Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:31:18 GMT

طرح ملی جنگلانه در روستای «وِزگ» بویراحمد اجرا شد

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۷۰۹۵۰

طرح ملی جنگلانه در روستای «وِزگ» بویراحمد اجرا شد

یاسوج- ایرنا- طرح ملی جنگلانه امروز /چهارشنبه/ در جنگل‌های روستای «وِزگ» از توابع شهرستان بویراحمد اجرا شد.

به گزارش ایرنا، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، مدیر و جمعی از کارکنان اداره منابع طبیعی بویراحمد، معاونان اداره کل حفاظت محیط زیست استان، معاون سیاسی فرماندار بویراحمد و رئیس دانشگاه سما یاسوج در آیین اجرای این طرح حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این طرح به همت تشکل زیست محیطی مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد و با همکاری دانشگاه سما یاسوج به مدت یک روز برگزار و 85 دانش آموز پسر مقطع ابتدایی مدرسه سما شهر یاسوج نیز در آن شرکت کردند.
در این طرح 2 هزار عدد بذر درخت بلوط و 100 اصله نهال بلوط در حدود سه هکتار از جنگل‌های روستای «وِزگ» شهرستان بویراحمد کاشته شد.
هدف از اجرای این طرح کاشت نهال و بذر درخت بلوط به منظور احیای جنگل‌های آسیب دیده کهگیلویه و بویراحمد است.
دبیر اجرایی تشکل زیست محیطی مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد در آیین اجرای این طرح، گفت: ارزش اکولوژیک هر اصله درخت بلوط بین 200 تا 250 هزار دلار برآورد شده و این درخت نقش مهمی در ذخیره سازی آب‌های سطحی و زیرزمینی دارد.
امید سجادیان اظهار داشت: درخت بلوط سپر طبیعت در مقابل گرد و غبار بوده و مانع فرسایش خاک می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بلوط ریشه در هویت مردم کهگیلویه و بویراحمد دارد، افزود: این درخت فواید متعددی داشته و به همین دلیل نباید چنین میراث ملی و گران‌بهایی را فدا کرد و به هر بهانه‌ای تیشه به ریشه آن زد.
دبیر اجرایی تشکل زیست محیطی مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دانش‌ آموزان کشور و این استان به عنوان آینده سازان جامعه باید از نحوه کاشت و رشد درخت بلوط آگاه شده تا بیش از پیش ارزش این میراث ملی و باارزش را بدانند.
سجادیان بدون اشاره به آمار، عنوان کرد: میزان تخریب درخت بلوط در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از احیای آن بوده و به‌نوعی می‌توان گفت که قابل جبران نیست.
وی ابراز داشت: بر همین اساس مسئولان تشکل زیست محیطی مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری سعی کردند درخت بلوط را از زاویه‌ای دیگر به مردم معرفی کنند.
دبیر اجرایی تشکل زیست محیطی مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد گفت: درخت بلوط در اکوسیستم و زندگی مردم این استان تأثیر بسزایی داشته و نباید با طرح‌های مخرب صنعتی از جمله فولاد و پتروشیمی این میراث ملی را نابود کرد.
سجادیان اظهار داشت: هر چند که کهگیلویه و بویراحمد نیاز به توسعه دارد اما این رشد و پیشرفت باید در راستای طرح آمایش سرزمین و همسو با طبیعت و حفظ آن باشد.
وی افزود: سرمایه‌ گذاری و ساخت و ساز در پارک جنگلی یاسوج باید با کمترین آسیب انجام شود.
دبیر اجرایی تشکل زیست محیطی مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این تشکل در سال‌های گذشته در قالب برنامه کاشت بلوط اقدام به فرهنگ ‌سازی و احیای بخشی از جنگل‌های آسیب دیده استان کرده است.
سجادیان عنوان کرد: اجرای طرح ملی جنگلانه علاوه بر فرهنگ سازی برای مردم تلنگری به مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد به منظور شنیدن صدای دوستداران محیط زیست و خط قرمز بودن بی ‌توجهی به طبیعت با اجرای طرح‌های صنعتی در عرصه‌های طبیعی است.
وی ابراز داشت: امید است که مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در طرح‌های صنعتی حفظ محیط زیست را در اولویت قرار دهند.
کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و 722 هزار و 800 هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که از این میزان 999 هزار و 100 هکتار جنگل و 723 هزار و 700 هکتار نیز مرتع است.
روستای «وِزگ» در حدود 15 کیلومتری شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7535/6110

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۰۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام میزان بارش های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد،  در بارش های اخیر تا ساعت ۱۸:۳۰ دیروز چهارشنبه ۱۲اردیبهشت ۱۴۰۳ در دیشموک ۱۱ میلیمتر، سرآسیاب یوسفی ۹،سراب ننیز ۸، ستنگان ۷.۵،یاسوج فرودگاه ۷.۲،قلعه رئیسی ۷،موشمی زیلایی ۷،ده برآفتاب ۶.۵،دوگنبدان ۶.۲،دلی خمسیر ۶،دشتروم ۶،سی سخت ۵.۷،وزگ ۵.۵،گنجه‌ای ۵.۵،سیرون شبلیز ۵،لیکک ۴.۲،دهدشت ۴.۱،مارگون ۴،ممبی ۴،کالوس ۴،کریک ۴،تنگ پیرزال ۳،دیل ۳،باشت ۲.۵،لنده ۲.۵،بوستان ۲.۵ و امامزاده جعفر ۲ میلیمتر باران بارید. 

بارش باران در برخی از مناطق کهگیلویه و بویراحمد همچنان ادامه دارد. 

دیگر خبرها

  • دهدشت رکورددار میزان بارش‌ها
  • اعلام میزان بارش های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد
  • انتصاب سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد
  • ۳۰۰طرح ارتباطی طی دو سال اخیر در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است
  • تأمین آب ۱۲۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد
  • ۱۶ طرح ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجرا
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • منصوری:‌ جمهوری اسلامی ایران در دوره اقتدار قرار داد
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد