Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست معاونت فرهنگی هنری ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: اقدامات اداری برای ایجاد آموزشگاه تعزیه در تفرش در حال انجام و مجوزهای آن در حال تکمیل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، تعزیه یکی از هنرهای آیینی و سنتی است که اجرای آن از دیرباز در تکایا و حسینیه‌ها رواج داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هنر آئینی از جمله آداب و رسوم شهر تفرش محسوب می‌شود که در ایام و مناسبت‌های مختلف دینی و مذهبی اجرا می‌شود.

هنر تعزیه نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی، شیعی است که امروزه دیگر به جغرافیای ایران نیست، و تعزیه‌خوانان در سایر کشورها به اجرای این نمایش مذهبی می‌پردازند.

با این وجود، هنر تعزیه نیازمند نظارت و ساماندهی است تا ضمن حفظ سبک سنتی آن، به دور از انحرافات و آسیب‌ها این میراث برای آیندگان حفظ شود.

استان مرکزی، از پایگاه‌های میراث معنوی و ماندگارِ تعزیه

مجید طبیب‌زاده سرپرست معاونت فرهنگی هنری ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفتگو با ندای تفرش با اشاره به سابقه کهن تعزیه در استان مرکزی گفت: استان مرکزی یکی از پایگاه‌های تعزیه کشور بوده و شهر تفرش در این زمینه دارای پتانسیل‌های خوبی است.

طبیب‌زاده اظهار کرد: تعزیه هنری مردمی است که برای برگزاری آن مردم به صورت خودجوش و در همه شهرها، استان‌ها و حتی خارج کشور فعالیت می‌کنند. و یک برنامه دولتی همراه با دستورالعمل نیست.

وی افزود: امروزه تعزیه تنها یک آیین عزاداری ویژه ایام محرم و صفر نیست؛ بلکه هنری است که دارای متن‌ها و نسخ جدید با روایت شخصیت‌های تاریخی است.

تعطیلی شورای تعزیه در استان مرکزی

سرپرست معاونت فرهنگی هنری ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به تعطیلی شورای تعزیه استان مرکزی گفت: شورای تعزیه استان مرکزی به منظور ساماندهی بهتر به امور و وضعیت تعزیه در سال ۹۰ در استان مرکزی تشکیل شد که پس از مدتی فعالیت به دلیل برخی از مسائل، این شورا غیر فعال شد.

وی یادآور شد: بعدها به دلیل قرار گرفتن تعزیه در زمره هنرهای نمایشی، انجمن نمایش تنها به انجام اقدامات روتین و معمولی نظیر بیمه هنرمندان در امر تعزیه پرداخته است.

طبیب‌زاده افزود: باتوجه به اقدامات انجام شده در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالان تعزیه به عنوان هنرمند مورد حمایت‌های معمولی قرار می‌گیرند.

وی در خصوص آسیب‌شناسی هنر آیینی و سنتی تعزیه، بیان کرد: این امر نیاز به پروسه خاص خود دارد تا با انجام اقدامات پژوهشی، نتایج کاربردی استخراج شود. البته این امر باید با مشارکت تعزیه‌خوانان و کارشناسان امر انجام شود.

مطالعات جامع و پژوهش‌های کاربردی در خصوص تعزیه انجام شود

سرپرست معاونت فرهنگی هنری ارشاد اسلامی استان مرکزی اضافه کرد: می‌بایست مطالعات جامع و پژوهش‌های کاربردی در خصوص تعزیه و آسیب‌شناسی این هنر در استان مرکزی انجام شود. باید اسناد قدیمی، سوابق و شیوه‌های تعزیه جمع‌آوری و اشکالات و انحرافاتی که در سال‌های اخیر در آن به وجود آمده است، اصلاح شود تا به ارتقای تعزیه، ثبت و حفظ سبک سنتی آن برای نسل آینده کمک شود.

طبیب‌زاده با تاکید بر این که نهادهای فرهنگی وظیفه نظارت بر تعزیه را عهده‌دار هستند، بیان کرد: ایجاد صنوف مرتبط با تعزیه تحت نظر اداره فرهنگ و ارشاد، می‌تواند اقدام مفیدی برای نظارت بهتر و بیشتر باشد که متاسفانه این امر تاکنون به صورت موثر و مفید انجام نشده است.

وی با اشاره به ایجاد آموزشگاه آزاد تعزیه برای اولین بار در سطح استان مرکزی خاطرنشان کرد: اقدامات اداری برای ایجاد آموزشگاه تعزیه در تفرش در حال انجام و مجوزهای آن در حال تکمیل است. با ایجاد این نوع آموزشگاه‌ها می‌توان زیرساخت‌های بهتری را برای آموزش، حذف مطالب انحرافی و... انجام داد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۷۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، براساس این اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلم‌ها، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.
 
 ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در ۶ ماه نخست سال از ۹ تا ۱۸ است.
 
علاقه‌مندان به بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث فرهنگی یا محوطه‌های تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن‌ها در فضای مجازی، می‌توانند از ساعت دقیق فعالیت‌شان اطلاع یابند.

دیگر خبرها

  • دستور دادستانی برای راه‌اندازی پایگاه امداد دریایی گناوه
  • غرفه فرهنگ و هنر با موضوع خلیج فارس در سیریک راه‌اندازی شد
  • فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند
  • وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی