Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در حالي که در لايحه بودجه 97 کشور، 5 هزار ميليارد تومان براي خريد تضميني گندم، آرد و نان در نظر گرفته شده که کمتر از سال‌ گذشته است، مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي گفت: يارانه خريد تضميني گندم و يارانه نان در لايحه بودجه کاهش نيافته است.
به گزارش خبرنگار کشاورزي خبرگزاري فارس، اين روزها با انتشار رديف بودجه‌اي که دولت براي سال 97 تقديم مجلس کرده است، نکات جالبي به چشم مي‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق بررسي‌هاي خبرنگار فارس امسال مبلغ 17 هزار ميليارد ريال به‌عنوان يارانه خريد تضميني گندم و 33 هزار ميليارد ريال از محل درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها براي بخش آرد و نان کشور در نظر گرفته شده است. اين رقم در حالي در بودجه پيش‌بيني شده که اگر با فرض اينکه دولت حداقل 8 ميليون تن گندم را براي تأمين نياز داخلي کشور درسال 97 از کشاورزان به قرار کيلويي حداقل 1300 تومان خريداري کند، بايد حداقل فقط چيزي حدود 10 هزار ميليارد تومان براي خريد تضميني گندم در نظر مي‌گرفت.
درعين‌حال سال گذشته 10 هزار و 500 ميليارد تومان براي يارانه نان به‌جز بودجه مخصوص خريد تضميني گندم، ديده شده بود و حال اين سؤال ايجاد مي‌شود که قرار است چه اتفاقي براي نرخ نان و گندم در سال 97 بيفتد.
اعداد و ارقام اين فرضيه را به وجود مي‌آورد که يا دولت قصد دارد با حذف يارانه نان قيمت نان را به طور کامل آزادسازي کند و يا اينکه خريد تضميني گندم، افزايش قيمتي نداشته و با نرخ سال 96 و به ميزان محدود از کشاورزان خريداري شود و سناريوي ديگر آنکه دولت دوباره قرار است براي پرداخت پول گندمکاران با تأخير و دست به دامان روش‌هاي جايگزيني مانند اوراق بورس شود و هرآنچه که هست در نهايت دودش به چشم کشاورزان خواهد رفت.
همچنين طي تماسي که با شرکت بازرگاني دولتي به عنوان متولي اين بخش در بدنه دولت گرفته شد، يزدان سيف مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي به خبرنگار فارس گفت: رقم يارانه خريد تضميني گندم و يارانه نان در بودجه سال 97 کاهش نيافته است، چرا که دولت در کنار آنچه که کسري دارد، مي‌تواند دست به انتشار اوراق مرابحه و امثالهم بزند، اتفاقي که در دو سال اخير هم افتاد است.
وي در پاسخ به اينکه در سال 96 بيش از 10 هزار ميليارد تومان براي يارانه نان و گندم اختصاص داده شده بود تصريح کرد: امسال 4 هزار و 200 ميليارد تومان از سوي سازمان برنامه و بودجه براي خريد تضميني گندم تخصيص داده شده که 3 هزار و 700 ميليارد تومان آن داده شده و قرار است 500 ميليارد تومان ديگر تا پايان سال پرداخت شود.
مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي به کشاورزان اطمينان داد که بودجه لازم براي خريد تضميني در سال 97 اختصاص داده شده است.
خبرنگار فارس براي به‌دست آوردن اطلاعات تکميلي در اين زمينه با برخي از اعضاي کميسيون کشاورزي مجلس تماس گرفت که اغلب آنها اعلام کردند، هنوز بودجه سال 97 را مطالعه نکرده‌اند.
اما علي حيدر نوري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در مورد وضعيت يارانه نان در لايحه بودجه 97 کشور اظهار داشت: سازمان بودجه تغييري در يارانه آرد و نان نداده و اين رقم مانند سال 96 است.
مديرکل دفتر تلفيق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با بيان اينکه 3300 ميليارد تومان براي خريد تضميني گندم در تبصره 14 لايحه پيش بيني شده است، بيان کرد: در مجموع 5 هزار ميليارد تومان براي خريد تضميني گندم گذاشته شد که 1700 ميليارد تومان يارانه براي خريد تضميني گندم نيز در جدول 9 لايحه بودجه پيش‌بيني شده است.
وي افزود: چون خريد تضميني گندم داريم، در واقع غير مستقيم به نان، يارانه مي‌دهيم، مثلاً گندم را کيلويي 1300 تومان از کشاورز مي‌خريم و آرد را به نانوايي کيلويي 600 تومان مي‌دهيم. اين مابه‌التفاوت همان ارقام پيش‌بيني شده است. دولت که خريد تضميني گندم انجام مي‌دهد، در واقع يارانه نان مي‌دهد.
وي در پاسخ به اين سؤال که آيا يارانه نان در لايحه بودجه 97 حذف شده است، بيان داشت: اين بحث درست نيست، چون مابه‌التفاوت قيمت خريد، حمل‌ونقل و هزينه آرد تا به نانوايي مي‌رسد، همان يارانه نان است.
نوري تاکيد کرد: يارانه به گندم داده مي‌شود و در حقيقت يارانه‌اي به مصرف‌کننده (مردم) نمي‌دهيم. بلکه در اختيار توليدکننده قرار مي‌گيرد. ارقام يارانه نان و خريد تضميني گندم در لايحه بودجه 97 نسبت به بودجه 96 تغييري نکرده است.
انتهاي پيام/ب

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۰۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند

گروه اقتصاد و درآمد: در لایحه بودجه 1403، 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار هزینه ای به عنوان یارانه احزاب اختصاص یافته است.

 

به گزارش جماران، مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اختصاص 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار هزینه ای به عنوان یارانه احزاب، در گزارشی نوشت: در این خصوص، مسئله مهم استفاده از سازوکاری مناسب برای توزیع کمکهای مالی بین احزاب است، توزیع یارانه بین احزاب سیاسی توسط وزارت کشور، بدون تعیین ضابطه و چارچوب از سوی قانونگذار، مغایر اصل 85 قانون اساسی است. بنابراین ضروری است ضوابط و مقرراتی برای توزیع عادلانه این یارانه در قانون توسط مجلس شورای اسلامی تنظیم و تصویب شود؛ در غیر این صورت، دادن اختیار به وزارت کشور در این زمینه بدون ضابطه محل اشکال است.

 

بند 8 ماده 11 قانون احزاب نیز رافع ایراد نیست و تاکنون قانونگذار ضوابط و مقرراتی در این خصوص تصویب نکرده است.

 

یکی از راهبردهای معمول برای تقویت و توانمندسازی احزاب و تشکل های سیاسی معاضدت حقوقی و حمایت مالی دولت از احزاب سیاسی است. براساس بند ز ماده 105 قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت موظف است برنامه ریزی های لازم جهت توسعه سیاسی را به گونه ای طراحی کند که تا پایان اجرای قانون برنامه ششم، احزاب و تشکلهای سیاسی مطابق ضوابط قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی، مورد حمایت قرار گیرند.

 

یکی از راههای حمایت از احزاب سیاسی، اختصاص کمک ها و یارانه های دولتی برای آنهاست تا به کمک آن بتوانند سازمان اداری خود را تجهیز و مقداری از هزینه های تبلیغات انتخاباتی خود را تأمین کنند. اما درخصوص تخصیص یارانه به احزاب به منظور حمایت از آنها چند نکته قابل توجه است: اول؛ اعتبار اختصاص یافته به این منظور به قدری اندک و ناچیز است که کمک مؤثری به وضع مالی احزاب سیاسی نخواهد کرد، دوم اینکه صرف پیش بینی کمک مالی به احزاب در بودجه سالیانه، موجب تقویت و توانمندی احزاب و تشکلهای سیاسی نخواهد شد، بلکه مسئله مهم استفاده از سازوکاری مناسب برای توزیع کمک های مالی بین احزاب است.

 

مرکز پژوهش های مجلس تاکید دارد: ضروری است که قانون انتخابات در راستای تقویت نقش احزاب اصلاح شود. با توجه به اینکه سال جاری، به نوعی سال پایان برنامه ششم توسعه و آغاز برنامه هفتم است، شایسته است که وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب طی برنامه ششم توسعه و میزان دستیابی به توانمندسازی احزاب و نتایج کمک های مالی داده شده، به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارائه کند.

         

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • فوری /بودجه نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۳ اعلام شد /تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت