اولین خودروهای پلیس در ایران+عکس
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۶۲۲۹۷
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خودروهای پلیس در سال های اخیر تغییرات زیادی داشته است.
از دهه 1320 که خودروهای آلمانی، انگلیسی و آمریکایی به خدمت شهربانی کل کشور درآمدند تا امروز که از بنز، پژو و زانتیا برای کارهای مربوطه استفاده میشود. خودروهای پلیس شاید بیش از 60 سال جز به چراغهای گردان، بیسیم و بلندگو به چیز دیگری مجهز نبودهاند اما امروز به سیستمهایی نظیر دوربینهای خودکار، دستگاههای GPS، لوازم تشخیص مصرف نوشابههای الکلی توسط رانندگان، امکانات ماهواره ای، رایانهای و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در دهه 20 مدلی از بنز برای به کارگیری در شهربانی روانه تهران شد. در آن روزگار هنوز خودروهای پلیس به چراغهای گردان، بیسیم و بلندگو مجهز نشده بودند. فولکسواگن قورباغهای ماشین پلیس دهه 1330
بیش از ده سال بعد فولکس واگن قورباغه ای با دو رنگ مشکی و سفید که به یک چراغگردان آبیرنگ و یک دستگاه بیسیم با برد محدود مجهز بود به یکی از خودروهای اصلی پلیس تبدیل شد.
خودرو دیگری که در این دهه به کار گرفته شد، بنز بود. در این دو دهه شهربانی کل کشور تقریباً تمام دوران حکومت پهلوی اول و ابتدای دوره پهلوی دوم را با خودروهای آلمانی سپری کرد.
خودروهای آمریکایی ماشین های پلیس بعدی دهه 1340
دهه 40 آغاز استفاده از خودروهای آمریکایی به عنوان خودرو پلیس در ایران بود، دوجهای کرنت ششسیلندر ساخت آمریکا با پلاکهای سهرقمی دستنویس که حداکثر سرعت آنها به 200 کیلومتر در ساعت میرسید از سال 1346 تا 1354 مورد استفاده قرار گرفتند.
دهه1350در تمام دهه 1350 در کنار لندرور انگلیسی خودروهای آمریکایی بیوک، شورولت رویال و بنز230 به کار گرفته شدند. بنز230 با چراغهای جلو عمودی ششسیلندر بودند و حداکثر سرعت آنها برای این کار 220 کیلومتر در ساعت تنظیم شده بود این خودروهای آلمانی از سال 1350 تا 1356 در شهربانی ایران خدمت کردند.
دهه1360بنز 250 هم از جمله خودروهایی بود که در دهههای 50 تا 70 مورد استفاده پلیس قرار گرفت. این خودرو آلمانی شش سیلندر بود و با چراغهای افقی قادر بود 200 کیلومتر در ساعت را بپیماید. بنزهای 250 که اول به صورت دنده فرمان (دنده رول) بودند بعدها انواع گیربکسی آن هم وارد کشور شد و مورد استفاده قرار گرفت.
بنز 250، دهه 1370
بنز 250 هم از جمله خودروهایی بود که در دهههای 50 تا 70 مورد استفاده پلیس قرار گرفت. این خودرو آلمانی شش سیلندر بود و حداکثر سرعت آن 200 کیلومتر در ساعت میرسید. این خودروها اول به صورت دنده فرمان (دنده رول) بودند و بعدها انواع گیربکسی آن هم وارد کشور شد و مورد استفاده قرار گرفت.
انتهای پیام/
نوستالژی خودروهای پلیس در ایران
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۲۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی رویداد، مراسم رونمایی از تابلوی هنری آذرنگاری، اثر هنرمند ایرانی، احد سعدی عصر جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴٠۳ با حضور جمعی از فعالان عرصه هنرهای تجسمی، تنی چند از مسؤولان و علاقمندان و هنردوستان برای نخستین بار در هتل استقلال رونمایی شد.
در این مراسم محمدرضا مجیدی دبیرکل اتحادیه پارلمانهای آسیایی APA و مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو گفت: حضور هنرمندانی، چون احد سعدی با بیش از یکربع قرن تلاش هنری در سطح اول هنرهای تجسمی جهان، در کشور خودش ایران آنهم پس از سالها فعالیت در خارج از کشور جای مباهات و خرسندی دارد. احد سعدی در سطح اول جامعه هنری ۱۷ کشور جهان فعالیت داشته است.
وی بیان کرد: از طریق 2 تن از مسؤولان کنسولگری ایران با این هنرمند آشنا و پس از مشاهده آثار وی به این نتیجه رسیدم که ضمن ثبت ملی، این اثر باید در ایران رونمایی شود.
مجیدی در ادامه تاکید کرد: سبک آذرنگاری که استایل و امضای ویژه و منحصر بهفرد احد سعدی است کمتر از ربع قرن پیشینه فعالیت در ایران دارد و حضور وی و هنرمندان ایرانی چون او که نام ایران را در عرصههای بینالمللی درخشان ساختهاند، بسیار غرورآفرین است.
دبیرکل اتحادیه پارلمانهای آسیایی APA با تاکید بر اینکه هنر آذرنگاری باید هر چه سریعتر ثبت ملی شود، تصریح کرد: آذرنگاری گرچه بدیع و مهجور است، اما ریشه در تاریخ کشور ما دارد و به پیشنیه تاریخی ایران کهن برمیگردد. این سبک گونهای از هنرهای تجسمی است و باید در هنرستانها و دانشگاههای ایرانی وارد شده تا از دست نرود.
مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو با اشاره به اثر «چالش سیمرغ» اظهار کرد: محتوی این اثر کاملا بومی و منطبق با ادبیات کلاسیک و ریشه در افسانههای کهن کشور دارد و با الهام از آثار عطار نیشابوری خلق شده است.
وی تاکید کرد: امیدوارم پس از ثبت ملی این اثر از سوی سازمان جهانی یونسکو نیز این اثر به نام ایران به ثبت جهانی برسد.
در ادامه این مراسم، احد سعیدی، خالق «چالش سیمرغ» گفت: در نهاد همه ما انسانها حالات و درونیات متعدد و متفاوتی وجود دارد، اگر تعداد این حالات درونی بشر عدد ۳٠ باشد سیامین کنش، رفتار و حالت انسانی عشق است و جهان بدون عشق غیرقابل تحمل میشود. در این اثر نیز سعی کردم سیمرغ را که هر یک مترتب کنشی بشری است، تصویر کنم.
وی بیان کرد: امید دارم مرغ سیام در آسمان زندگی یکایک شما عزیزان به پرواز درآید و امیددارم این سبک آذرنگاری هر چه سریعتر در جهان با نام ایران ثبت شود.
در پایان این مراسم از تابلو آذرنگاری «چالش سیمرغ» رونمایی شد و محمدرضا عمرانی در سخنانی گفت: با توجه به اینکه این هنرمند گرامی در خارج از ایران زندگی میکند، تمام تلاشم این بود که این اثر فاخر ایرانی حتما در کشورمان رونمایی شود. واقعیت این است که برای ثبت ملی و جهانی رونمایی از اثر در داخل ایران، بسیار حائز اهمیت بود و خب به طبع این رونمایی هزینههایی داشت. لذا با توجه به علاقهام به هنرهای تجسمی و همچنین اثر منحصر بفرد احد سعدی به عنوان حامی وارد این جریان شدم.
کد خبر 6090029