Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ در سال های گذشته با آغاز فصل کوچ پرندگان مهاجر، اصفهان در فصل سرما میزبان 20 هزار قطعه انواع پرنده مهاجر بود که با خشک شدن زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، این پرندگان در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شاهین‌شهر، جنوب، شمال، شرق و حوضچه‌های تصفیه‌خانه‌های پساب کارخانه‌های ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، قایقرانی ذوب‌آهن، دریاچه سد گلپایگان ، سد حنا و بندها و آبگیرهای اطراف تالاب گاوخونی اتراق کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

کارشناس ارشد محیط‌ زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان، می‌گوید: هر سال با سرد شدن هوا، غازها اولین دسته پرندگانی هستند که وارد استان می‌شوند و مدتی را برای تغذیه و تجدید قوا در آبگیرها و نواحی زیستگاه‌های تالابی فرود می‌آیند ولی در 5 سال گذشته ورود پرندگان 40 درصد کاهش داشته است.
مریم امیدی به نتایج سرشماری زمستانی  استان از ورود 11 هزار و 136 پرنده در سال گذشته اشاره می کند و می‌گوید: این آمار در سال‌93 حدود 13 و سال 94 بیش از 9 هزار پرنده بوده است و پرنده ها شامل فلامینگو، انواع اردک ها شامل مرمری، بلوطی، سرسفید، انواع حواصیل و پرندگان کنار آبزی و خوتکا هستند.
کارشناس ارشد محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان می گوید : با خشکی  تالاب ها و با کاهش منابع تغذیه ای در زیستگاه های آبی استان از رودخانه زاینده رود پرنده ها در مسیر مهاجرت به نواحی جنوبی تر حرکت می کنند و اگر نیاز به تغذیه، تجدید قوا و امنیت آنها فراهم نشود دچار اختلال سفر می شوند.
شهروز چلونگر شهروند اصفهانی از  خاطراتی که از سال های گذشته و پر آبی زاینده رود داشته می گوید و اضافه می کند: تماشای پرندگان مهاجر در رودخانه زاینده‌رود  و خوراک دستی به پرندگان لذتی بود فراموش نشدنی.
شهروند دیگری با انتقاد از شکارچیانی که دور از چشم نگهبان ها، مهمانان تالاب ها را زنده‌گیری یا شکار می کنند، گفت : این شکارچیان و یا شهروندانی که برای تفریح تیر اندازی می کنند با این عمل احساس امنیت را از پرندگان می گیرند.

استان اصفهان از لحاظ مهاجرت پرندگان در موقعیت جغرافیایی فلات مرکزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از سویی پرندگان بومی هم هستند که در چهار فصل در یک نقطه می‌مانند، زاد و ولد می‌کنند و جوجه‌هایشان همان‌جا بزرگ می‌شوند.

مدیرعامل مؤسسه ای پرنده‌شناسی و عضو هیأت مؤسس زمین معتقد است که مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر، زیستگاه‌ها تالاب‌هایی نظیر تالاب گاوخونی است که مانند بیشتر تالاب‌های کشور وضعیت خوبی ندارد.

ایمان ابراهیمی خشک شدن این تالاب با توجه به وسعت آن که حدود دو  برابر شهر اصفهان و موقعیت آن در مرکز ایران و در منطقه‌ای بیابانی است را ضربه‌ای سنگین و جدی به جمعیت‌های مختلف پرندگان مهاجر می داند و آنچه زمانی نماد زندگی در استان بود امروز به گورستانی بزرگ تبدیل شده است.
زاینده رود روزهای سرد پاییزی خشکی را  با چشم انتظاری پرندگان مهاجر پشت سر می گذارد اما  آیا می توان امید داشت که ایام به کام بچرخد و زنده رود همچون سال های گذشته میزبان مهاجرانی باشد که با چرخش باران، حواصیل ها بر موج زنده رود رقص بزنند و مردم این دیار به تماشا بنشینند؟

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۴۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستایی در مریوان که میزبان لک لک های مهاجر است + فیلم و تصاویر

روستای دره تفی در شهرستان مریوان استان کردستان واقع شده است. این روستای زیبا و دیدنی یکی از جاذبه های گردشگری کردستان محسوب می شود و به روستای لک لک‌ها شهرت دارد.

لک لک‌های مهاجر در مسیر کوچ خود به مناطق گرمسیر در عربستان و جده در این روستا اتراق می کنند و اهالی این روستا همه ساله میزبان تعداد زیادی لک‌لک می شوند. اهالی این روستا آنها را حاجی لک لک یا حاجی لق لق می نامند.

در این روستا طبیعت دوستان و محیط زیست بالغ بر ۸۰۰ لانه برای لک لک‌ها ساخته اند و از این حیوانات زیبا و دیدنی تا اواخر مرداد ماه پذیرایی می‌کنند.

شهروندخبرنگار ما با ارسال فیلم و تصاویری این مناظر زیبا را به تصویر کشید.

منبع: شهروندخبرنگار - کردستان

بیشتر بخوانید:

تصاویری از لک لک‌های مهاجر در دل طبیعت مریوان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان
  • خبر خوب| شهری که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی هست
  • صحنه ای زیبا از تخم‌گذاری یک پرنده روی آب در تالاب انزلی | ویدئو
  • تخم‌گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین‌المللی انزلی + فیلم
  • آشیانه سازی و تخم گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین المللی انزلی
  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • آلودگی هوای اصفهان، دغدغه مدیریت استان و مدیران ارشد کشور است
  • روستایی در مریوان که میزبان لک لک های مهاجر است + فیلم و تصاویر
  • استفاده از پهپاد نظامی مهاجر در جاده‌های فارس!(فیلم)