Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@18:16:47 GMT

فرهنگ «به من چه» در جامعه منتظر جایی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۲۷۲۳۲

فرهنگ «به من چه» در جامعه منتظر جایی ندارد

خبرگزاری شبستان: جامعه مطلوب آن است که مردم با احساس تکلیف دینی نسبت به همه کارها نظارت کنند و بی تفاوت نباشند و فرهنگ ِ«به من چه» نداشته باشند. در غیر این صورت عذاب الهی همه را دربر می گیرد.

گروه مهدویت خبرگزاری شبستان: اسلام، آیینی اجتماعی است و علاوه بر اصلاح فرد، به رشد اجتماعی و اصلاح جامعه هم نظر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برای بهبود وضع جامعه وضع قوانین لازم است و بهترین قوانین هم وقتی کارساز است که به آن عمل شود. ضامن اجرای قوانین اسلام، هم حکومت اسلامی است و هم نیروی اجرایی و قضایی و هم تعهد و احساس مسئولیت مردم. از این رو، یک تکلیف دینی به دوش همه است، به نام امر به معروف و نهی از منکر، به خصوص در مرحله «تذکر لسانی» که نظارت افراد بر عملکرد دیگران و دولت را در بردارد.

 

امر به معروف و نهی از منکر، دو فریضه واجب است و در کنار نماز و روزه از فروع دین به شمار می آید. خداوند در قرآن مکرر به آن دستور داده و آثار آن را فرموده است. از جمله در سوره مبارکه آل عمران، آیه 104؛ سوره لقمان، آیه 17؛ سوره حج، آیه 41 .

 

در روایات از این واجب به عنوان «اَسَمی الفرائض» و بالاترین واجب ها یاد شده است. امام باقر علیه السلام فرمودند: «إنّ الأمرَبِالمَعروف ِ و النّهیَ عَنِ المُنکَرِ سَبیلُ الأنبیاءِ و مِنهاجُ الصُّلحاءِ، فَریضةٌ عَظیمةٌ بِها تُقامُ الفرائضُ و تأمَنُ المذاهِبُ وتَحِلُّ المکاسِبُ؛ امر به معروف و نهی از منکر راه پیامبران و روش صالحان است، واجبی بزرگ که واجبات دیگر به وسیله آن برپا می شود و راه ها ایمن می گردد و کسب ها و درآمدها حلال می شود.»(1)

 

پیامبران الهی، پیشتاز عمل به این تکلیف بودند. خداوند یکی از رسالت های پیامبر اعظم صل الله علیه وآله را امر به معروف و نهی از منکر شمرده است. (2) در سیره امیرمومنان(ع) و ائمه(ع) دیگر هم انجام این وظیفه، جایگاه خاصی دارد.

 

حتی امام حسین علیه السلام قیام جاودانه خود را که برای مبارزه با ستم و جور و احیای دین و نفی بدعت ها و اجرای احکام قرآن بود با هدف امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرد.

 

در جامعه خداپسند، این فریضه باید زنده و اثرگذار باشد و همه نسبت به آن احساس تکلیف کنند و بی اعتنا نباشند. در روایات به کسی  که به این دو واجب عمل نمی کند و نه قلب،  نه زبان و نه با دست و اقدام عملی، عکس العملی از خود در مقابل مفاسد و گناهان و بدعت ها از خود نشان نمی دهد، «مرده ی زنده نما» و به تعبیر حضرت علی علیه السلام «میّتُ الأحیاء» گفته شده است. (3)

 

ناگفته نماند که عمل به این دو واجب شرعی، شرایطی دارد و برای آن مراحل و مراتب و شیوه های خاص بیان شده که باید با آنها آشنا بود و باید صفات شایسته و لازم برای آمر و ناهی را داشت و خودساخته بود تا به دیگرسازی پرداخت.

 

جامعه مطلوب آن است که مردم، با احساس تکلیف دینی نسبت به همه کارها نظارت کنند و بی تفاوت نباشند و فرهنگ ِ«به من چه» نداشته باشند. اگر این احساس وظیفه در جامعه کمرنگ شود و هر کس به امید دیگری دست روی دست بگذارد و حرفی نزند و اقدامی نکند، هم مفاسد دامنگیر همه می شود و هم عذاب الهی همه را دربر می گیرد. گنهکاران را به خاطر گناهشان و دیگران را به خاطر سکوتشان.

 

پیامبر خدا صل الله علیه وآله فرمودند: «هر گاه مردم منکر و زشتی را ببینند و جلوی آن را نگیرند، کیفر الهی همه را فرا می گیرد.» (4)

 

تلاش برای گسترش خوبی ها و معروف ها در جامعه و مقابله با بدی ها و مفاسد و ستم ها، بسیار مقدس است. کاری است که منجی بشریت حضرت مهدی علیه السلام با قیام جهانی اش این هدف را در سطح جهانی پیاده  و دنیا را اصلاح خواهد کرد.

 

منتظران او هم باید در حدّ توان در شعاع تاثیرگذاری خودشان به این مهم پرداخته و به این هدف کمک کنند. منتظر ظهور باید احساس تعهد و تکلیف کند و بی تفاوت نباشد.

 

پی نوشت ها:

1. وسائل الشیعه، ج 11، ص359

2. سوره اعراف آیه 157   

3. غررالحکم ج4، ص518

4. تفسیرتبیان، ج4،ص 44  

 

*برگرفته از «زندگی مهدوی(اخلاق و اوصاف منتظران)»، حجت الاسلام جواد محدثی

پایان پیام/99

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۷۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از منتخبین رویداد‌های فرهنگی استان یزد

علی محمد پارساییان مسئول فرهنگی سپاه الغدیر استان یزد گفت: دومین آیین تجلیل از منتخبین رویداد‌های فرهنگی استان در سال ۱۴۰۲ با حضور فعالان فرهنگی سراسر استان برگزار شد. 

او افزود: در این آیین از ۷۰ نفر از فعالان فرهنگی سراسر استان در سطوح ویژه، یک، دو و سه تقدیر شد.

مسئول فرهنگی سپاه الغدیر استان یزد ملاک انتخاب فعالان فرهنگی را رصد تمامی فعالیت‌های انجام شده در طول سال ۱۴۰۲ بیان کرد. 

پارسائیان بر اهمیت ترویج کار فرهنگی در جامعه تاکید کرد و بیان داشت: اگر فرهنگ یک جامعه درست باشد، تمامی کار‌ها تحت تاثیر این فرهنگ به خوبی پیش می‌رود و در مباحث روشنگری، امربه معروف و نهی از منکر می‌تواند موثر واقع شود.

او افزود: وقتی فرهنگ جامعه قوی و برخواسته از معنویت باشد، تمامی زوایای جامعه را در بر می‌گیرد و جامعه با شتاب بیشتری به سمت پیشرفت حرکت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • کسی احساس تکلیف کند در برابر مشکلات تسلیم نمی‌شود
  • مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد
  • لزوم احساس مسئولیت مسلمانان نسبت به همدیگر
  • استکبار جهانی همواره از بیداری ملت ها احساس خطر می‌کند
  • شهید مطهری تکلیف‌محور و وظیفه‌مند بود
  • ورزشکاران در فرهنگ جامعه نقش‌آفرین هستند
  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید
  • بزرگداشت روز معلم در مدرسه علمیه خواهران ماکو
  • تجلیل از منتخبین رویداد‌های فرهنگی استان یزد
  • رعایت و ترویج الزامات استاندارد در جامعه نوعی امر به معروف است