Web Analytics Made Easy - Statcounter


قزوین- مستند ساز قزوینی گفت: مجموعه مستند «سرزمین تشنه» با بررسی وضعیت بحرانی آب در دشت قزوین در چهار قسمت ۲۰ دقیقه ای به پایان رسید و آماده پخش شد.

حامد کلجه ای در گفتگو با امتداد نیوز اظهارداشت: مجموعه مستند سرزمین تشنه، درباره وضعیت بحرانی آب دشت قزوین آماده نمایش شد.

تهیه کننده و کارگردان این مجموعه مستند تصریح کرد: مجموعه مستند سرزمین تشنه در چهار قسمت ۲۰ دقیقه ای به سفارش شرکت آب منطقه ای قزوین آماده نمایش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در این مستند وضعیت آبهای زیرزمینی، شبکه آبیاری دشت قزوین، حفاظت کیفی منابع آب و نیز وضعیت رودخانه های استان سرفصلهایی هستند که در هر قسمت از زوایای مختلف به آنها پرداخته شده است.

کلجه ای درباره مراحل تولید این مجموعه تصریح کرد: تولید این مجموعه از سال ۹۴ آغاز شد و ابتدا با برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان شرکت آب منطقه ای قزوین و جمع آوری نقطه نظرات کارشناسی فیلمنامه هایی نگارش و ارائه شد که پس از تائید کارشناسان، تصویربرداری مستند آغاز شد.

وی بیان کرد: تصویربرداری این مجموعه در الموت، زیاران، تاکستان، بوئین زهرا و دشت قزوین انجام شده تا از وضعیت بحرانی آب در استان قزوین
چشم اندازی کلی به تصویر کشیده شود.

بخش اول: وضعیت آبهای زیرزمینی قزوین

کلجه ای گفت:دربخش اول مستند برداشتهای بی رویه از منابع آب زیرزمینی که منجر به فرونشست زمین درمناطق جنوبی استان شده، کشت محصولات پر مصرف آبی نظیر هندوانه و خربزه در دشتهای ممنوعه، جلوگیری از حفر چاههای غیر مجاز، اقدامات انجام شده در راستای اجرایی کردن طرح تعادل بخشی بررسی شده و ضمن مصاحبه با کارشناسان و کشاورزان به آنها پرداخته شده است.

بخش دوم: شبکه آبیاری دشت قزوین

وی اضافه کرد: شبکه آبیاری دشت قزوین به عنوان شبکه ای پهناور که از سد زیاران آغاز شده و تا اراضی کهک تاکستان ادامه دارد در بخش دوم مطرح شده ودر کنار آن شنای غیرمجاز در کانالها، آب ربایی، آلوده کردن آب کانالها، نبود نظارتهای دقیق که منجر به فرسودگی این شبکه گسترده شده ونبودالگوهای صحیح کشت که باعث سردرگمی کشاورزان و اضافه برداشت از منابع آبی شده از جمله معضلاتی است که در این قسمت به آنها اشاره شده است.

بخش سوم: حفاظت کیفی از منابع آب

مستند ساز قزوینی یادآورشد: دفع پساب های خطرناک خروجی از کارخانجات و صنایع تولیدی از معضلات مهم عصر کنونی است و فاضلاب ها و پسابهای خروجی از صنایع که ممکن است حاوی مواد سمی و مقادیر بالایی از فلزات سنگین باشند که با تخلیه این ضایعات به روان آبهای سطحی و کشاورزی،
حجم زیادی از این فلزات، به محیط وارد می شوند و آلودگی دارند.

وی گفت: قزوین به عنوان یک استان صنعتی که دارای شهرک های صنعتی متعدد است با موضوع آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی به شدت درگیر است و دراین قسمت تلاش کرده ایم تاضمن به تصویر کشیدن مناطق آلوده کننده آبهای استان تلاش کارشناسان را برای جلوگیری از این آلودگی ها به تصویر بکشیم.

بخش چهارم: وضعیت رودخانه های استان قزوین
 
کلجه ای اضافه کرد: تعاریف مربوط به حریم و بستر و نشان دادن خطراتی که در نتیجه بی توجهی به آنها ایجاد می شود، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها، استفاده بی رویه و آلوده کردن آب رودخانه ها توسط ساکنان بالا دست، احداث بیش از حد استخرهای تولید ماهی در کنار رودخانه ها از جمله معضلاتی است که در قسمت چهارم به آنها پرداخته ایم.

وی اظهارداشت: امروز بحران آب نخستین موضوعی است که در دستور کار دولت قرار گرفته و این مجموعه با رعایت استانداردهای پخش در رسانه ملی
تولید شده و برای پخش آنها از شبکه های استانی و ملی در حال هماهنگی هستیم.

این مستند ساز در خصوص عوامل تهیه این مستند اظهارداشت: تهیه کننده و کارگردان: حامد کلجه ای، پژوهش و نگارش: مریم طاهر خانی، کارشناسان: یدالله ملکی، محمد محجوب، محرمعلی کریمی، لشگری و خسروی، فراسذ خواجوی، مشاور کارگردان و مجری طرح: محمدرضا جباری، گروه تصویربرداری: حامد کلجه ای، سعید زرآبادی پور، مجتبی کوهی، مدیر تولید و برنامه ریز: مریم طاهرخانی، گوینده: عیسی زمانی، صدابردار: حسام ساروخانی از عوامل این مستند چهار قسمتی هستند.

true برچسب ها : حامد کلجه ای شرکت آب منطقه ای قزوین مستندساز true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۰۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستندی نیم‌‎ساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برد

مستندی نیم‌ساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برده به سوال‌های ثابتی که پدری هر سال در روز تولد دخترش از او پرسیده اختصاص دارد. دختر از کودکی به جوانی می‌رسد و هر سال با این سوالات پدر مواجه می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، این ۴ مستند در ۴ ژانر مختلف تماشاگر را با جنبه‌هایی از جنگ، روابط انسانی، سینما و قتل و مرگ آشنا می‌کند که در یک کلام می‌توان آن‌ها را چهار پرده مختلف از زندگی دانست.

آن‌ها نباید پیر شوند

کارگردان: پیتر جکسون

سال ساخت: ۲۰۱۸

این فیلم با استفاده از فیلم‌های اصلی گرفته‌شده از جنگ جهانی اول، محفوظ در آرشیو موزه سلطنتی جنگ که بیشترشان تاکنون دیده نشده‌اند، به همراه صدا‌های ضبط‌شده توسط بی‌بی‌سی و مصاحبه‌های آی‌دبلیوام که از بریتانیایی‌های حاضر در نبرد گرفته شده، ساخته شده است. بیشتر این فیلم‌ها رنگی شده و با استفاده ابزار‌ها و تکنیک‌های مدرن تبدیل شده‌اند و برای اثرگذاری بیشتر و هرچه نزدیک‌تر شدن به تجربه واقعی سربازان از نبرد، از جلوه‌های صوتی و صداپیشه در آن بهره برده شده است. سازندگان فیلم ۶۰۰ ساعت مصاحبه با ۲۰۰ کهنه‌سرباز و ۱۰۰ ساعت فیلم ویدئویی اصلی را برای ساخت فیلم بازبینی و بررسی کردند.

یک‌سال را چطور اندازه می‌گیرید؟

کارگردان: جِی روزنبلات

سال ساخت: ۲۰۲۱

این مستند درباره رابطه یک پدر و دخترش به وسیله فیلم‌های خانگی است. پدر هر سال در روز تولد دخترش از او فیلم می‌گیرد و سوالات یکسانی می‌کند. دختر از طفلی نوپا به زنی جوان با همه زیبایی و مراحل ناخوشایندش در این میانه تبدیل می‌شود در حالی که رابطه پدر و دختر با تمام پیچیدگی‌هایش تکامل می‌یابد. پدر تولد‌های دختر را از ۲ سالگی تا ۱۸ سالگی با دوربین ثبت کرده و از آن مستندی ساخته که تماشاگر را به اندیشیدن درباره زندگی خودش وامی‌دارد. ساخت این فیلم نیم‌ساعته که در مراسم اسکار نودوپنجم نامزد جایزه بهترین مستند کوتاه بود، ۱۶ سال زمان برده.

کینگ بر پرده سینما

کارگردان: دافنه بای‌ویر

سال ساخت: ۲۰۲۲

استیفن کینگ پادشاه داستان‌نویسانی است که آثارشان از صفحات کاغذی به پرده نقره‌ای سینما رسیده است. حتی کارگردان سختگیری مثل استنلی کوبریک هم از یکی از داستان‌های کینگ اقتباس کرد و فیلم درخشان «درخشش» را بر اساس کتابی از کینگ به همین نام ساخت؛ هرچند کینگ هر جا که فرصتش را پیدا کرده، نارضایتی خودش را از اقتباس کوبریک اعلام کرده و هیچ خودش را در محذورات قرار نداده که خیلی رُک و علنی فیلم کوبریک را نکوبد. از سال ۱۹۷۶ تاکنون بیش از پنجاه کارگردان از آثار این نویسنده اقتباس کرده‌اند. این مستند به بررسی آثار این کارگردانان، اقتباس‌ها و منابع آن‌ها می‌پردازد.

قاتل هیلساید: شیطان در لباس مبدل

کارگردان: الکسا دانر

سال ساخت: ۲۰۲۲

اعمال آدم همیشه دنبال آدم می‌روند. هرقدر هم کسی بخواهد از کار‌هایی که کرده و تاثیرات مخربی که روی زندگی دیگران داشته دوری کند و خیال کند که نتیجه اعمالش دور از او باقی می‌ماند، کسانی هستند که واقعیت را فراموش نمی‌کنند. «قاتل هیلساید» درباره قاتلی سریالی به نام کنت بیانچی است که فکر نمی‎کرد بابت کارهایش محاکمه شود. ویدئو‌های به جای مانده از ماه‌های منتهی به دستگیری وی در این مستند استفاده شده که روانشناسی جالبی نه صرفا از ذهن یک قاتل زنجیره‌ای، بلکه از ذهن آدمی است که خود را محق به انجام هر کاری می‌داند، اما ذهن بسته و دیکتاتورمآبش اجازه نمی‌دهد بفهمد که بالاخره کابوس مجازات به سراغش می‌آید.

دیگر خبرها

  • مجموعه مستند «پا به ماه» از شبکه ۲
  • خبر‌های رسانه - ۱۵ اردیبهشت
  • مستندی نیم‌‎ساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برد
  • پخش فصل جدید «رخ‌ مادر» از امشب
  • «رخ مادر» امروز از شبکه افق روی آنتن می‌رود
  • «رخ‌ مادر» امروز از شبکه افق روی آنتن می‌رود/ روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا
  • «رخ‌ مادر» روی آنتن شبکه افق/ روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا
  • خبر‌های رسانه - ۱۳ اردیبهشت
  • «رخ‌ مادر» از شبکه افق روی آنتن می‌رود/ روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش