Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرطان یکی از بیماری هایی است که به دلیل رشد غیر طبیعی سلول های بدن به وجود می آید.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، کلمه متاستاز در سرطان به معنای این است که سلول های بدن به طور غیر قابل کنترلی تکثیر می شوند و در تمام قسمت های بدن شیوع پیدا می کنند.

رشد غیرطبیعی این سلول ها در نهایت منجر به تشکیل توده های بزرگ (تومور) می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تومورها به دو دسته تومورهای بدخیم و خوش خیم تقسیم شده که تومورهای خوش خیم تهدید کننده حیات نیستند.

سرطان همواره بدنبال سلول های ضعیفی در بدن است تا بتواند به آن ها حمله کرده، آنها را از بین برده و خود جانشین آن گردد. هرگاه بدن بخاطر عناصری چون فشارهای جسمی و روحی، مواد شیمیایی، تغذیه ناسالم و فعالیت کم، ضعیف گردد، امکان آن که سلولهای سرطانی بر آن غلبه کنند افزون می شود.

اگر چه از نظر ژنتیکی و به خاطر سابقه خانوادگی بعضی افراد شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان دارند اما هرگز نباید فراموش کرد که عنصر اصلی ابتلاء به سرطان روش زندگی نادرست می باشد.

احتمال بروز سرطان در همه سنین وجود دارد ولی با افزایش سن زیادتر می شود البته بیش از ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند.

سازمان سلامت جهانی (WHO ) تخمین می زند که در عرض بیست سال آینده، عامل بیش از پنجاه در صد مرگ افراد در سراسر دنیا سرطان خواهد بود، چرا که اکثر کشورها زندگی ناسالم غرب را الگوی خود قرار می دهند.

میزان بروز سالیانه سرطان در جهان از ۱۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ میلادی به ۲۵ میلیون نفر سال ۲۰۳۰ خواهد رسید که بیش از ۷۰ درصد آن در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.

بر اساس اعلام آمار رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، در ایران سالیانه بیش از ۹۰ هزار نفر دچار سرطان می شوند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، با هفتاد درصد افزایش، به ۱۵۵ هزار نفر خواهد رسید.

میزان بروز سرطان در مردان ایرانی ۱۳۴ نفر و در زنان نیز ۱۲۸ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت است که کمتر از متوسط جهانی است، چراکه آمار متوسط جهانی در مردان ۲۰۵ و زنان ۱۶۵ نفر است.

میزان بقای ۵ ساله سرطان پستان به عنوان شایع ترین سرطان زنان ایرانی، ۷۱درصد است که در مقایسه با آمار ۸۹ درصدی آمریکا کمتر است و همچنین بقای ۵ ساله سرطان روده بزرگ در ایران ۴۱درصد است که در مقایسه با آمریکا باز هم کمتر است، چراکه در آمریکا این میزان ۶۵درصد است.

علاوه بر تلاش در جهت تشخیص زودهنگام که نقش مهمی در افزایش بقا دارد، سه استراتژی مهم برای بهبود مراقبت سرطان و نتایج آن وجود دارد که می توان به توسعه نیروی انسانی، بهبود استانداردهای تشخیصی درمانی و توسعه زیرساخت های فضای فیزیکی و تجهیزاتی اشاره کرد.

خوشبختانه هر چند امروزه ما کنترل زیادی به هوایی که تنفس می کنیم و مقدار مواد شیمیایی که با آن در تماس هستیم را نداریم اما با کنترل صحیح در روش زندگی، تغذیه، تحرک و روش تفکر خود می توانیم در صد ابتلا به سرطان را همچنان کاهش دهیم.

یک سوم عوامل بروز سرطان قابل پیشگیری است

فوق تخصص خون و بیماری های سرطان در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: منظور از سرطان بیماری بسیار متعدد است که  بیش از ۱۰۰۰ بیماری زیرمجموعه آن قرار می گیرد، از بیماری هایی که قابل علاج هستند گرفته تا البته بیماری های صعب الاعلاج که نیاز به درمان های متفاوتن برای کنترل بیماری دارند.

دکتر فریبرز مکاریان می افزاید: بدن انسان ابتدا از تخمک ایجاد شده که نیمی از ژن ها مربوط به پدر و نیمه دیگر مربوط به مادر است، سلول تخمک در رحم مادر شکل می گیرد و سلول شروع به تکثیر شدن می کند و بعد با یک برنامه منظم هر کدام از سلول ها که زیاد می شوند، متعهد به تشکیل یکی از ارگان های بدن شده تا در نهایت یک نوزاد که کبد، روده، مغز، استخوان و غیره دارد، تشکیل شود.

وی ادامه می دهد: حال اگر یکی از سلول های بدن نوزاد که باید ارگان خاصی را تشکیل و به حجمی از ارگان که رسید، رشد آن متوقف شود،  اما این اتفاق نیفتاد باعث ایجاد بروز سرطان می شود و اگر به نسوج اطراف تهاجم پیدا می کند سرطان پیشرفته تر می شود.

فوق تخصص خون و بیماری های سرطان با اشاره به اینکه سرطان رشد غیرمناسب در جاهای غیر مناسب بافت های بدن است که ایجاد آسیب در همان بافت و بافت های مجاور و بافت های دور دست می کند، اظهار می کند: در نظام خلقت هر سلول باید در جای خود و به تعداد مناسب تکثیر شود و هر سلولی طول عمر مشخصی دارداما چنانچه سلول از کنترل خارج شود ممکن است به دلیل وجود اختلالاتی در ژن دچار این مشکل شده باشد که می تواند به صورت اکتسابی یا ارثی باشد.

وی تاکید می کند: یک سوم عوامل ابتلا به سرطان قابل پیشگیری است و به کنترل اجتماعی نیاز دارد.

دکتر مکاریان سیگار را یکی از مهمترین عوامل خطرساز ابتلا به سرطان می داند و تصریح می کند: سیگار کشیدن اگر از زندگی بشر حذف شود از یک سوم سرطان ها می توان جلوگیری کرد.

وی می افزاید: در بسیاری از مواقع اطرافیان افرادی که در معرض دود سیگار هستند، مبتلابه سرطان ریه می شوند که در اصطلاح آنها را سیگاری های غیر فعال می نامند.

فوق تخصص خون و بیماری های سرطان با بیان اینکه افزایش وزن، رژیم های غذایی نامناسب، مصرف الکل، برخوردهای محیطی زمینه را برای ایجاد سرطان آماده می کنند، ادامه می دهد: استفاده بیش از حد از موبایل، امواج الکترومغناطیسی، تغییرسبک زندگی و مشکلات روحی  و روانی می تواند در ایجاد سرطان بسیار مؤثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش وزن ریسک سرطان را بالا می برد، خاطرنشان می کند: دانشمندان پس از تحقیقات وسیع، به این نتیجه رسیده اند که اضافه وزن باعث بروز سرطان هایی چون مری، معده، سینه، قسمت نهایی روده، جگر، کیسه صفرا، پانگراس، پرستات، کلیه، غدد لنفاوی و غیره می شود.

دکتر مکاریان با بیان اینکه ورزش کردن ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، اضافه می کند: ورزش بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه هر روز یا ۴  روز در هفته ضروری است.

وی تصریح می کند: این ورزش می تواند شامل حرکات آسانی چون تند راه رفتن، رقصیدن و یا دوچرخه سواری باشد و از ضروریات روزانه است.

ضعف سیستم ایمنی بدن باعث رشد سلول های سرطان می شود

به گفته فوق تخصص خون و بیماری های سرطان، مسایل ارثی هم می تواند ایجاد سرطان کند اما مسأله مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، چند عاملی بودن است چرا که اگر مسایل محیطی نباشد مسأله ژنتیک منجر به سرطان نمی شود.

وی می افزاید: مواردی که ایمنی بدن را کاهش می دهد بسیار مهم است، همانگونه که ثابت شده در بدن هر فرد روزانه ممکن است تعدادی سلول سرطانی ایجاد شود که سیستم ایمنی بدن آنها را از بین ببرد.

دکتر مکاریان با اشاره به اینکه سیستم ایمنی بدن اگر دچار ضعف شود سلول سرطان در بدن رشد می کند، تصریح می کند: بعضی استرس ها، افسردگی ها، مشغله های شدید فکری باعث ضعف سیستم ایمنی بدن و بروز مشکل می شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه بخوریم تا سرطان نگیریم؟ خاطرنشان می کند: رژیم غذایی که صد در صد از بروز سرطان جلوگیری کند وجود ندارد، بنابراین اینکه بگوییم کسی گوشت نخورد یا افراد گیاهخوار شوند، اصلا مناسب نیست!

فوق تخصص خون و بیماری های سرطان می گوید: آنچه مراجع پزشکی توصیه می کنند، تعدیل در تغذیه است اما تعدیلی که بیشتر به سمت غذاهای گیاهی رفته باشد.

وی تاکید می کند: همه مواد غذایی باید خورده شود و روزانه ۴ وعده میوه های تازه(نه میوه های کمپوت شده و آبمیوه های صنعتی) مصرف شود.

دکتر مکاریان ادامه می دهد: گوشت ها باید به صورت تازه مصرف شوند، نه گوشت های فناوری شده مثل سوسیس و کالباس که برای سلامتی مفید نیستند!

وی معتقد است بهترین گوشت را در آبگوشت می توان یافت، هر چند شیر، تخم مرغ و سبزی هم باید به میزان لازم مصرف شود.

با توجه به نکات اعلام شده اگر سبک زندگی سالمی دارید، نگران نباشید، چرا که به احتمال قوی به سرطان مبتلا نخواهید شد چرا که بیش از ۷۰ درصد از دلایل سرطان، ریشه در سبک زندگی افراد دارد و اگر موارد مرتبط با آنها را رعایت کنید تا حد زیادی از سرطان دور خواهید بود.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۴۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت سلامت دهان و دندان و لزوم اولویت بخشیدن به این موضوع در سیاست‌گذاری‌های سلامت کشورها، در عین حال ارتباط بیماری‌های مزمن دهان و لثه‌ها را با سلامت مغز، قلب، دستگاه گوارش و حتی بروز برخی سرطان‌ها تشریح کرد.

دکتر فرشید رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اهمیت سلامت دهان و دندان و با بیان اینکه برخی افراد دهان را آینه تمام نمای بدن می‌نامند، گفت: البته این تمثیل در تبیین جایگاه دهان در سلامت بدن، بدون شواهد علمی هم نیست و امروزه دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهند عدم رعایت بهداشت دهان نه تنها با بیماری‌های مختلف دندان و لثه و زبان همراه می‌شود، بلکه وضعیت سلامت دهان و دندان و بطور خاص میکروب‌های دهان می‌تواند به بیماری‌های مختلفی در مغز، قلب و سیستم گوارشی و سایر نقاط بدن انسان منجر شود و جالب تر آنکه در صورت وجود بیماری در سایر نقاط بدن می توان نشانه‌هایی از آن را در معاینه دهان بیماران مشاهده کرد.

ارتباط سلامت مغز با سلامت دهان و دندان

وی در این باره افزود: به عنوان نمونه مطالعه ارزشمندی در ژاپن انجام شده که ارتباط سلامت مغز و سلامت دهان و دندان را نشان می‌دهد. این مطالعه نشان داد که بیماری‌های لثه و دندان و از دست دادن دندان در طول زمان به چروک شدن و آسیب بخشی از مغز منجر می‌شود که در حافظه و یادگیری نقش دارد (هیپوکمپ)؛ یعنی همان قسمت‌هایی که در آلزایمر آسیب می‌بینند. درگذشته نیز تحقیقات دیگری رابطه نزدیکی بین بیماری‌ها و التهاب لثه و دندان از یک سو و دمانس و مشکلات شناختی مغز از سوی دیگر را نشان داده بودند.

پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغزی لزوم اولویت بخشیدن به سلامت دهان در کشورها

رضایی گفت: در واقع می‌توان چنین نتیجه گرفت که مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و رعایت سلامت دهان و دندان فوایدی بیش از سلامت دهان دارد و بر روی سلامت ذهن و آینده شناختی و عملکرد مغز ما تاثیرات مهمی خواهد داشت. بر اساس مطالعات تصویربرداری چین و چروک‌های مغزی، بی‌دندانی ناشی از پوسیدگی شدید دندان‌ها و التهابات شدید لثه‌ها باعث افت عملکرد مغزی می‌شوند؛ گویی که چند سال به سن مغز اضافه می‌شود. مطالعه جالب دیگری از سوئد نیز نشان داد که در مقایسه بین دوقلوها، فردی که قبل از ۳۵ سالگی به بیماری‌های التهابی شدید لثه مبتلا شود یا دندانی را از دست دهد، در دهه‌های بعد خطر ابتلا به دمانس و فراموشی و مشکلات شناختی در او، حدود ۴ تا ۵ برابر بیش تر از قل دیگری می شود که لثه و دندان سالمی دارد و این مطالعه نیز شاهد دیگری برای اهمیت توجه به سیاستگذاری و اولویت بخشیدن به سلامت دهان در کشورها را خاطرنشان می دارد.

ارتباط میکروب‌های بیماری‌زا در دهان با شکل‌گیری سرطان در روده‌

وی در این باره به ایسنا افزود: یکی دیگر از بخش‌های بدن که نه تنها بر سلامت دهان تاثیر دارد بلکه تحت تاثیر وضعیت میکروبی و سلامت دهان و دندان است، سیستم گوارش و روده‌های بدن است. از نظر تنوع و تعداد میکروب رتبه اول به روده‌ها تعلق دارد و محیط دهان انسان در رتبه دوم و بالاتر از بقیه بخش‌های بدن قرار دارد. امروزه میکروب‌های بیماری‌زایی در دهان شناسایی شده‌اند که علاوه بر ایجاد بیماری‌های لثه و دندان می‌توانند بعد از بلعیده شدن به روده رفته و در روده انسان به شکلگیری و متاستاز سرطان کمک کنند.

 مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: فوزوباکتریوم از دهان به روده رفته و به سلول‌های سرطانی روده می‌چسبد و موارد رشد دهنده سرطان را فعال می‌کند که به تکثیر و متاستاز سرطان در نقاط دیگر بدن منجر می‌شود. بنابراین مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نه تنها به بهداشت دهان و لثه‌ها کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به سیستم گوارشی و سلامت کلی بدن نیز کمک کند.

بیماری‌های دهان و دندان و خطر سرطان‌های مری و معده و سکته‌ها

رضایی با اشاره به مطالعه‌ای دیگر ادامه داد: در یک مطالعه بزرگ بر روی ده‌ها هزار نفر که به مدت حدود ۲۵ سال تحت بررسی قرار گرفتند، مشخص شد کسانی که سلامت دهان ضعیف‌تری داشتند و از بیماری‌های لثه رنج می‌بردند ۴۰ تا ۵۰ درصد خطر سرطان مری و سرطان معده در آنها در طول زمان بیشتر از کسانی است که بهداشت دهان و دندان را رعایت نموده‌اند. بین بیماری های دهان و دندان و بیماری های قلبی عروقی و سکته هم ارتباط نزدیکی وجود دارد و رسیدگی به بهداشت دهان و دندان می تواند بر بیماری های قلبی تاثیرگذار باشد و کیفیت زندگی بیماران قلبی و سکته را بهتر کند.

وی همچنین گفت: بیماری‌های مزمن دهان و لثه‌ها بر پیدایش بیماری‌های عروق کرونر قلبی و سکته تاثیر دارند و در واقع در کنار عوامل دیگر بیماری‌ساز قلبی مانند دخانیات، چربی بالا و دیابت باید عدم سلامت دهان و دندان را هم مورد توجه قرار داد. بی‌دندان شدن نیز بر بیماری‌های رگ‌های کرونر قلب تاثیر دارد. هنوز سوالات زیادی نیز در پیش روی محققان وجود دارد که آیا بیماری‌های دهان و دندان بر پیش آگهی و سرنوشت بیماران قلبی هم بطور مشخص اثر دارد و شدت بیماری را نیز بیشتر می‌نماید یا خیر؟ نتایج تحقیقات بشر این نکته را برای سیاستگذاران بهداشتی کشور مشخص می‌نماید که سرمایه‌گذاری بر ارتقای سلامت و توجه به عوامل خطر مشترک از جمله فعالیت بدنی کم، مصرف و تبلیغ دخانیات، غذای غیرسالم، چاقی، پرفشاری خون و آلودگی هوا و افسردگی، می‌تواند دستاوردهای متعددی برای سلامت جامعه داشته باشد و با توجه به هزینه اثربخشی برنامه‌های آموزشی و مشارکت مردمی در این مسیر بهتر است به عنوان یک اولویت به موضوع آموزش بهداشت و ترویج رفتارهای سالم نگاه شود.

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در بخش پایانی صحبت‌هایش تاکید کرد: همانطور که ژنتیک و کروموزوم افراد منحصر بفرد است؛ ردپای تاثیرات محیط زندگی انسان‌ها نیز بر سلامت آنها منحصر بفرد است و قابل ردیابی در آزمایشات خون و ادرار و بررسی موی فرد می‌باشد. سلامت انسان علاوه بر ژنتیک و رفتارها و عادات فرد تحت تاثیر فرهنگ و وضعیت اقتصادی اجتماعی و مقررات محیطی است که در آن زندگی می کند و در کنار کروموزوم منحصربفرد انسان امروزه اکسپوزوم منحصربفرد او نیز مورد علاقه محققان و سلامت شناسان است. مداخلات ارتقا دهنده سلامت با توجه نمودن به ظرایف لایه‌های احاطه کننده انسان از خانواده و گروه‌های دوستان و همکاران و همکلاسی‌ها تا لایه‌های قانون و فرهنگ، طراحی می‌شوند و مشارکت ساختارمند مردم در ساخت محیطی حامی سلامت می‌تواند نتایج گرانقیمتی برای کل جامعه بهمراه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، کمپین ۳ روزه «دهان دریچه سلامتی» از امروز ۱۷ اردیبهشت ماه تا ۱۹ با هدف توجه به سلامت و بهداشت دهان و دندان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها
  • حقایق مهم و جذاب درباره سلامتی بدن
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • درمان معجزه‌آسای حساسیت فصلی با عطر طبیعی
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند