Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس سازمان توسعه تجارت با تأکيد بر اينکه کنترل تقاضا، حرکت به سمت توليد داخلي و صادرات 3 موضوع مورد تاکيد براي تدوين آئين‌نامه جديد ثبت سفارش واردات خودرو است، گفت: معلوم نيست حتما اين سه مورد در آئين‌نامه جديد لحاظ شود.
به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري فارس، مجتبي خسروتاج در جمع خبرنگاران در رابطه با آخرين تصميمات در رابطه با ثبت سفارش واردات خودرو گفت: وضعيت ثبت سفارش واردات خودرو طي روزهاي آينده اعلام مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس سازمان توسعه تجارت افزود: ثبت سفارش‌هاي قبلي خودرو تا اواخر ديماه 96 اعتبار دارد.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبني اينکه آيا تعرفه‌ واردات خودرو افزايش مي‌يابد، گفت: جزئيات را نمي‌توانم تا قبل از مصوبه دولت اعلام کنم.
خسروتاج بيان داشت: هدف از دستورالعمل تعرفه واردات، حمايت از توليد خودرو يا قطعات خودرو در داخل کشور توسط صاحبان برند است، تا بخشي از توليدات داخل کشور را به سمت صادرات سوق دهيم.
رئيس سازمان توسعه تجارت بيان داشت: هدف از توقف ثبت سفارش واردات خودرو علاوه بر توجه به توليد داخلي، کنترل تقاضاي ارز است و نبايد ورودي خودرو به کشور به اندازه‌اي باشد که تقاضاي ارز زياد باشد، بلکه بايد تقاضا براي ارز را کنترل کرد.
خسروتاج گفت: کنترل تقاضا، حرکت به سمت توليد داخلي و حرکت به سمت صادرات سه موضوعي است که در آئين‌نامه واردات خودرو که قرار است، تا چند روز آينده اعلام شود، پيش‌بيني شده است، اما فعلا مشخص نيست که آئين‌نامه مصوب دولت براساس اين سه بند باشد يا خير.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا آئين‌نامه‌اي که قرار است ابلاغ شود مي‌تواند واردکنندگان خودرو را به سمت توليد داخلي پيش‌ببرد، اظهار داشت: سياست براي توليد داخل و يا ايجاد انگيزه براي توليد داخل عوامل متعددي دارد، اما يکي از اين ابزارها، در بخش واردات خودرو مطرح است، زيرا وارکنندگان خودروها بايد بدانند که براي ماندن در بازار ايران، به انتقال تکنولوژي، توليد قطعات يدکي و برنامه‌ريزي براي صادرات را جزء برنامه‌هاي خودشان قرار دهند و اين نگاه که ايران بازار خوبي است، را کنار بگذارند.
رئيس سازمان توسعه تجارت بيان داشت: پيام کلي آئين‌نامه واردات خودرو که قرار است ابلاغ شود، اين است که واحدهاي توليد خودرو خارجي بدانند که براي خودرو بايد به سمت کار و توليد مشترک با ايرانيها گام بردارند.
وي افزود: آنچه در رابطه با اين آئين‌نامه واردات خودرو صورت گرفته است ، بحث حمايت از کارخانجات خودروسازي فعلي نيست، زيرا از آنها حمايت کافي صورت مي‌گيرد، اما آنچه که در آئين‌نامه جديد مطرح است، اين است که چطور در آينده مي‌توانيم به سمت خودروهاي با کيفيت بهتر حرکت کنيم.
رئيس سازمان توسعه تجارت افزود: کشور چين اصلا اجازه واردات خودرو نمي‌دهد، مگر اينکه توليد مشترک باشد. بسياري از کشورها مجوز ورود خودرو را به شرطي مي‌دهند که در زمينه توليد کاري انجام دهند و حتي خودروسازي ما به شرطي اجازه ورود در يک کشور آفريقايي را اخذ کرده است که در آن کشور توليد مشترک انجام دهد.
خسروتاج در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود آمار واردات خودرو درست نيست، زيرا اگر درست بود بايد خودرو وارداتي به اندازه کافي براي متقاضيان در بازار وجود داشت، آيا به نظر شما آمار واردات درست است يا احتکار توسط واردکنندگان خودرو صورت گرفته است، گفت: گمرک کشور مرجع رسمي براي اعلام آمار واردات و صادرات کشور است.
وي افزود: در هر کالايي ممکن است دارنده آن براي سود بيشتر، کالاي خود را با بازار عرضه نکند و اين فقط در مورد خودرو اتفاق نمي‌افتد. بنابراين اگر کالايي حساس باشد سازمانهاي مربوطه با احتکار برخورد مي‌کنند و اگر حساس نباشد، ممکن است، برخوردي با احتکار آن صورت نگيرد.
رئيس سازمان توسعه تجارت بيان داشت: خودرو‌هاي خارجي جزء کالاي ضروري نيست، اما اگر آن را احتکار کنند، سازمان حمايت با آنها برخورد مي‌کند.
وي افزود: نزديک به 5300 دستگاه خودرو به گمرکات کشور وارد شده که اينها بدون ثبت سفارش وارد شده و مجوز ندارد. نزديک 3 يا 4 هزار خودرو هم در بنادر کشور وجود دارد که کالاهاي ترانزيتي است، اما در مجموع آمار خودروهاي موجود در گمرکات با هم اعلام مي‌شود.
خسروتاج گفت: سال گذشته حدود 85 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد و حدود 2 ميليارد دلار بار مالي براي کشور داشت.
رئيس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: براساس نظر شخصي‌ام مي‌گويم، اگر اجازه دهيم 5 درصد توليد داخلي يعني سالانه حدود 80 هزار دستگاه خودرو، به کشور وارد شود، پاسخگوي نياز داخلي است.
انتهاي پيام/ب

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۱۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور

ایسنا/اردبیل مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: آئین نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در حال تدوین است.

صمد نژادابراهیمی ۸ اردیبهشت در نشست موزه‌های دانشگاهی در دانشگاه محقق اردبیلی به هم‌اندیشی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و کمیته ملی موزه‌ها تاکید کرد و گفت: هماهنگی کامل این سه رکن جهت ارتقای جایگاه، کیفیت و انسجام حرفه‌ای، فنی و تخصصی بسیار مهم است.

وی با اشاره به بررسی پیش‌نویس آئین‌نامه موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، افزود: انتظار می‌رود نظرات تکمیلی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام تا آئین نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور بر اساس اسناد بالادستی و طبق مقررات موزه‌ای کشور و با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهایی شود.

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به تاسیس موزه تاریخ علوم این دانشگاه در سال‌های اخیر، گفت: این موزه با ابتکار و خلاقیت خود توانسته است در دوره‌های مختلف در ردیف موزه‌های برتر کشور قرار گرفته و جایزه ترویج علم جمهوری اسلامی ایران را نیز از آن خود کند.

وی با بیان اینکه برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها برای اولین بار در کشور در دانشگاه محقق اردبیلی از اقدامات خوب این موزه است، ادامه داد: نگاه علمی به موزه و موزه‌داری و توجه به این امور و نشان‌دادن سیر تحول علوم به دانش‌آموزان و دانشجویان در موزه‌های علمی و دانشگاهی بسیار مهم است.

میرسید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) گفت: با توجه به شعار روز جهانی موزه‌ها در سال ۲۰۲۴ مبنی بر آموزش و پژوهش در موزه‌ها و نقش ویژه‌ای که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و موزه‌های آنها در تحقق این امر دارند، باید برنامه‌ها و اهداف ویژه‌ای در همه موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی پیش بینی و اجرا شود و نقش آموزشی و پژوهشی آنها پررنگ نشان داده شود.

وی افزود: لازم است شرایط و وضع موجود موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بررسی شده و برای رفع و کاهش مسائل و چالش‌های موجود با هماهنگی کامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تلاش شود.

محمد انوار رئیس موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اشاره به بیانیه پایانی اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در این دانشگاه، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بطور مشترک خواستار توجه ویژه در امر آموزش، ترویج و پژوهش در موزه‌ها و حفظ  میراث فرهنگی، علمی و طبیعی به عنوان بقای هویت ایرانی اسلامی و حرکت در مسیر تمدن‌سازی و مرجعیت علمی با تمام قوا، ارکان و شئونات کشور و جامعه می‌باشند.

وی با اشاره به اهتمام معاونت پژوهشی و بالاخص دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ساماندهی موزه‌های دانشگاهی و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور و تدوین پیش‌نویس آئین‌نامه مربوطه، افزود: تدوین این آئین‌نامه امری لازم و ضروری جهت حفظ هویت علمی و پژوهشی کشور و ترویج آن می‌باشد.

رئیس موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: انتظار می‌رود به جهت معرفی کلیه موزه‌ها اعم از دانشگاهی و غیردانشگاهی در سطح کشور، تمامی موزه‌های کشور در آئین موزه برتر کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) شرکت نموده و تجربیات ارزنده خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی دایر و این کنفرانس با حمایت وزارت علوم، تحقیقاتی و فناوری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) و کمیسیون ملی یونسکو تداوم یافته و بطور سالانه و یا دوسالانه برگزار خواهد شد، ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به شعار جهانی موزه‌ها در سالجاری مبنی بر آموزش و پژوهش در موزه، کلیه موزه‌های کشور بخصوص موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و علوم و فناوری با اجرای برنامه‌های متنوع برای تحقق این شعار اهتمام ورزند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وظیفه پلتفرم‌ها در عرضه دارو/ ۶ ماه اجرای آزمایشی در یک استان
  • ابلاغ دستور العمل حمل و عرضه دارو از طریق (سکو) پلتفرم‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی
  • آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو ابلاغ شد/اجرای آزمایشی در ۶ ماه
  • دستور العمل حمل و عرضه دارو از طریق (سکو) پلتفرم‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو بر بستر سکوها ابلاغ شد
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • فوری/ خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • گیر واردات خودرو‌های کارکرده کجاست؟
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟