Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-29@01:26:27 GMT

اطلس میراث طبیعی تهیه می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۴۳۰۹۱

اطلس میراث طبیعی تهیه می شود


تهیه اطلس میراث طبیعی کشور، بانک اطلاعاتی رایانه ای و پایگاه میراث طبیعی ایران در شبکه جهانی اینترنت و … از برنامه های گروه نوپای میراث طبیعی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.

به گزارش امتداد نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ناصر رضایی، مدیر گروه میراث طبیعی پژوهشگاه این مطلب را در گزارش عملکرد به مناسبت هفته پژوهش اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به آغاز فعالیت گروه میراث طبیعی در چارت جدید پژوهشگاه از اردیبهشت سال ۱۳۹۶، از اهداف ایجاد گروه میراث طبیعی به تحقق اهداف و وظایف پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و ارتقا سطح علمی طرح های پژوهشی در حوزه میراث طبیعی و هدایت آنها در مسیری متناسب با نیازهای فکری و کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد.

ناصری، بهره گیری از فرصت ها و توان علمی – کارشناسی موجود در عرصه ملی و بین المللی به کمک ابزار مطالعه و پژوهش، پشتیان فکری بخش اجرایی و اداری سازمان را از دیگر اهداف ایجاد این گروه دانست.

به گفته وی، شناخت و معرفی میراث طبیعی کشور، تهیه اطلس میراث طبیعی کشور، بانک اطلاعاتی رایانه ای و پایگاه میراث طبیعی ایران در شبکه جهانی اینترنت، همکاری در تهیه و تدوین ضوابط و دستورالعمل های مربوط به چگونگی ثبت، تهیه شناسنامه های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار میراث طبیعی در فهرست آثار ملی و جهانی را بخشی از وظایف گروه پژوهشی میراث طبیعی است.

او بااشاره به این که براساس ماده ۲ کنوانسیون ۱۹۷۲ یونسکو، میراث طبیعی در سه گروه دسته بندی و تعریف شده است، گفت: آثار طبیعی متشکل از ترکیب های فیزیکی و زیست شناسی یا مجموعه ای از این گونه ترکیب ها که از نظر زیبایی شناسی یا علمی دارای ارزش جهانی استثنایی هستند.

او در توضیح گروه دوم این دسته بندی گفت: ترکیبات زمین شناسی و جغرافیای طبیعی و مناطق کاملا مشخص که زیستگاه حیوانات و منطقه رشد گیاهی هستند که در معرض انقراض و نابودی بوده و از نظر علمی ، حفاظت از آنها دارای ارزش جهانی است.

به گفته ناصری، محوطه های طبیعی یا مناطق طبیعی که مرز آنها به دقت مشخص شده است و از نظر علمی، ضرورت حفاظت و زیبایی طبیعی، دارای ارزش جهانی استثنایی هستند، گروه سوم این تقسیم بندی هستند.

او افزود: پدیده ها یا مناطقی که از آنها یاد شد و اموال طبیعی نیز نامیده می شوند، براساس ضوابط مشخصی به عنوان میراث طبیعی جهانی نیز در نظر گرفته خواهند شد.

مدیر گروه میراث طبیعی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه به برنامه های سال جاری اشاره کرد و گفت: گروه میراث طبیعی در سال جاری ۳ نشست علمی تخصصی برگزار کرد و ۳ نشست نیز در طول زمستان برگزار می کند که در آنها به موضوعات مختلف و مرتبط با حوزه میراث طبیعی خواهد شد.

او همچنین از برگزاری همایش “میراث طبیعی و توسعه پایدار” در کنار همایش بزرگتر “میراث فرهنگی و توسعه پایدار ” در یک پنل تخصصی خبر داد و گفت: کمیته علمی محورهای همایش را تعیین کرده و در صورت تایید نهایی این همایش در اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۳۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه

محمد محمدنژاد هیئت‌علمی مهندسی صنایع دانشگاه رازی ضمن اشاره به لزوم ترسیم یک نقشه راه برای صنعت کرمانشاه، گفت : در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله)، اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اقدام به اجرای طرح تحقیقاتی «تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه» با انعقاد قرارداد با دانشگاه رازی نموده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار این طرح از محل تجمیع اعتبارات یک درصد استانی است، افزود: با طی مراحل تصویب عنوان موضوع در کمیته علمی، فراخوان، انتخاب مجری، تصویب عنوان موضوع در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کشور به انجام رسید.

عضو هیئت‌علمی مهندسی صنایع دانشگاه رازی تصریح کرد: این اولین فعالیت علمی هست که در یک زمینه، مسیر رفتن از وضعیت کنونی به مقصد را ازطریق نقشه راه میسر می‌کند.

وی ادامه داد: فرایند تهیه این نقشه شامل سازمان‌دهی فرایند برنامه‌ریزی وتحلیل محیطی، شناخت و تحلیل مسائل راهبردی، تدوین مؤلفه‌های جهت‌ساز تعیین منظرها راهبرد‌های اصلی اهداف راهبردی، تعریف شاخص‌ها ارتباط علی و معلولی ابتکارات راهبردی، برنامه‌ریزی بر مبنای مفروضات (تدوین ماتریس پروژه و انجام برنامه‌ریزی بر مبنای مفروضات)، تدوین و ترسیم نقشه راه (مصاحبه ونظرسنجی از خبرگان) و تدوین برنامه عملیاتی صنعت استان کرمانشاه هست .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • هم اندیشی مسئله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز