آخرین بازمانده ها در رودکی نواختند/ دعوت از مسئولان برای شنیدن
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۷۴۸۴۰
چهارمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران ( آینه دار ) چهارشنبه ۲۹ آذر با اجرای بخشی از آخرین بازماندگان موسیقی اقوام شمال غرب ایران در تالار رودکی تهران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران ( آینه دار ) چهارشنبه ۲۹ آذر ماه با اجرای بخشی از آخرین بازماندگان موسیقی اقوام شمال غرب ایران در استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان در تالار رودکی تهران آغاز شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علی مغازه ای دبیر هنری چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار در ابتدای این برنامه با اشاره به محوریت موضوعی این دوره از فستیوال بیان کرد: وقتی موسیقی اقوام شمال غرب ایران را گوش می کنید فضا به قدری دارای اهمیت و ارزش است که شما می توانید متوجه اقلیم و جغرافیای آن منطقه نیز باشید. یکی از این موسیقی ها که امشب شاهد اجرای آن هستید مربوط به منطقه قره داغ است که محدوده ای حد فاصل پارس آباد در شمال استان اردبیل تا محدوده اهر در آذربایجان شرقی را شامل می شود. در این محدوده موسیقی خاصی در جریان است که ما امشب تلاش کردیم با انتخاب آثاری از سه نقطه این محدوده ، سه گونه متفاوت را نیز به مخاطبان معرفی کنیم.
پس از صحبت های مغازه ای که به معرفی اجراهای بخش اول برنامه ها اختصاص داشت ، سه گروه متشکل از هنرمندان شناخته شده منطقه قره داغ به اجرای برنامه هایی با موضوع «افسانه های قره داغ» یا «قره داغ افسانه لَری» در محدوده جغرافیایی استان های اردبیل و آذربایجان شرقی پرداختند.
استاد نادر قیاسی خواننده، عاشیق کریم نیک خو نوازنده قوپوز، علی عباسی نوازنده بالابان در بخش «عاشیقی پارس آباد و گِرمی» ، عاشیق امید جباری نوازنده قوپوز، عاشیق ابراهیم رنجور قره داغی نوازنده قوپوز، احمد خاتمی نوازنده بالابان و علی وطن خواه نوازنده قاوال در بخش «عاشیقی اَهَر» و عاشیق خلیل احمدی نوازنده قوپوز، سولدوز محمدی نوازنده بالابان و صحبت جبرئیلی نوازند قاوال در بخش «عاشیقی مشکین شهر» از جمله گروه هایی بودند که در بخش اول اولین روز چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار به اجرای برنامه پرداختند.
پس از پایان یافتن بخش اول برنامه ها نوبت به اجرای بخش دوم برنامه با موضوع «قصه های دریاچه ارومیه» یا «ارومیه دریاچه سینین سوزلَری» با در نظر گرفتن محدوده جغرافیایی استان آذربایجان غربی رسید که در این بخش مصطفی بیکار نوازنده سورنا و توتک و شهروز بیکار نوازنده بوبوک توی «موسیقی عروسی»، عاشیق محمد علی محمودی، استاد اکبر یزدانی نوازنده ۹۱ ساله توتک، سورنا و دوزله و یعقوب ولیزاده نوازنده تمبک «موسیقی قره پاپاغ نقده»، عاشیق اله وردی تقی زاده نوازنده قوپوز و عاشیق ابراهیم مهدی خالی نوازنده قوپوز «موسیقی عاشیقی خوی» و اکبر یزدانی نوازنده دوزله و یعقوب ولیزاده نوازنده تمبک «موسیقی قره پاپاغ» را برای تماشاگران اجرا کردند.
علی مغازه ای قبل از اجرای این بخش از برنامه بود که با انتقاد از کم توجهی به برخی از هنرمندان موسیقی اقوام ایران تصریح کرد: من امیدوارم دولت محترم و مسئولان سایر نهادهای دیگر ماجرای حقوق و بیمه هنرمندان موسیقی اقوام ایران را حل کنند. البته ما در دبیرخانه فستیوال موسیقی نواحی آینه دار مشغول برنامه ریزی هایی در این زمینه هستیم تا شاید مسئولان صدای ما را بشنوند. ما همچنان امیدواریم این برنامه ها به سهم خود در توجه دادن مخاطبان و مدیران به موسیقی اقوام ایرانی تاثیرگذار باشد. به اعتقاد من هنرمندانی که در این شب ها میزبان آنها هستیم مانند ارگ تبریز در حال از بین رفتن هستند و اگر شما به پنجه های زخمی نوازندگان گوش دهید می بینید که عین زخم ها ارگ تبریز دربرگیرنده دردل هایی است که واقعا باید آنها را شنید. به عنوان مثال یکی از همین هنرمندان شریف بیش از ۶ سال است که درگیر طی کردن پروسه های اداری تسهیلات بیمه ای هستند اما نمی دانم چه اتفاقی افتاده که هنوز پس از این همه مدت ماجرا و اتفاقاتی از این دست درحال بررسی است .
این پژوهشگر موسیقی اقوام ایران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره حضور اکبر یزدانی نوازنده ۹۱ ساله توتک، سورنا و دوزله در این دوره از فستیوال بیان کرد: این باعث خوشحالی ماست که هنرمندی مانند اکبر یزدانی با ۹۱ سال سن یا عاشیق اله وردی تقی زاده با شرایطی بسیار ویژه در فستیوال آینه دار حضور پیدا کردند. به اعتقاد ما موسیقی این عزیزان موسیقی چند فرهنگی است که به اعتقاد من نشات گرفته از هنر هنرمندانی است که به جا مانده از تاریخ ما هستند. پس باید قدر آنها را بدانیم و امیدوارن باشیم که بالاخره روزی یکی از مدیران عزیز صدای این عزیزان را بشنوند.
عاشیق محمد علی محمودی هم که بعد از ۱۵ سال دوباره در کنار اکبر یزدانی برای اجرای برنامه در فستیوال آینه دار قرار گرفته بود، قبل از آغاز اجرای خود اظهار کرد: متاسفانه به دلیل ورود برخی از موسیقی ها به منطقه ما بیش از بیست سال است که خانه نشین شده ام ، بنابراین از شما عزیزان می خواهم بیانِ عیانِ بنده را به استادی خودتان ببخشید. به هر حال من هر روز در خانه چشم به در دوخته ام که کسی من را برای اجرای برنامه در عروسی دعوت کند اما کسی ما را دیگر نمی شناسد . گویی ما در حال پریشانی هستیم اما همین که در این برنامه می توانیم میزبان شما عزیزان باشیم برای ما جای خوشحالی دارد.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۴۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حال موسیقی ایران خوب است
«بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. » این بخشی از گفتههای علیرضا طلیسچی، خواننده شناختهشده و پرطرفدار پاپ است که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند، تثبیت کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از همشهری، تولید و پخش رئالیتیشوها، از «مافیا» گرفته تا «پدرخوانده»، در شبکههای نمایش خانگی داغ است و یکی از این برنامهها که اینروزها طرفداران قابل توجهی پیدا کرده، رئالیتیشو «زودیاک» است که با عنوان «شبهای مافیا» بازی جذابی برای طرفدارانش پخش میکند. در این برنامه یک قاتل سریالی به نام زودیاک شهروندان و مافیای سیسیل را هدف قرار میدهد. در این برنامه محمد بحرانی نقش گرداننده بازی را بر عهده دارد.
سریال «شبهای مافیا: زودیاک» به کارگردانی محمدرضا رضائیان در سال۱۴۰۲ ساخته شده است. در فصل دوم این رئالیتیشو، فرزاد حسنی، دارا حیایی، جواد خواجوی، محیا دهقانی، متین ستوده، مجتبی شفیعی، علیرضا طلیسچی، سعید فتحی روشن، بهار قاسمی، مریم مؤمن، مهدی مهدیپور و امیرحسین هاشمی به هنرمندی پرداختهاند.
علیرضا طلیسچی یکی از خوانندگان شناختهشده و پرطرفدار پاپ است؛ خوانندهای که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند تثبیت کند. این خواننده پاپ که متولد۶۴ است، از میانه دهه۸۰ فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد و تکآهنگهایش طرفداران خاص خودش را دارد. طلیسچی در این گفتوگو از حضورش در برنامه «شبهای مافیا» میگوید و در بخشهای دیگری از این گفتوگو از وضعیت امروز موسیقی صحبت کرده است.
این روزها رئالیتیشوهای متنوعی در شبکه نمایش خانگی پخش میشود. چطور شد که در برنامه «شبهای مافیا: زودیاک» شرکت کردید؟
از طریق تیم تولید به برنامه دعوت شدم و علاقه داشتم که ببینم چطور میتوانم در این سناریو بازی کنم. من قبلا هم در یک شو، مافیا بازی کرده بودم، اما بهنظرم «زودیاک» شیکتر است و پیچیدگیهایش بازی را برای بیننده جذابتر میکند.
خیلیها به برد و باخت در یک مسابقه اهمیت میدهند. برد و باخت برای شما چطور بود؟
شرکت در این برنامه بیشتر برایم جنبه سرگرمی دارد. اینطور نگاه میکنم که با یک گروه خوب دور هم هستیم و هدفمان این است که برای بینندههای برنامه لحظاتی حال خوب ایجاد کنیم که امیدوارم به چنین نتیجهای رسیده باشیم.
اخیرا در نمایش خانگی، محصولاتی در حوزههای مختلف ورزش، موسیقی، مذهبی و... تولید شده است. از نظر شما، تولید برنامههای حوزه موسیقی مثل «صداتو» چه تأثیری بر ارتباط بیشتر مردم با موسیقی دارد؟
ساخت برنامههای خوب در این حوزه به ارتباط بیشتر مردم با موسیقی کمک میکند، اما اینکه این برنامهها بتواند هنرمند بسازد مبحث دیگری است، چون یک خواننده هرقدر هم تخصصی وارد یک حوزه بشود، تا جو کار و فعالیت حرفهای در فضای تولید و صحنه را تجربه نکند، به موفقیت نمیرسد. از نظر من، ورود به عرصه خوانندگی و فضای حرفهای موسیقی کاملا نیازمند تجربه این واقعیت است. تمام این مسابقاتی هم که اخیرا تولید و پخش شده یکیدو چهره را به فضای موسیقی معرفی کرده، اما به لحاظ ایجاد سرگرمی برای مردم کاملا موفق ظاهر شدهاند و اگر از این قبیل برنامهها باز هم تولید شود، به فهم و درک بیشتر مردم از فضای موسیقی کمک قابل توجهی میکند.
پیشنهادی برای حضور در برنامههای موسیقی داشتهاید؟
پیشنهاد داشتهام، اما علاقه نه، چون بهنظرم در جایگاهی نیستم که بخواهم کسی را قضاوت کنم و اصولا هم موسیقی تا یک جایی بهصورت علمی و پایه آموختنی است و از آن به بعدش دیگر سلیقهای میشود. پس قضاوت کردن راجع به صداها را باید به مردم بسپاریم.
این روزها بازار کنسرتهای پاپ داغ است. درست است که موسیقی کشور افت و خیزهای زیادی دارد و با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم میکند، با این حال اوضاع این روزهای موسیقی کشور چطور است؟
بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. موسیقی ما در سالهای اخیر دچار تحولات عجیب و غریبی شد که بخشی از این تحولات مثبت بود و بخشی هم منفی. خوشحالم که با ورود هنرمندان حرفهایتر و صداهای قشنگتر و احساس بیشتری که در کارها وجود دارد موسیقی دارد از آن حالت قبلی بیرون میآید و خودش را ترمیم میکند.
برویم سراغ مسئله ترند شدن برخی از قطعههای موسیقی مثل قطعه «پاقدم» که اخیرا بسیار شنیده و معروف شد. چه میشود که یک کار اینطور دیده و شنیده و پرطرفدار میشود؟
بخش زیادی از این اتفاق مربوط به تجربه است و بخشی هم سلیقه و هوش بازار. ولی در نهایت کارها را مردم برجسته میکنند، یعنی اگر مردم کاری را دوست داشته باشند، آن کار به موفقیت بزرگی میرسد. «پاقدم» یک قطعه موسیقی دهه شصتی است که در آن استانداردهای ضبط موسیقی آن دوران کاملا رعایت شده و فکر میکنم جدا از تنظیم و میکس و مستر خوب امیربهادر دهقان، شعر و ترانه و ملودی هم خیلی به کارهای آن دهه نزدیک است.
شما در قطعههای معروفتان هم سبک شاد دارید و هم قطعههای احساسی و غمگین. تمایل مردم بیشتر به شنیدن کدام یک است؟
اگر به تاریخمان رجوع کنید، میبینید که مردم ما پر از غم و غصه بودهاند و طبیعتا تمایلشان به آهنگهای شاد بیشتر است. در کنسرتها هم همینطور است. وقتی یک پدر بودجه مشخصی برای خانوادهاش کنار میگذارد تا در کنسرت شرکت کنند، دلش نمیخواهد که مجددا در فضای غمگین قرار بگیرند. بنابراین تمایلشان به شنیدن و همراهی در خواندن آهنگهای شاد بیشتر است. البته از قدیم موسیقی شاد نسبت به موسیقی غمگین بیشتر شنونده و طرفدار داشته است.
این روزها مدام نام خوانندههای جدیدی را میشنویم که در فضای مجازی معرفی میشوند. یا گاهی روی بیلبوردها تبلیغ کنسرت خوانندههایی را میبینیم که خیلیها نمیشناسندشان. این افزایش ورود به عرصه خوانندگی اتفاق مثبتی است یا منفی؟
ما خوانندگانی داشتهایم که با یک قطعه روی صحنه آمدهاند و بقیه قطعههایشان حالت مکمل همان یک قطعه را داشته. از آن طرف هم هنرمندی داشتهایم که با هر قطعه جدید مخاطبان بیشتری را جذب کرده و بهتدریج معروف شدهاست. در هر صورت، دیده شدن یک اثر هنری و محبوب شدن هنرمند به مردم بستگی دارد.
به تجربه حوزههای هنری دیگر مثل بازیگری هم فکر میکنید یا پیشنهادی داشتهاید؟
من یکبار این را تجربه کردم و متأسفانه بازخورد خوبی از این کار نداشتم، به خاطر اینکه تیم تولید آن کار تیمی که فکر میکردم نبود. البته بازیگران و بقیه عوامل همه خوب بودند، اما تجربه خوبی برای من نبود و ترجیح میدهم که فعلا دوباره آن فضا را تجربه نکنم و در کار خودم پیش بروم، هرچند از آینده و تصمیمات بعدیام خبر ندارم.
رئالیتیشوها توانستهاند تا اندازه ای شبکه نمایش خانگی را متحول کنند
در چند سال اخیر پلتفرمها به کاربران امکان میدهند فیلمها و سریالها را بهصورت آنلاین تماشا کنند و بهسرعت به رقیبی برای تلویزیون تبدیل شدهاند.
یک مقایسه ساده در تولیدات و سریالهای پخششده در ابتدای سال۱۴۰۳ تا امروز میان پلتفرمهای نمایش خانگی و تلویزیون نشان میدهد تلویزیون با وجود آنکه نسبت به سال گذشته با کمکردن حساسیتهایی سعی در جذب هنرمندان و چهرههای مطرح کرده اما باز هم بازی را در زمین رقابت با پلتفرمهای پخش نمایش خانگی واگذار کرده است.
این روزها تولید رئالیتیشوها و برنامههای مسابقه که در شبکه نمایش خانگی تولیدشده، توانسته جذابیت زیادی برای مخاطب امروز بهوجود بیاورد، مخاطبی که تنها با تماشای سریال و فیلم نمیتواند اوقات فراغت خود را پر کند. بنابراین از یکسو پلتفرمهای گوناگون در شبکه نمایش خانگی در بیشتر سریالهای خود توانستهاند با تمرکز بر جذابیتهای داستانی و استفاده درست از ستارگان سینما و تئاتر تولیدات جذابی را پیش روی مخاطب بگذارند و از سوی دیگر با تولید و پخش برنامههای مختلف نشان دادهاند توجه به ذائقه مخاطب برایشان مهم است و در بخشهایی موفق شدهاند.
البته دامنه صنعت سرگرمی آنقدرگسترده است که ما در تلویزیون یا حتی شبکه نمایش خانگی هنوز نتوانستهایم رقابتی با برنامههای خارجی داشته باشیم. با این حال، برخی از این برنامهها توانستهاند آنقدر جذاب باشند که تماشاگران فصلهای آن را دنبال میکنند.
VODها طیف گستردهای از فیلمها و سریالها را از سراسر جهان به کاربران ارائه میدهند. این امر بهمعنای انتخاب بیشتر برای بینندگان و رهایی از محدودیتهای برنامههای روتین است.
نمیتوان منکر این موضوع شد که پلتفرمهای نمایش خانگی با ارائه فرصتی جدید برای پخش فیلمها و سریالهای ایرانی، به افزایش تولید محتوای داخلی در این کشور کمک کردهاند. این امر منجر به ایجاد شغلهای جدید و رونق صنعت سرگرمی ایران شده است.
VODها در حال حاضر نقش مهمی در صنعت سرگرمی ایران ایفا میکنند و ظرفیت این را دارند که در آینده نقش مهمتری ایفا کنند. با رفع چالشهای موجود، VODها میتوانند به گزینهای محبوبتر برای سرگرمی در ایران تبدیل شوند و بهطور قابلتوجهی بر نحوه تماشای فیلم و سریال توسط مردم ایران تأثیر بگذارند.
انتهای پیام