تلاش انجمن موسیقی کرمانشاه برای لغو کنسرت بینتیجه ماند/عواید کنسرت «شرفنامه» به زلزلهزدگان اهدا میشود
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۸۷۹۰
پوریا اخواص در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب گفت: پیش از این من و آقای سپهر شهبازی (نوازنده سهتار) با هم همکاری داشتیم و برنامهای را با محوریت ساز و آواز برگزار کرده بودیم. ایشان از نوازندگان خوب سهتار و از شاگردان استاد شعاری هستند. چندی پیش پیشنهاد برگزاری یک کنسرت را به من دادند اما متاسفانه برنامه ما مصادف با زلزله کرمانشاه شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این خواننده در ادامه درباره ساختار موسیقی این کنسرت نیز عنوان کرد: حال و هوای این کنسرت نیز براساس ساز و آواز است. در واقع به صورت بداههخوانی و بداههنوازی و مرکب خوانی برگزار خواهد شد. نوعی قدمت و دیرینگی در این فرم از ساز و آواز وجود دارد که فکر میکنم برای شنونده جذاب باشد و بیشتر نظر مخاطب را برای مراجعه به ساز و آوازهای قدیمی ترغیب کند.
وی همچنین عنوان کرد: اینگونه از موسیقی ساز و آوازی، بسیار نایاب و کم شده است. از آنجا که این فرم از موسیقی مخاطب خاص دارد به همین دلیل دچار محجوریت نیز شده است. البته تصمیم داریم در آینده نوازندگان دیگری نیز به گروه اضافه کنیم و با همین شکل از رپرتوار کارمان را ادامه بدهیم.
پوریا اخواص درباره تلاشهایی که برای برگزار نشدن این کنسرت صورت گرفته بود، گفت: متاسفانه با وجود اینکه تمامی عواید کنسرت ما قرار است بهطور کامل به آسیبدیدگان زلزله کرمانشاه اهدا شود اما سنگاندازیهای بسیاری از سوی انجمن موسیقی کرمانشاه صورت گیرد تا این کنسرت برگزار نشود.
این خواننده در ادامه افزود: عنوان کنسرت ما در کرمانشاه «شرفنامه» است که براساس «شرفنامه» نظامی گنجوی طراحی شده. آقای شهبازی قطعهای نیز روی یکی از شعرهای شرفنامه نظامی ساخته که بیمناسبت با حال و هوا نیست.
سپهر شهبازی نیز که به عنوان نوازنده سهتار در این کنسرت حضور خواهد داشت، گفت: کنسرت ما در حمایت از زلزلهزدگان کرمانشاه است. ماهیت کنسرت نیز در بخش اول برنامه، براساس مرکبخوانی و مرکبنوازی است؛ بخش دوم برنامه نیز براساس شرفنامه نظامیبرگزار میشود.
این نوازنده در ادامه افزود: ما بعد از وقوع زلزله تصمیم داشتیم کنسرتمان را به زمان دیگری موکول کنیم منتهی آقای پوریا اخواص پیشنهاد داد که میتوانیم در این شرایط با همین برنامه کمکی به زلزلهزدهها داشته باشیم. به همین دلیل بود که تصمیم به اجرای این کنسرت گرفتیم.
وی همچنین عنوان کرد: بعد از اینکه زلزله در کرمانشاه اتفاق افتاد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه بیانیهای صادر کرد مبنی بر اینکه کنسرتهای تا چهل روز لغو میشوند؛ البته در این بیانیه قید نشده بود که آیا منظور همه کنسرتها است یا اینکه کنسرتهای متناسب اب این فضا و حال و هوا میتوانند برگزار شوند.
شهبازی گفت: ما درخواست مجوز برگزاری کنسرت را پیش از زلزله داده بودیم که با وقوع زلزله یکبار دیگر این کار را کردیم و خود مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان با این کنسرت موافقت کردند. ولی بعدها که جلوتر رفتیم متوجه شدیم عدهای در تلاش هستند تا کنسرت برگزار نشود. ما از طریق انجمن موسیقی کرمانشاه برای برگزاری این کنسرت اقدام کرده بودیم که هیچ کمکی برای فراهم شدن مقدمات این کنسرت انجام نداند و فقط نامهای که برای برگزاری به آنها داده بودیم را امضا کردند. اما هرچه جلوتر رفتیم سنگاندازیها بیشتر شد و مدام میگفتند که مدیرکل ارشاد مخالف برگزاری این برنامه است؛ اما با پیگیریها و صحبتهایی که شخصا با مدیرکل ارشاد داشتم ایشان گفتند هیچ مخالفتی با این برنامه ندارم و این کار خوبی به نفع زلزلهزدههاست و حتما کارتان را انجام بدهید.
این نوازنده سهتار افزود: برنامه ما ماهیت و محتوایش متناسب با فضای بعد از زلزله است و موسیقی نامتعارفی با فضای این روزهای کرمانشاه نیست اما متاسفانه وقتی مجوز ما صادر شد دوستان انجمن موسیقی پیغامهایی برای ترقیب ما به لغو این کنسرت انجام دادند و در نهایت این فشارها باعث شد ساعت ۱۲ پنجشنبه هفته گذشته از اداره ارشاد با من تماس گرفتند و گفتند بهتر است این برنامه را لغو کنید. من پاسخ دادم هیچ منع قانونی و عرفی برای این کار وجود ندارد و مدیرکل نیز از برگزاری آن حمایت کردهاند. ضمن اینکه خود ما با فضای این شهر آشنا هستیم و برنامهای برگزار نخواهیم کرد که منافاتی با این حال و هوای شهر داشته باشد.
وی همچنین عنوان کرد: کار تا جایی پیش رفت که از طرف انجمن موسیقی کرمانشاه نامهای به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زده شده و درخواست شده این کنسرت لغو شود. البته اداره ارشاد تمام تلاش خود را انجام داد که این مسئله دوستانه حل شود منتهی انجمن موسیقی کرمانشاه در این بین بسیار تلاش کرد تا این اتفاق نیافتد.
سپهر شهبازی گفت: اگر بلیتفروشی این کنسرت به طور کامل انجام شود حدود ده میلیون تومان درآمد خواهد داشت که بهطور کامل به آسیبدیدگان اهدا خواهد شد. البته بحث پنهان ماندن چنین فعالیتهایی که با نیت خیر است را درنظر داشتیم منتهی با مشکلاتی که پیش آمده مجبور به بازگویی چنین جریانی شدهایم.
منبع: ایلنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۸۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/