Web Analytics Made Easy - Statcounter

قعطی نبودن تغییر رئیس اداره کتاب و خرید بیش از ۹۶۰ میلیون تومان کتاب از ناشران توسط وزارت ارشاد از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ:  این هفته گزارش یک هفته با کتاب، با ۱۰ خبر منتشر می شود. از این تعداد، یک خبر مربوط به حوزه بین الملل می شود و باقی اخبار، داخلی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر خبرهایی هم که در گزارش این هفته مرور می شوند، در روز دوشنبه منتشر شده اند.

در ادامه خبرهای مهم حوزه کتاب را در این هفته مرور می کنیم:

برگزاری اختتامیه چهاردهمین جشنواره نقد کتاب

آئین اختتامیه چهاردهمین جشنواره نقد کتاب عصر دوشنبه ۲۷ آذر با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل خانه کتاب و جمعی از مولفان، ناشران و پژوهشگران در سالن اجتماعات پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری در تهران برگزار شد.

سخنان معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره تغییر رئیس اداره کتاب

خبر دوم گزارش مربوط به سخنانی است که محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره نقد کتاب درباره درباره رفتن محمد سلگی از اداره کتاب و آمدن علی فریدونی، به خبرنگار مهر گفت.

جوادی در این باره گفت: تا این لحظه هیچ تصمیمی در این مورد گرفته نشده و اساسا اصل موضوع رفتن آقای سلگی از اداره کتاب از نظر بنده قطعی نیست.

تصویب خرید بیش از ۹۶۰ میلیون تومانی ارشاد از ناشران

خرید ۳۰۳ عنوان کتاب در ۴۴ هزار و ۲۵۰ نسخه به مبلغ کل ۹ میلیارد و ۶۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال در جلسه ۵۸۴ هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسید. مثل بیشتر خبرهای این گزارش، این خبر روز دوشنبه این هفته منتشر شد.

اعلام برنامه‌های جدید جشنواره کتاب و رسانه

طبق یکی از خبرهایی که یکشنبه این هفته منتشر شد، برنامه‌های دبیرخانه دائمی جشنواره «کتاب و رسانه» تا دور بعدی این جشنواره، توسط مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب اعلام شد.

به این ترتیب، جلیسه درباره برنامه‌های جدید این جشنواره گفت: همان‌گونه که در مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه اعلام شد، دبیرخانه این جشنواره از حالت موسمی خارج شده و فعالیت‌های متنوعی را به‌صورت دائمی، با هدف ارتقای وضعیت اخبار و مطالب کتابی مندرج در رسانه‌های کشور در دستور کار خود قرار خواهد داد.

برگزاری هشتمین جشنواره پژوهش کتابخانه ملی

یکی از خبرهای این هفته که مربوط به کتابخانه ملی می شود و روز دوشنبه منتشر شد، هشتمین جشنواره پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است که با حضور ریاست این سازمان، معاونین و جمعی از پژوهشگران برتر این حوزه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران، سالن حکمت برگزار شد.

رونمایی از کتاب «نقش اجتماعی کتابخانه‌ها»

مراسم رونمایی از کتاب «نقش اجتماعی کتابخانه‌ها: راهکارها و راهبردهای کاهش نابرابری در دسترسی به دانش» با ترجمه محمدرضا مجیدی عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دبیر مجمع مجالس آسیایی عصر شنبه ۲۵ آذر در مرکز مطالعات عالی بین‌المللی دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد.

افتتاح طرح پژوهشی خدمات کتابخانه‌های عمومی ایران

پس از خبر رونمایی کتاب «نقش اجتماعی کتابخانه ها» و در ادامه همکاری‌های مشترک نهاد کتابخانه ها و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، به خبر آیین افتتاح طرح «خدمات کتابخانه‌های عمومی ایران» می رسیم که دوشنبه این هفته برگزار شد. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، این برنامه را با هدف شناسایی، انتخاب و طراحی خدمات جدید کتابخانه‌ای با استفاده از روش‌های علمی و به‌روز، اجرا می‌کنند.

این طرح با هدف شناسایی خدمات جاری کتابخانه‌ای در سطح ایران و جهان، انتخاب خدمات جدید کتابخانه‌ای که در ایران قابلیت استفاده و پیاده سازی دارد و همچنین طراحی خدمات انتخاب شده با استفاده از روش‌های علمی و به‌روز در بسته های خدمتی طی ۲۰ ماه اجرا می‌شود تا از این طریق موجب رونق فعالیت‌ها، استفاده از امکانات بالقوه و ایجاد انگیزه در کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور شود.

انتشار فراخوان نخستین جشنواره کتاب نابینایی و کم‌بینایی

طبق خبری که روز شنبه این هفته منتشر شد، نخستین جشنواره ملی «کتاب نابینایی و کم‌بینایی» اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.

انجمن نابینایان ایران با همکاری موسسه خانه کتاب، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان بهزیستی کشور، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولین ایران، با هدف ارج نهادن به تلاش و کوشش نویسندگان، پژوهشگران، مترجمان، مصححان و پدیدآورندگان آثار مکتوب با موضوع نابینایی و کم‌بینایی و همچنین نابینایان و کم‌بینایان اهل قلم، این جشنواره را برگزار خواهد کرد.

انتخاب دبیر چهارمین جشنواره فرشته

روز دوشنبه این هفته خبری درباره جشنواره ادبی فرشته منتشر شد. به موجب این خبر، چهارمین دوره «جایزه فرشته» به زودی توسط شهر کتاب فرشته برگزار شده و پژمان موسوی نیز به تازگی به عنوان دبیر این دوره از جایزه مذکور انتخاب شده است.

معرفی برترین شهر روسیه در زمینه مطالعه

طبق یک خبر که دیروز چهارشنبه منتشر شد، شهر سن پترزبورگ از بالاترین سرانه مطالعه در روسیه برخوردار است.این شهر در سال جاری به عنوان برگزیده مسابقهای تحت عنوان منطقه‌ای با بالاترین سرانه مطالعه در کشور روسیه، انتخاب شده است. ‌مراسم معرفی برترین‌های مسابقه در کتابخانه ریاست جمهوری یلتسین برگزار شد.

این برنامه در ششمین همایش بین المللی فرهنگی سنت پتربورگ گنجانده شده بود. تقریبا تمام مناطق روسیه برای پیروزی در کسب این جایگاه با یکدیگر به رقابت پرداختند. از ۸۴ منطقه چند منطقه برگزیده شد. به ویژه، غربی‌ترین منطقه برنده جایزه برای برگزاری روزهای ادبیات در منطقه کالینینگراد شد. از تاتارستان نیز برای طرح «دفترچه‌های فرهنگی مدرسه» یاد شد. همچنین پایتخت روسیه هم برای انتقال کتبی از کتابخانه‌ها -که امکان هدیه کردن آنها مقدور بود- به مردم، جایزه دریافت کرد.

به این ترتیب سنت پترزبورگ نیز عنوان «سردمدار ادبی روسیه» را دریافت کرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۵۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار داشت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 19 تا 29 در مصلای امام خمینی(ره) با شعار «بخوانیم و بسازیم» افتتاح خواهد شد، تلاش شده که همه ناشران کشورمان که شرایط حضور را دارند در نمایشگاه امکان حضور حداکثری داشته باشند، بنابراین همه ناشران ثبت‌نام‌کننده در نمایشگاه کتاب حضور خواهند داشت، تلاش داریم نمایشگاهی قدرتمند تشکیل شود.

اعتبار بن دانشجویی افزایش خواهد یافت

رئیس نمایشگاه کتاب تهران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره افزایش اعتبار بن‌های دانشجویی نمایشگاه کتاب با توجه به تورم سالانه توضیح داد: تلاش داریم امکان بهره‌مندی دانشجویان و طلاب را از یارانه خرید افزایش دهیم، جزئیات رقم اعتبار اعلام خواهد شد، اما در صدد تامین منابع هستیم. 

سیلی ایران به اسرائیل و عدم حضور هندی‌ها

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در پاسخ به سوال دیگر درباره مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب و نهایی شدن «یمن» ابراز داشت: کشور «هند» طبق مذاکراتی که از سال گذشته داشتیم حضورش در نمایشگاه کتاب قطعی بود، در سفر ما به هند هم این مساله مورد تاکید قرار گرفت و گروه هندی در فروردین ماه به ایران آمد و محل نمایشگاه و حضور ناشران و اسکان شخصیت‌های فرهنگی هندی مورد توافق قرار گرفت، اما با اتفاقاتی که در منطقه رخ داد و تعرض رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه و پاسخ ایران به این تجاوز در آن ایام، دولت هند سفر اتباع هندی را با محدودیت اعلام کرد تا شرایط تنش‌زای منطقه فروکش کند، هنوز محدودیت برداشته نشده است، ما در هفته گذشته و در اردیبهشت‌ماه تصمیم داشتیم حضور هندی‌ها را منتفی اعلام کنیم، اما سفیر هند با حضور در دفتر ما تقاضای مهلت کرد، از سویی با توجه به تلاش حداکثری تا روز گذشته این اتفاق رخ نداد و با توجه به زمان کم تا برگزاری نمایشگاه کتاب، ما حضور «هند» را منتفی اعلام کردیم، بنابراین حضور هند را به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه سال جاری نخواهیم داشت.

نام «کشور» یا «شهر» مهمان ویژه نمایشگاه هنوز قطعی نشده است

رئیس نمایشگاه کتاب تهران حضور کشوری به عنوان مهمان ویژه را به جای «هند» قطعی ندانست و گفت: حتما شهر یا کشور جایگزین را خواهیم داشت، بین کشورهای منطقه در حال ارزیابی هستیم تا کشور مناسب حضور اعلام شود، هنوز تصمیم نهایی اخذ نشده و در حال مذاکره با کشورهای همسایه هستیم.

انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم

وی در پایان درباره وضعیت خاص منطقه و سیلی محکم ایران به تجاوز اسرائیل و تائیر آن بر نمایشگاه کتاب گفت: ما هیچ انصرافی از سوی ناشران خارجی برای عدم حضور در نمایشگاه کتاب نداشتیم، امیدواریم امسال بخش ناشران خارجی پر رونق تر هم برگزار شود.

این گزارش در خاتمه اضافه می‌کند، روز گذشته علی رمضانی قائم مقام نمایشگاه کتاب که اغلب اخبار را در شبکه ایکس(توئیتر) منتشر می‌کند، با اننتشار پیامی، از جایگزینی «یمن» به جای «هند» برا ی حضور در نمایشگاه کتاب تهران، به‌عنوان مهمان ویژه خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود