Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-28@17:52:39 GMT

تاثیر سرعت اینترنت بر رشد اقتصادی

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۲۷۱۴۰

تاثیر سرعت اینترنت بر رشد اقتصادی

یک کارشناس حوزه تجارت الکترونیک با اشاره به تاثیر افزایش سرعت اینترنت در افزایش رشد تولید ناخالص داخلی در کشورها بر نقش مهم اقتصاد دیجیتالی در تقویت جایگاه اقتصادی کشورها تاکید کرد.
به گزارش صدای ایران مصطفی امیری - کارشناس تجارت الکترونیک - با بیان این‌که در ابتدا اینترنت بستری برای بازاریابی تولیدات مرتبط با دیگر حوزه های اقتصادی بود، اظهار کرد: اینترنت می‌تواند نرخ بهره‌وری اقتصادی را در کشور افزایش دهد و همین‌طور هزینه فروش و بازاریابی محصولات مختلف را کاهش دهد که در نهایت می‌تواند حتی باعث کاهش قیمت آنها هم بشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به رابطه رونق اقتصاد دیجیتال و اشتغال در کشورها، اظهار کرد: سرانه ایجاد اشتغال در کسب‌وکارهای اینترنتی نسبت به کسب‌وکارهای سنتی یک پنجم است. به این معنی که مثلا برای راه‌اندازی یک کارخانه اگر ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است، برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی با همان ابعاد سودآوری ۳۰ میلیون تومان لازم است که با توجه به مزیت‌ شفافیتی که در اینترنت وجود دارد می‌تواند قیمت‌های کمتری را هم برای مشتریان فراهم آورد.
این کارشناس حوزه تجارت الکترونیک با بیان این‌که اگر می‌خواهیم جایگاه سازنده‌تری در اقتصاد جهانی ایفا کنیم، باید شرایطی را ایجاد کنیم تا تحریم‌ها شکنندگی کمتری داشته باشند، گفت: اگر در حوزه‌ای همانند اقتصاد دیجیتال توان خود را بالا ببریم، خود به خود می‌توانیم بسیاری از تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم همان طور که کشورهایی همانند هند، چین و روسیه علی رغم مسائل سیاسی موجود اما به دلیل قدرت اقتصادی و مخصوصا جایگاه بالایی که در اقتصاد دیجیتال کسب کرده‌اند همچنان جایگاه خود را در اقتصاد جهانی حفظ کرده‌اند و هیچ تحریمی هم نمی تواند باعث تزلزل آنها شود.
او با بیان این‌که یکی از نتایج بردن اقتصاد در بستر دیجیتالی، کاهش مصرف انرژی است، خاطر نشان کرد: یکی از کوچک‌ترین پیامدهای رونق اقتصاد دیجیتال کاهش رفت‌وآمدهای شهری و حتی بین شهری است که درنهایت باعث صرفه‌جویی در انرژی خواهد شد. در بستر اقتصاد دیجیتال شهروندان می توانند در خانه یا محل کار خود با اتصال به شبکه اینترنت بسیاری از مبادلات و نقل و انتقالات خود را انجام دهند.
وی با تاکید بر این که رونق اقتصاد دیجیتال می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری اقتصادی شود، تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده اگر کشوری ۱۵ درصد رشد اینترنت داشته باشد تا ۰.۲ درصد می‌تواند رشد تولید ناخالص داخلی خود را افزایش دهد. امری که زیرساخت‌های آن در کشور وجود دارد و تا چند سال آینده می‌توان با افزایش دسترسی شهروندان به اینترنت و البته فرهنگ‌سازی مناسب بستر این رشد اقتصادی مبتنی بر اینترنت را فراهم آورد.
اقتصاد دیجیتالی مفهوم نسبتا جدیدی است که با گسترش فناوری اطلاعات و بکارگیری آن در جوامع در حال تکامل است. اقتصاد دیجیتالی که در مواردی اقتصاد اینترنتی، اقتصاد نوینی یا اقتصاد شبکه‌ای نامیده می شود، اقتصادی است که بر پایه فناوری‌های دیجیتال شامل شبکه‌های ارتباط دیجیتالی (اینترنت و دیگر شبکه‌های ارزشی افزوده) رایانه‌ها، نرم افزار و دیگر فناوری‌های اطلاعاتی مرتبط استوار است.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۷۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا

نشریه بیزینس اینسایدر در گزارشی هشدار داد که آخرین داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا درباره اقتصاد کلان، نشان می دهد که اقتصاد این کشور ممکن است به سمت رکود تورمی حرکت کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشریه بیزینس اینسایدر در گزارشی هشدار داد که آخرین داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا درباره اقتصاد کلان، نشان می دهد که اقتصاد این کشور ممکن است به سمت رکود تورمی حرکت کند.

این نشریه در ادامه اضافه کرد که این داده‌های ناامید کننده حکایت از "چالش‌های سخت" پیش رو برای اقتصاد آمریکا دارد.

گزارش روز پنج‌شنبه همچنین نشان داد که تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ سالانه تنها 1.6 درصد در سه ماهه اول سال جاری میلادی افزایش یافته که بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های 2.5 درصدی است.

ترامپ: اقتصاد آمریکا طی یک سال آینده سقوط می‌کندپیش بینی وارد شدن اقتصاد آمریکا به رکود در 2024

رشد کندتر از حد انتظار اقتصاد آمریکا به دنبال افزایش 3.4 درصدی ثبت شده در اکتبر تا دسامبر 2023 و 4.9 درصدی در سه ماهه قبل از آن رخ داده است.

دیوید دونابدیان، مدیر ارشد سرمایه گذاری در بانک سی‌آی‌بی‌سی، به این رسانه گفت: این گزارش بدترین حالت ممکن بود (چراکه) رشد کندتر از حد انتظار همراه با تورم بالاتر از حد انتظار رخ می‌دهد.

بر اساس این گزارش، رشد ضعیف اقتصاد و افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده نشانه‌های بارز رکود تورمی است که با کندی اقتصادی و افزایش تورم در یک دوره زمانی طولانی مشخص می‌شود.

ایالات متحده آخرین بار در دهه 1970 دچار رکود تورمی شد، زمانی که با سقوط اقتصاد، تورم دو رقمی رخ داد. سیاستگذاران این کشور با افزایش نرخ بهره بانکی تا 20 درصد به این رکود تورمی واکنش نشان دادند و قیمت ها را کاهش دادند اما اقتصاد را وارد رکود عمیق‌تری کردند.

در ماه مارس، فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) از افزایش نرخ بهره صرف نظر کرد و آن را بین محدوده هدف 5.25 تا 5.5 درصد بدون تغییر باقی گذاشت. نشست بعدی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در اول ماه مه برنامه ریزی شده است.

در عین حال، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، که توسط فدرال رزرو به عنوان معیار کلیدی تورم استفاده می‌شود، با سرعت سالانه 3.4 درصد افزایش یافت که بیشترین جهش را در یک سال گذشته نشان می‌دهد.

اداره تجزیه و تحلیل اقتصادی گزارش داد که هزینه های مصرف کننده در ایالات متحده در ژانویه تا مارس 2.5 درصد افزایش داشته است که نسبت به رشد 3.3 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2023 و پیش بینی 3 درصدی کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • افزایش دوبرابری سهم اقتصاد دیجیتال در کشور با اجرای برنامه هفتم
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی متفاوت ایران در 10 سال آینده
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت
  • ۲۳۲ روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند