Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دمشق- ايرنا- آخرين وضعيت ميداني در سوريه نشان از پيروزهاي چشمگير ارتش سوريه و هم پيمانانش دارد؛ تحولات سوريه در اين چند سال، فراز و نشيب هاي زيادي را شاهد بود، اما از سال گذشته با آزادسازي حلب اين پيروزي ها به صورت پيوسته ادامه يافت و شاهد پيشروي ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت وعقب نشيني گروه هاي تروريستي بوديم وآنها بيش از پيش مواضع خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دکتر مسعود اسداللهي کارشناس مسائل غرب آسيا و رئيس دفتر اتحاديه راديو تلويزيون هاي اسلامي در سوريه در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا به تحليل و تشريح کامل تحولات سوريه در تمام ابعاد وحضور داعش و گروه هاي تروريستي در اين کشور پرداخت.
دکتر اسداللهي گفت: وضعيت سوريه به اين صورت است که اگر اين کشور را به دو قسمت شرقي و غربي تقسيم کنيم، در شرق، داعش و در غرب ديگر گروههاي تروريستي حضور دارند.
وي اظهار داشت: گروه تروريستي داعش در غرب سوريه اعلام خلافت خودخوانده کرد و همه گروه هايي که در اين مناطق بودند بايد با خليفه خود خوانده داعش بيعت و يا منطقه را ترک مي کردند.
کارشناس مسائل غرب آسيا تصريح کرد: از زمان اعلام موجوديت داعش در سوريه، ديگر گروه هاي تروريستي چند گزينه داشتند يا با داعش بيعت مي کردند، يا کشته مي شدند و يا منطقه را ترک مي کردند که در اين ميان شماري بيعت کردند وبرخي کشته ومنطقه را ترک کردند.
اسداللهي گفت: گروه تروريستي داعش قبل از آزادي شهر بوکمال به عنوان يک حکومت خود خوانده در سوريه فعاليت گسترده اي داشت که در نهايت با پيشروي هاي ارتش سوريه و مدافعان حرم آخرين شهري که در تصرف آنها بود آزاد و اين امر سبب شد تا دولت خلافت خود خوانده داعش سقوط کند.
وي ادامه داد: البته اين به معناي نابودي کامل داعش نيست، زيرا اين شبهه و نقطه مبهم هنوز وجود دارد که اگر داعش از بين رفته است چرا هنوز شاهد عمليات مبارزه با اين گروه تروريستي هستيم.
رئيس دفتر اتحاديه راديو تلويزيون اسلامي در سوريه تصريح کرد: داعش به عنوان خلافت خودخوانده ديگر در سوريه وجود ندارد زيرا ديگر شهر، روستا و يا مکاني تحت کنترلش نيست.
اسداللهي ادامه داد: گروه تروريستي داعش قبل از سقوط، تشکيلات اداري داشت و از صادرات غير قانوني نفت درآمدهاي هنگفتي به جيب مي زد، همين امر موجب جذب افراد زيادي از سراسر سوريه به اين گروه شد.
وي بيان کرد: داعش به مردم چنين القا مي کرد که براي اسلام مبارزه مي کند و به همين خاطر تا زماني که سر پا بود گروه هاي زيادي از نقاط مختلف دنيا به آن پيوستند؛ اما وقتي که فرو پاشيد آن اسطوره فرو ريخت و ديگر کسي به اين گروه ملحق نمي شود چون همه متوجه شدند که يک طرح شکست خورده است.
رئيس دفتر اتحاديه راديو تلويزيون اسلامي در سوريه تصريح کرد: فرو پاشي داعش خود مرحله بسيار بزرگي بود اما به معناي اين نيست که اين گروه تروريستي از بين رفته چون هنوز بقاياي آن وجود دارد.
اسداللهي تصريح کرد: برخي رهبران اين گروه که هنوز در سوريه به سر مي برند و يا به ديگر کشورهاي منطقه فرار کرده اند هنوز قدرت اقدامات تروريستي از جمله ترور و بمب گذاري را دارند اما ديگر قادر به تصرف شهرها ومناطق مختلف نيستند.
وي ادامه داد: بنابراين همانطور که داعش در عراق به طور کامل شکست خورد در سوريه هم نابود شده است.
**حضور ديگر گروههاي تروريستي در غرب سوريه
رئيس دفتر اتحاديه راديو تلويزيون اسلامي در سوريه گفت: وضعيت در غرب سوريه متفاوت است. گروه هايي از جمله جبهه النصره وابسته به القاعده و انواع و اقسام گروه هايي مانند احرار الشام، نورالدين زنکي، فيلق الشام، جندالشام و با اسم هاي عجيب و غريب که هر کدام وابسته به کشورها و قدرت هاي ديگر هستند، حضور دارند.
اسداللهي گفت: يک عده از اين گروه ها ابا دستگاه هاي امنيتي ترکيه، قطروبرخي با عربستان ارتباط دارند و بعضي ها توسط آمريکا ايجاد شده اند تا واشنگتن بتواند در اين کشور حضور داشته باشند.
**چهار منطقه کاهش تنش در سوريه
کارشناس مسائل غرب آسيا افزود: در کنفرانس آستانه- چهار قرار شد در غرب سوريه چهار منطقه کاهش تنش ايجاد وآتش بس اعلام شود؛ اما تاکنون نه جنگ ونه آتش بس به معناي واقعي آن در اين مناطق وجود نداشته است.
نمايندگان دولت سوريه و مخالفان تاکنون هشت دور مذاکره در ژنو برگزار کرده اند که دور پاياني آن در تاريخ 28 نوامبر (7 آذر 96) تشکيل شد.
وي گفت: بعد از آستانه-چهار جنگ تقريبا متوقف شد ولي به معناي پايان آن نيست و درگيري هاي پراکنده هميشه وجود داشته است و بعضي مواقع درگيري ها شديد بود. مثلا در غوطه شرقي در مقاطعي درگيري ها بسيار شديد بود و در شهر دمشق مرتب صداي بمباران و انفجار شنيده مي شد که البته مقطعي بود.
وي تصريح کرد: هم اکنون در غرب سوريه همه منتظرند تا ببينند روند مذاکرات سياسي در آستانه و حالا در ژنو به کجا مي انجامد.
وي ادامه داد: وضعيت اين منطقه به گونه اي نيست که بتوان عمليات نظامي را کاملا متوقف کرد؛ زيرا تا همين چند ماه اکثر موارد نقض آتش بس از طرف گروههاي مسلح بود که ارتش سوريه و هم پيمانانش به اين موارد پاسخ نظامي دادند. حتي در مواردي گروه هاي تروريستي با فرصت طلبي با منطقه اي حمله وآن را تصرف مي کردند اما ارتش سوريه دوباره آن مکان را پس مي گرفت.
اسداللهي تصريح کرد: استان ادلب واطراف آن، غوطه شرقي در کنار خود پايتخت و منطقه جنوب سوريه در درعا و قنيطره به علت هم مرز بودن با اردن و فلسطين اشغالي براي تروريست هاي غرب سوريه، از اهميت زيادي برخوردار است.
**بازسازي سوريه
بحث بازسازي کشور سوريه به صورت جدي مطرح است اما هنوز تکليف اوضاع ميداني و روند سياسي به طور کامل مشخص نشده است.
کارشناس مسائل غرب آسيا تصريح کرد: بازسازي سوريه پس از تدوين قانون اساسي جديد، وانتخابات مطرح است .
اسداللهي گفت: موضوع دوره انتقالي در ژنو و در مذاکرات آستانه مطرح وبه صورت خيلي جدي پيگيري مي شود، هر چند به علت اختلافات زياد، پيشرفت در آن خيلي کند بوده است.
وي تصريح کرد: هر چند بحث بازسازي در اين نشست ها کمتر مطرح مي شود؛ اما دولت سوريه برنامه هاي جدي براي آن دارد ودر مناطقي که امنيت نسبي برقرار است و زير ساخت ها از بين نرفته، دولت سوريه با امکانات خود دست به کار بازسازي شده است تا بتواند تعداد زيادي از آوارگان جنگي را براي بازگشت به خانه و کاشانه خود ترغيب کند.
اسداللهي بيان کرد: برخي مناطق که به شدت آسيب ديده وقابل زندگي نيستند، نياز به يک اهتمام و توجه بين المللي دارند زيرا دولت سوريه قادر به تامين ميلياردها دلار براي بازسازي آنها نيست.
وي از مجامع بين المللي خواست همان طور که در ويراني سوريه نقش داشتند ، در بازسازي وتامين بخشي از هزينه هاي آن به دولت اين کشور کمک کنند.
رئيس دفتر اتحاديه راديو تلويزيون اسلامي در سوريه ادامه داد: در بازسازي سوريه اسم ايران باز هم مطرح است همانطور که بشار اسد رييس جمهوري اين کشور بارها در ديدار با هيات هاي ايراني تاکيد نمود که ايران همان طور که در نبرد در کنار ملت سوريه ايستاد و خون شهداي ايراني با خون شهداي سوري درآميخت قطعا در بازسازي هم نقش خواهد داشت.
وي با اشاره به سفر مستمر هيات هايي از ايران به سوريه گفت: اين که ايران در بازسازي چه بخش هايي از سوريه مشارکت مي کند بحث هاي کارشناسانه است که بايد بررسي شود.
خاورم**8005 *1049
انتشار دهنده: مريم کاظمي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۱۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا: رهبر انقلاب از وضعیت موجود رضایت مطلق ندارند

رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا گفت: فرمانده معظم‌کل قوا از سال‌ها قبل امر به ایجاد خودکفایی و تولید در نیرو‌های مسلح داشتند؛ زیرا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تقریباً هیچ تولیدی در حوزه نظامی و دفاعی از خودمان نداشتیم.

به گزارش فارس، وی افزود: آیت‌الله مصباح یزدی شخصیتی شایسته و برجسته بود؛ به نحوی که در حوزه‌های دینی نظیر ندارد؛ علاوه بر این خوش‌فکری، بلندنظری، آینده‌نگری، عمیق بودن در مسائل علمی و قوی بودن در مبانی را می‌توان از دیگر خصوصیات ایشان دانست.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: فرمانده معظم‌کل قوا از سال‌ها قبل امر به ایجاد خودکفایی و تولید در نیرو‌های مسلح داشتند؛ زیرا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تقریباً هیچ تولیدی در حوزه نظامی و دفاعی از خودمان نداشتیم؛ یعنی در حقیقت نگذاشتند که داشته باشیم و از سوی دیگر جوان‌های ما را بر این باور نگاه می‌داشتند که ما این توان خودکفایی و استعداد آن را نداریم و دیگران باید بسازند و تولید کنند تا ما استفاده کنیم؛ در واقع این فرهنگ غالب آن زمان بود.

سردار شیرازی ادامه داد: ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوره دفاع مقدس، چون به شدت محتاج یک سری تجهیزات بودیم که آن‌ها را در اختیار نداشتیم، به دنبال ساخت ملزومات مورد نیاز رفتیم و تولید کردیم؛ به شکلی که به واسطه همین خوداتکایی در طول این چند دهه به توانمندی دفاعی دست یافتیم که این توانمندی‌ها در بازدارندگی دفاعی کشور مؤثر هستند.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در نیرو‌های مسلح دنبال می‌کنیم، آموزش مدیران در قالب مدرسه حکمرانی است؛ در این مدرسه دوره‌های کوتاه‌مدتی برای تربیت مسئولان برگزار می‌شود و طی آن مسئولان کشوری و لشکری برای آشنایی با مدیریت حکمرانی در دوره‌های پیش‌بینی شده حضور می‌یابند.

سردار شیرازی با تأکید بر اینکه فرمانده معظم کل قوا از وضعیت موجود رضایت مطلق ندارند، عنوان کرد: اخیراً در سطح نیرو‌های مسلح حرکت خوبی برای معرفی دستاورد‌های دفاعی مانند آنچه در نمایشگاه هوافضای سپاه وجود دارد، آغاز شده است به نحوی که بعضاً علاوه بر بازدیدکنندگان داخلی، برخی سیاسیون خارجی هم تقاضا دارند تا از نزدیک آنچه را که در این نمایشگاه قرار داده شده است، ببینند که می‌آیند و می‌بینند و وقتی لاشه پهپاد آمریکایی ساقط‌شده توسط پدافند هوایی کشورمان را می‌بینند، درخصوص توانمندی نیرو‌های مسلح کشورمان در زمینه پدافندی سوالاتی را مطرح می‌کنند.

رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا همچنین به عملیات وعده صادق اشاره کرد و گفت: عملیات وعده صادق که بر اساس فرمایش فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت، موجب آشکار شدن دست برتر ایران شد. این اقدام، مبارزه نظامی سخت با رژیم صهیونیستی بود؛ لذا به نظر می‌رسد بعد از ضربه نیرو‌های فلسطینی در عملیات طوفان‌الاقصی به ارتش رژیم صهیونیستی که اگر تَرکی بر پیکره این رژیم وارد شده بود، عملیات وعده صادق ضربه سنگین‌تری زد و شکافی بزرگ در بدنه آن‌ها ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • فیلم/ وضعیت ترافیک جاده‌های کشور از زبان رئیس پلیس راهور
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • نامه ۴۸ دفتر اتحادیه مستقل به دانشجویان آزادی‌خواه آمریکا
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا: رهبر انقلاب از وضعیت موجود رضایت مطلق ندارند