي از سراهاي بازار وحجره‌ها متعلق به اوقاف است از اين نهاد انتظار همکاري وهمياري بيشتري به هدف بازسازي و مرمت بازار مي‌رود و همچنين شهرداري هر شهر داراي بافت تاريخي مي‌تواند نقش مهم و تاثير گذاري در پروژه‌هايي اينچنين داشته باشد که البته با تاجران شهردارجديد اراک مذاکراتي شده و رويکرد خوبي نسبت به همکاري در اين زمينه داشته است.
يکي از کارگاه‌هاي بسيار فعال ميراث فرهنگي بازار اراک است که به سبب شرايط نامطلوب با سفر رئيس جمهور به استان مرکزي و اراک منابعي نسبتا قابل قبول دريافت کرده‌ايم، در پروژه مرمت بازار ميراث فرهنگي در چند جهت مشغول فعاليت است، قسمتي از سقف بازار که اخيرا ريزش کرده در حالي بوده که احتمال تخريب آن وجود داشته و در حين فعاليت و انجام بازسازي ريزش سقف امري غيرطبيعي نبوده و نيست.
برخي از سقوف پوسيدگي با اندازه بسيار بالايي دارند که در مرمت راهي بجز برداشتن آن وجود ندارد و سقف مذکور ريخته شده بازار هم در حال جمع‌آوري بوده که بخشي از آن آوار شده است، براي تمامي عمليات بازسازي بازاراراک ناظروجود دارد و معاون ميراث فرهنگي به شکل مستمر بر کارهاي پيمانکار نظارت دارد.
پيمانکاران تنها پس از دريافت شرح وظايف وعمليات و تاييد اجازه کار دارند و يکي از مجموعه‌هايي که بايد در راستاي بازسازي بازار همکاري مطلوب و فراواني داشته باشند قشر کسبه بازار و هيئت امنا آن است، بازار تبريز به ثبت جهاني رسيد زيرا 70 درصد اعتبارات مرمت را کسبه بازار تبريز تامين کردند، ولي متاسفانه در بازار اراک همکاري مطلوبي از سوي کسبه انجام نمي‌شود که اميواريم از اين پس بهتر شود.

تسنيم: مسجدجامع ساوه هم از آثار تاريخي ثبت ملي است، در حال حاضر چه وضعيتي دارد و مرمت آن چه روندي دارد؟
حسيني: مسجد جامع ساوه يادگاري از دوران آل بويه است که در سال 1310 به ثبت آثار ملي رسيده و در دوره‌هاي مختلف هم مورد بازسدر جنوب، دوايوان و يک مناره وچند شبستان است و همچنين محراب‌هايي دارد که با خطوط کوفي ازي و مرمت قرار گرفته بافت مسجد از خشت و گل تشکيل شده که مشتمل برصحن و گنبدي و دو محراب از دوره صفويه با خط ثلث است.
براي مرمت مسجد جامع ساوه سه پيمانکارمشغول بکار هستند که در مرحله ابتدايي جمع‌آوري لايه‌هاي فرسوده بام و عايق‌بندي و استحکام بخشي آن را داريم، کاناال‌بندي تاسيسات در صحن مسجد و فضاي پيرامون آن ساماندهي مي‌شود، 3 ميليارد و 500 ميليون ريال از اعتبارات سفر رئيس جمهور و در حدود 4ميليارد و 200 ميليون ريال ازپايگاه و 400 ميليون ريال هم از اعتبارات استاني بودجه تامين بازسازي تعيين و تعميم شده است.
اين مبالغ کفاف مرمت مسجد جامع را تا پايان نمي‌دهد، در برنامه‌ريزي پيش رو معين شده که پس از محوطه‌سازي مسجد جامع ساوه نورپردازي شود که همچنان با تامين بودجه بايد عملي شود، خوشبختانه نماينده ساوه در مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه و مورد همکاري کرده و در حال گرفتن کد اعتباري درراستاي تامين بودجه هستيم.
تسنيم: گاهي ديده شده که درپروژه بازسازي و مرمت به جاي معماران و کارگران ايراني از اتباع بيگانه بکارگرفته شده، در اين مورد توضيح دهيد؟
حسيني: به سبب حساسيت ناظرين بر پروژه از استان و ناظر از تهران حضور دارد، پروژه‌ها با پيمانکار است و کارگران و عوامل را پيمانکار استخدام مي‌کند و به سبب فعالتر بودن و کيفي کار کردن کارگران اتباع خارجي ممکن است پيمانکار تنها در زمينه کارهاي ساده و به عنوان کارگر ساده براي انتقال مصالح ساختماني در پروژه از آنها استفاده کند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۴۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان ، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان در دیدار با امیر کرم‌زاده مدیرکل و شورای مدیران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت مقوله میراث‌فرهنگی گفت: بی‌تردید وظیفه همگی ما حفاظت از میراث‌فرهنگی است، زیرا میراث‌فرهنگی بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ما است و ما از طریق میراث‌فرهنگی می‌توانیم آنچه پدران ما ایجاد کردند را حفاظت و به سایر مردمان از سراسر جهان نشان دهیم.

آیت‌الله طباطبایی نژاد  تأکید کرد: پیشنهاد دارم تا باخرد جمعی و همت شما مسئولان، موزه بزرگ اصفهان تأسیس شود و تمامی آثار پدرانمان در معرض نگاه همگان قرار گیرد.

او گفت: باید تلاش کنیم در کنار حفاظت از میراث‌فرهنگی، مردم هم بتوانند مطابق با نیاز‌های روز زندگی خوبی داشته باشند، لذا پیشنهاد می‌کنم با تلفیق مناسب میراث‌فرهنگی و هنر‌های سنتی با علم روز، شرایط مناسبی را برای زندگی مردم خصوصاً مالکان خانه‌های تاریخی فراهم آورید.

آیت‌الله یوسف طباطبایی نژاد افزود: با توجه به اینکه اصفهان قلب هنر ایران است باید همان‌گونه که به هنر می‌پردازید، هنرمندان به‌ویژه هنرمند پیشکسوت را نیز مورد تفقد و دلجوئی قرار گیرند. 

در این دیدار مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز گفت:  بی‌تردید توجه به زنده نگه‌داشتن میراث‌فرهنگی به‌ویژه میراث‌فرهنگی ایران دوران اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کرم زاده  افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره تأکید داشته‌اند این بنا‌ها فارغ از اینکه چه کسانی در آنها زندگی کرده‌اند مرهون و حاصل دسترنج مردم مسلمان ایران است.

او گفت: اصفهان نگین گردشگری و صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور است، لذا با توجه به کمبود اعتبارات ،  تقاضامندم تا با جلب حمایت شرکت‌های بزرگ همچون ذوب‌آهن و همچنین مجامع خیرین استان در قالب جلب مسئولیت‌های اجتماعی آنها را به سمت مرمت و حفاظت از آثار تاریخی هدایت کنند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.

اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به شمار می‌رود و از ۲۹۹ رشته صنایع دستی مربوط به ایران ۲۰۰ رشته مربوط به این استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود