Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@04:04:22 GMT

بيکاران مدرک‎دار 4 برابر شدند

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۶۹۷۸۲

بيکاران مدرک‎دار 4 برابر شدند

خبرگزاري آريا - گزارش مرکز آمار حاکي است ، طي سال هاي اخير سهم افراد داراي تحصيلات دانشگاهي از کل بيکاران رو به افزايش بوده و طي 15 سال اخير اين سهم 4 برابر شده است. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، تأمين اشتغال به ويژه براي جوانان همواره يکي از دغدغه هاي جامعه و سياستگذاران اقتصادي بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر با توجه به رشد جمعيت در دهه هاي قبل و جذب ناکافي نيروي کار در مشاغل و نيز ترکيب نيروي کار که بخش بزرگي از آن را فارغ التحصيلان دانشگاهي تشکيل مي دهند، اشتغال به چالشي براي دولت تبديل شده است.
برآوردها نشان مي دهد که در 5سال آينده به طور متوسط ساليانه 2.5 درصد به افزارد متقاضي کار در جامعه ايران اضافه خواهد شد. اين موضوع توجه جدي به اشتغالزايي و فعاليت هاي اقتصادي به منظور جذب نيروي کار به خصوص جونان جوياي کار را بيش از پيش نمايان مي کند.
به نظر مي رسد که از مهمترين دلايل تداوم نرخ بالاي بيکاري در کشور، به عدم تعادل در بازار کار و پيشي گرفتن عرضه بر تقاضاي نيروي کار مربوط مي شود که خود ناشي از تغييرات بلند مدت جمعيتي در دهه هاي گذشته و جوان بودن جمعيت است و از سوي ديگر مشکلات اقتصادي و عدم تداوم نرخ رشد اقتصادي مورد نياز براي جذب اين افراد در بازار کار بوده است.
علاوه بر بالا بودن نرخ بيکاري براي جوانان و عدم کاهش آن به نرخ هاي تک رقمي واقعيت ديگر درباره بازار کار در ايران اين است که ترکيب بيکاري نيز طي سال هاي گذشته دستخوش تغيير شده است. به گونه اي که سهم افراد داراي تحصيلات دانشگاهي از کل بيکاران رو به افزايش بوده است. به طوري که اين سهم از حدود 10 درصد در سال 1380 به بيش از 41 درصد در سال 1394 افزايش يافته است.
اين وضعيت نشان مي دهد که ماهيت بازار کار در حال تغيير است و لذا سياست هاي اشتغالزايي در کشور نيز بايد به گونه اي تدوين و اجرا شود که اين بخش از افزاد تحصيلکرده جوياي کار را تحت پوشش قرار داد. اين رويه طي سال هاي 95 و 96 نيز روند صعودي داشته است. در سال‌هاي اخير به گواه آمار اعلام‌شده از سوي مراکز آمار ايران، تعداد فارغ‌التحصيلان دانشگاهي بيکار يا به عبارتي بيکاران مدرک‌دار رو به افزايش بوده است.
علاءالدين ازوجي، مشاور وزير و مديرکل سياستگذاري و توسعه اشتغال وزارت کار درباره وضعيت بازار کار ايران مي گويد: بر اساس نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسکن در سال 95 حدود سه ميليون و 258 هزار نفر بيکار در کشور وجود دارد که از اين ميان تعداد کمي از آنها بي‌سواد هستند. خود اين موضوع و سهم حدود 40 درصدي افراد داراي تحصيلات دانشگاهي در ميان بيکاران جامعه نشان‌دهنده تغييرات اساسي در ساختار جمعيتي و تحصيلاتي کشور نسبت به دهه‌هاي گذشته است.

انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۹۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد

«موسسه اقتصادی آلمان» از رشد بیکاری در این کشور به بالاترین رقم در یک دهه اخیر خبر داد.

به گزارش مشرق، ضعف اقتصادی آلمان بالاخره به بازار کار این کشور آسیب زد به‌طوریکه پیش‌بینی می‌شود تعداد کارگران بیکار به بالاترین رقم در حدود یک دهه گذشته برسد؛ این را مطالعات «موسسه اقتصادی آلمان» اعلام کرده است.

بر اساس این مطالعاتی که امروز منتشر می‌شود، بیکاری در این کشور به طور متوسط به کمی کمتر از ۲.۸ میلیون نفر افزایش خواهد یافت که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۵ به شمار می‌رود.

کارشناس بازار کار موسسه اقتصادی آلمان، هالگر شیفر می‌گوید، با وجود رکود پارسال، بازار کار آلمان تقریبا ثبات داشت اما امسال برلین دارد پی‌آمدهای بحران اقتصادی را با قوت بیشتری احساس می‌کند.

در سال ۲۰۰۵ هم بیکاری در آلمان به ۴.۹ میلیون نفر رسیده بود که به آلمان «مرد بیمار اروپا» می‌گفتند.

بر اساس پیش‌بینی این موسسه، نرخ بیکاری آلمان در سال جاری میلادی به ۶ درصد افزایش می‌یابد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • ۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود
  • بر قطع روابط اقتصادی و دانشگاهی با اسرائیل اصرار داریم
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • جامعه دانشگاهی در برابر جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمی‌کند
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟
  • معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد
  • ببینید | صف بیکاران در صحرا