Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- در اصلاحات دروغين وليعهد جوان عربستان سعودي احکام اعدام افزايش مي يابند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، نشريه ايل جورناله (ايتاليا)، در گزارشي به قلم ماريانا دي پياتزا، نوشت: اصلاحات بزرگ تمامي بخش هاي جامعۀ عربستان را در بر مي گيرند يا دست کم اين همان چيزي است که به نظر مي رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در رابطه با مجازات اعدام به نظر نمي رسد دولت عربستان قصد داشته باشد گرايش خود را تغيير دهد.
اصلاحات دروغين عربستان سعودي
يک طرح جاه طلبانه براي اصلاحات اجتماعي و اقتصادي با هدف اوليۀ کاهش وابستگي عربستان به نفت تا سال ٢٠٣٠. از ماه آوريل سال ٢٠١٦ محمد بن سلمان با برنامۀ چشم انداز ٢٠٣٠ با يک سلسله اقدامات جديد در حال متحول ساختن کشور مي باشد. اقداماتي که جامعه را در بر گرفته و مي رود که عادات آن را متحول سازد. وارث سلطنت اعلام کرد که قصد دارد به يک ديدگاه ميانه رو از اسلام برگردد و نسبت به اشکال مختلف تفريحات، از کنسرت ها گفته تا نمايش هاي زنده و پخش فيلم ها روي خوش نشان داده است. پس از ٣٥ سال وزارت فرهنگ و اطلاعات اين کشور اعلام کرد که اولين سالن هاي سينما در ماه مارس آينده افتتاح خواهند شد.
ليکن مسير گشايش هايي که از سوي رياض آغاز گرديد تحولي تاريخي را با اعطاي حقوق بيشتر به زنان رقم زد. عربستان سعودي تصميم گرفت به زنان اجازۀ رانندگي خودرو، کاميون و موتورسيکلت بدهد و با اين کار تابويي را شکست. اندکي بعد مسئولان ورزشي کشور اعلام کردند که به زنان اجازۀ ورود به استاديوم هاي سه شهر بزرگ اين کشور يعني رياض، جده و دمام داده خواهد شد.
بنا بر اين اصلاحات بزرگ تمامي بخش هاي جامعه را در بر مي گيرند يا دست کم اين همان چيزي است که به نظر مي رسد. در رابطه با مجازات اعدام به نظر نمي رسد دولت عربستان قصد داشته باشد گرايش خود را تغيير دهد.
مجازات اعدام
عربستان سعودي از جمله کشورهاي جهان است که از بيشترين تعداد مجازات اعدام برخوردار است که اغلب به عنوان ابزار سرکوب سياسي و نيز عليه عاملان جرايم عادي به کار مي رود. شمار موارد اعدام که امسال صورت گرفته اند مي توانند با موارد دو سال اخير برابري کرده يا از آن بالاتر بروند. خبرگزاري بازفيد (BuzzFeed ) اين آمارها را در اختيار قرار داد و اظهار داشت که به طور انحصاري از موسسۀ Reprieve، گروهي از فعالان بريتانيايي حقوق بشر داده هاي مربوط به احکام اعدامي را که در سال ٢٠١٧ در عربستان سعودي صورت گرفتند، دريافت نموده است. از ماه ژانويه تا امروز تعداد ١٣٧ نفر در اين کشور اعدام شدند که ١١ تن از آنان در دو هفتۀ اخير بوده اند. تعداد ١٥٤ نفر در سال ٢٠١٦ اعدام شدند در حالي دو سال پيش دست کم ١٥٨ نفر اعدام شدند يعني يک افزايش ٧٦ درصدي نسبت به سال ٢٠١٤ که اين گونه بالاترين تعداد در بيست سال اخير را به ثبت مي رساند. مايا فوا، مدير موسسۀ Reprieve اعلام کرد: «اين ارقام نشان مي دهند که با محمد بن سلمان دولت سعودي قصد ندارد به مجازات اعدام به عنوان ابزاري براي سرکوب نارضايتي پايان دهد».
سه روش اعدام که در اين کشور مورد استفاده قرار مي گيرند عبارتند از: چوبۀ دار، سنگسار و گردن زدن. اين مورد آخر براي اکثريت محکومين به مرگ به کار مي رود اگر چه مقامات سعودي اغلب از تيرباران نيز استفاده مي کنند. گزارش سال ٢٠١٦ عفو بين الملل صحبت از دست کم ١٥٤ نفر مي کند که پس از حکم اعدام کشته شدند: ٨١ نفر به اتهام قتل، ٤٧ نفر به اتهام تروريسم، ٢٤ نفر به اتهام تخلف از قوانين مربوط به مواد مخدر، يک نفر به اتهام سرقت و شکنجه و يک نفر نيز به اتهام تجاوز مجرم شناخته شدند.
شريعت
علي رغم اصلاحات محمد بن سلمان که همچنين قصد دارد به يک اسلام ميانه رو تر برگردد و بار ديگر بخشي از قدرت را به دست گيرد که اواخر سال هاي دهۀ هفتاد پادشاهي سعودي به روحانيت بسيار تندرو تسليم نموده بود، بيش از دوسوم موارد اعدام سال جاري در پنج ماهۀ بعد از انتصاب وي به عنوان شاهزادۀ موروثي صورت گرفته اند. طبق نزديک ترين تفسير به شريعت يا قانون اسلامي، اعدام در عربستان سعودي به عنوان مجازاتي براي جرايمي از قتل گرفته تا ارتداد يا همان برگشتگي از دين، قابل به کارگيري است. علي شهابي، مدير اجرايي بنياد عرب، گروهي که مقرش در واشنگتن است و روي کشورهاي شبه جزيرۀ عرب متمرکز است، اعلام داشت: «مجازات اعدام که در شريعت پيش بيني شده است به سختي قابل ريشه کن شدن است و از زبان محمد بن سلمان چيزي در اين رابطه نشنيده ام».
از تظاهرات تا قاچاق: محکوميت هاي سال ٢٠١٧
اندکي پس از ديدار دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا از عربستان سعودي که ماه مي گذشته صورت گرفت، چهار نفر به جرم شرکت در اعتراضات سياسي اعدام شدند در حالي که حکم اعدام براي ١٤ نفر ديگر از تظاهرکنندگان مورد تأييد قرار گرفته است. فوا اعلام داشت: «اشتباه است اين شاهزادۀ موروثي را به عنوان يک فرد مُصلح توصيف کنيم. زماني که تهديد به اعدام جواناني مي کند که تنها جرمشان شرکت در اعتراضاتي است که خواستار اصلاحات بودند». در خلال سال جاري دست کم ٥٤ نفر اعدام شدند زيرا متهم به ارتکاب جرايمي مرتبط با مواد مخدر بودند. در ميان آنان حدود ده مرد بودند که پس از بلعيدن مواد مخدر به قاچاق آنها مي پرداختند. چندين نفر نيز به اتهام قتل محکوم شدند.
در برخي موارد اعدام ها در ملاءعام صورت مي گيرند و سر فرد که توسط جلاد از بدن جدا شده يا جنازه اش در برابر چشمان تمامي شهروندان قرار مي گيرد. چنانچه به طور معمول احکام اعدام قابل شناسايي نمي باشند، امسال افراد متعددي در يک روز و در يک مجازات بزرگ نمادين گردن زده شدند.

 

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۹۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

 دیدار قبلی امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند 1402 در جده و در جریان اجلاس فوق العاده OIC به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شده بود.

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیاامیرعبداللهیان عازم گامبیا شدنشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند