Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-01@00:47:00 GMT

ناکارآمدی حراج سکه در کاهش قیمت بازار

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۰۹۸۵۵

حدود یک ماه پیش که قیمت سکه یک میلیون و ۴۴۰هزار تومان شد،بانک مرکزی برای از بین بردن حباب ۲۰۰هزار تومانی سکه حراج کردعلیرغم حراج چند ده هزار سکه، قیمت در حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار باقی ماند.به گزارش بلاغ، بعد از افزایش قیمت ها در بازار طلا و سکه و البته حبابی شدن قیمت ها در این بازار، بانک مرکزی تصمیم گرفت با حراج، حباب را بین ببرد و به بازار ورود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین بانک مرکزی با هدف کنترل قیمت ها و از بین بردن حباب، تا کنون 9 جلسه حراج سکه در بانک کارگشایی برگزار کرده و طبق اعلام مسئول این بانک تا کنون، حدود 35 هزار قطعه سکه به فروش رسانده است.از زمان آغاز حراج سکه تا کنون نقدهای فراوانی به سیاست بانک مرکزی وارد شده که مهمترین آن این است که حباب قیمت ها از بین نرفت و حراج بی فایده بوده است.

البته مسئولان حراج و دلال هایی که پای ثابت حراج های بانکی هستند، معتقدند اگر حراج نبود، قیمت سکه از یک میلیون و 500 هزار تومان هم عبور می کرد این درحالی است که فعالان بازار طلا معتقدند سود حراج فقط به جیب دلال ها می رود.

مشاهدات عینی خبرنگار ما از محل برگزاری حراج سکه، حکایت از آن دارد که طی این چند جلسه، پای ثابت حراج های بانکی، دلال های بازار سکه بوده اند. دلال‌هایی که صدای مردم را در آورده اند و عملاً اجازه نمیدهند تا مردم عادی هم دست پر از این حراج ها بیرون بروند.

مردم می گویند: دلال ها قیمت ها را خودشان بالا می برند و اجازه نمیدهند تا مردم با قیمت پایین، خرید کنند. این درحالی است که دلال ها معتقدند: مردم نباید به حراج بیایند و بازار را بهم بزنند.یکی از این دلال ها به خبرنگار ما می گوید: مردم در این حراج، هول می شوند و بدون اطلاع قیمت را بالا می برند و همین باعث می شود که سکه در حراج هم با حباب 120-130 هزار تومانی به فروش برسد.

البته گزارش های رسیده از نهمین حراج سکه که روز گذشته در خیابان مولوی برگزار شد حکایت از آن دارد که حضور فیزیکی مردم در حراج نسبت به جلسات قبل کاهش چشم گیری داشته است.

این یعنی، مردم از حراج سکه بیرون رفتند و دلال ها ماندند و سکه هایی که بدون محدودیت می توانند بخرند! طبق اعلام مسئول بانک کارگشایی میزان فروش سکه نسبت به جلسات قبل فرقی نکرد و فقط مردم عادی که قبلاً می آمدند و خریدی نداشتند، دیگر نیامدند.

استدلال مسئولان بانکی از حضور مردم و دلال ها در حراج سکه این است که حضور مردم کمکی به سیاست بانک مرکزی مبنی بر عرضه سکه نمی کند بلکه باعث دپوی سکه ها در منازل می شود. ولی اگر دلال ها سکه ها را بخرند آنها را وارد بازار می کنند.

بانک مرکزی هم به دنبال این است که سکه ها وارد بازار شوند؛ حال آنکه دلال ها واسطه تزریق سکه به بازار باشند؛ البته نگرانی فعالان و کارشناسان این بازار این است که دلال ها هم به دپوی سکه روی بیاورند. هر چند که بنظر می رسد این سیاست از سوی تعدادی از دلال ها در دستور کار قرار گرفته و بنا دارند سکه ها را دپو کرده تا اجازه ندهند قیمت ها در بازار کاهش یابد.

سلیمانی، رئیس بانک کارگشایی درباره سیاست دولت برای ادامه حراج سکه می گوید: به مرور استقبال از حراجی کمتر شده و قیمت‌ها به واقعیت نزدیک‌ می شود، با این حال همچنان پایانی برای حراجی سکه وجود ندارد و تا زمانی که بانک مرکزی دستور دهد، این اقدام انجام خواهد شد.

وی معتقد است که بعد از کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، حراج اثر خود را در قیمت ها نشان داد؛ و در حراج های آتی به طور حتم قیمت ها بازهم سیرنزولی را خواهد داشت.

مشخص نیست که بانک مرکزی تا چه زمانی قصد ادامه حراج سکه را داشته باشد؛ شاید بانک مرکزی کماکان بخواهد با ادامه حراج، نقدینگی را از بازار جمع کند و سکه هایی را که ضرب کرده بفروشد.

حدود یک ماه پیش که قیمت سکه یک میلیون و 440 هزار تومان شد، کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا گفته بود، قیمت سکه 200 هزار تومان حباب دارد. حال با گذشت بیش از 3 هفته و حراج چند ده هزار سکه، قیمت در حد یک میلیون و 400 هزار تومان باقی مانده و حباب هم هنوز باقی است.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۹۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معمای کیفیت سکه های حراجی بانک مرکزی

به گزارش تابناک، بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ اقدام به برگزاری ۱۰ دوره حراج سکه طلا در بستر مرکز مبادله کرده است. هدف بانک ‌مرکزی جهت برگزاری این سلسله حراج‌ها، ساماندهی وضعیت بازار طلا و سکه، مدیریت تقاضا در بازار سکه و جمع‌آوری بخشی از نقدینگی عنوان شده است.


به گزارش تجارت‌نیوز،با گذشت نزدیک به دو ماه از این اقدام، اکنون سکه‌ فروشان می‌گویند کیفیت سکه‌های حراج با سایر سکه‌های موجود در بازار تفاوت دارد. در همین راستا سهراب اشرفی کارشناس بازار طلا به تجارت‌نیوز گفت: «عیار تعیین‌شده برای تمام قطعات سکه‌ از سال ۱۳۰۸ که توسط بانک ملی ضرب می‌شد با عیار ۹۰۰ بود. تا سال ۱۳۳۹ که بانک مرکزی تاسیس شد این عیار حفظ شد و تا الان و در همه مقاطع، عیار سکه ۹۰۰ بوده است.»

وی تاکید کرد: «عیار تمام سکه‌های ضرب‌شده که در حراج عرضه شده نیز ۹۰۰ است و تفاوتی با سایر قطعات سکه ندارد، اما کیفیت ضرب سکه‌های جدید مقداری با سکه‌های قبل تفاوت دارد.»

اشرفی افزود: «این تفاوت کیفیت نیز احتمالا به خاطر مدل ضرب و یا دستگاه‌هایی که سکه‌های با آن ضرب شده است.»

اشرفی با بیان اینکه سکه‌فروشان خیلی راحت عیار پایین را تشخیص می‌دهند، خاطرنشان کرد: «کیفیت ضرب سکه‌های جدید مانند سکه‌های قبلی نیست، اما در خلوص طلا هیچ مشکلی وجود ندارد. تنها در کیفیت ضرب مقداری تفاوت وجود دارد که باید بانک مرکزی در این خصوص پاسخگو باشد.»

این کارشناس بازار طلا گفت: «این تفاوت کیفیت باعث شده است قیمت سکه‌های حراج‌شده مقداری از قیمت سایر سکه‌ها پایین‌تر باشد، زیرا وقتی سکه‌فروش خریدار نباشد، قیمت این نوع سکه‌ها پایین می‌آید.»

گفتنی است اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ایران نیز تاکید کرده است: «سکه‌های ضرب‌شده و تحویل‌شده بانک مرکزی در حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، شامل تمام‌سکه، نیم‌سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب بانک مرکزی هستند و همگی این سکه‌ها از استانداردهای بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه در خصوص مشخصات آنها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که از این حواشی سود می‌برند.»

وی افزوده است: «سکه تمام بهار آزادی عرضه‌شده در مرکز مبادله ایران، ۸.۱۳۶ گرم است. دارندگان توجه داشته باشند که عیار آن ۹۰۰ در هزار بوده و طرح روی سکه تمام بهار آزادی ضرب بانک مرکزی نیز تصویر امام خمینی (ره) و بارگاه امام رضا(ع) است.»

به گفته بالسینی، طرح دو طرف سکه ربع و نیم بهار آزادی نام مبارک امام علی (ع) و بارگاه امام رضا(ع) است؛ عیار هر دو سکه ۹۰۰ در هزار است. وزن نیم‌سکه ۴.۰۶۸ گرم است و این عدد برای ربع سکه ۲.۰۳۴ گرم است.

بر این اساس، عیار هر سه نوع سکه تحویل‌داده‌شده در مرکز مبادله ایران، ۹۰۰ در هزار و معادل ۲۱.۶ است.

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • معمای کیفیت سکه های حراجی بانک مرکزی
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت