Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه نقد و بررسی کتاب « مترسک مزرعه آتشین » با حضور جمعی از دوستداران کتاب هم‌ زمان با هفته پژوهش در کتابخانه عمومی شهرقدس برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قدس خبر، مراسم نقد و بررسی کتاب «مترسک مزرعه آتشین» با حضور جمعی از دوستداران کتاب هم‌ زمان با هفته پژوهش در کتابخانه عمومی مرکزی به میزبانی نهاد کتابخانه های عمومی شهرقدس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داود امیریان نویسنده شناخته شده‌ای در حوزه ادبیات نوجوانان است و از کتابهای خواندنی او مثل «جام جهانی در جوادیه»، «رفاقت به سبک تانک» و «گردان قاطرچی‌ها» جزو معروف‌ترین و توصیه‌شده ‌ترین کتابهای داستان و رمان نوجوان است. حالا این نویسنده با تجربه‌ای بیست و چند ساله و بیست و چند کتاب، رمانی نوشته است که می‌توان آن را بهترین کتابش دانست. کتابی که با دست گرفتنش دیگر نمی‌توان به راحتی کنارش گذاشت، مگر اینکه به صفحه ۲۲۳ رسیده باشی، یعنی آخر کتاب!

حسین فتاحی منتقد کتاب در ابتدای مراسم این چنین گفت: «آیدین، تک پسر خانواده‌ای معمولی است. پسری سیزده چهارده ساله که تا حدودی هم ننر و بچه ننه است، از آن پسرها که اشکشان دم مشکشان است. او یک شب که در پشت بام خوابیده است شاهد دزدی از خانه همسایه می‌شود و همین مسئله که در ابتدا خیلی با اهمیت به نظر نمی‌آید، مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد. تا جایی که همین پسربچه لوس و ننر کارش به جایی می‌کشد که زیر دست افسر عراقی که قصد شکنجه او را دارد دوام می‌آورد و حرف نمی‌زند.»

فتاحی بیان کرد: «مترسک مزرعه آتشین» واقعاً یک رمان نوجوان است. دغدغه‌ها و مناسبات شخصیت‌های نوجوان داستان خیلی خوب از آب درآمده است. دعواهای نوجوان‌ها و رفاقتهایشان، و اصطلاحاتی که به زبان می‌آورند به قدری در داستان جا افتاده که نه برای جدی بودن رنگ و بوی کشمکش‌های بزرگسالان را گرفته، و نه برای نوجوانانه بودن لوس و بی‌مزه و مسخره شده. همه چیز سر جای خودش است. شخصیت‌های فرعی داستان مثل مادر آیدین که شاید حجم چندانی از رمان را نگرفته باشند، در همان حضور کمشان آنقدر پرداخته شده‌اند که رفتارهایشان منطقی باشد و در بزنگاه‌ها مقبول بیفتد. رابطه آیدین با اعضای خانواده‌اش یکی از زیباترین و به دل نشستنی‌ترین قسمت‌های داستان است.

وی افزود: امیریان در این کتاب خلاف چند کتاب اخیرش از ابتدا سراغ جبهه و جنگ نرفته است. یعنی با اینکه از همان ابتدای داستان عطر دفاع مقدس در قصه وجود دارد اما قریب شصت درصد کتاب بیرون از موقعیت جبهه است. و در همین صفحات گره اصلی داستان به خوبی طرح شده و پیرامونش حرف زده می‌شود. به همین دلیل وقتی پای آیدین به دوکوهه و... می‌رسد تفاوتی در ریتم و فضای داستان احساس نمی‌شود؛ همه چیز یکدست است.

فتاحی با اشاره به اصل قصه کتاب بیان کرد: قصه را می‌توان پیرامون «مرد شدن» آیدین دانست، و این چیزی است که واقعا نیاز امروز نوجوانان ماست. به همین دلیل حتما خیال پوچی نخواهد بود اگر آرزو کنیم مترسک مزرعه آتشین کتاب درسی نوجوانان سیزده چهارده ساله شود. دغدغه داشتن، بزرگ شدن و محکم شدن خصبت‌هایی است که خیلی از خانواده‌ها آرزو دارند نوجوان‌هایشان آنها را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: نویسنده در بخش اول که درون شهر می‌گذرد بخوبی رابطه آیدین با خودش و اطرافیانش را روایت می‌کند. بخش دوم قالب روایت نامه نگاری می‌شود که علی رغم تصور اولیه، خیلی خوب از کار درآمده و تفاوت لحن نامه‌ها شیرینی خاصی دارد. در بخش سوم نوبت به حضور آیدین در جبهه می‌رسد و حالا همان بچه لوس تبدیل به یک مرد می‌شود.

منتقد این کتاب با بیان اینکه حال و هوایی که امیریان از جبهه روایت کرده است کاملا در قواره یک رمان نوجوان است گفت: نه آنچنان شعاری و پرحجم که توی ذوق بزند و نه چنان خنثی و بی‌رگ که هیچ بویی از رشادتهای رزمندگان و صفای آنها نداشته باشد.

فتاحی در پایان تصریح کرد: همه آنچه گفته شد خواندن «مترسک مزرعه آتشین» را برای هر نوجوان ایرانی چه پسر و چه دختر از نان شب واجبتر می‌کند، کتابی که همانقدر که جذاب و شیرین و تو دل برو است، سالم و مفید و آموزنده استو روزهای گرم تابستان بهترین فرصت برای اینکار است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۰۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رضا علافی بابیان اینکه این دوره در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود افزود: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت ارشاد در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است و کمک به افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، تقویت کتاب فروشی‌ها از مسیر نوسازی و بهسازی رابطه کودکان و نوجوانان با کتابفروشی‌ها شهر و روستا، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان کتابخوان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، حمایت و توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های مهارتی و ایجاد رقابتی سازنده و تشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است.. وی تصریح کرد: مربیان باشگاه‌های کتابخوانی در این کارگاه‌ها علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیار‌های انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفتگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

براساس این گزارش: این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

گفتنی است، آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

دیگر خبرها

  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • بررسی یک ادعای بی‌اساس/ داستان دکترای افتخاری رئیسی از بزرگترین دانشگاه پاکستان چیست؟
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»