Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@22:22:18 GMT

بانوی مروج کتاب

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۳۸۹۰

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، وقتی صحبت از کتاب و کتاب خوانی به میان می‌آید مسئولان همه به نوعی سراغ آمار و ارقام می روند و در مورد سرانه مطالعه حرف‌ها و سخنرانی‌های عریض و طویل سر می‌دهند و رسانه‌ها نیز به نوعی پابه پای مسولان اندر فواید کتاب خوانی داد سخن می رانند.
جدای از همه این صحبت‌ها اگر از نقش مسئولان در افزایش سرانه کتاب و مطالعه چشم پوشی کنیم برخی از شهروندان هستند که در همین نزدیکی و در شهر خودمان بیشتر از همه مدیران فرهنگی در جهت ترویج کتابخوانی فعال بوده و گروه‌های مختلف را با کتاب و کتاب خوانی آشنا می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از این شهروندان فرهیخته و عاشق کتاب و مطالعه که در گمنامی به ترویج کتاب خوانی می‌پردازد و از طریق کتاب با افراد و در سنین مختلف ارتباط برقرار می کنم اعظم علیلو است.
خانم علیلو به گواه فعالیت‌هایی که در منطقه زعفرانیه و میرداماد تبریز انجام می‌دهد نام آشنای بسیاری از خانواده های این منطقه است.
این بانوی فرهنگی و فعال شهر تبریز تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد فقه و حقوق ادامه داده و آن چنان که خودش می‌گوید: در جهت ترویج کتاب و کتاب خوانی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد به نحوی که در تمام مناسبت‌ها دوستان و اقوام و فامیل کتاب هدیه می‌دهد
البته فعالیت‌های او تنها به هدیه بردن کتاب در مناسبت‌های مختلف خلاصه نمی‌شود بلکه او به همراه چند نفر از بانوان فرهنگی و دوستدار کتاب و مطالعه درفصل تابستان در پارک‌های تبریز جلسات کتابخوانی برگزار می‌کنند و علاوه بر جمع فرهنگی خودشان بانوان دیگری نیز به عنوان مستمع آزاد در بحث‌های آنان شرکت می‌کنند.
این بانوی فعال و فرهیخته تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا معتقد است: کتاب بهترین هدیه برای مناسبت‌های مختلف در زندگی است و ابزاری برای گسترش فرهنگ روزمره مردم نیز به حساب می‌آید.
علیلوادامه می دهد: کتاب خوراک ذهن و روح انسان است و همان طور که انسان برای سلامت جسمی خود فکر می‌کند باید برای تغذیه روح و روان خود نیز برنامه‌های منظمی داشته باشد و کتاب خواندن مداوم و منظم این بستر را برای انسان فراهم می کند.
وی که به مدت 25 سال است برای تمام مناسبت‌های مذهبی، جشن عروسی و هر مناسبتی که ما فکر کنیم کتاب هدیه داده است ادامه می‌دهد: از سفر حج عمره و سایر سفرهای زیارتی گرفته تا مراسم جشن عروسی دختران و پسران فامیل، دوست و آشنا، جشن تولد، هدیه زایمان، هدیه چشم روشنی خرید خانه و بقیه مناسبت ها که شما فکرش را بکنید کتاب می برم .
وی افزود: بعد از اینکه تصمیم گرفتم طرح «هدیه کتاب» را اجرا کنم بعد از آن اصلا یادم نمی‌آید برای کسی هدیه‌ای غیر از کتاب از جمله لوازم خانگی کادو ببرم.
بانوی فعال فرهنگی شهر برای مناسبت های مختلف کتابی متناسب با همان موضوع هدیه می برد مثلا برای فردی که به سفرحج مشرف می‌شود کتاب «حج» دکتر شریعتی یا کتاب «صهبای حج» آیت الله جوادی آملی را تقدیم آنها می کند.
البته طرح هدیه کتاب او با واکنش‌ها و عکس العمل‌های جالبی نیز مواجه شده است چنان که اشاره می‌کند: برای اینکه این موضوع دربین دوستان و آشنایان به یک فرهنگ تبدیل شود حرف‌های زیادی شنیده‌ام. بعضی‌ها مرا سرزنش کرده اند که با این کارها وجهه خودت را خراب می کنی، افراد فکرهای دیگری می‌کنند و حرف هایی از این قبیل که من به هیچکدام از این حرف‌ها اعتنا نمی‌کنم و معتقدم همیشه یک سری افراد هستند که برای انجام دادن یا ندادن هر کاری حرفی در آستین دارند که بزنند.
علیلو حتی برای تشویق به فرزندآوری بانوان متاهل نیز کتاب هدیه داده و آنها را به این امر تشویق می کند آن طور که می گوید: در حال حاضرعلاوه بر تشویق و همراهی بانوان جهت مطالعه، بانوانی که دو فرزند دارند برای تشویق به فرزندآوری مجدد و فرزند سوم آنها کتاب مفاتیح الحیات آیت الله جوادی املی را هدیه می دهم و البته استقبال نیز خوب بوده است.
البته هستند کسانی که به دفعات متعدد از خانم علیلو کتاب دریافت کرده اند بعضی از بانوان برای چندمین بار و به مناسبت‌های گوناگون کتاب هدیه گرفته اند وقتی مطمئن می‌شوم این افراد کتاب‌های قبلی را مطالعه کرده اند دیوان حافظ را به آنها هدیه می‌دهم.

وی، به همراه دو دخترش پای ثابت نمایشگاه‌های کتاب هستند، کتاب ها را از نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه کتاب تبریز خریداری کرده و علاوه از آن به انتشاراتی های استان قم نیز سفارش خرید کتاب دارند که در کارتن‌های مجزا کتاب‌ها را به در خانه ارسال می‌کنند و علاوه بر همه این موارد از کتابفروشی‌های سطح شهر تبریز نیز کتاب‌های فراوانی در طی سال خرید می‌کنند به نحوی که آنها نام اشنای بسیاری از کتابفروشی‌ها هستند. در نمایشگاه کتاب تبریز سبد خرید خانه را با خود به نمایشگاه برده و بعد از گشت و گذار در نمایشگاه می‌بینم که کلی کتاب خریده ام که ارزش ریالی آن به پنج میلیون ریال می رسد.
اعظم علیلو با اشاره به شرکت در طرح مطالعاتی کتابخوانی «طرح مطهر» مهد قران استان آذربایجان‌شرقی با شرکت و برگزاری جلسات کتابخوانی در نقاطی از شهر تبریز گفت: بهترین هدیه را زمانی گرفتم که کلاس‌ها نتیجه داده و دوستانم توانستند با معلومات اخذکرده از این کلاس‌ها را کاربردی کنند.

گزارش از معصومه درخشان

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۳۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای هدیه و نامه شهید زاهدی به رهبر انقلاب چه بود؟

بعد از اولین مرحله‌ای که شهید زاهدی از لبنان بازگشت، در مراسم تودیع هدیه‌ای که به وی داده شده بود، آن را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خانواده سردار شهید محمدرضا زاهدی نخستین بار نامه شهید زاهدی به فرمانده کل قوا را منتشر کردند.

بعد از اولین مرحله‌ای که شهید زاهدی از لبنان بازگشت، در مراسم تودیع، یک قبضه سلاح مینی یوزی به وی هدیه داده شده بود که ایشان، آن را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کرد؛ متن نامه شهید زاهدی بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک امام المسلمین
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای دامة برکاته
مولای عزیزم سلام علیکم و رحمة الله

بدین‌وسیله خالصانه‌ترین درودها را بر آن جانشین خلف خمینی کبیر (ره)، رهبر فرزانه‌ام می‌فرستم و از خداوند می‌طلبم تا نفس دارم سرباز آن نایب امام عصر (عج) بوده و در این راه چیزی جز شهادت موجب جدایی از آن عزیز نگردد.

اسلحه مینی یوزی که در مراسم تودیع اینجانب … به‌عنوان هدیه از طرف مسئول… تقدیم بنده شده بود، و آرزو داشتم شخصاً شرفیاب شده، تقدیم نمایم اما همیشه در این مدت با خود حدیث نفس داشتم و به خود اجازه ندادم وقت ولی امر مسلمین را از این بابت بگیرم.

لذا این هدیه ناقابل را با خالصانه‌ترین درودها و سلام تقدیم می‌نمایم.
ان‌شاء‌الله تعالی با قبول آن سرباز کوچکتان را بسیار خوشحال خواهید نمود.

تقاضای عاجزانه دارم این حقیر را از دعای خیرتان فراموش نفرمایید.
والسلام

زاهدی
۸۲/۰۱/۲۰»

کد خبر 750539

دیگر خبرها

  • ۱۹ رباط صلیبی پاره! هدیه برنامه منظم لیگ
  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • در بلوجونیور حساب باز کنید، 50 هزار تومان هدیه نقدی دریافت کنید
  • با بردن پرسپولیس به هواداران استقلال هدیه می‌دهیم
  • هدیه‌های جالب روز معلم مناطق عشایری/ این عکس پربازدید و پرواکنش شد
  • ژاوی: این فصل را به عنوان فصل اشتباهات فردی به یاد خواهیم آورد؛ بسیار ناامید و عصبانی هستم
  • ماجرای هدیه و نامه شهید زاهدی به رهبر انقلاب چه بود؟
  • عزاداری خیابانی به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) در تبریز
  • مکتب امام صادق(ع) مروج ارزش‌های انسانی و اسلامی است
  • برخی از فرهنگیان هدیه روز معلم دریافت نکردند