Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@19:36:32 GMT

کتاب‌هاي مورد علاقه «ايلان ماسک»

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۴۵۳۱

کتاب‌هاي مورد علاقه «ايلان ماسک»

خبرگزاري آريا - برترين ها - ترجمه از حميد پاشايي: وقتي مردم از ايلان ماسک مي پرسند که چگونه ساخت موشک را ياد گرفت، او جوابي ساده دارد: «من کتاب مي خوانم.»
ماسک که آنقدر عاقل بود که وارد رشته فيزيک در مقطع دکترا در دانشگاه استنفورد شود و بعد به خاطر اينکه اين رشته به نظرش مرتبط نيامد از تحصيل انصراف دهد، هميشه عطشي براي خواندن کتاب داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مديرعامل تسلا و SpaceX در دوران کودکي خود در آفريقاي جنوبي چيزهاي زيادي ياد گرفت، و به دنياي فانتزي جي. آر. آر. تالکين و داستان هاي علمي تخيلي آيزاک آسيموف علاقه زيادي داشت.
همانطور که در ادامه خواهيم ديد، کتاب ها هميشه براي ماسک مهم بوده اند: در دوران کودکي الهام بخش او بود، در دوران جواني قهرمان هايي را به او معرفي کرد، و به او کمک کرد که علم موشک را ياد بگيرد و کمپاني اسپيس ايکس را تأسيس کند.
ارباب حلقه ها (The Lord of the Rings) اثر جي. آر. آر. تالکين

ماسک در دوران کودکي اش در آفريقاي جنوبي در تنهايي خود، داستان هاي فانتزي و علمي تخيلي زيادي مي خواند. آن کتاب ها، به خصوص «ارباب حلقه ها» نوشته اثر جي. آر. آر. تالکين، چشم انداز او براي آينده اش را شکل دادند.
خود ماسک مي گويد، «قهرمانان کتاب هايي که من مي خواندم هميشه وظيفه اي براي نجات جهان را حس مي کردند.»
راهنماي مسافران مجاني کهکشان (The Hitchhiker`s Guide to the Galaxy) اثر داگلاس آدامز

ماسک مي گويد که در سنين بين 12 تا 15 سالگي دچار «بحران وجودي» شده بود و به نويسندگاني همچون فردريش نيچه، آرتور شوپنهاور و ديگر فلاسفه غير قابل پيش بيني روي آورد تا معناي زندگي را پيدا کند. ولي اين کار کمکي به او نکرد.
بعد او با «راهنماي مسافران مجاني کهکشان» نوشته داگلاس آدامز مواجه شد، کتابي کميک با موضوع بين ستاره اي. در اين کتاب، يک ابرکامپيوتر مي فهمد که «پاسخ» به زندگي معنادار عدد 42 است، ولي سؤال را هيچ وقت کسي پيدا نکرد.
اين کتاب براي ماسک آموزنده بود. او در مصاحبه اي گفته، «اگر شما به درستي سؤال را طرح کنيد، جواب آن آسان خواهد بود. پس زماني که بهتر بتوانيم جهان را بفهميم، بهتر مي توانيم بدانيم که چه سؤالاتي بپرسيم.»
بنجامين فرانکلين: زندگي آمريکايي (Benjamin Franklin: An American Life) اثر والتر ايزاکسون

ايلان ماسک گفته که بن فرانکلين يکي از قهرمانان اوست. او در مصاحبه اي گفته، «شما مي توانيد ببينيد که فرانکلين چطور يک کارآفرين بود. او از صفر شروع کرد. او کودکي فراري بود.»
يک چيزهايي در داستان فرانکلين به داستان زندگي ماسک نيز شبيه است. او در پرتوريا آفريقاي جنوبي بزرگ شد، در کانادا به مدرسه رفت، به دانشگاه پنسيلوانيا منتقل شد، دعوتنامه اي از دانشگاه استنفورد براي مقطع Ph.D دريافت کرد، و سر از سيليکون ولي درآورد.
انيشتين: زندگي و جهان او (Einstein: His Life and Universe) اثر والتر ايزاکسون

ماسک مي گويد که از زندگينامه ديگري راجع به انيشتين که باز هم توسط والتر ايزاکسون نوشته شده، چيزهاي زيادي ياد گرفته است. مثل زندگينامه فرانکلين، اين کتاب هم داستان نابغه اي را مي گويد که با هوش و بلندپروازي خود دنيا را متحول مي کند.
آن طور که روي جلد کتاب نوشته شده، اين کتاب «کشف مي کند که چگونه کارمند پر تخيل اداره ثبت اختراعات، پدري که ازدواجي پر از مشکلي داشت و نتوانست شغل معلمي يا درجه دکترا را به دست آورد، تبديل به کسي شد که ذهن خالق کيهان را خواند.»
سازه ها: يا اينکه چرا اجسام فرو نمي ريزند (Structures: Or Why Things Don`t Fall Down) اثر جي. اي. گوردون

ماسک فرد خودآموزي است، و موضوعاتي که نياز دارد در موردشان بداند را خود ياد مي گيرد.
زماني که او تصميم گرفت شرکت SpaceX را شروع کند، احتياج داشت که اصول اوليه علم موشک را ياد بگيرد.
يکي از کتاب هايي که به او کمک کرد «سازه ها: يا اينکه چرا اجسام فرو نمي ريزند» بود، کتابي محبوب در مورد مهندسي سازه، نوشته جي. اي. گوردون دانشمند بريتانيايي علم مواد.
ماسک در مصاحبه اي در مورد اين کتاب گفته، «اگر بخواهيد در طراحي سازه متبحر شويد، کتابي واقعاً عالي است.»
احتراق!: تاريخچه اي غيررسمي از موشک سوخت مايع (Ignition!: An Informal History of Liquid Rocket Propellants) اثر جان دي. کلارک

«احتراق!» يکي ديگر از کتاب هاي کمياب در مورد علم اوليه موشک است. ماسک در مصاحبه اي در مورد آن گفته، «کتاب خوبي در مورد مسائل موشک به نام "احتراق!" نوشته جان کلارک وجود دارد که واقعاً سرگرم کننده است.»
کلارک شيميداني آمريکايي بود که در توسعه سوخت هاي موشک در دهه 1960 و 970 فعال بود، و اين کتاب در مورد رشد اين زمينه و توضيحي در مورد نحوه عملکرد اين علم است.
ابرهوش: راه ها، خطرات، استراتژي ها (Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies) اثر نيک باستروم

با توجه به مسئوليت هاي رهبر ماسک در شرکت هاي اسپيس ايکس، سولارسيتي و تسلا، او ديدگاهي جامع در مورد پيشرفت تکنولوژي دارد.
پيشرفت تکنولوژي هميشه هم خوب نيست. ماسک در پستي در توييتر نوشت، «ما بايد در مورد هوش مصنوعي بسيار مراقب باشيم. AI اين پتانسيل را دارد که خرناک تر از بمب هسته اي باشد.»
براي فهميدن دليل آن، او توصيه مي کند که کتاب «ابرهوش» نيک باستروم را بخوانيم، کتابي که اين پرسش را مطرح مي کند که چه اتفاقي مي افتد اگر هوش کامپيوتري از هوش انسان پيشي بگيرد.
صفر تا يک: يادداشت هايي در مورد استارتاپ ها، يا چگونه آينده را بسازيم (Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future) اثر پيتر تيل

در اوايل سال هاي 2000، زماني که ماسک استارتاپ پرداخت X.com را اداره مي کرد، او در رقابت مستقيم با PayPal به مديريت پيتر تيل بود، مردي که حالا سرمايه گذاري ميلياردر است.
به همين خاطر زماني که تيل کتاب خود در مورد فلسفه استارتاپ را منتشر کرد، ماسک به طور طبيعي از آن استقبال کرد.
او مي گويد: «پيتر تيل چندين شرکت موفق ساخته، و کتاب صفر تا يک نشان مي دهد که چگونه.»
اين کتاب پر از ديدگاه هاي مبارزه طلبانه تيل است.
هوارد هيوز: زندگي و ديوانگي او (Howard Hughes: His Life and Madness) نوشته دونالد ال. بارلت و جيمز بي. استيل

در مصاحبه اي با سي ان ان، ماسک گفت که به تازگي کتاب «هوارد هيوز» نوشته بارلت و استيل را تمام کرده، زندگينامه اي از اين فيلمساز عجيب و سرمايه دار صنعت هوانوردي، که اواخر عمرش کمي ديوانه شده بود.
ماسک مي گويد، «مسلماً من نمي خواهم اين اتفاق برايم بيفتد که ناخن هايم را بيش از حد بلند کنم و در ظرف هاي شيشه اي ادرار کنم.»
با اين حال به راحتي مي توان فهميد که چرا ماسک به هيوز علاقمند شده بود، کسي که در صنايع مختلف فعاليت کرد و با شکستن رکوردهاي سرعت در هوا مرزهاي پرواز را جابجا کرد.
تاجران ترديد (Merchants of Doubt) اثر نائومي اورستس و اريک ام. کانوي

«تاجران ترديد» که حالا فيلم مستندي نيز از آن تهيه شده، توسط دو تاريخدان علم نوشته شده که بيان مي کنند دانشمندان داراي ارتباطات سياسي و صنعتي، جلوي حقايق پيرامون مجموعه اي از مشکلات مربوط به سلامت عمومي را گرفته اند.
ماسک در سال 2013 در کنفرانس D11 اين کتاب را توصيه کرد.
در همان زمان، او نکته اي کليدي از کتاب را در پستي در توييتر منتشر کرد: «همان کساني که تلاش مي کردند مرگ بر اثر سيگار را انکار کنند، حالا تغييرات آب و هوايي را انکار مي کنند.»
سه گانه بنياد (Foundation) اثر آيزاک آسيموف

اين احتمال وجود دارد که علاقه ايلان ماسک به تکنولوژي اکتشاف فضا حاصل روزهايي باشد که صرف خواندن کتاب هاي علمي تخيلي مي کرد.
در مصاحبه اي در سال 2013 با وبسايت گاردين گفت که او تحت تأثير مجموعه «بنياد» آسيموف قرار گرفته بود، که در مورد سقوط امپراتوري کهکشان متمرکز است.
ماسک در مورد اين کتاب گفت، «درس هاي تاريخ نشان مي دهد که تمدن در چرخه هايي حرکت مي کند. شما مي توانيد به گذشته نگاه کنيد، به تمدن بابل، سومري ها، بعد مصري ها، رومي ها، و چيني ها. به طور مشخص ما الان در چرخه اي رو به بالا قرار داريم، و اميدوارم که همينطور باقي بماند. ولي شايد اينطور نشود. ممکن است مجموعه اي از اتفاقاب پيش بيايد که باعث شود سطح تکنولوژي افت کند. با توجه به اينکه اين اولين بار در 4.5 ميليارد سال است که براي بشريت امکان پذير شده که زندگي را فراتر از زمين گسترش دهد، به نظر عاقلانه مي رسد که تا زماني که پنجره باز است اقدام کنيم و روي اين واقعيت حساب نکنيم که پنجره براي مدتي طولاني باز خواهد ماند.»
ماه معشوقه اي خشن است (The Moon Is a Harsh Mistress) اثر رابرت هاين‌لاين

اين رمان علمي تخيلي پرطرفدار که ابتدا در سال 1966 چاپ شد، تصويري از ويران شهري در آينده اي نه چندان دور ترسيم مي کند. اين دقيقاً همان نوع فانتزي واضح است که قوه تخيل فعال کسي مثل ماسک را ارضا مي کند.
در اين کتاب، گروهي از مردم از زمين به ماه تبعيد شده اند، و در آنجا جامعه اي آزاد ايجاد کرده اند. در سال 2076، گروهي از شورشيان از جمله ابرکامپيوتري به نام مايک و تکنيسن کامپيوتري که يک دست دارد، انقلاب اين مستعمره قمري بر عليه حاکمان زميني اش را رهبري مي کنند.
به اعتقاد ماسک، اين بهترين اثر هاين‌لاين است.
مجموعه فرهنگ (Culture) اثر ياين بنکس

اين کتاب داستان جامعه اي نيمه آنارشيت در آينده به نام «فرهنگ» را بازگو مي کند، که شامل انسان نماها، موجودات فضايي و هوش مصنوعي است.
ماسک در پستي در توييتر نوشت، «اين تصويري جالب از آينده کهکشانيِ بزرگ و نيمه آرمان شهري است.»
آخرين اختراع ما (Our Final Invention) اثر جيمز بارات

ماسک آشکارانه نسبت به خطرات هوش مصنوعي هشدار داده است.
در مصاحبه اي در سال 2014، او هوش مصنوعي را «بزرگترين تهديد وجودي ما» ناميد. او همچنين روي سازماني در زمينه هوش مصنوعي به نام DeepMind سرمايه گذاري کرده است تا به قول خودش «حواسش باشد که در زمينه هوش مصنوعي چه اتفاقاتي مي افتد.»
پس جاي تعجب نيست که او در پستي در توييتر کتاب «آخرين اختراع ما» را معرفي کرده است. بارت نويسنده کتاب نگاهي نزديک به آينده احتمالي هوش مصنوعي مي اندازد، و فوايد و مضرات آن را بررسي مي کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۴۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد


به گزارش تابناک به نقل از شینهوا، شرکت Beijing Xinzhida Neurotechnology، یک رابط مغز و کامپیوتر (BCI) به نام Neucyber ساخته و آن را روی یک میمون آزمایش کرده است. این تراشه به میمون اجازه می‌دهد بازویی رباتیک را تنها با افکار خود کنترل کند.

شرکت سازنده ادعا می‌کند این فناوری به طور مستقل توسعه یافته است و اولین «BCI تهاجمی با عملکرد بالا» در چین محسوب می‌شود.

 
نه دانشمندان و نه شینهوا به استارتاپ ایلان ماسک اشاره‌ای نکرده‌اند، اما رونمایی از محصول جدید در انجمن سالانه‌ی Zhongguancun در پکن، هدف چین برای رقابت با نورالینک را برجسته می‌کند.

وزارت صنعت و فناوری چین سال گذشته BCI را به عنوان یک «فناوری نوظهور پیشرفته» طبقه‌بندی کرد. شرکت سازنده‌ی تراشه‌ی Neucyber هنوز آزمایش‌های انسانی را آغاز نکرده است.

دیگر خبرها

  • شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک سرمایه ۶ میلیارد دلاری جذب می‌کند؟
  • واکنش ماسک به وعده «پیروزی» اوکراین
  • ربات انسان نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
  • حراج تاریخی ایلان ماسک: خدمتکار خانگی انسان‌نما، زیر ۳۰ هزار دلار
  • حراج تاریخی ایلان ماسک : خدمتکار خانگی انسان‌ نما، زیر ۳۰ هزار دلار
  • پیش‌بینی ایلان ماسک از بروز جنگ داخلی در غرب
  • ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد​
  • رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد