Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-02@03:27:09 GMT

کشت ذرت راهکاری برای توسعه کشاورزی و دامداری

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۰۸۴۶۸

کاشت این محصول زحمت و هزینه‌های زیادی برای کشاورز به همراه دارد، اما با این وجود، کشاورزان با همت و پشتکار خود سعی در بهبود کیفیت محصول و بالا بردن میزان آن دارند که در صورت کمک به کشاورزان برای مکانیزه کردن زمین‌ها و اعطای تسهیلات می‌توانیم شاهد موفقیت بیشتر آن‌ها باشیم.
جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: امسال ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت ذرت رفته که ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار به صورت دانه‌ای و ۵۰۰ هکتار نیز به صورت علوفه‌ای برداشت میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جعفر گوهرگانی با بیان اینکه متوسط تولید ذرت دانه‌ای در هر هکتار ۸ تن است افزود: در برخی مناطق به دلیل کار‌های ترویجی و استفاده از آبیاری نواری کشاورزان تا ۱۲ تن در هکتار نیز ذرت برداشت می‌کنند.
وی بیان کرد: پیش بینی میشود امسال ۲۰ هزار تن ذرت دانه‌ای و ۲۵ هزار تن ذرت علوفه در استان برداشت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه امسال به دلیل کم بارشی سطح زیر کشت ذرت در استان کاهش یافت گفت: با وجود کاهش سطح کشت شاهد افزایش تولید بودیم.
گوهرگانی افزود: کار برداشت ذرت علوفه‌ای به پایان رسیده، اما برداشت ذرت دانه‌ای تا اواخر آذر ماه ادامه دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان نیز گفت: ذرت از محصولات استراتژیکی است که خرید آن تضمینی است.
عسکری اضافه کرد: ۵ مرکز خرید در استان ذرت تولیدی کشاورزان را خریداری می‌کنند.
کشاورزان مناطق گچساران، باشت، چرام و کهگیلویه که از مهمترین مناطق کشت ذرت در استان هستند، متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوند و در این بین شهرستان‌های گچساران و باشت بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده اند به گونه‌ای که امسال بیش از ۲ هزار هکتار از مزارع شهرستان‌های گچساران و باشت زیر کشت ذرت دانه‌ای رفته است.
لاهوتی رئیس شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد هم گفت:۹۳ درصد از مزارع زیر کشت ذرت کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان‌های گچساران و باشت قرار دارد.
یکی از کشاورزانی که هر ساله اقدام به کشت ذرت می‌کند در این خصوص می‌گوید: کشت ذرت، زحمت و پشتکار زیادی می‌طلبد، ما بعد از برداشت گندم شروع به شخم و آماده کردن زمین می‌کنیم که تا اواخر تیر ماه ادامه دارد.
وی افزود: پس از کشت، بلافاصله باید زمین را آبیاری کنیم که از اواخر تیرماه کار ما در زمین به طور جدی آغاز و تا اوایل آذرماه ادامه پیدا می‌کند.
این کشاورز ادامه داد: در طول این مدت که حدود پنج ماه طول می‌کشد؛ متحمل سختی‌ها و هزینه‌های زیادی می‌شویم که شامل هزینه قرارداد آب، هزینه شخم زمین، تهیه سوخت برای موتور‌های آب، سموم و کود شیمیایی است.
یکی دیگر از کشاورزان گچسارانی می‌گوید: کاشت ذرت یکی از پر زحمت‌ترین کار‌های کشاورزی است، زیرا باید مدت زیادی را در گرما و شرجی طاقت فرسا در زمین کار کنیم که این امر بسیار سخت و مستلزم صبر زیادی است.
وی می‌گوید: با وجود اینکه جز استان‌های تولید کننده ذرت هستیم، اما متاسفانه هیچگونه کارخانه‌ای در این منطق وجود ندارد که از محصول ذرت استفاده کند و سبب اشتغال زایی برای مردم شود این در حالی است که مردم زیادی از روستا‌ها به اجبار و برای پیدا کردن کار‌هایی با حقوق ناچیز در حال مهاجرت به استان‌های همجوار هستند.
وی می‌گوید: مهاجرت روستائیان بعد از بالا رفتن مخارج کشاورزی افزایش چشمگیری داشته، زیرا کار کشاورزی دیگر جوابگوی مخارج آن‌ها نیست.
دیگر کشاورز ذرت کار نیز می‌گوید: با وجود افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی مانند بذر، کود و سم، قیمت ذرت دانه‌ای کاهش محسوسی داشته که با این وضعیت همه کشاورزان منطقه متضرر خواهند شد.
یکی دیگر از کشاورزان نیز می‌گوید: قیمت برخی اجناس مورد نیاز کشاورز نسبت به سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است، اما قیمت ذرت دانه‌ای تفاوت چندانی نداشته است.
وی گفت: تنها راه درآمد ۷۰ درصد از کشاورزان فقط کشت پائیزه و بهاره است تا بتوانند مخارج زندگیشان را کسب کنند، مسئولان باید توجه بیشتری به این قشر داشته باشند.
رئیس شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: تاکنون پنج هزار تن محصول ذرت در شهرستان‌های گچساران و باشت خریداری شده است.
وی افزود: یک هزار و ۳۶۰ تن از این مقدار در شهرستان باشت و بقیه در مناطق لیشتر و امامزاده جعفر (ع) گچساران خریداری شده است.
به گفته لاهوتی چهار هزار تن ذرت برای مصرف خوراک دام ذخیره و بقیه در بورس عرضه می‌شود.
وی ابراز داشت: پیش بینی می‌شود امسال ۱۲ هزار تن ذرت از کشاورزان شهرستان‌های گچساران و باشت خریداری شود.
رئیس شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: با همکاری پنج شرکت ذرت خشک کنی کار خرید تضمینی این محصول به قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۱۰۰ ریال در کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌شود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۸۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایانه صادراتی قوی برای زنجیره ارزش کشاورزی مازندران نداریم

به گزارش خبرنگار مهر، احمد فاطمی ظهر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در نمایشگاه بین المللی تهران فرصتی برای آشنایی با مازندران توسط تجار و بازرگانان داخلی و خارجی است، تصریح کرد: مزیت‌های مازندران باید در عرصه‌های ملی به نمایش گذاشته شود تا بتوان از این طریق، زمینه برای صادرات محصولات این استان افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه اگرچه کشاورزی در مازندران مزیت‌های مهمی دارد و از ظرفیت‌هایی ویژه ای برخوردار است اما امروز کشاورزان در مازندران با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، تصریح کرد: نبود پایانه صادراتی قوی در زنجیره ارزش کشاورزی برای این بخش مشکلاتی ایجاد کرده است.

فاطمی با تاکید بر اینکه این محصولات در انبار کشاورزان انبار می‌شود و در نهایت دلالان از این وضعیت سود می‌برند، عنوان کرد: این نمایشگاه فرصتی است که بازرگانان ایرانی و خارجی با مزیت‌ها آشنا شوند و در زمینه سرمایه گذاری در زمینه زنجیره ارزش استان‌ها اقدام کنند.

فاطمی با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد تا در زمینه صادرات مرکبات و کیوی با وضع قوانین و ارائه تسهیلات به این مهم کمک کنیم، عنوان کرد: برای بهبود وضعیت کشاورزان، باغداران و برنجکاران مازندران باید زمینه‌هایی برای کاهش هزینه‌های تولید محصول ایجاد کنیم.

کد خبر 6093979

دیگر خبرها

  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • پایانه صادراتی قوی برای زنجیره ارزش کشاورزی مازندران نداریم
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • (ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان