Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به اهمیت تاثیرگذاری پژوهش در زندگی مردم گفت: علم، نوآوری و تجاری سازی باید به عنوان چرخه ضروری و متصل به هم دیده شوند و وزارت علوم این امر را دنبال می کند.

هفته پایانی آذرماه هر سال به دلیل نامگذاری هفته پژوهش با توجه بیشتر به امور تحقیق و توسعه در نهادهای مختلف از یک سو، تجلیل از پژوهشگران برتر و برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف از دیگر سو همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما همزمان با پررنگ تر شدن اخبار پژوهشی در رسانه ها و توجه بیشتر به محققان و امر پژوهش، سوالات زیادی در اذهان نقش می بندد؛ مانند این که نتایج این پژوهش ها چطور در زندگی روزمره محسوس خواهد شد، یا فناوری های داخلی جه زمانی توان رقابت با فناوری های خارجی را خواهند داشت و بی شمار سوالاتی از این دست.
وحید احمدی روز شنبه در مورد ملموس نبودن نتایج پژوهش ها و تحقیقات علمی در سطح زندگی مردم عادی، به خبرنگار علمی ایرنا گفت: طبیعی است وقتی برای پژوهش هزینه می کنیم، افراد می خواهند نتیجه آن را در زندگی خود ببینند. رویکرد کنونی در وزارت علوم هم این است که چرخه علم و نوآوری و تجاری سازی به عنوان چرخه ضروری و متصل به هم دیده شود و وزارت علوم آن را دنبال می کند.
وی افزود: ولی این حرف درست نیست که به همه اجزای علم مانند تحقیقات بنیادی و ...با این دید نگاه کنیم؛ علوم بنیادی نیزجزئی از چرخه علم - فناوری – ثروت تلقی می شوند و برای نمونه اگر ریاضیات پیشرفته نباشد، مهندسی پیشرفته نخواهیم داشت.
استاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: اما ما هنوز اجزای پازل را کنار هم نگذاشتیم و مجموعه علمی ما این احساس را برای مردم فراهم نکرده که کل علم جلو می رود، این سوالات در ذهن مردم هست. اما معتقدم مسیری که پایه گذاری شده و دنبال می شود، در مجموعه علم و فناوری کشور به تدریج در این سازمان و نظام قرار می گیرد که به نوعی همه مجموعه ها در این چرخه حرکت می کنند که دانشگاه باید خروجی ملموس داشته باشد.
وی تاکید کرد: حتی اگر همه حوزه ها اینطور نباشند ولی درصدی از آنها باید باشند، سایر علوم مانند علوم انسانی، علوم پایه و تحقیقات بنیادی هم باید به تدریج در این پازل قرار بگیرد و کمک به ارتقا و پیشرفت چرخه علم - فناوری – ثروت کنند.
احمدی گفت: یعنی مردم باید متوجه شوند وقتی دانشگاه ها در حوزه های مختلف کار می کنند باید پیشرفت آنها در زندگی شان ملموس است.
هفته پژوهش در سال جاری از 21 تا 27 آذر با شعار «پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری؛ زیربنای تولید و اشتغال» همراه با برپایی هیجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار برگزار می شود.
روزهای این هفته با عناوین روز پژوهش، فناوری، دانش آموز و مدرسه؛ پژوهش، فناوری و صنعت؛ پژوهش، فناوری ایده و خلاقیت؛ پژوهش، فناوری، اقتصاد مقاومتی؛ پژوهش، فناوری و سرمایه ملی؛ پژوهش، فناوری، مهارت و کارآفرینی و پژوهش، فناوری حوزه و دانشگاه نامگذاری شده اند.
جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر روز 27 آذر با حضور رییس جمهوری از برنامه های این هفته است.
علمی**9157
خبرنگار: منصوره شوشتری**انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۰۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز و در حاشیه رویداد روز جهانی مالکیت فکری، توافق‌نامه‌ای میان معاونت فناوری وزارت علوم و مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با موضوع گسترش همکاری و مشارکت طرفین با هدف ترویج، فرهنگسازی، برنامه ریزی و مدیریت توسعه فناوری و کمک به بهره برداری از دارایی های فکری ایجاد شده در وزارت علوم به امضا رسید.

این توافق نامه با توجه به اهمیت نشانه‌های جغرافیایی و طرح‌های صنعتی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و با عنایت به ظرفیت‌های موجود در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نمایندگی دکتر سجاد محمد علی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به نمایندگی دکتر شقایق حق جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری منعقد شد.

تهیه اسناد سیاستی و فرایندهای اجرایی مدیریت دارایی های فکری در وزارت علوم و مجموعه های تابعه، توسعه و ترویج و ظرفیت‌سازی سرمایه‌های انسانی مدیریت زنجیره ارزش توسعه و مدیریت فناوری با تأکید بر مدیریت دارایی‌های فکری از مسیر آموزش و تامین محتوای مکتوب و چندرسانه‌ای،تدوین استراتژی مالکیت فکری برای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک ها، تسهیل در خصوص بسترسازی برای بهره برداری از دارایی های فکری، راه اندازی نشریه تخصصی مالکیت فکری، پیگیری راه اندازی مقاطع تحصیلات تکمیلی مالکیت فکری در حیطه های تخصصی مدیریت، اقتصاد و فناوری های نوین مالکیت فکری از زمینه های همکاری این دو نهاد به شمار می رود.

در این توافقنامه وزارت علوم متعهد به راه اندازی واحد مالکیت فکری در دانشگاه، پژوهشگاه ها و پارک ها و پیاده سازی و راهبری سامانه نان در حوزه مالکیت فکری و ایجاد ارتباطات بین سامانه با هماهنگی مرکز توسعه فناوری های راهبردی شده است. همچنین همکاری فنی در سیاستگذاری و تدوین استراتژی مالکیت فکری برای دانشگاه ها و پژوهشگاه، همکاری در جهت طراحی و پیاده سازی فرایند ساز و کار ارزش گذاری دارایی های فکری از تعهدات معاونت علمی به شمار می رود.

کد خبر 6090889 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • ۲۰۰روستای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد 
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود