Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- در مرکز اين تلاش ها، دو مرد قرار دارند که ترامپ از آنها حرف شنوي داشته و مي توانند در آينده تاثير قابل توجهي داشته باشند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، آنتوان (پل) کروگر پائول، در گزارشي در نشريه زوددويچه سايتونگ (آلمان)، نوشت:
آنها روي مجلس سنا و مقامات کار مي کنند: تيمي از ديپلمات هاي سابق که سعي در نجات توافق هسته اي با ايران را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امکان دارد تعصب و پيشداوري هاي ترامپ توافقي را پايان دهد که او آن را "بدترين توافق تاريخ" ناميده است.
اگرچه در راهروهاي ساختمان مجلس سنا در حال حاضر متون و پيش نويس هايي براي تدوين يک قانون جديد آمريکا در جريان است که مخالفان توافق (ايران) مي خواهند از طريق آن محدوديت زماني توافق را برداشته و محدوديت هايي را بر برنامه موشکي ايران تحميل کنند، کنگره بدون هيچ گونه اقدام يا عکس العملي اجازه داد تا اين مهلت سپري شود. نه جمهوري خواهان و نه دمکرات ها پيش نويسي را ارائه نکرده اند، هرچند ترامپ و رکس تيلرسون، وزير امور خارجه وي چنين درخواستي را ارائه کرده اند. خطر دائمي همچنان وجود دارد: ترامپ مي تواند تهديد خود را در هر زمان عملي کرده و توافق را به ناگهان از نظر آمريکا بي اعتبار اعلام کند.
تعدادي از کارشناسان و ديپلمات هاي ارشد سابق که داراي ارتباطاتي قوي با جمهوري خواهان هستند، از ماه ها پيش تلاش مي کنند مجلس سنا و دولت ترامپ را متقاعد کنند. آنها مي خواهند مانع از آن شوند که آمريکا در اين زمينه نيز خود را از ساير جهان منزوي کند. به نظر آنها، منافع اين توافق بيشتر از کاستي هاي آن است. علاوه بر اين، آنها مي ترسند که در صورت خروج ترامپ (از توافق)، مقابله با نفوذ منطقه اي ايران در عراق، سوريه، يمن و لبنان يا اعمال فشار بر تهران در مورد برنامه موشکي خود دشوارتر شود – موضوعي که امانوئل ماکرون، رئيس جمهور فرانسه و همچنين دولت فدرال آلمان قبلا آن را خاطرنشان کرده اند.
در مرکز اين تلاش ها، دو مرد قرار دارند که ترامپ از آنها حرف شنوي داشته و مي توانند در آينده تاثير قابل توجهي داشته باشند: مايک پمپئو، رئيس سازمان سيا و سناتور تام کاتن از آرکانزاس که هر دو از مخالفان شناخته شده ايران هستند. يک ديپلمات سابق که به بيش از ٣٠ سال در وزارت امور خارجه کار کرده و توانسته به بالاترين مقام ها دست يافته و براي مثال به عنوان سفير در خاورميانه و کشورهاي همسايه (ايران) خدمت کرده، مي گويد: "آنها حاضر هستند به سخنان و استدلال هاي ما گوش فرا داده و درک مي کنند که آمريکا در نتيجه انصراف از توافق يا گام هاي يک جانبه نه تنها هيچ چيزي را به دست نخواهد آورد، بلکه چيزهاي بسياري را نيز از دست خواهد داد."
پامپئو جانشين احتمالي وزير امور خارجه تيلرسون در نظر گرفته مي شود که گمانه زني هاي بسياري در مورد جايگزين وي وجود دارد. مخالفت تيلرسون با ترامپ در موضوع ايران فقط يکي از علل کنار گذاشتن وي از سمت وزير خارجه است. امکان دارد کاتن نيز به عنوان رئيس سرويس اطلاعاتي خارجي منصوب شود. اما کنار گذاشته شدن تيلرسون قبل از فوريه انتظار نمي رود: پس از يک سال خدمت، ديگر هيچ گونه مالياتي بر فروش اوراق سهام که او براي تصدي شغل وزارت ناگزير به فروش آن ها شد ، اعمال نمي شود.
اين ديپلمات که در دوران جورج بوش نيز در کاخ سفيد مشغول به کار بود، انتقاد مي کند که وزارت امور خارجه نه تنها در درون دولت به حاشيه رانده شده، بلکه در نتيجه اخراج ديپلمات هاي برجسته و سبک مديريت متمرکز تيلرسون به اندازه اي ضعيف شده که بخش هاي قابل توجهي از سياست خارجي آمريکا در محافل و انجمن هاي ديگر تدوين شده و اتخاذ مي شوند: "آنها حتي نمي توانند قالب هاي مربوطه و مورد نياز را به وجود آورند، زيرا همه چيز بايد از زير دست تيلرسون عبور کند و وي شديدا سرش شلوغ است." بنابراين تلاش ها و درگيري ها بر سر چگونگي برخورد با توافق ايران تنها يک نمونه است.
به گفته اين ديپلمات، موضوعي که آرام و قرار و خواب شبانه را از وي گرفته، اين است که امکان دارد يک روز صبح ترامپ به اين نتيجه برسد که تيم امنيت ملي او "به هيچ وجه سخنان جنجال آفرين رئيس جمهور را پيگيري نمي کند." اين افراد تا کنون از يک سياست نسبتا عمل گرا پيروي کرده اند و امکان دارد که ترامپ از روي هوا و هوس آنها را با طرفداران بي قيد و شرط خود جايگزين کند. تصميم وي درباره بيت المقدس از الگويي شبيه ايده هاي وي درباره ايران پيروي مي کند. اين ديپلمات سابق مي گويد: "از لحاظ قانوني، (اين تصميم ها) هيچ تاثيري ندارند." با اين حال، آنها در سياست فقط باعث ضرر و زيان شوند، در حالي که ترامپ سوداگر هيچ گونه دستاوردي نخواهد داشت . انتقادهاي اصلي ترامپ از"بدترين قرارداد تاريخ" (به قول وي) نيز تاکنون براي آمريکا هيچ نتيجه اي در بر نداشته است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۰۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو نمی‌تواند برای دستیابی به توافق تصمیم بگیرد

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلويزيونی «قدس»، «محمود مرداوی»، از رهبران حماس، در گفتگو با این شبکه با طرح این سوال که «آیا موضع اسرائیل برای ورود به مسیری که به توافق منتهی می‌شود، جدی است»؟ گفت: ارزیابی ما این است که اسرائیلی‌ها هنوز نمی‌توانند تصمیم لازم را برای دستیابی به این هدف، به علل سیاسی داخلی بگیرند.

او افزود: رسیدن به توافق، مستلزم نقش بیشتر آمریکاست؛ آمریکا باید نتانیاهو را برای گرفتن تصمیمی سیاسی برای ورود به گفتگو‌های غیرمستقیم که منجر به توافق شود تحت فشار قرار دهد.

محمود مرداوی تاکید کرد: الان توپ در زمین آمریکاست و خواسته ما ساده است؛ اعمال فشار بیشتر به نتانیاهو.

او همچنین افزود: بدون اعمال فشار به نتانیاهو، این دور از گفتگو‌ها نیز مثل دوره‌های قبلی شکست خواهد خورد و در همه موارد، علت شکست گفتگوها، لجاجت نتانیاهو بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی «العربی»، یک رهبر حماس در گفتگو با این شبکه بیان کرد که «نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، همچنان به دنبال به شکست کشاندن تلاش‌ها برای رسیدن به توافق آتش بس در غزه است.

این رهبر حماس تاکید کرد که مقاومت تنها توافقی را به امضا خواهد رساند که به طور واضح، متضمن توقف هرگونه عملیات نظامی ارتش صهیونیستی در نوار غزه و خروج نیرو‌های این رژیم از نوار غزه باشد.

او گفت نتانیاهو اهمیتی به سرنوشت نظامیان اسیران اسرائیلی نمی‌دهد و آنها را به عنوان قربانیان جنگ قلمداد می‌کند تا از پرداخت هرگونه تاوانی برای آزادی آنها طفره برود.

دیگر خبرها

  • شورای تامین، زنان را از تماشای بازی پرسپولیس و استقلال با نساجی محروم کرد
  • شورای تامین اجازه نداد؛ بازی پرسپولیس / استقلال با نساجی بدون زنان
  • رمزگشایی از تشدید فشارهای لابی اسرائیل علیه موسویان/ مقاله تند جروزالم‌پست علیه دیپلمات پیشین ایرانی
  • پرسپولیس و نساجی بدون حضور بانوان
  • بلینکن: توافق آتش‌بس باید برای حماس یک «تصمیم آسان» باشد
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • نتانیاهو نمی‌تواند برای دستیابی به توافق تصمیم بگیرد
  • دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران
  • ایران امنیت انرژی بالایی دارد اگر مصرف‌کننده بگذارد
  • ایران امنیت بالای انرژی دارد اگر مصرف کننده بگذارد