Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير کار درباره ايجاد شغل گفت:جمعيت بيکارمان در سال 95 تعداد 3 ميليون و 203 هزار نفر بود اما اين رقم در سال 96 به سه ميليون و 110 هزار نفر رسيد و اين نشان مي دهد تغيير چنداني در اين زمينه نداشتيم و نيروي زيادي وارد بازار کار نشده است. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، علي ربيعي، وزيرتعاون،کار و رفاه اجتماعي با حضور در برنامه نگاه يک درباره رفع فقر و ايجاد اشتغال گفت:امسال براي نخستين بار در بودجه به طور ملموس و مشخص به موضوع رفع فقر و ايجاد اشتغال پرداخته شده است، پيش بيني مي شود بازنشستگان صنايع فولاد براي سال آينده مشکلي نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به اينکه در زمينه آمار اشتغال و نرخ بيکاري معمولاً مناقشات آماري داريم، گفت: مطالعات ما نشان مي دهد افرادي که کمتر از 16 ساعت کار مي کنند حدود سه و سه دهم درصد هستند. روش محاسبه فقر هم در جهان متفاوت است. مهمتر از رقم دقيق تعداد فقرا ، شيوه توانمندسازي آنان است.
ربيعي با اشاره به اينکه شيوه توانمندسازي فقرا در دستور کار قرار دارد افزود:ريشه کني فقر شديد از اهداف ماست.فقر انواع مختلفي دارد که از جمله فقر سلامت، فقر زيرساخت ها، فقر مسکن، فقر تغذيه و فقر آموزشي را مي توان اشاره کرد. حدود 9 ميليون نفر بي سواد داشتيم که ما بر روي کلاس اولي ها و بازماندگان از تحصيل برنامه ريزي کرديم و تقريباً موفق شديم.با استفاده از پايگاه هاي اطلاعاتي که ايجاد کرديم آمار تعداد کلاس اولي ها و بازماندگان از تحصيل و بقيه آمار لازم را داريم.
وزيرتعاون،کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه با بيان اينکه براي رفع فقر سلامت برنامه ريزي کرديم و حدود 10 ميليون نفر پوشش بيمه سلامت را دريافت کردند گفت:افراد جامعه را به 3 طبقه تقسيم کرديم يکي افرادي که به هيچ وجه توانمند نمي شدند، مانند برخي سالمندان و معلولان و قرار شد به نحوي به آنان پرداخت کنيم که به حدود 80 درصد حداقل دستمزد برسند.
ربيعي ادامه داد: برخي مستمري بگيران هم وجود دارند که با سابقه کم بازنشسته شدند و رقم زيادي دريافت نمي کنند به اندازه اي به آن ها پرداخت مي کنيم تا فاصله درآمدي آن ها با حداقل دستمزد پوشش داده شود.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينکه اين اقدامات به صورت آزمايشي در حال اجراست، گفت: در مرحله سوم افرادي هستند که قابليت توانمند شدن دارند که آن ها را براي يک سال تحت پوشش قرار مي دهيم و به فني و حرفه اي و برنامه هاي خوداشتغالي متصل مي شوند.
ربيعي با تاکيد بر اينکه مبارزه با فقر نياز به سياستگذاري منسجم دارد، افزود: بايد توانمندسازي و نظام چند لايه اي ايجاد کنيم و بر اساس برنامه منسجم حرکت کنيم.
* راه اندازي صندوق رفاه عمومي زير نظر وزارت کار
وي با بيان اينکه بودجه و منابع ما محدود است، گفت: امسال دولت پيشنهاد انحلال سازمان هدفمندي يارانه ها را ارائه کرده است و آن را به صندوق رفاه عمومي تبديل کرد که در قالب لايحه به مجلس ارائه شده است و قرار است زير نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي قرار گيرد.
ربيعي با اشاره به اينکه برخي ها مستحق دريافت يارانه نيستند اما دريافت مي کنند، گفت: دولت معتقد است بايد بيشتر به افراد نيازمند جامعه توجه شود و بايد براي آنان نظام تأمين اجتماعي برقرار کنيم.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي درباره اينکه چگونه قرار است کاهش يارانه بگيران براي سال آينده اجرايي شود؟ گفت: با اين اقدام وضع دهک هاي پائين جامعه بهتر مي شود و برنامه دولت محدود کردن فقر مطلق و نابودي برخي از ابعاد آن است.
ربيعي با بيان اينکه درباره تأمين منابع مالي پيشنهادهايي را در قالب لايحه بودجه به مجلس داديم، افزود: با مجموع کمک هايي که دولت به صندوق ها ارائه مي کند حدود 200 هزار ميليارد تومان پول در حوزه هاي رفاهي وارد مي کنيم که 60 هزار ميليارد تومان به صندوق ها کمک مي کنيم.
وي با اشاره به اينکه بي برنامگي و غيرهدفمند کردن از جمله مشکلات است، ادامه داد: بيش از 40 هزار ميليارد تومان يارانه پرداخت مي کنيم اما به هدف مورد نظر نمي رسيم.
ربيعي گفت: حاشيه نشيني آسيب اجتماعي نيست بلکه يک مسئله اجتماعي است که بايد براي معضلات آن چاره انديشي کرد. اکنون آمار طلاق در مناطق 1 و 2 تهران بيشتر از مناطق 16 و 18 تهران است.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه کتمان مسايل و آسيب هاي اجتماعي موجب پيچيدگي و حل نشدن آن ها مي شود، گفت: بايد اين مسايل ديده و درباره آن گفتگو شود و بايد در جهت رفع آن آموزش هاي لازم را ارائه کنيم.
ربيعي با اشاره به لزوم همکاري با انجمن هاي علمي و پژوهشي افزود: مرکز مطالعات تامين اجتماعي را که تعطيل شده بود احيا کرديم و با دانشگاه ها و انجمن هاي مختلف علمي همکاري داريم. رابطه سياستگذار با سياست سازان دانشگاهي هنوز خوب نيست و بايد بيش از اين ها همکاري کنيم.
وي گفت: حدود 40 طرح را براي امسال تعريف مي کنيم که بتوانيم نشست هايي را با دانشگاه ها و انجمن هاي علمي داشته باشيم. پارسال 22 ميليون و 588 هزار شاغل داشتيم که اين رقم در تابستان امسال به 23 ميليون و 873 هزار شاغل رسيده است.
*3ميليون و 110 هزار نفر بيکار داريم
ربيعي افزود: جمعيت بيکارمان در سال 95 تعداد 3 ميليون و 203 هزار نفر بود اما اين رقم در سال 96 به سه ميليون و 110 هزار نفر رسيد و اين نشان مي دهد تغيير چنداني در اين زمينه نداشتيم که علت اين موضوع آن است که نيروي کار قابل توجهي وارد بازار کار مي شود.
وي گفت: قبلا رابطه اي ميان رشد اقتصادي و رشد اشتغال وجود داشت اما اکنون اين رابطه متناسب نيست به همين علت رشد فراگير مطرح شده است و اشتغال ما هم به سمت اشتغال فراگير پيش مي رود.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينکه بيشترين شغل در بخش خدمات ايجاد شده است، افزود: بيش از 100 هزار شغل در حوزه آي تي ايجاد شد و در بهداشت و درمان و گردشگري هم شغل ايجاد کرديم.60 و سه دهم درصد شغل ها در حوزه خدمات بوده است، تحصيل کرده ها وارد حوزه خدمات مولد شده اند.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا در دولت دوازدهم نرخ بيکاري در کشورمان تک رقمي مي شود؟ گفت: اگر بتوانيم با برنامه اي که در بودجه قرار داديم در بهبود حمل و نقل و بازسازي بافت فرسوده و ايجاد اشتغال در بخش مسکن و اشتغال خرد و سياست هاي اشتغالي ديگر از جمله حق بيمه کارفرمايي و يارانه مزد کار کنيم، اين رقم دست يافتني است.
ربيعي با بيان اينکه معمولاً افراد با مهارت، شاغل مي شوند، افزود: سعي مي کنيم بر اساس مزيت هاي اشتغال هر استان، آموزش هاي فني و حرفه اي لازم را ارائه کنيم.حدود 20 هزار تومان براي اشتغال فراگير بودجه قرار داديم و يارانه 2 درصدي را با سازمان برنامه براي مشاغل پرکشش جلو مي بريم .
ربيعي گفت: اشتغال فقط از طريق پول ايجاد نمي شود بلکه مهارت آموزي هم بسيار مهم است. اشتغال روستايي مشاغل هر منطقه را شناسايي کرديم و بر روي آن سرمايه گذاري مي کنيم، اين طرح را در هزار روستا آغاز کرديم و برنامه روستا تعاون را داريم جلو مي بريم.
وي با اشاره به اينکه نهادهاي بازاريابي بين المللي را در کشورمان کم داريم، اضافه کرد: در حال تأسيس نهادهاي بازار يابي هستيم تا توليدات را بازاريابي کنيم. اکنون حدود 100 هزار تعاوني فعال داريم و 150 تعاوني دانش بنيان شکل گرفت.
ربيعي با بيان اينکه 11 ميليون عضو تعاوني داريم، افزود: در سال 1392 ، نهصد و نود ميليون دلار از طريق تعاوني ها صادرات داشتيم که اين رقم در حال حاضر به 2 ميليارد دلار رسيده است. تعاون از مسير اصلي خود دور شده است، ذهنيت خوبي درباره تعاون وجود نداشت اما اکنون اين نگاه تغيير کرده است.
* ظرفيت ايجاد شغل در کشور بر اساس رشد نفت 500 هزار شغل در سال است
ربيعي افزود: ظرفيت ايجاد شغل بر اساس رشد کلاسيک کشورمان حدود 400 تا 500 هزار شغل است اما بايد بين رشد کلاسيک و رشد فراگير، تفکيک قائل شويم.رشد کلاسيک رشدي است که ناشي از نفت و گاز و فولاد، پتروشيمي و امثال آن است اما با استفاده از رشد فراگير هم مي توانيم شغل ايجاد کنيم و از ظرفيت هاي جديد مانند شرکت هاي دانش بنيان استفاده کنيم.
ربيعي با اشاره به اينکه در جهان يک و سه دهم تا حدود 2 و سه دهم درصد از جي تي پي خود را براي اين کار اختصاص مي دهند، گفت: حدود 20 هزار ميليارد تومان در بودجه سال آينده براي اشتغال فراگير در نظر گرفتيم. اگر منابع بودجه محقق شود رسيدن به ايجاد اشتغال 970 هزار نفري براي هر سال طبق برنامه ششم توسعه دست يافتني است.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينکه رفع فقر و ايجاد اشتغال دو برنامه مهم دولت است، گفت: سياستگذاري ها و هماهنگي هاي بين بخشي را انجام داديم و با مشارکت مردم مي توانيم به اهدافمان در اين زمينه برسيم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۲۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمجتبی حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در مراسم افتتاحیه رویداد صدرا با شعار«صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» که در دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد اظهار کرد: با توجه به برگزاری این رویداد‌ها باید ابتدا رویداد«عارضه‌یابی عدم حضور دانشجویان در این همایش‌ها و برنامه‌ها» را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شاید بخشی از استقبال کمرنگ دانشجویان به خاطر عدم عمل‌گرایی مسئولان در تحقق وعده‌ها بوده، افزود: یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ‌التحصیلان است که در استان همدان نیز روی این موضوع متمرکز شده‌ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با طرح این سؤال که با وجود ایجاد اشتغال در استان و رشد در این زمینه چرا این اتفاق در جامعه محسوس نیست، گفت: یکی از دلایل این موضوع عمده ایجاد اشتغال برای جامعه غیردانشگاهی بوده و انتظار بیشتر نیز از سوی این قشر است.در سال جاری ۴۲ درصد تسهیلات و تعهد اشتغالزایی در استان را به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص خواهیم داد در همین راستا از ۱۷ هزار و ۶۹۹ مورد تعهد اشتغال برای قریب به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان استان اشتغال پایدار ایجاد می‌کنیم.

حسینی روح رویداد صدرا را نقطه اتصال دانشگاه و صنعت عنوان کرد و با طرح این سؤال که دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها چقدر کارایی داشته، تأکید کرد: باید چگونه مهارت‌آموزی را به دانشجو آموزش دهیم و بعد از او انتظار داشته باشیم. آموزش؛ کارآفرینی و اشتغال سه مؤلفه رشد جامعه بوده و دنیای امروز عصر دانش است و گذار به سمت هوش مصنوعی و دنیای پیچیده دیجیتال. نمی‌توان مفاهیم سال‌های پیش را به دانشجو آموزش داد و انتظار تحول داشت.

وی با بیان اینکه باید به‌روز بود و رویکرد آینده‌پژوهی داشت، اضافه کرد: توسعه فعالیت‌های فناورانه؛ برخورداری از خلاقیت، تکنیک حل مسئله و تفکر خارج از چارچوب اداری برای تحول باید مدنظر باشد امروز دیگر وقت آزمون‌وخطا نیست. تحقیقات و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد به‌واسطه سونامی فناوری برخی مشاغل از دست خواهد رفت؛ بنابراین حتماً باید نوآور و به‌روز باشیم؛ البته به لطف دانشگاه در بسیاری از علوم فناورانه پیشرو هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مطرح کرد: پیشنهاد می‌کنم دانشگاه آزاد اسلامی رویدادی را برگزار کند و از ابتدا و تا انتها یک شغل مولد را آموزش دهد، خلق ایده و ایجاد مشاغل پیگیری را کند و آموزش‌ها کاملاً عملیاتی شود.
حسینی بر لزوم برگزاری«ایده بازار» در دانشگاه تأکید کرد و توضیح داد: برای مشارکت مردم در اقتصاد ایده‌ها به جد پیگیری می‌شود؛ در استانداری نیز فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای نحوه واگذاری به مردم را احصا کرده‌ایم ضمن اینکه اقناع‌سازی مردم برای مشارکت با تضمین سود لحاظ خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۶۰ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد/ رونق کسب‌وکارها در سال جاری
  • پایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰۰۰ شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری
  • ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار نفر توسط چینی ها در کرمان
  • چینی‌ها برای ۱۲ هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند
  • هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۴۴ هزار شغل در سال جاری