Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@23:09:11 GMT

وجود 1074 بیمار دیالیزی در تبریز

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۶۴۵۶

وجود 1074 بیمار دیالیزی در تبریز

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛فیروزی رئیس انجمن خیریه‎ی بیماران کلیوی آذربایجان شرقی با بیان این مطلب گفت:67 نفر از این تعداد بیمار کلیوی پیوند شده‎اند که 17 مورد از آن پیوند از مرگ مغزی بوده است. همچنین در 9 ماهه‎ی اول سال جاری نیز حدود 242 پرونده‎ی جدید در دفتر انجمن تشکیل شده است که احتمال افزایش آن تا پایان سال وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به آمار موجود و روند افزایشی بیماران مبتلا به نارسایی‎های کلیوی، به منظور آسیب‎شناسی و ریشه‌یابی بروز این بیماری نیاز به بررسی و تحقیقات بیشتری به خصوص در سطح مدارس است تا به این ترتیب عوامل موثر مشخص شده و آموزش‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی‎های کلیوی به مردم داده شود.

وی در ادامه با اشاره به این که دلال کلیه در استان نداریم، گفت: در طول سال‌های اخیر برخی در کشور واسطه می‎شدند و بین فرد اهداکننده و گیرنده رایزنی کرده و سودهای کلانی از بازار دلالی می‎بردند. اما امروزه با چنین مشکلی مواجه نیستیم و تمامی مراحل پیوند کلیه با حمایت انجمن و در بیمارستان‎های دولتی انجام می‎شود. برخی به اشتباه رایزنی شخصی‎ بین اهداکننده و گیرنده‎ی عضو را به نام دلالی تعبیر می‎کنند.

فیروزی ادامه داد: مبلغ قانونی تعیین شده برای پیوند کلیه 18 میلیون تومان بوده و بنیاد بیماران خاص نیز پرداخت یک میلیون تومان را عهده‎دار شده است. تمامی این هزینه‌ها تا قبل از پیوند بر عهده‎ی خود اهداکننده است و این 19 میلیون تومان پس از موفقیت‎آمیز بودن پیوند، به حساب اهداکننده واریز خواهد شد. انجمن کلیه هیچ دخالتی در توافقات بین دو طرف ندارد و در قبال دریافت مبلغ بیش از حد قانونی هیچ مسئولیتی را بر عهده نمی‎گیرد. همچنین هر فرد اهدا کننده و گیرنده باید به انجمن استان خود مراجعه کند.

وی با تاکید براین که مشکل اشتغال و مسکن بیماران کلیوی جدی است، اظهار کرد: اکثر بیماران کلیوی که دیالیز می‌شوند، سرپرست خانوار و یا بی‌بضاعت هستند و توان مالی خوبی ندارند. برخی خانواده‌ها با ۱۰۰ هزار تومان امرار معاش می‌کنند.

وی افزود: اکثر دیالیز شوندگان یا افراد منتظر در صف پیوند توان ادامه‌ی کار را ندارند و کمیسیون پزشکی نیز همکاری لازم را در تایید از کارافتادگی آنان ندارد؛ به طوری که برخی پرونده‌ها بیش از سه سال است که در کمیسیون پزشکی و در صف داوری هستند!. پرونده‌های بیماران کلیوی در کمیسیون پزشکی سرنوشتی بیش از رد یا تایید ندارند و بیماران از بلاتکلیفی در این کمیسیون و چشم‌ به راهی کلافه شده‌اند.

رئیس انجمن خیریه‎ی بیماران کلیوی آذربایجان شرقی گفت: تا اوایل سال گذشته، بیمه‌ها بخش عمده‌ای از هزینه‌های دارویی را تحت پوشش قرار داده بودند، ولی سقف پوشش بیمه‌ها با افزایش قیمت دارو در سال جاری ثابت ماند و بیماران را با مشکل مواجه کرد.

وی افزود: داروهای جانبی و تقویتی که توام با داروهای اصلی توسط پزشک متخصص تجویز می‌شوند، تحت پوشش بیمه نیستند و این در حالی است که بیمار کلیوی داروهای جانبی مثل داروی پوکی استخوان را به دلیل عوارض ناشی از دیالیز مصرف می‌کند. امیدواریم پزشکان با بیمه به توافق برسند و این داروها که اکثرا گران قیمت هستند نیز تحت پوشش قرار بگیرند.

فیروزی با بیان این که چسباندن آگهی برای فروش کلیه قانونی نیست، گفت: چنین اقداماتی جلوه‌ی شهر را تخریب می‌کنند و لازم به برخورد با متخلفان است. البته این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که در برخی موارد گیرنده با گروه خونی‌ نادر، مجبور به چسباندن آگهی است.

وی در ادامه با انتقاد از وضعیت نامناسب ساختمان دفتر انجمن خیریه‌ی بیماران کلیوی آذربایجان شرقی گفت: به منظور خدمات رسانی بهتر در ساختمانی مقاوم‌تر نیاز به فضایی با زیربنای ۷۰۰ الی یک هزار متر است که تحقق آن، دستور شهردار و طی مراحل اداری را می‌طلبد. در زمان شهردار سابق، موافقت "دکتر نجفی" را برای تاسیس دفتر انجمن کلیه در شهرک خاوران گرفتیم. از شهردار کنونی نیز تقاضا داریم تا نسبت به حل این مشکل تدابیری را اتخاذ کند.

فیروزی در ادامه با اشاره به اقدامات دفتر انجمن خیریه‎ی بیماران کلیوی در استان افزود: در طول سال جاری بالغ بر 76 میلیون مستمری ماهانه به بیماران واجد شرایط، 142 میلیون تومان کمک هزینه‎ی پیوند و 28 میلیون تومان برای تهیه‎ی ارزاق ضروری بیماران تحت حمایت انجمن پرداخت شده است.

وی با بیان این که انجمن بیماران کلیوی آذربایجان شرقی مردم نهاد است، اظهار کرد: این انجمن کاملا غیردولتی بوده و با مشارکت خیران و مردم فعالیتمی‎کند و از مردم و خیران خواهشمندیم تا حمایت از بیماران کلیوی را فراموش نکردده و کمک‎های خود را از این بیماران دریغ نکنند.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل پرونده، مساعدت‌های مالی دارویی، خدماتی، ایاب و ذهاب، ارائه‌ی خدمات اداری، راهنمایی و مشاوره از جمله اقدامات این انجمن به شمار می‌آیند. از مردم و خیران نیز تقاضا داریم تا مساعدت‌های مادی و معنوی خود را از بیماران کلیوی دریغ نکنند.

 

انتهای پیام/ش


مشکل اشتغال و مسکن بیماران کلیوی جدی است

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۶۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار

رضا جعفری  گفت: کبد جوان ۲۲ ساله اهل و ساکن کرمان که در اثر حادثه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، صبح جمعه ۷ اردیبهشت ماه برای پیوند به شیراز منتقل و به یک بیمار نیازمند دریافت عضو اهدا شد.

 وی افزود: این جوان ۴ روز قبل در اثر سانحه تصادف به بیمارستان شهید باهنر کرمان  منتقل شده بود و متاسفانه علیرغم تلاش‌های کادر درمان دچار مرگ مغزی شد که پس از تایید مرگ مغزی و رضایت اهدای عضو از خانواده، کبد وی برای پیوند به شیراز منتقل شد.

مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان از زحمات و تلاش‌های مسئول و هماهنگ کنندگان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی کرمان، کادر جراحی، ارتوپدی و بیهوشی و کادر پرستاری بخش‌های جراحی و آی سی یو و همکاران اتاق عمل بیمارستان شهید باهنر کرمان قدردانی کرد.

وی  علاوه بر کبد قسمتی از استخوان زانو وی نیز برای ترمیم به ۳ بیمار که مشکل حرکتی در زانو داشتند، برداشته شد تا به این عزیزان پیوند زده شود.

به گفته جعفری تاکنون ۲۲۰ اهدای عضو در استان کرمان انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • چهارمین دستگاه دیالیز در بیمارستان بین‌المللی دارالشفاء میرجاوه راه‌اندازی شد
  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • نجات جان ۱۰ بیمار در کمتر از یک هفته با تلاش تیم پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • دومین روز از اولین کنگره سراسری پیوند کلیه انجمن علمی پیوند کلیه ایران در بیمارستان فرهیختگان
  • اضافه شدن سه بیمار دیگر به جمعیت بیماران سرطانی در استان
  • ۴۶ بیمار هموفیلی در استان وجود دارد
  • لزوم حمایت از بیماران هموفیلی/ ۳ بیمار فاکتور ۹ در استان داریم