Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهندس محمدرضا تاکایدی، قائم مقام شرکت ملی حفاری جسارت، شجاعت و دلگرمی در کار را بسیار باارزش تر از دانستن مسائل تخصصی در کار می داند و می گوید:«باید وقتی یک گروه در حال کاری هستند، سایر گروها درکنار آنها باشند و دلگرمی بدهند.»

مهندس محمدرضا تاکایدی، قائم مقام شرکت ملی حفاری جسارت، شجاعت و دلگرمی در کار را بسیار باارزش تر از دانستن مسائل تخصصی در کار می داند و می گوید:«باید وقتی یک گروه در حال کاری هستند، سایر گروها درکنار آنها باشند و دلگرمی بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

*روند عملیات مهار آتش چاه رگ سفید را بعد از گذشت ۴۶ روز از شروع عملیات چگونه ارزیابی می کنید؟

در روش Topkill که در حال انجام است، در حالت نرمال و منطقی همین استفاده از استینگر است که در حال حاضر انجام می شود. اما چون فشار و حجم نفتی که در حال فوران است، خیلی بالا است، کار را دشوار کرده ست. در حال حاضر فشار ۲۳۰۰ پی اس آی است و این روند، روند نرمالی است. دستیابی با چاه هایی  به این شکل به این نحوه نیست که یک دور استینگر را ببری و یک دور بعد ادامه دهی. حتی وزنه هایی به استینگر آویزان می شود تا بتوانند آن را نگه دارند. چرا که در دهانه چاه همچنین حالتی دارد. امکان دارد  شما چندین بار یک حرکت را انجام دهی و شما نتیجه نگیری.

مشکل دیگر خروجی هایی است که از پایین BOP وجود دارد که عامل آن شکستگی یا چیز دیگری است که باعث ایجاد یک سری مشکلات می شود که مختل کننده اقداماتی است که قرار است انجام شود و با این مشکلات نمی توان انجام داد.

* چرا تاکنون ۱۰عملیات برای کنترل فوران آتش به نتیجه نرسیده است؟

می دانید که استینگر به هیچ جایی متصل نمی شود و فقط روی دهانه چاه قرار می گیرد و این خود عملیات را دشوار می کند. یعنی درزگیری در شرایط نامتعادل انجام می شود و درزگیری خوبی نیست. شرایط سخت در عملیات است که تا کنون نتوانستیم نتیجه ای بگیریم. البته منظور از نتیجه ندادن این است که خاموش نشده است وگرنه همکاران متوجه شده اند که اشتباه کار کجا است. البته روش های دیگر را هم دنبال می کنند تا اگر روش های دیگر قابل اجرا بود،بتوانیم برای مهار آتش از آن روش ها استفاده کرد.

اما راهش بحث استینگر است یا اینکه بتوانیم دودکشی را کار بگذاریم چرا که  BOP و تجهیزات فوران گیری که بر روی دهانه چاه داریم، کج شده است. وقتی کج شوند، یعنی محدودیت بر روی کار شما ایجاد می کنند. به همین دلیل مشکلات خاص خودش را دارد.

به روش دیگر بجز استینگر استفاده از دودکش است که با استفاده از دودکش بتوانند آتش را هدایت کنند. روی این موضوع همکاران در حال بررسی نیز هستند.

* در روزهای اخیر برخی رسانه ها و کانال ها عملیات رگ سفید را با موارد قبلی خاموش کردن چاهها توسط شرکت حفاری مقایسه کرده اند و مدعی هستند ایراد از مدیریت فعلی عملیات است. بعنوان کسی که هم در دوران مدیریت قبلی و هم فعلی در عملیات اطفای آتش حضور داشته اید؛ نظرتان درباره این تحلیل ها چیست؟

معمولا هیچ فورانی را با فوران دیگر نمی توان مقایسه کرد. امکان داره  در برخی موارد تشابه داشته باشند، اما در واقع دو عملیات کاملا متفاوت با شرایط خاص خود هستند. از طرفی هر کسی یک سری توانمندی ها و دانش خاص خودش را دارد که می تواند انجام دهد. اما نمی توان با قطعیت گفت کاری که در نفت شهر برای مهار انجام شده است را می توان در رگ سفید نیز انجام داد. الگوها، روش هایی که استفاده می شود، مشابه همدیگر است ولی شرایط متفاوت است. برای مثال در فوران اهواز ۵۰ هیچ دکلی بر روی دهانه چاه نبود و فشار نفت و گاز بیشتر بود. در حالی که در فوران رگ سفید، BOP بر روی دهانه چاه کج شده است. مشکلاتی که درحال حاضر بر روی رگ سفید است، در فوران های دیگر نبوده است. رگ سفید بعد از پازنان دومین میدانی است که گنبد گازی خیلی بزرگی دارد و میزان گاز در این منطقه درحال حاضر خیلی زیاد است و قابل مقایسه با نفتشهر نیست. فشار در نفت شهر ۹۵۰پی اس آی بود در حالی که اینجا فشار بیش از  ۲۳۰۰ پی اس ای است و کار را کاملا متفاوت می کند.در حال حاضر نمی توان روی بحث مدیریت نظر دارد. چرا که شرایط کار کاملا متفاوت است. وقتی کار تمام می شود، مشخص می شود چه کارهایی جواب داده است و چه کارهایی جواب نداده است و این موضوع در حال حاضر جای بحثی ندارد.

*چنین تحلیل هایی چه تاثیری بر پرسنل عملیاتی خواهد داشت؟ آیا روحیه آنان را تضعیف نخواهد کرد؟

این طبیعی است که چنین تحلیل هایی روی روحیه پرسنل تاثیر می گذارد ولی وقتی کسی با ۳۵ سال سابقه در حال کار است، به این تحلیل ها اهمیتی نمی دهند.وقتی یک گروهی در حال کار کردن هستند، باید سایر گروه ها درکنار آنها باشند و دلگرمی بدهند. واقعیت این است که ثروت کشور می سوزد، موضوع شخصی نیست. همه باید با کمک، دلگرمی و همدلی تا بتوان کار را با جسارت، شجاعت پیش برد. در واقع جسارت، شجاعت و دلگرمی در کار بسیار باارزش تر از دانستن مسائل تخصصی در کار است.

شاید بتوان تحلیل های اینگونه را با این عنوان توجیح کرد که چون می بینند ثروت کشور در حال سوختن است، دوست دارند مطلبی بگویند تا شاید کمکی باشد، اما نحوه عنوان این تحلیل ها به گونه ای است که شاید دلسردی ایجاد کند.

* آیا با گذشت حدود ۴۶ روز از حادثه، دوران عملیات طولانی شده است؟

پیش بینی این بود که با توجه به شرایط موجود، کار زودتر تمام شود، اما وقتی وارد کار می شوی، کار به نحوی پیش می رود که پیش بینی درست از آب در نمی آید. مثلا فکر نمی کردیم BOP کج باشد و فکر می کردیم سالم است و با زدن استینگر و یکی دو بار اپروچ کار انجام می شود. اما در حال حاضر به شرایطی رسیدیم که اگر زیاد به BOP فشار بیاید ممکن است مشکلات دیگری هم بوجود بیاید. باید همه شرایط را سنجید تا با کمترین خطر مواجه شویم. در نتیجه ناچار هستیم کمی با احتیاط به جلو برویم. این احتیاط کار را مطمئنا کمی طولانی تر می کند.

ما دو چاه امدادی داریم که خوشبختانه لوکیش ۱۴۷ سی خوب پیش رفته است و در حدود ۲ هزار متری هستیم. ان شاء الله بتوانیم از این راه آتش را مهار کنیم.

* به نظر شما راهکار اجرایی برای مهار آتش در شرایط فعلی چیست و الگوی در حال اجرا درست است؟

الان استینگر در حال اجرا است، البته یک طرحی را یک شرکت ارائه داده است و همکاران آن را بررسی کردند. احتمال داره  آن طرح را آزمایش کنندکه بدون استینگر است. طرح دیگر نصب دودکش است که نیاز دارد آواری که روی BOP و دهانه چاه ریخته است را جمع آوری کنیم که اگر بتوانیم دودکش را نصب کنیم، این دودکش راهی کارساز است. البته ساخت و آماده کردن دودکش زمان بر است. تلاش روی این موارد است تا ببینیم کدام یک جواب می دهد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۹۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه ارز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد

آفتاب‌‌نیوز :

از سوم اردیبهشت اعزام زائران عمره به عربستان آغاز شد و اعزام زائران تمتع نیز نیز از ۲۴ اردیبهشت آغاز می‌شود، به گفته مسئولان سازمان حج روند صدور روادید هم به خوبی پیش می‌رود، اما آنچه در مقدمات سفر به سرزمین وحی باید برنامه‌ریزی قرار گیرد، تامین و تخصیص ارز مورد نیاز زائران است که چگونه سهمیه‌بندی شده و با چه قیمتی و توسط کدام بانک‌های عامل توزیع خواهد شد؟ 

 ایمان شمسایی در نشست امروز دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت- شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، اعلام کرده است «با موافقت بانک مرکزی هر یک از زئران حج ۱۴۰۳ می‌توانند مبلغ ۵۰۰ یورو به نرخی که این بانک اعلام خواهد کرد از شعب بانک عاملی که در سراسر کشور معرفی می‌شود دریافت کنند، این مبلغ در سهمیه سفر هوایی سالانه افرادی که به خارج از کشور مسافرت می‌کنند، محاسبه نخواهد شد.

سید عباس حسینی در این نشست گفت: سازمان حج و زیارت روند فرآیند امور اجرایی اخذ روادید زائران حج ۱۴۰۳ را مطلوب خواند و اعلام کرد که رقم طلب برای ۷۴ هزار زائرحج پیش رو تاکنون اخذ شده است. عملیات ثبت‌نام در استان‌ها را نزدیک به اتمام است و دریافت رقم طلب بیش از ۱۰ هزار نفر دیگر هم در حال انجام است و به‌دنبال آن اخذ روادید صورت خواهد گرفت.

نصرالله فرهمند مدیرعامل موسسه فرهنگی «عمره سعادت» که اجرای عملیات عمره را بر عهده دارد نیز درباره برنامه ریزی اعزام عمره‌گزاران ایرانی به سرزمین وحی قبل و بعد از عملیات حج تمتع گزارش داد و گفت: هماهنگی با هواپیمایی انجام شده است، انتظار می‌رود که پس از عملیات حج ۱۴۰۳ با توجه به زیرساخت‌های پیش بینی شده از ۲۰ ایستگاه پروازی زائران به دو فرودگاه مدینه و جده منتقل شوند.

طاهر درودی معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر هم درباره هماهنگی‌ها و اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به عمره گزاران و زائران حج پیش رو و انتقال دارو‌ها و تجهیزات مورد نیاز در حج ۱۴۰۳ گزارش داد

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سوخت موشک ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل چه بود؟
  • سهمیه ارز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر
  • پایداری تامین و توزیع آب شرب شهر‌ستانها و روستا‌های استان یزد
  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد
  • ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و ۱۷۰ دهانه پل در سیل اخیر آسیب دید
  • اجرای زیرسازی ۸۶ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان
  • ‌فوت ۲ کارگر در حادثه عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز
  • کار بزرگ شهید شفیع زاده در توپخانه سپاه
  • زیرسازی ۸۶ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان انجام شد