Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش این روزنامه، گرانی اخیر کاغذ روزنامه ای در کشور دو جنبه منفی و یک پیام مهم برای بخش فرهنگ و رسانه های مکتوب داشت.
جنبه های منفی آن این بود که طبق معمول سونامی گرانی در کشور ابتدا از شایعه آغاز و سپس شایعات رواج یافته و محقق می شود.
شایعات گرانی نیز به صورت شکل می گیرد که بصورت جدی مطرح می شود که فلان کالا گران خواهد شد تا محتکران وارد میدان شده و موجودی بازار را به انبارهای خود منتقل کنند و سپس بصورت واقعی و عینی جنس مورد نظر کمیاب و گرانی میشود که در مورد کاغذ نیز این اتفاق روی داد!
جنبه منفی دیگر این رویداد ناخوشایند نبود تشکلی کارا و درد آشنا در بین مطبوعات کشور و استان ها برای جلوگیری از احتکار کاغذ ، شناسایی و معرفی محتکران به سیستم نظارتی و قضایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پیام این تحول مهم نیز جز این نیست که ، با کمال تاسف حتی مسئولان و متولیان اصلی بخش فرهنگ نیز با نگاه خاموش خود به اوضاع بی سروسامان رسانه های مکتوب نظاره گر مرگ مطبوعات حرفه ای شده اند تا شاید تازه واردانی که بصورت مرعی و نامرعی حمایت می شوند، میدان دار عرصه شوند……
این یک فاجعه برای بخش فرهنگ و اطلاع رسانی است، شرایطی ایجاد شده است که رسانه ها و شبکه های باصطلاح اجتماعی توانسته عزیز دردانه محافل گردیده و در سخنرانی ها و اظهار نظرها نیز علنا شبکه هایی که هیچ گونه مسئولیتی در قبال نوشتار و انعکاس دادن رویدادها ندارند به رسانه های مکتوب ترجیح داده می شوند.
این در حالی است که شبکه های مذکور نه تنها قادر به رقابت با رسانه های مکتوب از نقطه نظر بازتاب نظرات ، ذکر منابع حقیقی و اجتماعی نیستند ، بلکه تجربه نشان داده است که در مواقع لزوم از بار مسئولیت شانه خالی کرده و یا فورا رنگ عوض نموده و گزارش های قبلی خود را تکذیب و حتی از دسترس خارج کرده اند!
در چنین شرایطی است که باید عمیقا متاسف بود و در انتظار فردایی بود که چشم انداز ناخوشایند و تاریکی را برای سلامت رسانه ها و تداوم فعالیت حرفه ای آنها در این دیار رقم خواهد خورد ….
خبر مربوط به در راه بودن محموله ده هزار تنی کاغذ که گویا در روزهای آتی به انبارها تحویل داده خواهد شد نیز نتوانسته است التهاب و شوک وارده به بازار این کالای فرهنگی را فروکش کند و قیمت ها همچنان بالا و کاغذ روزنامه نیز کمیاب شده است.
طبق معمول نبود شفافیت و عدم اظهار مشکل اصلی که شاید ریشه در گرانی دلار یا سایر ارزهای مبادله ای داشته باشد، موجب شده است تا از جو ناخوشایند بوجود آمده سوداگران و محتکران حداکثر استفاده را به عمل آورده و جیب خود را از قبل مکیدن خون مطبوعات آزاد و در حال احتزار پرکنند.
باید به این پرسش مهم جواب داده شود که آیا برای ما کاغذ به عنوان یک کالای مهم فرهنگی تفاوتی با کالاهایی نظیر آهن آلات ، تخم مرغ ، گوشت قرمز و حبوبات و برنج دارد؟ چرا با این کالای مهم فرهنگی که سرانه رشد اجتماعی و فرهنگی هر کشوری را با میزان مصرف آن می سنجند ، با کالاهای مصرف عمومی به یک معیار و نگاه سنجیده می شود و نهایتا کاغذ نیز وسیله احتکار و انباشت ثروت های بادآورده و حرام برای عده ای می شود؟ آیا نمی توانستیم شرایطی با ثبات تر حداقل برای بازار مبادلات این کالای مهم فرهنگی فراهم کنیم تا مطبوعات یا رسانه های مکتوب در وانفسای تلاش برای بقای خود، دغدغه جدیدی بنام گرانی سرسام آور کاغذ نداشته باشند؟
بنیه ضعیف مطبوعات ما بویژه مطبوعات شهرستان ها نیازمند تیمار و رسیدگی است تا فرودآوردن ضربت کمبود و گرانی یکباره کاغذ . بنظر می رسد نظاره گر وضعیتی باید بود که شبکه های دوست داشتنی!! و رنگ به رنگ اجتماعی جایگزین مطبوعات جوابگو و با سابقه باشند…. تا شاید شرایط جدید خوشایند باشد!!
تنظیم: پرویز بابائی ** انتشار: عزیزی راد
8023/518

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۲۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمجید یزدی رئیس دفتر ویژه قوه قضائیه، ارتباط بین دستگاه قضائی با مردم را مهم دانستند و اظهار کردند: حضور مسئولان و رئیس قوه در میان مردم بسیار مؤثر است و البته مردم باید نتیجه این ملاقات‌ها را هم ببینند.

معظم له افزودند: آبروی نظام با سلامت حوزه قضایی است و اگر حوزه قضایی سالم باشد آبروی نظام محفوظ است.

وی پرداختن به بعضی از مسائل مانند تورم و اجاره بهای مسکن که به صورت مستقیم با قوه قضائیه ارتباط ندارد را مهم دانستند و تصریح کردند: مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند باید کاری کرد که این گرانی مهار شود ولو دستگاه قضایی ارتباط مستقیم با این گرانی ندارد ولی می‌تواند ارتباط غیر مستقیم داشته باشد.

منبع:خبر حوزه

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۹ اردیبهشت
  • صد و پنجاه و هشتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۸ اردیبهشت
  • بیانیه تند تراکتور علیه تلویزیون سهند تبریز
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی