Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:04:21 GMT

طرحی نو برای فرش زنجان در اندازیم - مینا افشاری

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۹۲۸۲۹

طرحی نو برای فرش زنجان در اندازیم - مینا افشاری

زنجان - ایرنا - فرش زنجان با تمام کیفیت و شهرتی که دارد، در نهایت بی توجهی و گمنامی به سر می برد و نیازمند نگاه و توجه جدید مسئولان استانی و ملی است.

بارها گفته شد که حداقل 60 هزار نفر در زمینه فرش زنجان فعالیت می کنند، 900 نفر تولیدکننده فرش دستبافت در این استان حضور دارند و تولید فرش دستبافت هیچ نوع آلایندگی به دنبال ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حال سوال اینجاست که این همه توانمندی چه تاثیر و نقشی در اقتصاد استان دارد؟ جای این تعداد بافنده در میان صنعتگران استان کجاست؟ آیا باید این هنر صنعت، شکل صنعتی و کارخانه ای به خود بگیرد تا مورد توجه مسئولان دولتی قرار گیرد؟
اینکه فقط یک تولیدکننده زنجان اعلام می کند که حاضر است تمام اقدامات لازم برای تولید فرش دستبافت زنجانی را در این استان مستقر سازد اما فقط به مکان نیاز دارد، یا تولید هر فرش برای 15 نفر اشتغالزایی دارد، حرف کم و بی ارزشی نیست.
یا یک تولیدکننده دیگری اعلام می کند که 3 هزار تخته فرش ابریشمی سفارش گرفته دارد، اما تولید کننده و نیروی کافی ندارد، جای سوالی برای مسئولان ایجاد نمی کند.
حقیقت این است که فرش زنجان با تمام کاستی ها و ضعف هایی که دارد، توانمندهای شکوفا نشده بسیاری را در خود جای داده که پشت دیوار بی توجهی پنهان مانده اند.
شاید حل مشکل بیمه فرشبافان هم در گروی همین توجه مسئولانی است که چشم و گوش خود را به رنگ و موسیقی فرش زنجان بسته اند و آوای آن را نمی شنوند.
شاید بخشی از اشتغال این استان در قالب همین حرکت فرش دستبافت به سمت صنعتی شدن و گرد هم آوردن بافندگان حل شود.
شاید اگر همین مسیر گرد هم آوردن فرشبافان و تولیدکنندگان فرش دستبافت حل شود، بتوان راهکاری هم برای صادر کردن این بافته هزار رنگ از گمرک زنجان پیدا کرد.
تمامی این شاید ها زمانی می توانند چهره عمل به خود بگیرند که مسئولانی از جنس همان هایی که کارگروه تسهیل و رونق تولید را به راه انداخته اند یا آنانی که به دنبال ایجاد اشتغال هستند، یا همان هایی که راهکار رشد اقتصادی را جذب سرمایه گذار می دانند، وارد میدان شوند و چشم و گوش خود را باز کنند.
حقیقت آن است که فرش زنجان که زمانی آوازه جهانی داشت و هنوز هم نمونه های کم نظیر فرش بیدگینه را باید در موزه ها جستجو کرد، یا فرش های ابریشمی که کسی منکر کیفیت بالای بافت آن نیست، فقط به یک توجه نیاز دارد، به توجهی از جنس عمل نه از جنس شعار یا حرف یا از جنس سمینار و همایش های بی ثمر.
نکته جالب توجه آنکه علیرغم حاشیه هر نوع صنعتی در این استان، همچون سرب و روی و آلایندگی های زیست محیطی، برق و مطالبات دولتی، نساجی و قاچاق، فرش زنجان با هیچ حاشیه ای مواجه نیست، مگر نبود توجه مسئولان.
برخی مسئولان می گویند 'فرش زنجان طرح نو ندارد'، اما این مشکل را هم تولیدکنندگان با فعال شدن خوشه فرش حل کرده اند، طراحانی در اختیار گرفته اند و سفارش می دهند و طرح جدید می گیرند.
برخی هم شاید بگویند 'فرش زنجان برند نیست' اما تولیدکنندگان توانمند همین فرش ها اعلام کرده اند که همانگونه که فرش زنجان به نام قم به فروش می رسد، حاضر هستند در کمترین زمان اسم و رسمی برای زنجان به هم بزنند و برند آن را جهانی سازند.
اینکه گره کار کجاست و کجای مساله قابل فهم نیست، موضوعی است که تاکنون کسی حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشده است.
خبرنگار ایرنا مرکز زنجان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۲۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی محمدی شامگاه سه شنبه در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی شهرستان گناوه ضمن تقدیر از اجرای طرح «نور» از حمایت جامعه دینی و بانوان این سرزمین که در روزگارانی شاهد کشف حجاب رضاخانی بودند خبر داد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گناوه در این دیدار که به پاس اجرای طرح ملی نور صورت گرفت، افزود: دشمن برای فتح خاکریزهای معنوی به این دسیسه شیطانی متوسل شده که جامعه دینی ما را به چالش بکشاند ولی با هوشیاری مردم و بخصوص بانوان این سرزمین، فرصت از دشمن گرفته شده وبا رعایت عفت، حجاب و پاکدامنی تیر خلاص را به قلب شیطان افکنده اند.

وی گفت: فلسفه حجاب در اسلام علاوه بر امنیت جامعه به امنیت خانواده نیز کمک می کند و از دستورات دین مبین اسلام رعایت این واجب شرعی است.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه طرح عفاف و حجاب «نور»، خنثی کننده توطئه های دشمن برای رسیدن به اهداف خود است، افزود: طرح نور، طرحی برای تکریم زنان جامعه است.

دراین دیدار از فرمانده نیروی انتظامی و جانشین انتظامی شهرستان تقدیر شد.

کد خبر 6093678

دیگر خبرها

  • «نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است
  • توجه به نیاز کارگران امری ضروری است
  • خاطرات خنده دار بهرام افشاری در برنامه مهران مدیری (فیلم)
  • آقای بهرام افشاری، در ماجرای اخیر پایتخت، بی‌معرفتی کردید
  • کشف ۲ محموله کالای قاچاق ۱۸۰ میلیاردی در تهران
  • توقیف ۱۳۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در شمال تهران
  • تبریک عاشقانه به مناسبت تولد بهرام رادان + عکس
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!