Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - حيدر جمال يکي از شخصيت‌هاي برجسته ديني روسيه بود که با فعاليت‌هاي اسلامي در اتحاد شوروي و روسيه به شخصيتي تاثرگذار تبديل شده بود.
به گزارش جام نيوز، پرويز قاسمي پژوهشگر و کارشناس مسائل روسيه درباره شخصيت معروف و برجسته ديني روسيه حيدر جمال مطالب زير را نوشته است.
حيدرجمال شخصيت معروف و برجسته ديني روسيه در سن 70 سالگي در شهر آلماتي قزاقستان درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او کتب و آثار فلسفي زيادي را براي بعد از خودش بر جاي گذاشته است. مردم روسيه همچنين استدلال هاي جمال در خصوص اقدامات برخي تروريست ها در قفقاز شمالي را بخاطر دارند. پيش از اين؛ سرويس امنيت فدرال روسيه دو پرونده جنايي بر عليه اين شخصيت ديني مطرح کرده بود.
حيدر جمال رئيس کميته اسلامي روسيه و عضو هيات رئيسه جنبش ميراث اسلامي روسيه در شب 5 دسامبر 2016 در سن 70 سالگي درگذشت. به گفته ماکسيم شفچنکو؛ روزنامه نگار و از آشنايان نزديک حيدرجمال؛ او در آلماتي قزاقستان دارفاني را وداع گفت و در تاريخ 6 دسامبر در قبرستان "کنساي-2" همان شهر دفن خواهد شد. بيماري سخت و بلند مدت- که در برخي خبرها نيز بيماري سرطان ذکر شده-؛ علت مرگ جمال اعلام شده است. در صفحه شخصي حيدر جمال در شبکه هاي اجتماعي؛ آخرين عکس او پيش از فوت منتشر شده است او در اين عکس در حالي که نشسته و به عصا تکيه داده است ؛ديده مي شود.
حيدر جمال متولد 6 نوامبر سال 1947 ميلادي در شهر مسکو از پدري آذري تبار و مادري روس است. جمال پس از اتمام دوران مدرسه؛ در سال 1965 ميلادي وارد انستيتو زبان هاي شرقي دانشگاه دولتي مسکو شد ولي پس از يکسال بخاطر مطرح شدن ناسيوناليسم بوروژوايي از آنجا اخراج شد. پس از اين اتفاق؛ او درجاهاي مختلف شروع به کار و فعاليت کرد از کار در تراشکاري گرفته تا تدريس خصوصي و تدريس زبان هاي خارجي. دانشجوي بازمانده از تحصيل؛ بعدا بعنوان ويراستار در انتشارات پزشکي مشغول بکارشد. در همانجا بود که جمال با ايليا ماسکوين فارغ التحصيل دانشکده بيولوژي دانشگاه دولتي مسکو آشناشد. ماسکوين در همين انتشاراتي بعنوان سردبير فعاليت مي نمود. به گفته جمال؛ ايليا ماسکوين دنياي جديدي را به روي او بازکرد. در سال 1979 ؛ حيدرجمال با محافل و جريان هاي اسلامي در تاجيکستان ارتباطاتي برقرار نمود. در همان دوران؛ اين دانشجوي سابق بهمراه الکساندر دوگين فيلسوف روس در جلسات و محافل يوگني گولوين نويسنده غيب باور شرکت مي‌کرد از پايان سال هاي 1980 ميلادي جمال فعالانه وارد فعاليت هاي اسلامي در اتحاد شوروي و روسيه مي شود؛ در تشکل ها و سازمان هاي مختلف حضور پيدا مي کند و نشريه "الوحده" و مجله "التوحيد" را منتشر مي‌کند.
در سال 1993 ميلادي؛ حيدر جمال در کنفرانس خارطوم شرکت مي‌کند کنفرانسي که سازمان بين المللي اسلامي «کميته اسلامي» در آن تاسيس گرديد و رهبري آن را پس از دوسال برعهده گرفت. او همچنين بدنبال راهيابي به دوماي دولتي روسيه از طرف جنبش حمايت از ارتش بوده است. حيدر جمال در تلويزيون روسيه چند برنامه در موضوع اسلام برگزار کرده است. او همچنين در دانشکده فلسفه دانشگاه دولتي مسکو تحت عنوان «سنت ها و واقعيت» سخنراني نموده است. از لحاظ اعتقادي؛ حيدر جمال مسلمان و پيرو مکتب شيعه دوازده امامي بوده است. شهرت و معروفيت حيدر جمال تنها به فعاليت هاي روزنامه نگاري و علمي او محدود و منحصر نمي شود. برخي تاليفات و اظهارات حيدرجمال بويژه در ارتباط با مناقشه در قفقاز شمالي و جنگ در چچن؛ همواره مورد توجه و بعضا محل اختلافات و مباحثات بوده است.
بعنوان نمونه ؛ او در يکي از برنامه هاي کانال تلويزيوني «فرهنگ» روسيه؛ در پاسخ به اين سوال که: شما در حال حاضر مي توانيد در اينجا علنا اعلام کنيد شهيداني که مردم بيگناه را مي‌کشند ؛ آنها مجرم هستند و به بهشت نمي روند؟ اينگونه جواب داد : «شهدا- آنها البته مسلمان هستند. آنها کاري را انجام مي دهند که بايد انجام دهند و آنها دريافت خواهند کرد همه آنچه را که به آنها وعده داده شده است». او همچنين در برنامه «امروز» کانال تلويزيوني «ان تي وي» روسيه در پاسخ به سوالي درخصوص عوامل اقدام تروريستي در نورد اوست؛ عاملان آنها را سازمانهاي بين المللي اسلامي افراطي اعلام نمود که در صدد ايجاد اختلاف و شکاف بين روسيه و جهان اسلام هستند. جمال همچنين آشکارا اقدام تروريستي در مدرسه بسلان روسيه و گروگان گرفتن دانش آموزان مدرسه را محکوم و در آن زمان در مصاحبه با يکي از روزنامه هاي روسيه و زماني که مادر يکي از گروگانگيران؛ اين اقدام را ستوده بود؛ اظهار داشت زن مسلمان معتقد نمي تواند نداند که قتل و کشتار انسان هاي بيگناه و کودکان طبق قرآن؛ بزرگترين گناه محسوب مي شود.
در مارس 2012؛ ماموران سرويس امنيت فدرال روسيه به بهانه نگهداري آثار و اقلام افراطي؛ آپارتمان محل اقامت حيدرجمال را مورد تفتيش قرار دادند. آنها هيچ چيز ممنوعه اي بدست نياوردند. واحد مطبوعاتي سررويس امنيت فدرال بعدا اعلام کرد که جمال متهم به توجيه تروريسم و نيز فراخوان عمومي براي انجام فعاليت هاي تروريستي و افراطي مي باشد.
دوبار در اين خصوص – يک بار تحت عنوان کمک به فعاليت هاي تروريستي و يک بار نيز به اتهام فراخوان عمومي به تغيير خشونت آميز سيستم قانون اساسي؛ نسبت به حيدرجمال اقامه دعوي شد ولي دادگاه تشکيل نشد. حيدرجمال داراي يک فرزند پسر به نام اورخان و يک فرزند دختر به نام کوثر مي باشد. اورخان به روزنامه نگاري اشتغال دارد و يکي از موسسان اتحاديه روزنامه نگاران ديني در سال 2000 ميلادي و اتحاديه روزنامه نگاران مسلمان روسيه در سال 2005 مي باشد. او در سال 2005 بنيانگذار و مدير اجرايي آژانس تحقيقات روزنامه نگاران «کميته تحقيق و تفحص» اتحاديه روزنامه نگاران روسيه شد.
حيدر جمال و ايران :
رئيس کميته اسلامي روسيه ارتباطات خوبي با ج.ا.ايران و نهادها و مراکز ذيربط فرهنگي و ديني کشورمان در فدراسيون روسيه داشته است. البته در مقاطعي و بويژه در چند سال اخير؛ فراز و نشيب هايي در اين ارتباطات و ديدگاه ها و مواضع ايشان وجود داشته است.
با حيدر جمال و دکتر شعردوست در مشهد مقدس- بهمن 1371
حيدر جمال جزو اولين شخصيت هاي ديني اسلامي روسيه مي باشد که پس ازفروپاشي شوروي چه بصورت دعوت انفرادي و چه درترکيب هيات هاي رسمي بارها به ج.ا.ايران سفر کرده است . درسال هايي که شوراي مفتيان روسيه هنوز شکل نگرفته و اداره ديني مسلمانان روسيه و مفتيات جمهوري ها درتکاپوي جدي براي تشکيل و تثبيت ساختار هاي خود در شرايط جديد دهه اول فروپاشي شوروي و در تلاش براي برقراري ارتباط با کشورهاي عربي اسلامي بودند ؛ اين حيدر جمال بود که نامش و شخصيتش در جامعه مسلمانان روسيه بيشتر ازهمه براي طرف هاي خارجي شناخته شده بود و غالبا در صدر و يا ترکيب هيات هاي ديني اسلامي روسيه به خارج دعوت مي شد.
در پايان ؛ يادداشت يکي از دوستان فرهنگي- جناب آقاي حسيني الست - و نيز يادداشت کوتاه شعردوست مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال هاي 1370 در خصوص حيدر جمال را مي‌خوانيد:
يادداشت حسيني الست :
يک خاطره
اواخر سال ٧٨ دوستي زنگ زد و يک فرد روس را معرفي کرد که متفکري انقلابي و همسو با ايران است پس از هماهنگي اوليه آمدند اداره کل. فارسي را به سختي و با لهجه تاجيکي صحبت مي کرد شخصي آمده بود ميزبان معيني نداشت حرفها و پيشنهادات فراواني خطاب به دولت و مسولين داشت لابه لاي حرفها گاه ترکي اذري صحبت مي‌کرد گفتم من هم ترکي ميدانم و آذري هستم بلند شد مرا بوسيد بعد از آن ديکر ترکي حرف زديم او را پيش اقاي ايماني پور بردم باهم گپ زدند جمال دنبال مخاطب اصلي خود مي گشت خيلي اصرار داشت با مراجع تقليد ديدار کند ... .
بار اولش بود که وارد ايران شده بود دو شبانه روز در منزل مهمان من بود به ديدار مراجع عظام در قم بردم با بعضي از مسولين ديدار کرد صحبت هاي ضد اسراييلي و ضد امريکايي اش حال وهواي خاصي داشت خيلي پر شور و با انگيزه بود حرف ها و طرح هاي بلند پروازانه اي در سر داشت خيلي زود خودموني مي شد آن دو روز بسيار خاطره انگيز بود تا اين اواخر هر وقت مي آمد ايران حال مرا جويا مي شد مي‌گفت من ايران با شما شروع کردم البته بعدها از بعضي مسولين نامهرباني ديد و در مواردي تلفني درد دل ميکرد.
جمال حيدر دوست داشتني بود با همه خصوصياتش داستان مشابهي با صفراف پيدا کردم ولي انصافا کسي جمال حيدر نمي‌شود خدا رحمتش کندجا دارد انجمن دوستي استين بالا بزند چه انکه او واقعا دوست ايران بود احساس عجيبي نسبت به ايران داشت تکيه کلامش همواره اين بود «گئج تانيش اولدوم ايراننان (دير آشنا شدم با ايران)» خبر مرگ او براي من بسيار غم انگيز بود.
يادداشت دکتر شعردوست :
جناب آقاى قاسمى با سلام و آرزوى توفيق و بهروزى براى شما. از شنيدن خبر وفات مرحوم حيدر جمال بسيار متأسف شدم. اينکه در اولين فرصت شرح حال مختصرى از ايشان را منتشر کرده ايد جاى تقدير دارد. هرچند بايد بيوگرافى تحليلى ايشان براى دوره بعداز فروپاشى کمونيزم و نقش ايشان در توسعه اعتقاد به اسلام وسيع تر تبيين شود. از انتشار عکس مشترک با مرحوم هم بسيارممنونم، هرچند خاطرات قابل توجهى با مرحوم حيدر جمال دارم اما عکسى در اختيار نداشتم موفق باشيد.
تسنيم

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۲۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ ولی پوری در مراسم روز ملی شورا‌ها گفت: اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا امروز مشاوران مسئولان اجرایی استان هستند امروز نقش شورا‌ها در تصمیم گیری‌ها بسیار مشخص است.   او ادامه داد: شورا‌های اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی هستند، زیرا به نقش مردم در تصمیم گیری برای تمامی نقاط کشور حتی روستا‌ها اشاره دارند.   ولی پوری اضافه کرد: نقش شورا‌ها در مسائل سیاسی هم بسیار مهم است. حدود یکسال دیگر قرار است انتخابات شورا‌ها و ریاست جمهوری در کشور برگزار شود و تا کمتر از دو هفته دیگر هم مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان برگزار می‌شود و ما در ستاد انتخابات استان به کمک شورا‌های اسلامی برای برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور نیاز داریم.   معاون سیاسی اجتماعی استاندار البرز گفت: دور دوم انتخابات با حضور ۱۷ هزار نیروی آموزش دیده انجام می‌شود و به عنوان یک رویداد بزرگ سیاسی اجتماعی همه ما برای برگزاری هرچه بهتر آن وظیفه داریم.   ولی پوری گفت: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی متعلق به گروه خاصی نیست و صاحب اصلی آن مردم هستند. در انتخابات مردمی ایران دولت نقش مجری را دارد و برگزاری آن به عهده مردم است.

دیگر خبرها

  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • نمایش هیجان‌انگیز پرسپولیس و افسوس بزرگ یحیی
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • مدارس دینی بدون مجوز اهل سنت از ۳۳ به ۵ رسیده است
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  • سفر مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه/پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید | آغاز تا انجام اومااویا