Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدرت الله نوروزی فرمان ۸ ماده‌ای امام(ره) را نشانه زمان شناسی ایشان دانسته و تأکید کرد: حکومت مورد خطاب این فرامین است و اگر اینها اجرایی شود بسیاری از مشکلات و گله‌هایی که امروز وجود دارد برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اولین نشست گرامیداشت سالروز صدور فرمان هشت ماده ای حضرت امام خمینی(ره) صبح امروز در نگارستان امام خمینی (ره) اصفهان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان با اشاره به سابقه صدور این فرمان ۸ ماده ای گفت: قبل از انقلاب ، جمعی اقدام به تدوین پیش نویس قانون اساسی کردند و چند ماه بعد انقلاب اسلامی پیروز شد و شورای انقلاب شکل گرفت و دولت به نخست وزیری بازرگان  شروع به کار کرد  و آن پیش نویس را در دولت مطرح و در شورای عالی انقلاب تصویب کردند و به نزد امام بردند.

وی در ادامه افزود: امام برای اینکه کارها زودتر قانونی شود گفتند برای احتیاط به علمای قم نشان دهید که اشکال و مخالفتی با احکام اسلام نداشته باشد و بعد آن را تصویب کنید  بازرگان به دلیل اینکه معتقد بود قانون اساسی باید در مجلس موسسان تصویب و رای گیری شود با نظر امام مخالفت کرد و پیش نویس طبق نظر  بازرگان تصویب شد که این امر نشان می دهد امام نمی خواستند نظرشان را تحمیل کنند.
نوروزی ادامه داد: در سال ۵۸ مجلس خبرگان قانون اساسی تشکیل شد با ترکیبی از گروه های مختلف و طی ۶۴ جلسه این قانون اساسی مورد بحث و بررسی صورت گرفت. وی با اشاره به اینکه قانون اساسی تصویب شد و مردم در سال ۵۸ به آن رای دادند، گفت: امام(ره) ۳ سال بعد فرمان ۸ ماده ای را صادر کرد و آنچه که امام(ره) تصویب کرد با قانون اساسی منطبق بود. قانون اساسی ۳ رویکرد اسلامی، لیبرالیستی و سوسیالیستی  دارد؛ ولی بخش لیبرالیستی و سوسیالیستی ان هم منطبق با اسلام است. در بخش اقتصادی اصل ۴۴ قانون اساسی دقیقا کپی یکی از اصول قانون اساسی یکی از کشور های اروپای شرقی است؛ اصل ۲۲ و ۴۹ هم با بسیاری از مسائل اعلامی حقوق بشر انطباق دارد. از اصل ۲۲ تا ۴۹  بر یک مکتبی به نام «مکتب اصالت فرد» مبتنی است و از آزادی و حقوق فرد می گوید؛ ولی بدین معنی نیست که اسلام آنها را سلب کرده بلکه اینها در اسلام هم بوده است.

شهردار اصفهان گفت: همه قوانین ما متفاوت با دنیا نیست و بسیاری از آنها منطبق است و در اصل ۴ هم گفته شده که قوانین باید مخالفتی با اسلام نداشته و منطبق با موازین شرع باشد. بنابراین قسمتی از قانون اساسی ما منطبق با اعلامیه جهانی حقوق بشر و قوانین اساسی کشورهای پیشرفته است و یک قسمتی از آنها مبتنی بر «مکتب اصالت جمع»  و قسمتی از آن مبتنی بر «اصالت فرد» است که با اسلام هم ناسازگاری ندارند.

وی افزود:از اصل ۲۲ تا ۳۹ را که نگاه می کنیم تنها اشکالی که دارند این است که نتوانسته ایم به عنوان اصول حقوق بشری از آنها نام ببریم.قانون اساسی یک میثاق ملی است که به امضای ملت درآمده  و به موارد کلی می پردازد؛ برای مثال به گرفتن جان انسان نپرداخته است و تغییر آن دستخوش تصمیم یک روزه مجلس نیست و باید یک مکانیسم خاص تغییر کند و برخی از ان هم تغییر پذیر نیست.

وی با بیان این که جان، حیثیت، مسکن و حقوق مردم از هرگونه تجاوز مصون است، تصریح کرد: شخصی که باید اعدام شود حقوقی دارد، اگر قرار است سر ساعت معینی اعدام شود، اگر مجری زودتر حکم را اجرا کند محکوم به قصاص خواهد شد.

عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان عنوان کرد: یکی از بهترین نهادها و مخلوقات نظام جمهوری اسلامی دیوان عدالت اداری است؛ اما سال ۶۲ مجلس با ۴ سال تأخیر قانون آن را نوشت و بعد از آن هم هر چه جلو آمدیم اختیارات این دیوان کمتر شد.

وی صدور فرمان ۸ ماده‌ای امام را نشانه زمان شناسی ایشان دانسته و تأکید کرد: حکومت مورد خطاب این فرامین است که اگر اجرایی شود بسیاری از گله‌هایی که وجود دارد برطرف می‌شود.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۲۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماده واحده بودجه ۱۴۰۳ هلال‌احمر تصویب شد

رئیس جمعیت هلال‌احمر از تصویب ماده واحده بودجه سال ۱۴۰۳ هلال‌احمر در مجمع عمومی جمعیت خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر پیرحسین کولیوند در ششمین نشست از پنجمین دوره مجمع عمومی جمعیت هلال‌احمر گفت: ماده واحده بودجه سال ۱۴۰۳ جمعیت هلال‌احمر پس از بررسی‌های جزئی و کارشناسی مورد بحث در مجمع عمومی جمعیت هلال‌احمر قرار گرفت و به تصویب رسید.

وی افزود: با تلاش‌های انجام شده و پیگیری‌های صورت گرفته شاهد همراهی مجلس و دولت با جمعیت هلال‌احمر هستیم و ثمره این همراهی خدمت بهتر به مردم است و این روند می‌تواند منجر به توسعه فعالیت‌های بهداشتی، امدادی، درمانی و آموزشی توسط هلال‌احمر شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: نظارت و بازرسی امروز در هلال‌احمر جایگاه ویژه‌ای دارد زیرا اولویت اول ما عملکرد شفاف است. این عملکرد شفاف کمک می‌کند تا اعتماد عمومی‌به هلال‌احمر هر روز بیش از گذشته شود. نباید فراموش کرد که دارایی اصلی هلال‌احمر همین اعتماد مردم به جمعیت است و باید در حفظ و ارتقای آن کوشید.

کولیوند خاطرنشان کرد: بر همین اساس صورت‌های مالی و تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ جمعیت هلال‌احمر پس از تحلیل و بررسی تصویب شد تا امورات هلال‌احمر به صورت شفاف در مقابل نگاه نمایندگان مردم پیش برود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده
  • در جلسه علنی شورای شهر شیراز چه گذشت؟
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • تصویب قانون رفع تحریم‌های ظالمانه از کارهای مهم مجلس است
  • نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات
  • چه کسی محجور است؟/ آثار حقوقی شخص محجور
  • واکنش قاضی‌عسکر به اتفاقات دانشگاه‌های آمریکا
  • ماده واحده بودجه ۱۴۰۳ هلال‌احمر تصویب شد
  • گلایه کارکنان از متوقف شدن اجرای طرح عقد قرارداد مستقیم با نیرو‌ها در برخی از شرکت‌ها