Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «نيم‌جمله‌اي» با اين مضمون وجود دارد که خواستار قرار دادن برجام به عنوان زيربنايي براي گفت‌وگو درباره مسائل ديگر است. او ادعا کرد که اين جمله به درخواست ايران در بخش مقدمه برجام گنجانده شده است.
به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز، «فدريکا موگريني»، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در جلسه‌اي در بخشي از سخنان روز سه‌شنبه خود در پارلمان اروپا مدعي شد که رازي را درباره مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 افشا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


راز ادعايي موگريني درباره مذاکرات هسته‌اي
موگريني ادعا کرد که در بخش مقدمه (PREAMBLE) توافق هسته‌اي ايران «نيم‌جمله‌اي» با اين مضمون وجود دارد که خواستار قرار دادن برجام به عنوان زيربنايي براي گفت‌وگو درباره مسائل ديگر است. او ادعا کرد که اين جمله به درخواست ايران در بخش مقدمه برجام گنجانده شده است.
وي گفت: «در بخش مقدمه اين توافق 104 صفحه‌اي، نه در يکي از بندهاي آن- من الان آن را حفظ شده‌ام- يک ارجاع در حد يک نيم‌جمله با اين مضمون وجود دارد؛ اين توافق مي‌تواند مسير را براي نوع ديگري از تعامل يا تعاملي سازنده‌تر در منطقه فراهم کند و زيربناي آن را ايجاد کند. آن جمله- شايد الان دارم يک راز را افشا مي‌کنم- به درخواست ايران گنجانده شد.»
جستجوي خبرنگار تسنيم در بخش «مقدمه و مفاد عمومي» (PREAMBLE AND GENERAL PROVISIONS) متن برجام حاکي از آن است که جمله‌اي با مضمون مورد اشاره خانم موگريني در اين قسمت وجود ندارد.
علي‌رغم اين مقام‌هاي دولت ايران بارها گفته‌اند که توافق هسته‌اي ايران را زيربنايي براي ورود به مذاکره درباره مسائل ديگر مي‌دانند.
حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران در روز اجرايي شدن توافق هسته‌اي برجام گفت: «برجام مي تواند به عنوان يک راه حل براي حل و فصل مسايل منطقه‌اي هم مورد استفاده قرار بگيرد. برجام يعني دو طرفي که اختلافي با هم دارند از طريق منطق و مذاکره مي توانند به حل و فصل و مرحله اعتمادسازي برسند.»
وي يادآور شد: «منطقه مشکلات فراواني دارد و متاسفانه بعضي از کشورهاي منطقه با معضل تروريسم مواجه هستند و اختلافاتي بين کشورهاي منطقه وجود دارد که در منطقه ما بايد برداشته شود. از امروز با اجراي برجام شرايط براي روابط سياسي و اقتصادي با کشورهاي منطقه بهتر از گذشته خواهد بود و در ساير اين روابط هم مي توانيم مسائلي را که در منطقه داريم حل و فصل کنيم.»
محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران هم در چندين مصاحبه گفته که دولت ايران به توافق هسته‌اي به عنوان زيربنايي براي همکاري‌هاي بيشتر و نه سقفي براي آن مي‌نگرد.
وي به عنوان مثال در مصاحبه‌اي با نشريه نيويورکر در روز 16 جولاي گفت در صورتي که آمريکا در اجراي برجام حسن نيت نشان دهد، ايران در حوزه‌هاي ديگر با آمريکا همکاري خواهد کرد.
ظريف در آن مصاحبه گفت: «در صورتي که شاهد حسن نيت از طرف آمريکا در اجراي توافق هسته‌اي باشيم، اين توافق، زيربنايي (براي همکاري) خواهد بود و نه سقف آن و امکان دارد که در حوزه‌هاي ديگر هم تعامل کنيم.»
دولت ايران برجام را براي مناقشات داخلي مي‌خواست
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ادامه اظهارات خود در پارلمان مدعي شد دولت ايران قصد داشته از توافق هسته‌اي با گروه 1+5، در چارچوب منازعه سياسي خود با جناح‌هاي رقيب به عنوان ابزاري براي کسب مجوز جهت «تعامل با دنيا» استفاده کند.
موگريني گفت: «زيرا، مسئولان ايران در آن زمان،- که همچنان هم روي کار هستند- قصد داشتند از اين توافق به عنوان روشي براي درخواست مجوز از مردم خودشان و افکار عمومي خودشان جهت تعامل با ساير جهان استفاده کنند و آنها اين کار را در چارچوب يک منازعه سياسي انجام مي‌دادند که به خوبي مي‌دانيم داخل ايران جريان داشته و هنوز هم جريان دارد. بعضي‌ از شما به اين واقعيت اشاره مي‌کنيد که تضعيف اجراي کامل توافق هسته‌اي، آن کساني در صحنه سياسي ايران که به روش خودشان - که با روش ما فرق دارد- در تلاش براي گشايش و تعامل با ساير دنيا هستند را نيز تضعيف خواهد کرد.»
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ادامه از لفظ «تندروها» براي اشاره به منتقدان برجام در ايران استفاده کرد و گفت که تضعيف اجراي برجام، مواضع آنها را تقويت خواهد کرد.
وي تصريح کرد: «تضعيف برجام يا ابراز ترديد در آن راهي براي تقويت تندروها در صحنه سياسي ايران است. آيا اين براي ما مناسب است؟ مطمئنا براي ما مناسب نيست.»
موگريني تأکيد کرد: «اگر برجامي در کار نبود، چه اتفاقي مي‌افتاد؟ تصور کنيد فردا، برجام در کار نباشد. آيا وضع حقوق بشر در ايران بهتر خواهد شد؟ احتمالاً نه. بر عکس، تندروها قوي‌تر خواهند شد. رفتار منطقه‌اي ايران بهتر مي‌شود؟ مطمئناً نه. آيا برنامه هسته‌اي ايران، همچنان تحت نظارت خواهد بود؟ نه. آيا آژانس ابزارهاي لازم براي حضور در اين کشور را خواهد داشت؟ خير. مطمئن خواهيم بود که برنامه هسته‌ايي که ايران توسعه مي‌دهد صلح‌آميز خواهد بود؟ يقيناً نه و غني‌سازي دوباره از سر گرفته مي‌شود، از همين فردا.»
آمريکا خودش خواست مذاکرات صرفاً به مسئله هسته‌اي محدود باشد
وي گفت: «هدف توافق هسته‌اي با ايران، همان‌طور که از نامش به صراحت برمي‌آيد، صرفاً هسته‌اي است. اين تصميم درستي بود يا خير؟ تصميمي بود که 14 سال پيش در آغاز مذاکرات گرفته شد.»
موگريني تصريح کرد: «فکر نمي‌کنم با گفتن اين حرف من رازي را افشا کرده باشم: اين تصميم کشورهاي حاشيه خليج [فارس] و دولت وقت آمريکا در آن زمان بود که مذاکرات را صرفاً به مسائل هسته‌اي محدود کنند.»
وي اضافه کرد: «در آن زمان ايران بود که بر انجام مذاکره در حوزه‌هاي ديگر اصرار داشت. آيا اين تصميم علاقلانه بود يا خير؟ من و شما الان در جايگاهي نيستيم که درباره آن قضاوت کنيم، ولي اين تصميم آن موقع گرفته شد.»
موگريني با يادآوري اينکه آژانس بين المللي انرژي اتمي تنها نهاد مسئول راستي‌آزمايي اجراي تعهدات هسته‌اي ايران ذيل برجام است گفت که اين نهاد بين المللي تا کنون همواره پايبندي ايران به برجام را تأييد کرده است.
تضعيف اعتبار آژانس عاقلانه نيست
مسئول سياست خارجي اروپا گفت با توجه به اينکه جامعه بين المللي ممکن است در سال‌هاي آينده به آژانس بين المللي انرژي اتمي براي نظارت بر برنامه هسته‌اي ساير کشورها نياز خواهد داشت زير سوال بردن اعتبار آن «عاقلانه نيست.»
موگريني گفت: «وقتي که آژانس بعد از ارزيابي‌هاي کاملاً فني 9 بار تأييد مي‌کند که ايران به تعهدات هسته‌اي خود پايبند بوده، اين يعني اينکه توافق، کارآمد است.»
مسئول سياست خارجي اتحاديه، در ادامه سخنان خود بار ديگر به تکرار ادعاها درباره ايران پرداخت و گفت بيان کارآمد بودن توافق هسته‌اي به معني اعتماد به ايران نيست.
وي تصريح کرد: «آيا اين به معني داشتن نگرش مثبت درباره ايران يا به معني خوش‌بيني درباره فضاي موجود است؟ دقيقاً چون مسئله به کشوري مانند ايران مربوط مي‌شود لازم است شما با اين کشور توافق هسته‌اي داشته باشيد. چون نمي‌خواهيم کشوري مانند ايران به سلاح‌هاي هسته‌اي در منطقه دست پيدا کند.» موگريني گفت: «اگر با سوئيس طرف بوديم، مسئله فرق مي‌کرد. بنابراين، موضوع به ساده‌انگاري مربوط نيست، نبودن اعتماد است که اين توافق را ضروري مي‌کند.»
تسنيم
506

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۱۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه  هستیم

به گزارش قدس آنلاین، گیر پدرسون فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون: «وضعیت خاورمیانه: (سوریه)» گفت: «من فقط نگران اثرات تنش منطقه ای و خطرات جدی اشتباه محاسباتی و تشدید تنش نیستم. من همچنین عمیقاً نگران درگیری در خود سوریه هستم که همچنان زندگی مردم رنج کشیده سوریه را نابود می کند. در واقع، هر وسوسه برای نادیده گرفتن یا صرفاً مهار درگیری سوریه اشتباه خواهد بود. این یک درگیری متوقف شده نیست. اثرات آن فقط در سوریه احساس نمی شود. در واقع هیچ نشانه ای وجود ندارد که آرامش در مناطق مختلف سوریه را نشان دهد.»

پدرسون تصریح کرد: ما به تنش زدایی منطقه ای نیاز داریم که با یک آتش بس فوری بشردوستانه در غزه شروع شود. همه بازیکنان باید حداکثر خویشتنداری و احترام به قوانین بین‌المللی را رعایت کنند. ما باید در راستای یک آتش بس سراسری در سوریه در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تلاش کنیم. همه بازیگران باید از موازین بشردوستانه بین المللی، قانون پیروی کرده و از غیرنظامیان محافظت کنند.

او تصریح کرد: وضعیت بشردوستانه در سوریه مثل همیشه تیره و تار است. وضعیت اقتصادی در این کشور همچنان خطرناک است. برنامه جهانی غذا اعلام کرده که هزینه یک سبد غذایی در سوریه طی یک سال دو برابر شده در حالی که هزینه زندگی ۱۰۴ درصد افزایش یافته است.

پدرسون گفت: بحران زندانیان مثل همچنان حاد است. کودکان، زنان، مردان - در تمام سنین و در تمام مناطق سوریه - در معرض بازداشت خودسرانه غیرقانونی، اجباری قرار دارند. گزارش ها از بازداشت شدگان، محروم شدن از غذا و درمان پزشکی و شکنجه و شکنجه جنسی خشونت - در تمام مناطق سوریه ادامه دارد. چنین اقداماتی باید متوقف شود. کودکان و افرادی که پیر یا بیمار هستند، باید فورا آزاد شوند و مقامات در مناطق دولتی، و آنهایی که عملاً کنترل سایر مناطق را نیز دارند، باید دسترسی سازمان های بشردوستانه به تمامی بازداشتگاه ها و زندان ها و تضمین ارتباط با خانواده ها را فراهم کنند.

او اضافه کرد: رویکرد جدید و جامعی باید مورد بررسی گیرد که طیف کاملی از مسایل و آرمان های مشروع مردم سوریه مورد توجه قرار دهد. حاکمیت سوریه به ویژه در زمینه حضور شش ارتش خارجی و منطقه ای و تسویه حساب در داخل خاک سوریه باید احیا شود. من و تیمم مشتاق مشارکت در این امر هستیم.

«رامش راجاسینگهام» نماینده دفتر هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: رویدادهای هفته‌های اخیر هشداری جدی درباره واقعی بودن تهدید در منطقه صادر کرده است گسترش درگیری در منطقه پیامدهای ویرانگری برای مردم سوریه خواهد داشت.

او تصریح کرد: نیازهای بشردوستانه در سوریه در حال حاضر در سطوح بی سابقه ای است، و همچنان روز به روز درحال افزایش است. ازسوی دیگر، توانایی ما برای کمک به کاهش این نیازها به دلیل کمبودهای جدی منابع محدودتر شده است.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: ما همچنان گزارش های مکرری از کشته شدن یا زخمی شدن غیرنظامیان بر اثر انفجار مواد منفجره در سراسر سوریه دریافت می کنیم. در واقع، سال گذشته، تعداد تلفات ناشی از مین ها، بقایای مواد منفجره جنگ و بمب های دست ساز در سوریه، از هر کشوری در جهان بیشتر بود. این آمار باز هم به طرز غم انگیزی اغلب شامل کودکان است.

وی افزودأ: تعداد زیادی از مراکز پزشکی در خطر بسته شدن هستند و این امر بر دسترسی میلیون‌ها نفر به مراقبت‌های حیاتی، از جمله نیاز فوری به مراقبت های بهداشتی مادر، جنسی و باروری برای ۱.۴ میلیون زن و دختر در سنین باروری تاثیر خواهد گذاشت.

به گفته وی، بیش از ۱.۸ میلیون نفر در سوریه در دو سال آینده آب سالم مورد نیاز خود را دریافت نخواهند کرد. میلیون‌ها نفر که در ناامنی غذایی متوسط قرار دارند، بدون هیچ کمکی در معرض خطر هستند. بسیاری از ۵۰۰ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه حاد ممکن است در سال جاری درمان حیاتی را از دست بدهند. بدون افزایش منابع، تلاش برای بررسی و پاکسازی مین های زمینی و مهمات منفجره برآورده نخواهد شد.

نماینده دفتر هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل ادامه داد: کمک های مالی به آوارگان فلسطینی آسیب دیده از بحران سوریه نیز تامین شده است در سال گذشته به شدت کاهش یافته است. این امر بر توانایی آنروا برای ارائه کمک، پول نقد، غذا و سایر کمک های اضطراری به ۴۳۸ هزار پناهنده فلسطینی در سوریه تاثیر گذاشته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه هستیم
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه  هستیم
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • توافق ایران و پاکستان برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی
  • توافق برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی | مرز مشترک ۲ کشورباید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • افشاگری صهیونیست ها از کارشکنی نتانیاهو در مسیر تبادل اسرا