Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دبير ستاد عالي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور با صدور پيامي، روز پژوهش را گرامي داشت. به گزارش اداره کل روابطعمومي ستاد عالي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد کشور،حجت‌الاسلام والمسلمين حبيب‌رضا ارزاني؛ دبير ستاد عالي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور، به مناسبت روزپژوهش، پيامي صادر کرد که متن آن به شرح زير است:
نگاهى پژوهش‌گرانه و دقيق به قرآن کريم، پژوهنده را به گنجى بزرگوثروتى انبوه مى‌رساند، پژوهش پايه حکمت است و در قرآن کريم آيه 269 سوره بقرهآمده است: «يوتيالحکمه من يشاء و من يوت الحکمه فقد اوتي خيراً کثيرا و ما يذکر الا اولواالالباب؛ خداي متعال حکمت را به هر کسي که بخواهد مي‌دهد و کسي را که خداوند حکمتمي‌دهد، قطعاً خير کثيري داده است و اين حقيقت را متذکر نشوند مگر کساني که صاحبفهم و درک و درايت‌اند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس دانش خير کثير است؛چرا که در مقابل دانش و حکمت، دنيا و دارايي قرار گرفته که از نگاه قرآن خير است ونه خير کثير، چرا که در آيه 180 سوره بقره، ذيل آيه مرتبط با وصيت مي‌فرمايد: إِنْ تَرَکَ خَيْراً؛يعني اگر انسان وفات يافته ماتَرَکي از خود باقي بگذارد خير است، ولي حکمت خيرکثير است.
باز در سوره مجادله، آيه 11،فرموده: يَرْفَعِ اللَّهُالَّذِينَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ؛ يعني، علمکه از مصاديق حکمت است، باعث رفعت انسان است.
در سوره توبه، آيه 122 نيزدر حالي که به موضوع رزم و دفاع پرداخته، فرموده:«وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا کَافَّةًفَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِيالدِّينِ...؛و نمي‌شود که مؤمنان همگي اعزام شوند؛ پس چرا اعزام نشوند از هر گروهيجمعي از آنان تا دانش دين بياموزند...».
در اينجا نيز به کسب دانشپرداخته، دانشِ دين و فقاهت که از مسايل و مباني مهم دين مبين اسلام است و همه اين‌هانشان از اهميت پژوهش است، چرا که با پژوهش مي‌توان به اين ابواب دست يافت.
براى مثال، در بيشاز 1500 آيه از قرآن کريم از موضوعاتِ علم، معرفت، تعقل، تذکّر و تدبّر که همگى مي‌توانندذيل عنوان «پژوهش» جاى گيرند، سخن به ميان آمده است.
آرى، اگر به همه اين نکاتتوجه کنيم و آن‌ها را کنار يکديگر بگذاريم، آشکارا معلوم مى‌شود که قرآن کريم تاچه اندازه به علم‌آموزي و پژوهش اهميت مى‌دهد.
از اين‌رو بايد در انجامبرنامه‌هاي پژوهشي با دقت به مباحث هفتگانه مندرج در زير توجه کرد تا نتايج حاصلقابل استناد و بهره‌برداري باشند:
1. معرفتو شناخت دقيق و عميق پژوهش.
2. شناساييدقيق وضع موجود در هر عرصه پژوهشي.
3. آشناييو معرفت به پژوهش‌هاي انجام شده در موضوع و عرصه‌هاي محلي، ملي و بين‌المللي.
4. آشناييبا الگوهاي ارائه شده و موفق در جهان در موضوع پژوهش.
5. اولويت‌بنديپژوهش‌ها.
6. پردازشبه مسايل ضروري و کاربردي در عين عدم غفلت از پژوهش‌هاي بنيادين.
7. بازخوردگيري از نتايج پژوهش‌ها، پس از اجرا.
در قرآن کريم آيات فراوانديگري مبني بر فضيلت علم و پژوهش وجود دارد که از باب نمونه آياتي چند از نظرخواهد گذشت:
در آيه 9 سوره زمرفرموده: «قل هل يستوي الذين يعلمون و الذين لا يعلمون؛ بگو آيا کساني که مي‌دانندو کساني که نمي‌دانند مساوي هستند»
در آيه 28 سوره فاطر نيزفرموده: «انّما يخشي الله من عباده العلماء؛ و تنها بندگان دانا و دانشمند ازخدا ترس آميخته با تعظيم دارند.»
مي‌بينيد که در اينجا باکلمه انّما، خداترسان را محصور در علماء کرده است و باز در سوره عنکبوت، آيه 43،فرموده: «وتلک الامثال نضربها للناس و ما يعقلها الا العالمون؛ اينها مثال‌هايي هستند که مابراي مردم مي زنيم و جز عالمان، آن‌ها را فهم نمي‌کنند.
با مثالي چند از قرآنکريم، مي‌بينيد که موضوع پژوهش در دين مبين و اَکملِ اسلام، چقدر مهم است و موردتأکيد قرار گرفته است.
روزِ پژوهش را به کلّيهمتوليّان و دست‌اندرکاران عرصه علم و پژوهش تبريک مي‌گويم و به مصداق آيه «الّذينجاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا» از خداوند منّان هدايت تلاشگران عرصه دين و پژوهش رامسألت دارم.
در پايان از همه انديشه‌ورزانعرصه پژوهش و پژوهشگران عرصه‌هاي مختلف علوم، تقدير و تشکر کرده و روز پژوهش را بهاين عزيزان تبريک عرض مي‌کنم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۵۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام کاظم شکری با اشاره به اهمیت حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین گفت: اقدام نمادین نصب پرچم بر سر درب مساجد استان البرز با محوریت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز همزمان با آغاز دهه کرامت انجام می‌شود که این امر گامی در مسیر تحقق بیانیه دوم انقلاب است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز با اشاره به ضرورت شبکه سازی و جریان سازی نهضت مقاومت اسلامی در جامعه مطرح کرد: امروز در شرایط خاص زمانی و تاریخی قرار داریم چرا که آزادی قدس شریف و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی از نشانه‌های ظهور و فرج حضرت مهدی (عج) است.

وی عنوان کرد: در این پیچ تاریخی انقلاب جایگاه ویژه ای دارد آنچنان که در جریان عملیات وعده صادق این مهم به جهانیان نشان داده شد. تقویت باورهای ایمانی و الهی از مهمترین ارکان فعالان مسجدی و قدس قبله گاه نخستین مسلمانان بوده و امروز یکی از رسالت‌های هر مسلمان آزاده خواه حمایت از مردم فلسطین و نابودی اسرائیل است.

حجت الاسلام شکری حضور نیروهای فعال کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را در عرصه جهاد تبیین مهم خواند و بیان کرد: فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همواره در صفوف اول برنامه‌های فرهنگی هنری هستند و این بار نیز با حضور آگاهانه خود از ارزش‌های انقلاب و اسلام دفاع می‌کنند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز خاطرنشان کرد: آزادی قدس شریف و فلسطین، آرمان و هدف انقلاب اسلامی است و همواره ایران اسلامی نسبت به این مهم توجه ویژه داشته و دارد و در این مسیر انتظار می‌رود تمامی عناصر و برنامه‌های فرهنگی با محوریت مسجد پیشران جریان ظهور باشد.

کد خبر 6088635

دیگر خبرها

  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • مشارکت فعال کانون‌های مساجد در رویداد ملی جوانی جمعیت
  • توزیع هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  •  توزیع  هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  • توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین
  • حضور کانون‌های مساجد در رویداد ملی جوانی جمعیت