Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در مراسم یادواره شهدای حقوقدان که با موضوع تبیین نقش حقوقدانان در نهادینه شدن مبانی ارزشی در جامعه در مرکز آموزش قضات برگزار شد، اظهار کرد: مسئله حق از موضوعات بسیار مهم حقوقی است که بزرگان و علما و نظریه‌پردازان در مورد آن بحث‌های زیادی مطرح کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: گاهی سخن از حق مطلق است که در مقابل آن عدم قرار دارد چرا که در مقابل حق مطلق چیزی وجود ندارد و گاهی نیز حق برای افعال و اعمال و گفتار به کار رود که در این صورت در مقابل آن باطل قرار می‌گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: گفته شده که جلوه حق و ذات مقدس پروردگار انسان کامل و کتاب کامل است و این به دلیل این است که در عالم مادی هستیم ولی در حقیقت ذات مقدس الهی یکی است.

وی ادامه داد: جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که در آن همه آحاد، نسبت به رسیدن به اندیشه حق، اخلاق حق، عمل به حق و حقوق فردی و اجتماعی تلاش کنند و برای رسیدن به این جامعه باید به ارزش‌های الهی توجه داشته باشیم و تمام اقدامات خود را مستند به کتاب و سنت کنیم.

رئیسی گفت: فقه به معنی فهم دین است و در حوزه عقائد به آن فقه اکبر، اوسط و اصغر نیز گفته می‌شود.

وی افزود: فقیه به کسی گفته نمی‌شود که فقط فرمول علمی بلد باشد چراکه ممکن است شخصی به علت حافظه خوب، اطلاعاتی داشته باشد ولی این کافی نیست؛ فقیه به کسی گفته می‌شود که علم در سرشت او وجود داشته باشد و نتیجه آن این است که هیچ عملی از او سر نمی‌زند الا اینکه مبتنی بر فقه و معارف اسلامی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: فقیهان بزرگ و افرادی که امروز الگو‌های جامعه هستند، افرادی بودند که سخن، قیام و حتی سکوتشان برای مردم حجت بود و این مقبولیت به این دلیل است که تمام افعال آن فقیه مبتنی و براساس مسائل فقهی و الهی بود.

وی افزود: آنچه که در فقه داریم احکام شریعت و مقاصد شریعت است و باید توجه داشته باشیم که مقاصد شریعت بسیار مهم است، چرا که تمام احکام الهی، برای تحقق مقاصد شریعت وضع شده است و مقصد شریعت، تزکیه جامعه و مبتنی بودن جامعه بر ارزش‌های الهی است.

رئیسی با تاکید بر اینکه جامعه الهی باید مبتنی بر چهار اصل نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر باشد اظهار کرد: غربی‌ها به مردم و افراد دیگر خدمت می‌کنند ولی این خدمت با نگاه مادی‌گرایی و منفعت طلبی است و با نگاه اسلام در تقابل است چراکه اگر منفعتی نداشته باشند کمکی نیز نمی‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: حقوقدان‌ها باید مفهوم حق را برای مردم جامعه تبیین کرده و آن‌ها را با حقوق خود آشنا کنند؛ همچنین باید توجه داشته باشیم و بدانیم که ما تنها حقوقدان نیستیم، ‌بلکه حقوق‌ خواه نیز هستیم و هدف ما این است که حقوق مردم در جامعه رعایت شود.

وی ادامه داد: حقوقدانان روشنفکرانی هستند که بیش از دیگران و پیش از دیگران جامعه را رصد کنند و اجازه نمی‌دهند که حقوق مردم در جامعه ضایع شود.

رئیسی گفت: اگر جامعه نسبت به ارزش‌های دینی بی‌تفاوت باشد، آن جامعه مرده است، بنا بر این واکنش‌ها در جامعه بسیار مورد اهمیت است. اگر در جامعه‌ای، مشکلات فزاینده شد و اخلاق، آزادی، رفاه اجتماعی و عدالت تهدید شد در این صورت بیش از هرکسفرهیختگان و روشنفکران مورد سؤال قرار خواهند گرفت که چرا اجازه دادند جامعه به این سمت حرکت کند.

وی افزود: امام خمینی(ره) در شهر قم در سال 1342 فریاد زدند و برای حوزویان و سپس برای همه مردم تبیین کردند که عدالت اجتماعی در حال تهدید شدن است و همین فریاد زدن و تبیین کردن در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: تشکیل بسیج، امر بسیار مبارک و از برکات امام خمینی(ره) است و امروز نیز با نگاه با بصیرت مقام معظم رهبری شکل و رنگ بهتر و جایگاه رفیع‌تری پیدا کرده است. بسیج برخلاف تشکل‌های سیاسی که برای قدرت ایجاد شده‌اند، برای آرمان‌گرایی، ‌حق‌خواهی و عدالت طلبی ایجاد شده است و این بسیار ارزشمند است.

رئیسی اظهار کرد: بسیح حقوقدانان باید به دنبال حفظ و ایجاد جامعه‌ای باشد که در آن رفاه، عدالت، استقلال اجتماعی و توجه به حقوق اجتماعی در اولویت باشد، چرا که بسیج همواره به دنبال عدالت بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: متاسفانه روشنفکران در ایران به افراد غرب‌گرا گفته می‌شود و این صحیح نیست بلکه روشنفکر واقعی آن شخصی است که از حرم دفاع می‌کند و امنیت را به جامعه باز می‌گرداند و توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب می‌کند.

وی ادامه داد: روشنفکر واقعی کسی است که پیش از دیگران و بیش از دیگران متوجه توطئه‌ها شود و در مقابل آن توطئه اقدام کند.

رئیسی در پایان با تاکید بر اینکه طلاب باید آگاه به مسائل سیاسی باشند گفت: طلاب باید در تمام عرصه‌های سیاسی حضور داشته باشند و نقش‌آفرینی کنند، البته این به آن معنا نیست که حتما عضو تشکل‌های سیاسی باشند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۰۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیج سازندگی، رکنی اساسی در تحقق آرمان‌های نظام در مناطق محروم

متن پیام قناعت استاندار خراسان جنوبی به مناسبت سالروز تشکیل بسیج سازندگی به شرح زیر است:

به نام خدا

"این کارِ اردوهاى هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگى یکى از برکاتش خدمت‌رسانى است که میلیون‌ها نفر از این خدمت شما به صورت مستقیم بهره‌مند می‌شوند". مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)

بسیج سازندگی، این شجره طیبه‌ای که به فرمان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (حفظه الله) در هفدهم اردیبهشت ماه ۱۳۷۹ بنیان گذاری شده است، در طول این سال ها، همواره منشأ خیرات و برکات فراوانی بوده و به عنوان رکنی اساسی در تحقق سیاست‌ها و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در توسعه مناطق محروم و کم برخوردار، عملکردی درخشان و قابل قبول از خود به جای گذاشته است.

و اینک این نهاد انقلابی با گذشت ۲۴ سال از زمان تأسیس، با بسط و توسعه دامنه وظایف و محور‌های خدمات رسانی خود در زمینه‌های محرومیت زدایی، اقتصاد مقاومتی، حضور در حوادث غیرمترقبه و برپایی اردو‌های جهادی در خدمت به مردم و شتاب بخشیدن به روند اجرای طرح‌های محرومیت زدای نظام مقدس جمهوری اسلامی، سنگ تمام گذاشته است.

همراهی با دستگاه‌های اجرایی در تحقق و تکمیل طرح‌های عمرانی، راه اندازی کارگاه‌های کوچک و زود بازده اقتصاد مقاومتی، احیا و لایروبی قنوات، مرمت راه‌ها در مناطق صعب العبور، انجام برنامه‌های فرهنگی، اعتقادی، تربیتی و تحقق طرح کمک‌های مؤمنانه تنها بخشی از خدمات قابل توجه و تقدیر بسیج سازندگی در خراسان جنوبی است.

بیشتر بخوانید

 ۵۵ نفر از جهادگران برتر بیرجند تجلیل شدند

اینجانب سالروز تأسیس بسیج سازندگی را به همه بسیجیان، جهادگران و کارکنان خدوم، مخلص و همیشه در صحنه بسیج سازندگی در خراسان جنوبی تبریک گفته، از تلاش‌های این عزیزان در زمینه محرومیت زدایی از مناطق مختلف استان قدردانی می‌کنم.

باشد که این عزیزان در ادامه فعالیت‌های خود در عمل به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، تحقق آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی و ایفای وظایف و سیاست‌های دولت مردمی ایران قوی، گام‌های بزرگتر و پر افتخارتری بردارند و با برنامه ریزی برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های بی نظیر خراسان‌جنوبی در مأموریت‌های محوله، راه‌های رسیدن به توسعه استان را کوتاه‌تر کنند.

جواد قناعت
استاندار خراسان جنوبی

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • بسیج سازندگی، رکنی اساسی در تحقق آرمان‌های نظام در مناطق محروم
  • تحقق عدالت فرهنگی با فروش هم‌زمان حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب
  • خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود
  • تاثیرگذاری فرهنگی وظیفه آحاد مردم جامعه است
  • ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه
  • رشد ۵۰ درصدی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای عدالت مزدی
  • آموزش صلح و صلح‌طلبی، سنگ بنای روابط انسانی
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • تحقق درآمد ۴۴۰ میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد