Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدم وجود اشتغال پایدار، صنایع بزرگ و یا‌ حداقلی متوسط، عدم سرمایه‌گذاری صحیح در صنعت گردشگری فریدونکنار و غیره موجب شده تا میزان بیکاری در سطح این شهرستان در جایگاه بالایی قرار داشته باشد تا مردم به ناچار به سمت مشاغلی همچون صید پرندگان روی بیاورند. به گزارش بلاغ، با نگاهی به وضعیت اقتصادی شهرستان فریدونکنار می‌توان به این نکته اساسی پی برد که عدم وجود صنایع بزرگ و یا‌ حداقلی متوسط، عدم سرمایه‌گذاری صحیح در صنعت گردشگری شهرستان، استفاده ناقص از بندر در جهت توسعه صادرات و واردات، حمایت ناکافی در رشد تولیدات کشاورزی همچون برنج و افزایش واردات آن و غیره موجب شده تا میزان بیکاری در سطح شهرستان در جایگاه بالایی قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تاریخچه شهرستان فریدونکنار نشان می‌دهد که مردم این منطقه برای امرار معاش خود به شدت به طبیعت مادری خود وابسته هستند و طبیعت منطقه نقش بسیار مهمی در اقتصاد بومی و محلی این شهرستان بازی می‌کند.

وجود زمین‌های کشاورزی حاصلخیز که باعث تولید برنج بسیار مرغوبی شده، در کنار صید ماهیان از دریای خزر که آن هم وابسته به طبیعت این شهرستان است، از مهم‌ترین منابع درآمدی مردم این شهرستان است.

در سال‌های اخیر حضور گسترده پرندگان مهاجر از منطقه سیبری به این منطقه باعث ایجاد حساسیت‌هایی از سوی طرفداران محیط زیست جهت حفظ این گونه از پرندگان شده است.

نکته‌ای که باید به این طرفداران یاد‌آور شد این است که این کوچ زمستانه چندین قرن است که در منطقه فریدونکنار سابقه داشته و مردمان بومی این منطقه از آنجایی که منبع اصلی درآمد و ارتزاق آنها طبیعت مادری و بومی منطقه بوده اقدام به شکار این پرندگان توسط روش‌های سنتی می‌کنند که این امر باعث ایجاد اشتغال در 6 ماهه دوم سال و منبع درآمدی برای مردم منطقه است.

نکته جالب توجه در این بین اشتغال کمتر از یک درصد از مردم شهرستان به این نوع صید است که متاسفانه حساسیت‌هایی را هم برانگیخته است و باعث تخریب وجه شهرستان فریدونکنار در سطح کشور شده است.

متاسفانه ایجاد بازار پرندگان شهرستان فریدونکنار فرصتی را برای سودجویان مهیا کرده تا به مانند بازارهای برنج و ماهی که مورد هجوم انواع و اقسام برنج‌ها و ماهی‌هایی شده است که در غیر از این منطقه کشت و صید می‌شود از نام فریدونکنار به عنوان برندی برای اعتبار خود استفاده کرده و در حالی است که اکثر این پرندگان از سوی شهرستان‌های همجوار شکار می‌شوند و در این بازار به فروش می‌رسند.

اما برای حل این مشکل چه باید کرد تا هم این وابستگی مردم به زادگاه و شغل آبا و اجدادی آنها حفظ و هم بتوان از این گونه پرندگان محافظت کرده و جلوی سوء‌استفاده‌کنندگان از این رویه را گرفت؟

برای حل این مشکل می‌توان از دو روش کوتاه مدت و بلند مدت استفاده کرد؛ در کوتاه مدت به نظر می‌رسد از روش‌های صیدی که بسیار وسیع بوده و حجم عظیمی از این پرندگان را شامل می‌شود را جلوگیری کرد؛ مثل روش‌های صید کرس و دوما که از پرندگانی محلی که شبیه به این پرندگان هوایی است و این پرندگان هوایی را فریب داده و آنها را به دام‌هایی به نام کرس می‌کشانند که در اصطلاح به این پرندگان، پرندگان خائن هم لقب می‌دهند و همچنین باید روش‌های سنتی همچون دام‌های هوایی که باعث صید کمتر این پرندگان شده حمایت کرد تا در کوتاه مدت نسل این پرندگان احیا شود.

در طرح‌های بلندمدت همچنین دولت می‌تواند برای حفظ این پرندگان طرح‌هایی به مانند طرح احیای دریاچه ارومیه اجرا کند؛ مثلا برای عدم صید مبالغی به این کشاورزان داده شود تا از صید این پرندگان منصرف شوند و درآمدی از این راه کسب کرده تا بتوانند امورات روزانه خود را که به صید این پرندگان مربوط می‌شده بگذرانند.

همچنین می‌توان از طرح‌هایی برای تکثیر و گسترش زاد و ولد در بین این پرندگان استفاده کرد، اتفاقی که برای ماهیان خاویاری در دریای مازندران که در حال انقراض بوده رخ داده است که خوشبختانه توانسته است نتایجی خوبی برای احیا این گونه از ماهیان نادر به وجود آورد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۵۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

شرکت‌های گاز استان‌های خراسان جنوبی و کرمان اعلام کردند که سیل چند روز اخیر آسیبی به تأسیسات و ابنیه صنعت گاز وارد نکرده و جریان گاز هم در این استان‌ها پایدار است.

به گزارش شانا، شرکت گاز استان خراسان جنوبی اعلام کرد که با وجود وقوع سیل و مسدود شدن برخی راه‌های مواصلاتی در این استان، جریان گاز در شهرها و روستاها پایدار است و آسیبی به پروژه‌های در حال اجرا، وارد نشده است.

استقرار گروه‌های امداد شرکت گاز کرمان

محمدرضا سلیمانی، مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان نیز از اعزام تیم‌های امداد و گروه‌های پیشتاز این شرکت در قالب یک تیم ۴۰ نفره به شهرهای جنوبی استان خبر داد.

وی گفت: با اعلام ستاد بحران استان و پیش‌بینی سیل در جنوب کرمان تیم‌های عملیاتی امداد و گروه‌های پیشتاز شرکت گاز استان کرمان به جنوب استان رفتند و در شهر کهنوج مستقر شدند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان بیان کرد: از دلایل حائز اهمیت حضور تیم‌های امدادی شرکت گاز در شهرستان‌های سیل‌زده، می‌توان به تلاش این تیم‌ها برای استمرار گازرسانی در شهرهای جنوبی همچنین استقرار ماشین‌آلات اجرایی مانند بیل‌های مکانیکی برای رفع انسداد معابر شهری در این منطقه اشاره کرد.

سلیمانی تصریح کرد: از سویی همسو با وظایف و انجام مسئولیت‌های اجتماعی شرکت، لیست همه ماشین‌آلات و تجهیزات این شرکت به ستاد بحران استان و فرمانداران و شهردارهای شهرهای جنوبی اعلام شده تا در صورت نیاز در اختیارشان قرار گیرد و تاکنون هم در شهرهایی که دچار انسداد راه شده بودند، توانسته‌ایم به کمک مردم و مجموعه شهرستان برویم.

وی ادامه داد: همکاران ما در حوزه مهندسی در مرحله نخست دستور ایمن‌سازی را صادر کرده‌اند و همه لوله‌ها و تجهیزات مرتبط با پروژه‌های گازرسانی منطقه جمع‌آوری و به اماکن امن برده شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان اعلام کرد: تیم‌های امداد شرکت گاز استان کرمان با مجموعه تجهیزات شامل ۲ خودروی پیشرفته مدیریت بحران، اقلام یدکی و ۱ خودروی مخابراتی بحران تا پایان بحران در منطقه جنوب مستقر هستند.

سلیمانی گفت: به همه واحدها نیز اعلام شده تا پس از اتمام بارندگی‌ها، شبکه‌های توزیع و تغذیه را بررسی کنن گد تا اگر به دلیل سیل مشکلی پیش‌آمده بود، رفع و اصلاح شود.

دیگر خبرها

  • حیدری: کولبران در انتظار ابلاغ قانون ساماندهی اشتغال پایدار مرزنشینان هستند
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی بسیج در سیل بم
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند
  • اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد
  • ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها
  • وضع برخی جاده‌های شرق اصفهان در بدترین شرایط است
  • جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی