Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: ما دانشگاهيان دير وارد مباحث علوم انساني شده‌ايم و نگاهمان بيشتر روي مباحث فني بوده است، لذا بايد اين تاخير را جبران کنيم.
به گزارش ايسنا، دکتر منصور غلامي امروز در شانزدهمين همايش دبيران هم‌انديشي دانشگاه‌هاي سراسر کشور که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه مجموعه‌اي از اساتيد و دانشجوياني هستند که همه آنان علاقه‌مند به نظام و سرافرازي آن در زمينه‌هاي مختلف علمي و پژوهشي هستند و بخاطر تلاش‌هايي که آنان انجام مي‌دهند، ما مي‌توانيم دستاوردهاي خوبي را درسطح دنيا ارائه دهيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تصريح کرد: انتظارات ما در تمام بخش‌ها از جمله مسايل داخل کشور خيلي بيشتر از اقداماتي است که تاکنون انجام گرفته است، لذا ما بايد نگاه خود را با يک حرکت قوي‌تر و جامع‌تر به حل مسائل داخلي صنعت، توسعه علم و فناوري و کمک به کسب و کار و به خصوص در زمينه‌هاي علوم انساني معطوف کنيم.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري اضافه کرد: طي سال‌هاي اخير مقام معظم رهبري بر حل معضلات اجتماعي تاکيد جدي داشته‌اند که گروه‌هاي علمي خويي نيز در اين زمينه تشکيل شده است و تلاش‌هايي نيز صورت گرفته است، ولي شايد کمي ما دانشگاهيان دير وارد اين مباحث علوم انساني شده‌ايم و نگاهمان بيشتر روي مباحث فني بوده است، لذا بايد اين تاخير را جبران کنيم.
غلامي افزود: ما در برنامه‌هاي دانشگاهي خود موضوع علوم انساني را مطرح کرديم و تاکيدات مقام رهبري را در زمينه‌هاي مختلف علوم انساني پيش نبرديم، بنابراين يکي از مباحثي که مي‌توان روي آن در هم‌انديشي‌ها کار کرد، حوزه علوم انساني است.
وي ادامه داد: کار کردن بر روي علوم تجربي را با حساب و کتاب در زمان کوتاه مي‌توان انجام داد، ولي در علوم انساني بايد با نگاهي عميق و بکارگيري علم و انديشه در يک دوره طولاني وارد شد که اين امر باعث شده خيلي افراد ورودشان با احتياط به اين حوزه باشد يا وارد نشوند. ما اسناد بالادستي زيادي در زمينه‌هاي مختلف داريم که بايد بر روي آنها کار شود، لذا کار و استمرار در علوم انساني واجب است.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: در تدوين و بازنگري کتب علوم انساني و يا در مورد سند اسلامي کردن دانشگاه‌ها چقدر کار کرديم. شايد کارهايي انجام گرفته که نقدها را به ما در اين زمينه نسبت به گذشته کاهش داده، ولي هنوز با آرمان‌هايمان فاصله داريم.
اساتيد بحث و گفتگو در دانشگاه را جدي بگيرند
غلامي عنوان کرد: کنار هم قرار گرفتن گروه‌هاي تخصصي از گرايش‌هاي علمي مي‌تواند در حل مشکلات موفق‌تر عمل کند، چراکه از فعاليت انفرادي حاصلي به دست نمي‌آيد؛ لذا بايد فعاليت‌هاي گروهي را در دانشگاه‌ها افزايش دهيم. شايد يکي از زمينه‌هايي که مي‌توان اين گروه‌هاي علمي و تخصصي را ايجاد کرد همين گروه‌هاي هم‌انديشي باشد که منجر به شکل‌گيري گروه‌هاي علمي، ايده‌پردازي و نظريه پردازي مي‌شود.
وي با بيان اينکه يکي از وظايف اصلي ما در دانشگاه‌ها کنار هم نشاندن اساتيد است، افزود: اين نشست‌ها و تبادل‌نظرها مي‌تواند در محورهاي مختلفي تجربيات را منتقل کند؛ اغلب اساتيد به فعاليت‌هاي کلاسي و مقاله‌نويسي مي‌پردازند و از گفت‌وگو و همنشيني راجع به مسايل روز با ساير اساتيد و دانشجويان تحصيلات تکميلي به خصوص ساير گروه‌هاي آموزشي غفلت مي‌کنند، لذا بايد اين بحث و گفتگوها صورت بگيرد تا يک نتيجه علمي و کارشناسانه از آن خارج شود.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينکه ما بايد در دانشگاه‌ها تلاش کنيم تا هم ‌انديشي‌ها را فارغ از نوع انديشه‌ها ايجاد کنيم، تاکيد کرد: ما در هم‌انديشي‌ها بايد اصل هم‌انديشي را مدنظر قرار دهيم. اگر با دوستان نزديک خود بحث و گفت‌وگو کنيم، خروجي جلسه همان انديشه‌هاي ذهن خودمان خواهد بود؛ اما اگر با افراد متفاوت بحث کنيم، مي‌توان در انتها با دلايل منطقي به نتيجه رسيد و قانع شد و با تفکر جديدي نيز آشنا شد.
غلامي با تاکيد بر اين که اساتيد مشارکت در بحث و گفت‌وگو را جدي بگيرند، گفت: اساتيد جرات مي‌کنند که با يکديگر بحث و مجادله کنند، اما دانشجويان ما در دانشگاه مي‌ترسند با اساتيد خود در بحث و گفت‌وگو مشارکت کنند؛ در حالي‌که ما در حوزه‌هاي علميه شاهد بحث ميان طلاب و اساتيدشان هستيم که در انتها قانع مي‌شوند و لذا اساتيد در فضاي ميان خودشان بايد با يکديگر گفت‌وگو کنند که آثار آن در جامعه و دنيا مطرح خواهد شد.
وي با تاکيد بر اينکه ما نبايد رسالت انقلاب اسلامي را فراموش کنيم، خاطرنشان کرد: رسالت انقلاب اسلامي از همان زمان که امام راحل فرمودند، يک رسالت جهاني بوده است. اسلام يک دين جهاني است و وظيفه ما اين است براي يک فضاي بزرگتر بينديشيم‌ و موضوعي که مي‌تواند آن را سازماندهي و قوي‌تر کند، همين نشست‌هاي هم انديشي است.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري خطاب به دبيران استادان دانشگاه‌هاي کشور، بيان کرد: در فراهم کردن زمينه‌هاي نشست مشترک در ميان اساتيد دانشگاهي تلاش کنيد. نشست‌هاي مشترک ميان اساتيد اثرات ماندگاري داشته است و آشنايي‌ها در نشست‌هاي هم انديشي باعث هم افزايي اثربخش مي‌شود.
غلامي اضافه کرد: بسيار مهم است که نشست‌هاي هم‌انديشي‌ ما بتواند موضوعات مهم را در هر سطح و حوزه‌اي به گفتمان بين اعضاي مختلف تبديل کند که عميق‌تر بتوان روي آن‌ها کار کرد و هم برون‌داد جريان خوبي را خارج از نشست به دنبال داشته باشد.
اساتيد جوان را در دانشگاه‌ها دريابيد
وي با تاکيد براينکه اساتيد جوان را در دانشگاه‌ها دريابيد، اظهار کرد: متوسط سن اساتيد در برخي دانشگاه‌ها زير 40 سال است و اساتيد با سابقه نبايد از آنان غفلت کنند. در سال‌هاي گذشته فرصت ورود به دانشگاه‌ها بيشتر بود؛ لذا تعداد زيادي از دانشجويان با استعداد توانستند به عنوان استاد جذب دانشگاه‌ها شوند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري افزود: بسياري از اساتيد جوان در ابتدا مشکل ورود به گروه را دارند و اطلاعات زيادي در زمينه‌هاي مختلف به خصوص مذهبي ندارند؛ لذا اساتيد با سابقه، اساتيد جوان را در دانشگاه‌ها دريابند و در جلسات خود آنان را دعوت و مشکلات آنان را حل کنند.
غلامي خطاب به اساتيد با سابقه دانشگاهي، خاطرنشان کرد: اگر مي‌خواهيم مجمع اساتيد ما ضمن توسعه تخصص‌هاي رشته‌اي، تعهدشان نسبت به مسايل کشور و نظام بيشتر شود، حتما اساتيد جوان را در جمع‌هاي خود شرکت دهند و با آنان هم‌انديشي داشته باشند تا به اساتيد جوان بفهمانند که انديشه‌هايشان براي آن‌ها مهم است.
لزوم توجه جدي به دانشجويان تحصيلات تکميلي در دانشگاه‌ها
وي با تاکيد بر توجه جدي به دانشجويان تحصيلات تکميلي، يادآور شد: برخي اساتيد خيلي خشک و سرد با دانشجويان تحصيلات تکميلي برخورد مي‌کنند و مي‌خواهند احترام اجباري و از روي ترس براي خود ايجاد کنند، در حالي‌که دانشجويان به اساتيد بزرگ از روي عشق و علاقه احترام مي‌گذارند، نه از روي ترس.
وزير علوم تحقيقات و فناوري با اشاره به اينکه دانشجويان تحصيلات تکميلي درآينده امورات مهم علمي، پژوهشي و فرهنگي کشور را بر عهده خواهند داشت، خاطرنشان کرد: اگر مي‌خواهيم جرياني ماندگار از تفکر سالم، اعتقادات پويا و پشتيباني از آرمان‌هاي انقلاب داشته باشيم، بايد به دانشجويان تحصيلات تکميلي توجه کنيم.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۰۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران درباره حاشیه‌های اخیر

آفتاب‌‌نیوز :

دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران، پیش از ظهر چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) با حضور انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور افتتاح شد. این نخستین دانشکده علوم خانواده در ایران است.

منصوره کرمی همسر شهید مسعود علیمحمدی استاد شهید دانشگاه تهران که با دستور رییس این دانشگاه به عنوان مشاور دانشکده علوم خانواده فعالیت می‌کند، در آیین بهره‌برداری از اولین ساختمان این دانشکده که همزمان با روز معلم و استاد برگزار شد، حضور داشت و این دانشکده را افتتاح کرد.

روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران در واکنش نسبت به برخی حاشیه‌سازی‌ها درباره بهره‌مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی مرتبط با ماموریت‌ها و فعالیت‌های این دانشکده توضیحاتی ارائه کرد.

متن توضیح روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به این شرح است: در پی انتشار هدفمند برخی اخبار در خصوص انتصابات صورت گرفته در دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به استحضار عموم دانشگاهیان می‌رساند که دانشکده علوم خانواده با هدف تامین نیروی انسانی متخصص در راستای تحکیم بنیان خانواده، افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان، توجه به عرصه خانواده، جمعیت و سلامت آن، تولید دانش بومی، بازبینی و طراحی رشته‌های مرتبط به منظور کاهش چالش‌های این حوزه و بر اساس اصول حاکم بر قانون اساسی، منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های دولت مردمی شکل گرفته است. برای تحقق اهداف مذکور، شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده تشکیل گردیده است که برخی از کارکردهای مورد انتظار این شورا عبارتند از:

سیاست گذاری و نیازسنجی برای جذب هیات علمی دانشکده بر اساس سیاست‌ها و استانداردهای دانشگاه تهران؛

تعیین راهبردها برای متمرکزسازی و ایجاد پایگاه علمی، پژوهشی، تخصصی و همچنین اجرایی در راستای بهبود نقش‌پذیری خانواده در نظام اجتماعی در قالب نگرش خانواده به مثابه بنیان اجتماع.

تجمیع میان رشتگی‌های موجود در حوزه مطالعات خانواده و رشته‌های مشابه

زیست بوم‌سازی و توسعه چندبعدی فعالیت‌های مرتبط با خانواده، زنان و جمعیت

توسعه مطالعات میان رشتگی با هدف قرار دادن محور سلامت خانواده از منظرهای سلامت اجتماعی، سلامت جسمی، روحی، معنوی و فکری

طراحی الگوهای علمی و نهادهای پژوهشی برای توسعه و ارتقای شاخص‌های رفاه اجتماعی بر پایه و محوریت خانواده

تقویت مشارکت اجتماعی خانواده محور و زنان در مواردی همچون نوآوری، کارآفرینی، اقتصاد خانواده محور و کارآفرینی مبتنی بر مشارکت خانواده

طراحی سازوکارها و برنامه‌ها به‌منظور مشارکت فعال و پویا در حوزه مسائل و چالش‌های مرتبط با خانواده

طراحی سازوکارهای عملیاتی به‌منظور پرورش و ارتقای شایستگی‌های پژوهشگران کوشا در حوزه خانواده

شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده متشکل از اعضایی با شخصیت حقوقی و حقیقی است که برخی از اعضای حقوقی آن عبارتند از: معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر انسیه خزعلی) دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر جمیله علم الهدی)، دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر فهیمه فرهمندپور)، مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (خانم دکتر فخرالسادات نصیری)، مشاور امور زنان و خانواده رئیس دانشگاه تهران (خانم دکتر فاطمه یزدیان).

علاوه بر شخصیت‌های حقوقی مذکور، برخی شخصیت‌های علمی و دانشگاهی فعال در حوزه زنان و خانواده از دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های ایران و جهان نیز عضو حقیقی شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده هستند که توسط رییس دانشگاه تهران منصوب شده و یا می شوند

همچنین دانشکده علوم خانواده به منظور تحقق مطالبه رییس دانشگاه تهران جهت ایفای نقش محوری در زمینه فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و حل مسایل حوزه زنان و خانواده در کشور، علاوه بر جذب اعضای هیات علمی جوان، از ظرفیت استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه‌های مختلف که دارای تخصص‌های مرتبط با رشته‌ها و گروه‌های آموزشی این دانشکده هستند، به صورت استاد وابسته بهره خواهد برد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های تهران با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی
  • توضیح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران درباره حاشیه‌های اخیر
  • آیت‌الله مصباح نقش مهمی در تحول علوم انسانی داشتند
  • بهادری جهرمی: جهش تولید با مشارکت مردم از طریق چاره‌اندیشی محقق می‌شود
  • یک هرمزگانی استاد نمونه کشوری شد
  • دستگاه آموزشی ما نباید از بیرون دانشگاه خط بگیرد
  • یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد پلمب شد
  • رفع چالش‌های حوزه سلامت اولویت مسئولان باشد
  • آموزش علوم پزشکی از کلاس درس تا عرصه