Web Analytics Made Easy - Statcounter

استقرار احتمالی صنایع پتروشیمی در منطقه ویژه امیرآباد بهشهر، که با هدف ایجاد اشتغال و توسعه‌ی استان‌های شمالی با انتشار نامه‌ای در فضای مجازی مطرح شده؛ موضوعی‌است که این روزها، دغدغه فعالان محیط زیست و مردم منطقه را برانگیخته است. به گزارش بلاغ، استقرار احتمالی صنایع پتروشیمی در منطقه ویژه امیرآباد بهشهر که با هدف ایجاد اشتغال و توسعه‌ی استان‌های شمالی با انتشار نامه‌ای در فضای مجازی مطرح شده؛ موضوعی‌است که این روزها، دغدغه فعالان محیط زیست و مردم منطقه را برانگیخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



متأسفانه تحقق این امر، زیر پا گذاشتن اسناد داخلی و بین‌المللی است

داریوش عبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه با فرض اینکه این صنعت در مازندران اتفاق بیافتد، خاطرنشان کرد: این صنعت دارای دودکش‌های عظیمی است که از آن آلاینده‌های خطرناکی چون اکسیدهای نیتروژن، بنزن و دی‌اکسید کربن خارج می‌شود که در مازندرانی که با تراکم جمعیت و نزدیکی شهرها مواجه هستیم، دیری نمی‌پاید که هوای پاک مازندران را هم از دست خواهیم داد.

دبیر شبکه تشکل‌های زیست محیطی و منابع طبیعی مازندران عنوان کرد: شبه جزیره میانکاله و تالاب آن، یک ذخیره‌گاه زیست‌کره‌ای است که نسبت به آن، تعهدات بین‌المللی داریم و به‌خاطر همین امر، اسناد گوناگونی امضا شده است که منابع آلاینده در حاشیه‌‌ی خزر ایجاد نشود، که متأسفانه این امر، زیر پا گذاشتن اسناد داخلی و بین‌المللی است.

ما مطلقاً خواهان طولانی کردن این طرح نیستیم

مسعود مولانا نیز در گفت‌وگو با بلاغ با بیان اینکه در این طرح، مکان‌سنجی و ارزیابی زیست محیطی مطلوب انجام نشده است، عنوان کرد: بر اساس توافقات حضوری، با این طرح موافقت شده است، این روال، به‌طور کامل غیرقانونی و غیرشفاف است.

نماینده تشکل‌های مازندران و عضو شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی ایران و مازندران با بیان اینکه ما مقابل توسعه نمی‌ایستیم، بلکه ما مقابل روال غیرقانونی می‌ایستیم، اذعان کرد: ما مطلقاً خواهان طولانی کردن این طرح نیستیم، ما می‌گوییم این طرح با حداقل آسیب و بر اساس سند ملی، ارزیابی و آمایش سرزمینی و نظر ارزیابان، به‌صورت قانونی پیگیری شود.

هرگونه اظهار نظر در خصوص آسیب‌های این طرح، مستلزم ارزیابی است

زمان احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اظهار بی‌اطلاعی از استقرار صنایع پتروشیمی در منطقه میانکاله گفت: بنده تنها در حد یک خبر در فضای مجازی از این موضوع مطلع و آگاهم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا صدمات و آسیب‌های ناشی از استقرار این صنعت را به ذخیره‌گاه میانکاله و دریای خزر تأیید می‌کنید؛ عنوان کرد: هرگونه اظهارنظر در این خصوص، مستلزم ارزیابی زیست محیطی از این طرح است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر با بیان اینکه پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی مشمول طرح ارزیابی زیست‌محیطی جهت همخوانی با مکان مورد نظر و یا عدم آن می‌شود؛ خاطرنشان کرد: در گذشته هم در خصوص جانمایی استقرار پالایشگاه بهشهر، با نظر ارزیابان محیط زیست، مکان پیشنهادی مورد مخالفت و به مکان دیگری در محل فعلی تغییر یافت.

هیچ مکاتبه رسمی به سازمان حفاظت محیط زیست مازندران ارسال نشد

حسینعلی ابراهیمی کارنامی نیز در گفت‌وگو با بلاغ گفت: تا این لحظه هیچ مکاتبه رسمی به سازمان حفاظت محیط زیست مازندران واصل نشد.

وی افزود: در خصوص بحث کارشناسی این موضوع نیز تا استعلامی نیاید، نمی‌شود نظری داد.

رئیس سازمان محیط زیست مازندران تصریح کرد: هرگونه استقرار صنعتی به‌صورت بالقوه دارای مشکلاتی است. در خصوص صنایع پتروشیمی نیز باید دید در این طرح مواد اولیه چیست؟ مواد و کالای خروجی این صنعت چیست؟ هم‌اکنون نمی‌شود گفت که چه صنعتی با چه خروجی و چه مواد اولیه‌ای، می‌خواهد مجوز بگیرد.

نگرانی تشکل‌ها و رسانه‌های حامی دولت

ابراهیمی به خبرنگار ما درخصوص اظهارات و اعتراض تشکل‌های محیط زیست در خصوص آسیب‌های تحقق استقرار احتمالی صنایع پتروشیمی در مازندران، پاسخ داد: بی‌شک این تشکل‌ها، نگرانی کلی دارند و طبیعتاً حق دارند. نگرانی تشکل‌ها و هشدار رسانه‌ها به دولتمردان و مسئولان کشور در تصمیم‌گیری اجرایی یا لغو این طرح، کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در همین کشور صنایعی نظیر سیمان وجود دارد که با مدیریت درست، هیچ‌گونه آلودگی ندارند و این بیانگر این مطلب است که می‌شود با برنامه و کارشناسی صحیح، آسیب‌ها را شناسایی و کنترل کرد.

رئیس سازمان محیط زیست مازندران در پایان اذعان کرد: حساسیت رسانه‌ها، افکار عمومی و تشکل‌ها، موجب می‌شود تا تصمیم‌گیران این طرح، با بکارگیری و انتخاب تکنولوژی برتر، آسیب‌ها و حساسیت‌ها را به حداقل برسانند.

در پایان امیدواریم این طرح در صورت اجرا با حداقل آسیب، بر اساس سند جهت‌گیری‌های ملی آمایش سرزمین، با لحاظ موقعیت استراتژیک منطقه ویژه بندر امیرآباد و ذخیره‌گاه بین‌المللی میانکاله و همچنین حفظ حیات آبزیان دریای خزر و آب‌های زیرزمینی، با تأیید کارشناسان ارزیاب بومی و استان در حوزه حفاظت محیط زیست انجام گیرد و دغدغه مطروحه اشتغال و توسعه نیافتگی استان‌های شمالی، چشم مسئولان را به روی صدمات قابل پیش‌بینی و روشن این طرح نبندد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۰۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی چهارمحال و بختیاری با استاندار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: کارگران نقش بسزایی در تحقق شعار سال دارند و این افراد در رشد تولید در خط مقدم قرار دارند.
حیدری افزود: صنعت نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد و از همین‌رو دولت برنامه‌هایی برای توسعه صنعت و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی دارد.
وی با بیان اینکه در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت یکی ار محور‌های اصلی سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: ما شاهد انگیزه بالا و تلاش فعالان در عرصه تولید هستیم و باید برای رفاه کارگران تلاش شود.
استاندار گفت: دولت رفع مشکلات کارگران را در دستور کار قرار داده و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است و امید است با این اقدامات انگیزه مضاعفی برای فعالان این عرصه ایجاد شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی چهارمحال و بختیاری با استاندار
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است