Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@03:14:15 GMT

«خبرسازترين متهمان و محکومان»

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۲۶۵۵۳

«خبرسازترين متهمان و محکومان»

خبرگزاري آريا - همواره در دستگاه قضايي پرونده‌هاي مهمي مطرح بوده و هست؛ بخشي از اين پرونده‌ها مربوط به چهره‌هاي شناخته شده کشور است که تعدادي از آن‌ها محکوم شده و در حال سپري کردن دوران محکوميت خود بوده و برخي ديگر عنوان متهم را با خود به يدک مي‌کشند.
به گزارش ايسنا، از جمله اين پرونده‌ها مي‌توان به پرونده‌ محمودرضاخاوري، بابک زنجاني، مهدي جهانگيري، محمدرضا رحيمي، حميد بقايي، محمدعلي طاهري، نازنين زاغري، محمود احمدي‌نژاد، مهدي هاشمي و سعيد مرتضوي در دستگاه قضايي اشاره کرد که آخرين وضعيت آن‌ها به شرح زير است:
نام متهم يا محکوم عناوين اتهامي پرونده در چه مرحله‌اي است؟ *بابک زنجاني
*مهدي شمس
*حميد فلاح هروي
اتهامات «بابک زنجاني» متهم اصلي پرونده موسوم به فساد نفتي؛ افساد في‌الارض از طريق اخلال در نظام اقتصادي کشور، کلاهبرداري از شرکت ملي نفت، بانک مسکن و تامين اجتماعي، پولشويي، جعل 24 فقره اسناد بانکي و صورت حساب‌هاي بانکي، جعل حواله‌هاي ارزي و جعل دستور انتقال بين بانک‌ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتهامات «مهدي شمس» متهم رديف دوم، افساد في‌الارض از طريق اخلال در نظام اقتصادي، مشارکت در کلاهبرداري از شرکت ملي نفت ايران، مشارکت در پولشويي و کلاهبرداري. اتهامات «حميد فلاح هروي» متهم رديف سوم اين پرونده نيز، افساد في الارض از طريق اخلال در نظام اقتصادي، مشارکت در کلاهبرداري از يک شرکت، مشارکت در کلاهبرداري از تامين اجتماعي و مشارکت در پولشويي است.
/هر سه نفر در زندان بسر مي‌برند/
طبق راي صادره از سوي دادگاه بدوي اين سه متهم مفسد في‌الارض شناخته و به اعدام، رد مال شاکي و شرکت ملي نفت ايران و جزاي نقدي محکوم شدند.
حکم اعدام بابک زنجاني از سوي ديوان عالي کشور تاييد و حکم دو متهم ديگر پرونده نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد. پس از رسيدگي به پرونده اين دو متهم در دادگاه تجديدنظر، مهدي شمس متهم رديف دوم پرونده به 20 سال حبس و رد مال تضامني با بابک زنجاني و فلاح هروي به مبلغ 65 ميليون يورو که بايد به بانک مسکن بدهد، محکوم شد. حميد فلاح هروي متهم رديف سوم پرونده نيز به 20 سال حبس و رد مال شامل يک دستگاه خودروي بنز، يک ميليارد هديه ازدواج دخترش و منزلي در شهرک غرب که از طرف بابک زنجاني به عنوان هديه به او داده شده بود و دو ميليون دلار سود حاصل از بانک FIIB محکوم شد.
محمودرضا خاوري اتهامات مديرعامل وقت بانک ملي و يکي از متهمان پرونده موسوم به فساد بزرگ بانکي اخلال در نظام اقتصادي و دريافت رشوه مطرح شده است.
/دادگاه خاوري به صورت غيابي برگزار شد/
پس از رسيدگي به پرونده «محمودرضا خاوري» در تاريخ 30 آبان ماه سال جاري در شعبه 26 دادگاه انقلاب، وي بابت اتهام اخلال در نظام اقتصادي به 20 سال حبس و بابت اتهام دريافت رشوه به 10 سال حبس و همچنين پرداخت 3 ميليون دلار پول نقد به عنوان جزاي نقدي محکوم شد.
در روزهاي اخير خبري در فضاي مجازي مبني بر قتل نامبرده در کانادا منتشر شد که پليس کانادا اين موضوع را تکذيب کرد.
مهدي جهانگيريعنوان کلي اتهام نايب رئيس اتاق بازرگاني تهران، مالي مطرح شده است. نامبرده مهرماه سال جاري در کرمان بازداشت شد و پس از گذشت مدت زماني پرونده وي براي ادامه رسيدگي‌ها به تهران منتقل شد. متهم همچنان در بازداشت بسر مي برد.
محمود احمدي‌نژاد پرونده محمود احمدي‌نژاد رييس دولت‌هاي نهم و دهم با شکايت کميسيون اصل 90 مجلس و چند شاکي خصوصي در دادگاه کيفري يک استان تهران تشکيل شد. نامبرده خرداد ماه سال 92 از سوي شعبه 6 دادگاه کيفري يک استان تهران به دادگاه احضار شد. ظاهرا از وي براي حضور در دادگاه دعوت به عمل آمده که احمدي نژاد حضور نيافته است. بر اساس آخرين اظهارنظر سخنگوي قوه قضاييه، احمدي نژاد هنوز محاکمه نشده است.
محمدرضا رحيمي اتهامات معاون اول رييس دولت دهم، اخذ رشوه و تحصيل مال از طريق نامشروع عنوان شد. /وي اکنون در حال سپري کردن دوران حبس خود در زندان است/
پس از رسيدگي به پرونده رحيمي در شعبه 6 دادگاه کيفري يک استان تهران در سال 93، وي به 15 سال حبس، پرداخت دو ميليارد و 850 ميليون تومان رد مال و يک ميليارد تومان جزاي نقدي محکوم شد. با اعتراض به راي، پرونده به ديوان عالي کشور رفت و ديوان با تاييد مجازات‌هاي رد مال و جزاي نقدي، رحيمي را به پنج سال و 91 روز حبس و پرداخت دو ميليارد و 850 ميليون تومان رد مال و يک ميليارد تومان جزاي نقدي محکوم کرد.
سرانجام نامبرده در تاريخ 26 بهمن ماه سال 93 براي اجراي حکم حبس به زندان منتقل شد.
مهدي هاشميعناوين اتهام وي از سوي مقامات قضايي امنيتي و اقتصادي عنوان شد. /وي اکنون در حال سپري کردن دوران حبس خود است/
اواخر سال 93 حکم دادگاه بدوي از سوي شعبه 28 دادگاه انقلاب در خصوص پرونده مهدي هاشمي صادر شد و بر اساس آن، مهدي هاشمي به حبس، جزاي نقدي، رد مال و انفصال از خدمات دولتي محکوم شد. با اعتراض متهم به راي صادره، پرونده به دادگاه تجديدنظر ارسال و در نهايت دادگاه تجديدنظر حکم دادگاه بدوي را تاييد کرد و وي مرداد 94 براي اجراي حکم راهي اوين شد.
حميد بقاييطبق گفته مقامات قضايي، اتهامات وي مالي است. حميد بقايي که سابقه بازداشت در سال هاي اخير را دارد، تير ماه امسال نيز مجددا بازداشت شد.
مهر ماه سال 96 حميد بقايي در دادگاه کارکنان دولت حضور يافت که البته تاکنون حکمي براي وي در اين پرونده صادر نشده است.
سعيد مرتضوي
دادستان سابق تهران و مديرعامل وقت سازمان تامين اجتماعي در دو پرونده مطرح با عناوين «کهريزک» و «تامين اجتماعي» داراي اتهامات متعدد است. البته پرونده وي در خصوص سازمان تامين اجتماعي دو بخش دارد.
پرونده نخست در رابطه با حادثه کهريزک و پيرامون قتل هايي بود که شکات خصوصي شکايت کردند، دادگاه قتل عمد تشخيص داد و مباشرين را محکوم کرد، اما چون رضايت دادند، قصاص انجام نشد و از باب جنبه عمومي تحمل کيفر کردند. مرتضوي در اين پرونده به معاونت در قتل عمد متهم شد، نهايتا دادگاه بدوي وي را به 5 سال حبس محکوم کرد و دادگاه تجديدنظر به دليل اظهار ندامت حکم حبس را به دو سال تقليل داد.
پرونده ديگر مرتضوي درباره سازمان تامين اجتماعي و راي ديوان عدالت اداري بود. بحث اين بود که مرتضوي در آن مقطع مي تواند به عنوان رييس سازمان باشد يا خير. اين پرونده در دادگاه رسيدگي شد که دادگاه بدوي به مجرميت و شش ماه حبس راي داد، اما دادگاه تجديدنظر نپذيرفت و وي را از اين اتهام تبرئه کرد.
بخش ديگري از پرونده سازمان تامين اجتماعي مربوط به موضوع تحقيق و تفحص از اين سازمان است که در ارتباط با آن پرونده هنوز حکم صادر نشده است.
محمدعلي طاهري اتهامات سرکرده گروه موسوم به عرفان حلقه در دو پرونده جداگانه توهين به مقدسات و افساد في الارض و ... عنوان شد.
/نامبرده هم‌اکنون در زندان است/
طاهري در سال 90 به اتهام توهين به مقدسات بازداشت و پس از محاکمه، به 5 سال حبس و پرداخت جزاي نقدي و شلاق محکوم شد.
در سال 93 وي مجددا به اتهام افساد في الارض محاکمه و حکم اعدام برايش صادر شد که با اعتراض، پرونده به ديوان عالي کشور رفت. ديوان عالي حکم را نقض و براي رسيدگي به شعبه هم عرض ( 26 دادگاه انقلاب) فرستاد. شعبه مذکور نيز حکم اعدام را تاييد کرد.
با اعتراض دوباره، ديوان عالي کشور بار ديگر حکم صادره مبني بر اعدام را نقض کرد و پرونده را به شعبه هم عرض (15 دادگاه انقلاب) ارجاع داد.

نازنين زاغري
اتهام زاغري شهروند ايراني - انگليسي دست داشتن در فعاليت‌هاي ضدنظام عنوان شده است. /زاغري اکنون در اوين بسر مي‌برد/
وي در سال 95 در جريان سفري که به ايران داشت به اتهام دست داشتن در فعاليت‌هاي ضد نظام بازداشت و پس از محاکمه در دادگاه انقلاب، به 5 سال حبس محکوم شد.

زهرا ميرزايي- خبرنگار حقوقي ايسنا
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۶۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی پرونده متهمان فروش سوخت یارانه‌ای در تعزیرات حکومتی زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ مظفری گفت: پرونده قاچاق فروش غیرمجاز ۱۵ هزار و ۶۴۳ لیتر نفت گاز یارانه‌ای به ارزش یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال در شعبه ششم بدوی تعزیرات حکومتی زنجان رسیدگی شد.

وی افزود: شعبه با توجه به مدارک موجود، تخلف را محرز و علاوه بر ضبط کالای کشف شده و تحویل آن به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی زنجان برای توزیع در جایگاه‌های سوخت، متخلف را به پرداخت ۲ میلیارد و ۳۱۸ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان ادامه داد: شعبه همچنین به دلیل بهای مال از دست رفته، یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون ریال معادل ارزش سوخت به جریمه اضافه و متخلف را جمعاً به پرداخت سه میلیارد و ۴۷۷ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.


مظفری  گفت: بازرسان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گزارش این تخلف را کشف و پرونده آن را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

دیگر خبرها

  • بررسی پرونده متهمان فروش سوخت یارانه‌ای در تعزیرات حکومتی زنجان
  • رسیدگی به پرونده متهمان فروش سوخت یارانه‌ای در تعزیرات حکومتی زنجان
  • نگاهی به بی‌بدن|متهمان ردیف اول قتل که قاتل نیستند!
  • متقاضیان خرید مسکن حتما بخوانند
  • ماجرای قتل غزاله و اعدام آرمان؛ رابطه‌ای بی فرجام
  • هیئت منصفه دادگاه مطبوعات مدیرمسئول رویداد۲۴ را مجرم دانست
  • ۱۵ متهم تحت تعقیب در خرمشهر بازداشت شدند
  • کلاهبرداری ۲ هزار میلیاردی ۲ خواهر در مازندران
  • باند کلاهبرداری ۲۰۰۰ میلیاردی املاک در مازندران متلاشی شد
  • انهدام باند کلاهبرداری ۲ هزار میلیاردی در مازندران