Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهان > اروپا - همشهری آنلاین:
دیوان دادگستری اروپا (ECJ) حکم کرد که اوبر رسماً یک شرکت حمل‌ونقل است و نه یک سرویس دیجیتال.

به گزارش بی‌بی‌سی اوبر، شرکت فراخوان وسیله نقلیه، استدلال کرده بود که یک سرویس جامعه اطلاعاتی است که به مردم - راننده و مسافر- کمک می‌کند به‌طور الکترونیکی با یکدیگر تماس برقرار کنند، و شرکت تاکسیرانی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پرونده هنگامی مطرح شد که از اوبر خواسته شد از قوانین محلی تاکسیرانی در شهر بارسلون در اسپانیا پیروی کند.

اوبر در پاسخ اعلام کرد که این حکم تفاوتی در شیوه عملش در اروپا ایجاد نمی‌کند، اما کارشناسان می‌گویند این مورد می‌تواند پیامدهای برای اقتصاد گیگ (gig economy) (محیطی که در آن شغل‌های موقتی رایج است و سازمان‌ها با کارگران مستقل برای دوره‌های کوتاه‌مدت قرارداد می‌بندند) داشته باشد.

سخنگوی اوبر گفت:‌ «این حکم کار ما را در اغلب کشورهای اتحادیه اروپا تغییری نمی‌دهد، زیرا ما از قلب بر اساس قوانین حمل‌ونقل در آن‌ها عمل می‌کنیم.»

این سخنگو افزود:‌«اما میلیون‌ها اروپایی هنوز از استفاده از اپلیکیشن‌های مانند ما محروم هستند. همچنان که مدیرعامل جدید ما (دارا خسروشاهی) گفته است نظارت قانونی بر سرویس‌هایی مانند اوبر درست است و بنابراین ما به دیالوگ با مقامات شهری در سراسر اروپا ادامه می‌دهیم. این رویکرد دسترسی به ‌وسیله نقلیه با فشار یک دکمه را برای هرکسی تضمین می‌کند.»

ECJ در حکمش می‌گوید سرویس که هدفش «ارتباط دادن رانندگان غیرحرفه‌ای مزدبگیر که از وسیله نقلیه خودشان استفاده می‌کنند با افرادی که می‌خواهند سفرهای شهری انجام دهند، به‌وسیله یک اپلیکیشن تلفن هوشمند است» باید در قانون اتحادیه اروپا به‌عنوان «سرویسی در حوزه حمل‌ونقل طبقه‌بندی شود.»

این حکم نمونه دیگری از این است که چگونه دادگاه‌ها و سازمان‌های ناظر برای درک پدیده‌ای که اقتصاد گیگ نامیده می‌شود، تقلا می‌کنند.

از هنگامی‌که اوبر کمتر از یک دهه پیش به راه افتاد، به طور مکرر با مخالفت سازمان‌های ناظر در کشورهای متفاوت مواجه شده است- و اغلب مجبور شده است درنتیجه این مخالفت مدل تجاری‌اش را تغییر دهد.

این حکم به‌صراحت اوبر را دست‌کم با اصطلاحات حقوقی یک شرکت حمل‌ونقل اعلام می‌کند. اوبر اصرار دارد که این حکم اثر فوری چندانی بر کسب‌وکارش نمی‌گذارد، اما این حکم می‌تواند بر شیوه عمل این شرکت در آینده و شیوه ارتباطش با دولت‌های ملی تأثیر بگذارد.

اوبر قبلاً گفته است که چنین اقداماتی روند اصلاحات آنچه قوانین منسوخ می‌نامد، را تضعیف خواهد کرد.

این حکم دیوان اتحادیه اروپا در عرصه‌ای گسترده‌تر ممکن است بر کسب‌وکارهای بر اساس اقتصاد گیگ تأثیر بگذارد که خودشان را صرفاً اپلیکیشنی روی تلفن معرفی می‌کنند که خدمات دهندگان و مشتریان را به هم متصل می‌کنند. به نظر می‌رسد دادگاه‌ها تابه‌حال دید متفاوتی درباره این فعالیت‌های اقتصادی داشته‌اند.

این تصمیم ممکن است درنهایت نه‌فقط بر سرویس‌ها فراخوان وسیله نقلیه، بلکه بر سایر سرویس‌های اقتصاد گیگ- مانند پیام‌رسان‌ها و فراهم‌‌کنندگان محل اقامت- اثر بگذارد که با مدل مشابهی کار می‌کنند.

در همین زمینه: بی‌عدالتی اجتماعی بی‌سابقه در جهان | نگاهی به رئوس گزارش بانک کردیت سوئیس اتحادیه اروپا لغو تغییر ساعت تابستانی را بررسی می‌کند مرگ زودرس صدها هزار اروپایی بر اثر آلودگی هوا نرخ تورم اروپا به بالاترین رقم ۴ ماه اخیر رسید موتور رشد اقتصادی اروپا روشن شد هشدار اروپا درباره تصاحب شرکت‌های زیرساختی توسط چین کارت‌های اعتباری، کلیدها و کارت‌های عبور همه در یک انگشتر

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۵۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات مشاوره و مددکاری رایگان به رانندگان تاکسی و خانواده هایشان

تین نیوز

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران از انعقاد تفاهمنامه خدمات اجتماعی ویژه رانندگان تاکسی بین این سازمان و سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، احمد احمدی صدر با بیان اینکه ۲۹ پایگاه خدمات اجتماعی در سطح شهر تهران با هدف کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت دارند، اظهار کرد: یکی از این پایگاه ها در سازمان تاکسیرانی با هدف ارائه خدمات ویژه اجتماعی به رانندگان تاکسی و خانواده های آنهاست.

احمدی با اعلام اینکه در شهر تهران نزدیک به ۷۰ هزار راننده تاکسی وجود دارد که این افراد معیشت شان را از این فعالیت تأمین می کنند، یادآور شد: با توجه به اینکه رانندگان تاکسی مدام در ترافیک، آلودگی هوا و تعامل با افراد گوناگون در جامعه هستند امکان ارائه خدمات مشاوره و مددکاری به شکل رایگان برای آنها و خانواده هایشان در پایگاه خدمات اجتماعی مستقر در سازمان تاکسیرانی فراهم شده است.

وی صدر ادامه داد: در حال حاضر سازمان تاکسیرانی با پایگاه خدمات اجتماعی مستقر در این سازمان همکاری مناسبی را در جهت کاهش آسیب های اجتماعی دارد.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: با همکاری مناسب سازمان تاکسیرانی جلسه تخصصی مدیران این دو سازمان برگزار شده است تا در قالب تفاهم نامه این خدمات به رانندگان تاکسی و خانواده هایشان افزایش یابد.

بر اساس گزارش سایت شهر، بیش از این وام ویژه به رانندگان تاکسی آسیب دیده اجتماعی به مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال توسط سازمان تاکسیرانی با همکاری پایگاه خدمات اجتماعی پرداخت شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات مشاوره و مددکاری رایگان به رانندگان تاکسی و خانواده هایشان
  • بررسی عملکرد شرکت‌های دولتی با جدیت ادامه می‌یابد
  • سرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی تبریز به تماشاگران تراکتور – استقلال
  • اولین کتابخانه ملی دیجیتال جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • اولین کتابخانه دیجیتال ملی جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • تعیین مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی
  • مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی تعیین شد
  • ناکامی متا در مقابله با اطلاعات نادرست پیش از انتخابات
  • قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا یقه آیپد را گرفت!
  • سرویس‌دهی اتوبوسرانی تبریز برای تماشاگران بازی تراکتور و استقلال