Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-30@14:34:44 GMT

تقویت بازوی نظارتی مجلس

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۹۱۶۷

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به منظور سامان دادن و كارآمدي مجلس و نمايندگان در رسيدگي به شكايات از طرز كار مجلس يا قوه مجريه يا قوه قضاييه با ايجاد تشكيلاتي با عنوان "ديوان اصل نودم (90) قانون اساسي" موافقت كردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نمايندگان در نشست علني امروز (چهارشنبه، 29 آذر) مجلس شوراي اسلامي در بررسي ماده 14 آيين نامه داخلي مجلس با اين ماده واحده با 149 رأي موافق، 40 رأي مخالف و 3 رأي ممتنع از مجموع  220 نماينده حاضر در نشست موافقت كردند كه بر اين اساس ديوان اصل 90 قانون اساسي تشكيل مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس اين گزارش ماده 48 آيين نامه داخلي مجلس به اين شرح تغيير كرد و اصلاح شد: در اجراي اصل نودم (90) قانون اساسي به منظور سامان دادن و كارآمدي مجلس و نمايندگان در رسيدگي به شكايات از طرز كار مجلس يا قوه مجريه يا قوه قضاييه، تشكيلاتي تحت عنوان "ديوان اصل نودم (90) قانون اساسي" ايجاد مي‌شود. اساسنامه و تشكيلات اين ديوان حداكثر ظرف مدت دو ماه از تاريخ تصويب اين قانون توسط هيأت رئيسه تهيه و به تصويب كميسيون تدوين آيين نامه داخلي مي‌رسد. كليه قوانين و مقررات مرتبط با كميسيون اصل نودم (90) قانون اساسي و وظايف مصرح در آن به قوت خود باقي است.

نمايندگان در ادامه بررسي طرح اصلاح موادي از قانون آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي با ماده 13 اين طرح نيز كه بر اساس آن ماده 39 آيين نامه داخلي مجلس اصلاح مي‌شود، موافقت كردند كه بر اين اساس نماينده‌اي كه به اعتبارنامه‌اش اعتراض شده همانند ساير نمايندگان از همه حقوق اعم از دادن رأي و نامزدي شان براي عضويت در هيأت رئيسه و ساير انتخابات برخوردار است، ليكن در زمان بررسي اعتبارنامه خود در شعبه كميسيون تحقيق و مجلس حق رأي ندارند.

همچنين نمايندگان در بررسي طرح اصلاح موادي از قانون آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي با ماده 11 اين طرح كه بر اساس آن ماده 37 آيين نامه داخلي مجلس حذف مي شود با 174 رأي موافق، 7 رأي مخالف، 10 رأي ممتنع از مجموع 217 نماينده حاضر در نشست موافقت كردند.
گفتني است ماده 37 در آيين نامه داخلي به اين شرح بوده است:
اگر كميسيون تحقيق ظرف پانزده روز نظر خود را به مجلس اعلام نكرد، نماينده‏ اي كه اعتبارنامه‏ اش مورد اعتراض واقع گرديده، مي‏ تواند طرح اعتبارنامه خود را همراه با ارائه دلايل عدم گزارش كميسيون تحقيق، از هيأت ‌رئيسه درخواست بنمايد. همچنين پانزده نفر از نمايندگان هم مي‏ توانند چنين تقاضايي را از هيأت رئيسه بنمايند. هيأت رئيسه موظف است در اولين فرصت اين درخواست را در مجلس مطرح نمايد. پس از استماع توضيح كميسيون، مجلس در اين مورد تصميم مي‌‌گيرد. در صورت موجه بودن علت تأخير، مجلس مي‌تواند مهلت را تا پانزده روز ديگر تمديد نمايد. در غير اين‌ صورت، اعتبارنامه در جلسه بعد مجلس مطرح مي‏ گردد و نماينده معترض و در صورت نبودن معترض سخنگوي شعبه مربوطه دلايل عدم تأييد صحت اعتبارنامه از طرف شعبه را در جلسه بيان مي‌كند. پس از دفاع نماينده صاحب اعتبارنامه، مجلس وارد رأي‌گيري مي‏‌شود. تغییر ساز و کار انتخاب رئیس دیوان محاسبات
نمايندگان مردم در خانه ملت با تغيير سازوكار انتخاب رئيس و دادستان ديوان محاسبات موافقت كردند.به نقل از خانه ملت، نمايندگان در نشست علني امروز (چهارشنبه، 29 آذر) مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي طرح اصلاح موادي از قانون آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي با ماده 15 اين طرح با 150 رأي موافق، 15 رأي مخالف و 11 رأي ممتنع از مجموع 221 نماينده حاضر در جلسه موافقت كردند. در ماده 15 الحاقي به بند (4) ماده 55 قانون آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي آمده است: معرفي دو نامزد به عنوان رئيس ديوان محاسبات و دو نامزد به عنوان دادستان ديوان محاسبات جهت انتخاب يكي از آنها توسط مجلس شوراي اسلامي. در تبصره 2 الحاقي به اين ماده ذكر شده است كه برخورداري از مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد و بالاتر سابقه سمت در مقام‌هاي مديريتي در موضوع ماده 71 قانون مديريت خدمات كشوري و همترازان آنان و حداقل 20 سال سابقه كار، از شرايط احراز سمت رئيس و دادستان ديوان محاسبات است. بر اساس تبصره 3 آيين‌نامه نحوه انتخاب رئيس و دادستان ديوان محاسبات در كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات از طريق آيين‌نامه‌اي كه توسط كميسيون بودجه تهيه مي شود انجام مي گيرد و به تصويب كميسيون آيين‌نامه داخلي مي‌رسد. 
شرايط تغيير كميسيون نمايندگان مجلس نمايندگان مردم در خانه ملت شرايط تغيير كميسيون نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را تعيين كردند.
نمايندگان در نشست علني امروز (چهارشنبه، 29 آذر) مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي طرح اصلاح موادي از قانون آيين نامه داخلي مجلس با ماده 16 طرح اصلاح موادي از قانون آيين نامه داخلي موافقت كردند كه براين اساس  عبارت «شوراها و امور داخلي كشور» ماده 57 آيين نامه داخلي مجلس به عبارت «امور داخلي كشور و شوراها» تغيير كرد.
همچنين براساس اين گزارش نمايندگان در جريان بررسي طرح اصلاح موادي از قانون آيين نامه داخلي مجلس با ماده 17 اين طرح موافقت كردند كه براساس آن عبارت «كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي» به عبارت «كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي و محيط زيست» تغيير كرد.
براساس اين گزارش نمايندگان همچنين با ماده 18 طرح اصلاح موادي از قانون آيين نامه داخلي مجلس موافقت كردند كه براساس اين ماده، ماده 66 قانون آيين نامه داخلي به اين شرح اصلاح شد:
- هر نماينده 6 ماه يك بار مي تواند تقاضاي تغيير كميسيون خود را به هيأت رئيسه مجلس ارائه كند. انتقال به كميسيون ديگر با رعايت نصاب مقرر در آيين نامه و با موافقت اكثريت اعضاي كميسيون هاي ذي ربط امكان پذير است.  اعلام وصول لایحه الحاق ایران به به موافقتنامه حمل و نقل بين المللي مواد غذايي فسادپذير
عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي لايحه الحاق جمهوري اسلامي ايران به موافقتنامه حمل و نقل بين المللي مواد غذايي فسادپذير و تجهيزات خاص و كاربردي را اعلام وصول كرد.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از خانه ملت، محمدعلي وكيلي در نشست علني امروز (چهارشنبه، 29 آذر) مجلس شوراي اسلامي لايحه الحاق جمهوري اسلامي ايران به موافقتنامه حمل و نقل بين المللي مواد غذايي فسادپذير و تجهيزات خاص و كاربردي را اعلام وصول كرد.  

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۹۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب جدول مربوط به مصارف استانی در مجلس

نمایندگان مجلس جدول مربوط به مصارف استانی در بودجه سال ۱۴۰۳ را تصویب کردند.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، جدول ۱۰ – ج مربوط به مصارف استان‌ها را به تصویب رساندند.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در توضیح این جدول اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی تغییری در جدول شماره ۱۰ مربوط به استان‌ها به وجود نیاورده است و فقط چهار ستون به آن اضافه کرده که مربوط به توازن در توزیع می‌شود.

حاجی بابایی گفت: در این جدول ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای کارهای جهادی آمده که بین همه استان‌ها تقسیم می‌شود و هر استان ۵۰ میلیارد تومان برای گروه‌های جهادی دارد. کمیسیون تلفیق هیچ‌گونه اعمال نظری درباره بودجه‌های استانی نکرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیگر خبرها

  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • تصویب جدول مربوط به مصارف استانی در مجلس
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری