Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@11:21:04 GMT

ستاره هاي سهيل!

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۷۳۱۴۲

ستاره هاي سهيل!

خبرگزاري آريا - مجله همشهري دانستنيها - مهران باقي: در ذهن بسياري از ما، «طلا» به شکل غيرقابل باوري گران قيمت و ارزشمند است. اما در بين ماده هاي موجود در دنيا، گراني صرفا منحصر به طلا و ديگر سنگ هاي قيمتي اي که براي خودشان شهرتي دست و پا کرده اند، نيست. دامنه موادي که نامشان زير عنوان گران ترين ها ثبت شده، بسيار متنوع و گسترده تر از اين حرف هاست و از مواد خوراکي و آرايشي تا بعضي از مخدرها و محرک ها و مواد صنعتي را در بر مي گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون مناسبت خاصي، مي رويم سراغ 19 مورد از گران ترين مواد موجود در دنيا و دليل ذي قيمت بودن آن ها را کمي تا قسمتي بررسي مي کنيم. البته نياز به توضيح است که اين فهرست الزاما کامل نيست و موارد ديگري هم آن وسط ها وجود دارد، اما ما تلاش کرده ايم تا فهرست انتخابيمان تا حد ممکن متنوع و جذاب باشد.
زعفران: گرمي 11 دلار
افتخاري ديگر براي کشور ما. يکي از قيمتي ترين صادرات کشور که متاسفانه انحصار صادرات آن هم دارد از دست ما خارج مي شود، در اين فهرست قرار دارد: زعفران عزيز. قسمت کليدي و مورد استفاده اين گياه، انتهاي خامه و کلاله سه شاخه آن است. زعفران علاوه بر طعم و رنگي دهي بي نظير به غذاهاي مختلف، خاصيت نشاط آوري و ضدافسردگي هم دارد.
• اسپانيا بدون حتي يک تن توليد زعفران، در سال 1393 حدود 100 تن زعفران صادر کرده است.
امارات هم حتي يک مزرعه زعفران ندارد، اما در زمره صادرکنندگان عمده اين محصول است.
• بدتراز همه اين که چين هم به کشت گلخانه اي زعفران بنجل روي آورده است.

قارچ دنبلان: گرمي 5 دلار
نوعي خوراکي کمياب و گران قيمت است که در گونه هاي مختلف به رنگ هاي قرمز، سفيد، خاکستري، بنفش و سياه پيدا مي شود، اما دو نوع سياه و سفيد آن لذيذتر و گران تر است. اين قارچ بيشتر در رستوران ها و صنايع غذايي، تهيه انواع سس، توليد روغن هاي معطر و البته صنايع داروسازي استفاده مي شود. «بريلاسوارين» سرآشپز مشهور فرانسوي، دنبلان کوهي سفيد را «الماس آشپزخانه» ناميده است.
• پيدا کردن اين قارچ آن قدر اهميت دارد که برخي از کشاورزان از «خوک هاي دنبلان ياب» براي يافتن آن استفاده مي کنند.
• در جشنواره اي در تولوز فرانسه به يابنده بزرگ ترين قارچ دنبلان جايزه نيم ميليون دلاري مي دهند.
• در ايران خودمان و در شهر يامچي آذربايجان شرقي هم يک بار در سال 1389، جايزه اي صد ميليون توماني براي يابنده بزرگ ترين قارچ در نظر گرفته شد و جايزه به فردي رسيد که قارچي 3.5 کيلويي پيدا کرده بود.

خاويار بلوگاي ايران: گرمي 35 دلار
هرجا سخن از خوردني هاي گرانبهاست، نام مرز پرگهر آن جا مي درخشد. از بين کساني که شانس چشيدن خاويار را داشته اند، عده اي از آن بدشان آمده است و عده اي هم به شکلي اغراق آميز آن را فوق العاده لذيذ خوانده اند. بحث ذائقه ها را که بگذاريم کنار، خاويار بلوگاي ايران (مشهور به الماس) که حاصل زحمت و تخم گذاري فيل ماهي هاي مظلوم و در معرض انقراض درياي خزر است، از جمله لاکچري ترين مزه ها و اشتهاآورهاي دنياست.
• نمونه هاي از اين ماهي با وزن 1400 کيلو و سن بيشتر از 100 سال صيد شده است.
• فيل ماهي يا بلوگا، بين چهارده تا هفده سالگي بالغ مي شود و هر دو سه سال يک بار، تخم ريزي مي کند.
• رکورد صيد اين ماهي در ايران، يک بلوگاي 1250 کيلوگرمي بود که از آن 230 کيلو خاويار طلايي حاصل شد.

طلا: حدودا گرمي 40 دلار
رسيديم به سلبريتي ترين ماده اين فهرست؛ اين فلز نرم، چگال و شکل پذير که خيلي ها را دنبال خودش کشانده و به کشتن داده و سرقت ها و جنايات وحشتناکي را در دنيا رقم زده است. طلا به غير از مصرف در صنعت جواهرسازي، به دليل رسانايي بالا و مقاومت زياد در برابر خوردگي و فرسودگي، فلزي محبوب در صنايع گوناگون مانند صنايع غذايي، پزشکي، توليدات شيميايي و ديگر حوزه هاست.
• طلا شکل پذيرترين ماده است، به طوري که يک گرم از آن را مي توان آن قدر چکش زد تا به اندازه يک ورق با مساحت يک مترمربع پهن شود.
• طلا در طبيعت معمولا در ميان سنگ هاي آتشفشاني و گاهي در رسوبات درياچه ها و رودخانه ها يافت مي شود.
• يک کاني به نام «پيريت آهن» به رنگ طلايي وجود دارد که خيلي ها را فريب داده. اين کاني را «طلاي احمق ها» مي نامند.

راديم: گرمي 45 دلار
عنصري شيميايي و راديواکتيو در گروه فلزات قليايي خاکي با عدد اتمي 88 و نشان Ra و به رنگ سفيد درخشان. زماني راديم کاربرد وسيعي داشت و به عنوان ماده اي شفابخش، از خميردندان گرفته تا ساخت رنگ هاي شب تاب استفاده مي شد؛ اما بعدها سرطان زا بودن اين ماده اثبات شد. با وجود اين، کشف راديم منجر به دگرگوني هاي اساسي در دانش بشر درباره خواص و ساخت ماده و البته شناخت و دستيابي به انرژي اتمي شد.
• راديم در شکل راديم کلريد در سال 1898 (1277) و به دست «ماري» و «پير کوري» کشف شد.
• استخراج راديم از سنگ معدن هايي که حاوي آن هستند، بسيار دشوار است.
• نيمه عمر اين عنصر زياد و حدود 1600 سال است.

شاخ کرگدن: گرمي 55 دلار
درست است، شاخ اين جانور سنگين وزن، بدبدن و بينوا هم در اين فهرست قرار دارد. يک زماني در ويتنام شايع شد که گرد حاصل از شاخ کرگدن به درمان سرطان کمک مي کند و استفاده از آن خواص دارويي دارد. اين شايعات و برخي از افسانه هاي چيني قديمي، افراد بي فکر را به فکر کشتار بي رحمانه کرگدن ها و تجارت شاخشان انداخت، اما واقعيت اين است که شاخ کرگدن مانند مو و ناخن انسان تنها از کراتين ساخته شده است و خواصي که براي آن ذکر شده، حاصل شايعات و توهماتي است که به وسيله افراد سودجو رواج پيدا مي کند.
• نسل کرگدن سياه غرب آفريقا، منقرض شده و سرنوشت مشابهي در انتظار کرگدن سفيد بومي آفريقاي مرکزي است.
• بدبختانه استفاده از پودر شاخ کرگدن به عنوان ماده مخدر مورد علاقه ميليونرها رواج پيدا کرده است.
• ديوانگاني که اين ماده را به عنوان مخدر مصرف مي کنند، اعتقاد دارند که شاخه کرگدن ظرفيت کبد براي پذيرش الکل را افزايش مي دهد.

پلاتين: گرمي 48 دلار
يک فلز و عنصر شيميايي از گروه فلزات واسطه به رنگ سفيد- خاکستري که چگال، رسانا و شکل پذير است. پلاتين از باارزش ترين فلزات گرانبهاست و از آن علاوه بر صنعت جواهرسازي، به عنوان کاتاليزور در آزمايش هاي علمي هم استفاده مي کنند. ابزارهاي مخصوص آزمايشگاهي، اتصال هاي الکتريکي و الکترودها، تجهيزات پزشکي و دندانپزشکي، پوشش موشک ها و سوخت موتور جت از ديگر موارد استفاده اين فلز هستند.
• پلاتين از نادرترين عناصر در پوسته زمين و فراواني آن تنها پنج در ميليارد است.
• قيمت پلاتين از طلا نوسان بيشتري دارد. اين فلز معمولا در وضعيت ثبات و رشد اقتصادي گران تر از طلاست و قيمت آن تا دو برابر طلا مي رسد، اما در دوره هاي بي ثباتي اقتصادي گاهي از طلا ارزان تر مي شود، چرا که پلاتين در درجه اول کاربرد صنعتي دارد و در زمان رشد اقتصادي تقاضاي آن افزايش پيدا مي کند.
• پلاتين در ساخت دريچه هاي جايگزين براي قلب، کاربرد دارد.

کرم دولامر: گرمي 70 دلار
کرم «dela Mer» به معني کرم دريا، احتمالا گران قيمت ترين کرم پوست در جهان است که به وسيله کمپاني جواهرسازي مشهور «Boucheron» ساخته شده است. اين کمپاني مدعي است که اين کرم، تاثير معجزه آسايي در رفع چين و چروک و زدودن آثار کهولت از صورت دارد.
• اين کرم در حجم 100 ميلي و تنها به تعداد 10 عدد توليد شده است.
• قيمت هر قوطي اين کرم، 20 هزار دلار است.

هرويين: گرمي 110 دلار
دي استيل مورفين يا هرويين، يکي از قوي ترين و خانه خراب کن ترين مخدرهاي موجود در دنياست که از مورفين گرفته مي شود و شديدا اعتيادآور است. هرويين، روزگاري خواص درماني و دارويي داشت و به عنوان مسکني بسيار قوي براي کاهش زجر مبتلايان به بيماري هاي لاعلاج مورد استفاده پزشکان بود، اما قيمت بالاي آن به دليل تبديل شدنش به يکي از پرمصرف ترين و سودآورترين مخدرهاي دنيا براي سوداگران مرگ است.
• هرويين از واژه يوناني هيرو به معني قهرمان گرفته شده است.
• هرويين سطح تستوسترون در بدن را به شکل محسوسي پايين مي آورد و علاوه بر کاهش شديد ميل جنسي، به پوکي استخوان منجر مي شود.
مجازات قاچاق و حمل هرويين در همه کشورهاي دنيا، بسيار سنگين (اعدام و حبس ابد) است.
• 8.9 درصد از ميزان قاچاق مخدرها در دنيا، به قاچاق هرويين اختصاص دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۳۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره تیم ملی در یک قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

به گزارش ورزش سه، تیم ملی فوتسال ایران در مسیر قهرمانی آسیا هجده گل به ثمر رسانده، بیش از هر تیم دیگری در رقابت‌ها. اگر ایران را با قهرمانی‌هایش تعریف می‌کنند در کنار تعاریف متعددی که می‌شود، خط حمله زهرآگین و ترسناکش در طول تاریخ را هم یاد کرده‌اند. این بار، سعید احمدعباسی برحسب وظایف و ماموریتی که به او سپرده شده بار گلزنی تیم ملی را بر دوش کشیده و اکنون با هفت گل زده بهترین گلزن جام ملت‌ها و تیم ملی فوتسال بوده است. 

احمدعباسی نبوغ زیادی در آوار کردن دروازه‌ها دارد. او با استفاده از فیزیک‌بدنی که دقیقا برای چنین نقشی چکش خورده و ساخته شده به خوبی در نبردهای تن‌به‌تن موفق بوده و با توجه به سرعت پا به توپی که دارد به راحتی هر مدافع یا مدافعینی را کنار می‌زند و در نهایت قدرت فوق‌العاده‌اش در شوت‌زنی با هر دو پا، از سعید یک گلزن تمام عیار و ذاتی ساخته است.

مردی درشت اندام که به سادگی شانه‌های خود را بالا می‌اندازد، ستون می‌کند و توپ را به تور می‌کوبد. با این حال، یک ثبات کنجکاو و مسحورکننده در نحوه به ثمر رساندن گل هایش وجود دارد. تمامی گل‌های او در جام ملت‌های آسیا، خارج از باکس ( شش قدمی محوطه جریمه فوتسال ) به ثمر رسیده که اکثریت آن با پای تخصصی راست و به صورت شلیک غیر قابل مهار بوده است. یک گل او در دیدار با بحرین که در نگاه اول، گل زدن از آن منطقه و فاصله بعید به نظر می‌رسید، با پای چپ و در شرایطی که او را محاصره کرده بودند، موفق به گلزنی شد و همچنین دو گل دیگر را زمانی که تیم حریف به سیستم پاورپلی ( بازی با پنج نفر بدون دروازه‌بان) روی آورده بود از زمین خودی به ثمر رساند. ذهنی که زوایای و فضاها را قبل از رشد می‌بیند، ضعف‌های دفاعی حریف را بو می‌کشد و سرانجام گلزنی می‌کند.

چهار گل سعید احمدعباسی با ترفند ماهرانه فردی‌اش بوده است و خود او توپ را از حریف ربوده، دریبل زده و شلیک کرده. یک گل دیگر از روی نقطه پنالتی زده شد که مهار آن توسط دروازه‌بان غیرممکن بود. با این وصف اگر جام ملت‌ها را بدون سعید احمدعباسی تصور کنیم، تعداد گل‌های تیم‌ملی به هجده نمی‌رسید و چه بسا مسیر شاگردان شمسایی در راه قهرمانی بسیار پیچیده می‌شد.

جدول گلزنان جام ملت‌های آسیا تا به اینجای مسابقات:
سعید احمد عباسی از ایران با هفت گل
مهدی کریمی از ایران با چهار گل
طارق زیاد از عراق با چهار گل

با توجه به حذف عراق، تنها رقیب جدی احمدعباسی برای کفش طلا مهدی کریمی دیگر ستاره ایرانی به شمار می‌رود. مگر اینکه محمد عثمان فوق ستاره سه گله تایلندی‌ها در نیمه نهایی و شاید فینال، معجزه کند.

تفکیک گل‌های سعید احمدعباسی در جام ملت‌های آسیا 2024:
دو گل به تیم ملی افغانستان
دو گل به تیم ملی بحرین
دو گل به تیم ملی کویت
یک گل به تیم ملی قرقیزستان

تیم ملی فوتسال ایران در حالی روز جمعه در نبرد نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف ازبکستان خواهد رفت که سعید احمدعباسی برابر ازبک‌ها سه بار به میدان رفته است. دو بازی دوستانه و یک جدال در جام جهانی و مجموعا هفت مرتبه موفق به گلزنی شده است. 2 دبل در دوئل های تدارکاتی و یک هتریک در آوردگاه جهانی که ازبک‌ها را میخکوب کرد.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت بازار طلا و سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • خروج والیبال ایران از مسیر رشد
  • اورونوف: این وضع مصدومیت پای من است
  • روشن: استقلال ستاره ندارد، دونده دارد
  • اونتادور SVJ ؛ این لامبورگینی طبیعت گرمی دارد! (فیلم و عکس)
  • ستاره تیم ملی در یک قدمی آقای گلی جام ملت‌ها
  • رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ / سهیل موسوی به مدال طلا دست یافت
  • جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی
  • کشتی هوایی اینتر بر فراز شهر میلان پس از کسب ستاره دوم / فیلم
  • قهرمانی اینتر در سری آ؛ مسیر نراتزوری در راه کسب ستاره دوم / فیلم