Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کتابخانه مرکزي همدان مجهزترين کتابخانه‌ غرب کشور است که متاسفانه با جانمايي اشتباه بر فراز تپه مصلي ساخته شده و شيب تند و مسافت طولاني مسير دسترسي به اين کتابخانه را با مشکل مواجه کرده است. به گزارش خبرگزاري تسنيم از همدان، کتاب و کتابخواني يکي از اولويت‌ها و ضرورت‌هاي فرهنگي در کشور است که همواره ترويج اين مهم در دستورکار و مورد تاکيد مسئولان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کتابخانه مرکزي همدان از جمله پروژه‌هايي است که با صرف هزينه و زحمت بسيار در همدان ساخته شده اما جانمايي اشتباه اين پروژه بزرگ در تپه مصلي و عدم دسترسي آسان، مشکلات تردد و عدم تأمين امنيت پرسنل و مراجعه کنندگان شرايط سختي را براي علاقمندان به کتاب و استفاده از اين کتابخانه ايجاد کرده است.
اين کتابخانه اکنون با همت مسئولان آن فعال است و در حالي که بايد مورد استفاده تمام اقشار جامعه، نابينايان، معلولان، افراد پير و کودکان باشد ولي بيشتر مورد استفاده پشت کنکوري‌ها، دانش‌آموزان و دانشجويان قرار گرفته به گونه‌اي که اگر اين روزها سري به کتابخانه بزنيد تصور مي‌کنيد به قرائت خانه قدم گذاشته‌ايد که اين وضعيت نيز به سبب سکوت حاکم بر تپه و دور بودن از داخل شهر ايجاد شده در غير اين صورت گذر تعداد کمي از افراد به اين مکان فرهنگي مي‌افتاد.
همين مراجعه‌کنندگان نيز مشکلات زيادي را براي تردد به اين کتابخانه دارند، سختي تردد و بالا رفتن از سربالايي تپه در سرماي زمستان و يخ بندان و يا گرماي طاغت فرساي تابستان، ضمن اينکه پايان ساعت استفاده از اين مکان فرهنگي براي بانوان ساعت 20 و براي آقايان 20:30 اعلام شده است ولي متاسفانه جاده مصلي از امنيت لازم برخوردار نيست و گشت‌هاي امنيتي در اين راه به ندرت ديده مي‌شود.
*کتابخانه همدان با مشکلات اعتباري شهرداري و ارشاد ناتمام ماند/پروژه ساخت کتابخانه ملي بود
مديرکل نهاد کتابخانه هاي همدان نيز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنيم با اشاره به دور از دسترس بودن کتابخانه مرکزي همدان براي مردم اظهار داشت: کتابخانه مرکزي همدان در بالاي تپه مصلي همدان واقع شده، البته اين پروژه از پروژه‌هاي ملي بود که احداث شد و قرار بود در مرکزيت شهر باشد و کارشناسان آن زمان پيش‌بيني مي‌کردند که براي دسترسي راحت‌تر پله برقي قرار دهند.

عاطفه زارعي بيان کرد: هدف از جانمايي اينگونه بود که کتابخانه در محل متروکه و محرومي قرار گيرد که آن منطقه را به محل فرهنگي تبديل کند ضمن اينکه آن منطقه به محل تفريحي، فرهنگي و گردشگري تبديل شود که با مشکلات بودجه‌اي و عمراني شهرداري و ارشاد مواجه شد و در واقع پروژه ناتمام باقي ماند.
*عجله در بهره برداري از کتابخانه موجب حذف يک طبقه کامل شد
وي عنوان کرد: بهره‌برداري اين کتابخانه با عجله انجام شد و حتي آسانسور، آسفالت‌ريزي و محوطه‌سازي براي آن انجام نگرفت، جالب است که براي اتمام سريع‌تر کار حتي يک طبقه از کتابخانه را از نقشه حذف کردند و بخش‌هاي ديگر چون سالن آمفي تئاتر و غيره نيز بلاتکليف ماند.
زارعي تصريح کرد: به نظر بايد در مورد جانمايي تصميم بهتري گرفته مي شد چرا که دسترسي به تپه براي همه اقشار مشکل است، البته موضوع حفظ آرامش و سکوت منطقه براي مطالعه نکته مثبتي است اما همه اقشار نمي توانند به اين کتابخانه دسترسي داشته باشند که شامل کودکان، خردسالان، افراد مسن، معلولان و نابينايان مي شود در حالي که همه اعضاي خانواده بايد بتوانند وارد مجموعه شده و از خدمات آن بهره مند شوند.
*جانمايي کتابخانه همدان بدون مطالعات درست
مديرکل نهاد کتابخانه‌هاي همدان با تاکيد بر اينکه مطالعات پشت پرده براي جا نمايي اين مکان در نظر گرفته نشده است بيان کرد: در مجموع کار خوبي انجام گرفته و باز هم جاي شکر دارد که همدان از چنين مجموعه اي برخوردار است در حالي که بسياري استانها در اين حد هم برخوردار نيستند.
وي با شاره به مشکل امنيتي در منطقه اظهار داشت: رفت و آمد به تپه براي افراد مختلف بويژه خانم‌ها نيز مشکل است چرا که امنيت آنها بايد فراهم باشد در اين راستا دوربين‌هاي نظارتي در قسمت‌هاي مختلف کتابخانه قرار است نصب شود ضمن اينکه گشت نيروي انتظامي نيز در اين جاده در رفت و آمد است ولي همچنان در اين زمينه نگراني داريم.
زارعي بيان کرد: به غير از جانمايي کتابخانه در اين تپه چگونگي جانمايي مصلي نيز خود جاي بحث دارد چرا که نمازگزاران در هر سن و قشري بايد بتوانند خود را به بالاي تپه برسانند.
*کتابخانه مرکزي همدان بعد از چندين دولت در مکان نامناسبي افتتاح شد
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي همدان نيز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنيم اظهار داشت: کتابخانه‌هاي عمومي جايگاه ويژه‌اي در گسترش فرهنگ کتابخواني ايفا مي‌کنند و به علت رايگان بودن خدماتي که ارئه مي‌دهند همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه بوده و هستند.
فاطمه عزيزي هرمز بيان کرد: در جامعه کنوني که استفاده از اينترنت و منابع اطلاعاتي در فضاي مجازي، کتاب‌هاي صوتي و الکترونيکي جايگاه کتابخانه‌ها را تهديد مي‌کند بايد کتابخانه‌ها به سمتي حرکت کنند تا بتوانند جايگاه سابق خود را حفظ کنند.
*مردم و مسئولان شهر نيز نسبت به جانمايي کتابخانه‌هاي همدان معترض هستند
کارشناس ارشد رشته علوم کتابداري و اطلاع رساني با بيان اينکه نحوه دسترسي به کتابخانه‌هاي عمومي از مولفه‌هايي است که بايد در احداث کتابخانه مورد توجه قرار گيرد عنوان کرد: بي توجهي به مؤلفه‌هاي مکان‌يابي کتابخانه‌هاي عمومي در زمان احداث، خسارات جبران‌ناپذيري را به وجود مي‌آورد و موجب از دست رفتن سرمايه و مخاطب مي‌شود.
عزيزي هرمز بيان کرد: کتابخانه مرکزي همدان از پروژه‌هاي زمانبري بود که چند دولت از زمان آغاز عمليات اجرايي تا زمان بهره برداري از اين پروژه تغيير کردند و در نهايت در مکاني به بهره‌برداري رسيد که از روزهاي نخست افتتاح با اعتراض مسئولان شهر و شهروندان مواجه بود چراکه دسترسي به اين مکان براي مخاطبان که به طور عمده دانش‌آموزان دبيرستاني و پشت کنکوريها با مشکلاتي مواجه است.
*نمي توانم به فرزندم اجازه دهم تنها به کتابخانه مراجعه کند
يکي از مراجعه کنندگان به کتابخانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنيم اظهار داشت: حدود 9 ماه است که هر روز از ساعت 10 صبح الي 19:30 شب براي مطالعه به کتابخانه مرکزي مي‌روم و مطمئنا همه مي‌دانند که چقدر رفت و آمد به اين محل با توجه به سراشيبي و سختي تردد دشوار است.
وي با اشاره به ديگر مشکلات موجود در کتابخانه عنوان کرد: داخل کتابخانه به کافي نت مجهز است ولي اطلاع رساني براي آن ضعيف بوده و هر زمان که نياز داريم اجازه استفاده به ما نمي‌دهند و مدت زمان زيادي را بايد براي استفاده از آن منتظر بمانيم.
جناتي به روز نبودن نشريات و انبار کردن نشريات جديد، تعطيلي کتابخانه در روزهاي جمعه در حالي که در برخي شهرها کتابخانه‌ها جمعه‌ها و شبانه روزي نيز فعال هستند، تعطيلي نمازخانه بعد از گذشت يک ساعت از اذان، حق استفاده از آسانسور تنها براي کارکنان را از ديگر مشکلات اين مرکز فرهنگي عنوان کرد.
*مسئولان فکري به حال تردد به کتابخانه کنند
مادر يکي از کودکان عضو در کتابخانه مرکزي همدان نيز به خبرنگار تسنيم گفت: کتابخانه مي‌تواند محلي براي آشنايي کودک با محيط علم اندوزي و ايجاد انگيزه مطالعه در کودک باشد و حدود يک سال است که فرزندم را عضو کتابخانه مرکزي همدان کرده‌ام تا بهتر بتواند مسير دانش را طي کند.
راضيه محمدي عنوان کرد: کتابخانه مرکزي همدان امکانات مطلوبي را در اختيار اعضا قرار داده اما متاسفانه يک مشکل مهم مسير دسترسي به کتابخانه است که والدين ناچارند به سختي کودکان خود را به کتابخانه بيآورند ضمن اينکه فرزند من دانش آموز دبستاني است و روزهاي تعطيل يعني پنج شنبه و جمعه بهتر مي تواند از کتابخانه استفاده کند ولي متاسفانه پنج شنبه عصر و جمعه ها کتابخانه تعطيل است و به خاطر سختي تردد و نگراين از نظر تأمين امنيت نمي توانم اجازه دهم فرزندم به تنهايي به کتابخانه برود.
محمدي بيان کرد: به دليل مسافت طولاني راه و شيب تند آن رفت و آمد بسيار سخت شده و حتي در فصل زمستان اين مشکل دو چندان مي شود و کساني که وسيله نقليه ندارند ناچار هستند به سختي اين مسير را طي کنند.
گزارش از مريم رحيميان انور
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۳۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سامسونگ در حال آماده‌شدن برای رونمایی از گجت پوشیدنی جدید خود در تابستان است و هوش مصنوعی احتمالاً نقش اصلی را در شکل‌دهی به تجربه‌ی کاربران خواهد داشت.

دکتر هان پاک، رئیس تیم سلامت دیجیتال سامسونگ، اخیراً در جلسه‌ای با اعضای مشاوره‌ی پزشکی و گروه تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت، درباره‌ی نقش هوش مصنوعی گجت‌های پوشیدنی در بهبود وضع سلامتی کاربران هم‌اندیشی کرد.

میونگ جین چونگ، مدیر مرکز تحقیقات هوش مصنوعی سامسونگ، توضیح داد که داده‌های طولانی‌مدت جمع‌آوری شده از گلکسی رینگ یا ساعت هوشمند سامسونگ می‌توانند برای درک بهتر وضع جسمانی و تاریخچه‌ی بیماری کاربر مفید باشند. او اعتقاد دارد که آینده‌ی هوش مصنوعی این است که اطلاعات گسترده‌ای را از زندگی روزمره‌ی فرد استخراج کند و بینش عمیقی از سلامت او ارائه دهد.

دکتر مایکل بلوم، فوق تخصص قلب و عروق، اعلام کرد که مانیتورینگ مداوم می‌تواند ابزار مهمی در شناسایی زودهنگام و پیش‌بینی بیماری‌های احتمالی باشد. فشار خون بالا و فیبریلاسیون دهلیزی مسائلی با خطر بالا هستند که می‌توانند از طریق مداخلات نسبتاً ساده مدیریت شوند.

دکتر بلوم می‌گوید که ساعت‌های هوشمند می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا مشکلات پایه‌ای را که ممکن است به بیماری‌های حاد منجر شوند، بهتر مورد بررسی قرار دهند و هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را به توصیه‌های عملی و قابل اجرا تبدیل کند.

دکتر دیوید کلوناف، رئیس مؤسسه‌ی تحقیقات دیابت در مرکز پزشکی میلز-پنینسیولا، گفت که مانیتورینگ گلوکز برای مدیریت دیابت و برای افرادی که دیابت ندارند، اما می‌خواهند به سبک زندگی سالم‌تری روی بیاورند، رایج‌تر شده است. ترکیب ابزار‌های پوشیدنی و هوش مصنوعی می‌تواند درک دقیق‌تری از سلامت متابولیکی ارائه دهد و فرصت‌هایی برای بهبود کلی سلامت و ورزش را فراهم کند.

مشخص نیست که گلکسی واچ ۷ یا حلقه‌ی هوشمند گلکسی رینگ چه امکاناتی ارائه خواهند داد، اما این مصاحبه‌ها نشان می‌دهند که سامسونگ امکانات سلامتی‌محور مبتنی‌بر هوش مصنوعی را به دستگاه‌های پوشیدنی خود وارد خواهد کرد.

منبع: زومیت

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • طراحی جدید یوتیوب پس از انتقاد‌های شدید از دسترس خارج شد
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه خودرو پکن
  • گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود
  • بودجه دوربین‌های پلیس در انتظار تصویب
  • هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند
  • رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست
  • کارشناس ژیمناستیک: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست