Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با تشریح آخرین وضعیت کشتارگاه صنعتی گفت: ساماندهی قانونی مراکز کشتار دام  از ۲۵ آذر ماه در اغلب مناطق استان اجرایی شده است.

دکتر «وهاب پیرانی» در گفتگو با ایسنا،اظهار کرد: برابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO ) از 1709 عامل بیماری‌زا برای انسان و دام ،832عامل بین انسان و دام  مشترک بوده و از دام  به انسان منتقل می‌شوند و بیش از 90%بیماری‌های انگلی در انسان منشاء دامی داشته و بیش از 60درصد بیماری‌های نوپدید و بازپدید مانند سارس، جنون گاوی، تب کریمه کنگوو آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بین انسان و دام مشترک هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شاربن یا سیاه‌زخم ،هاری، تب مالت ، کیست هیداتیک ، سالک، توکسوپلاسموز و تب کریمه کنگو و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ازجمله مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کشور ما هستند، تاکید کرد: تامین بهداشت فرآورده‌های خام دامی و نظارت بهداشتی بر مراکز تولید،نگهداری، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی از مهمترین وظایف سازمان دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام ادامه داد:  ناهنجاری‌های اجتماعی و روانی ناشی از کشتار و ذبح دام و طیور در معرض دید عموم علی‌الخصوص کودکان ،آلودگی محیط زیست و معابر شهری در اثر ریختن خونابه و امعاء و احشاء در محیط ،آلودگی منابع آبی سطحی و زیر سطحی و زیر زمینی و اشاعه بیماریهای دامی و به خطرافتادن سرمایه دام و طیور استان ،عدم نظارت بر ذبح شرعی دام وطیور و عدم بازرسی قبل ،حین و پس از کشتار دام توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی از دیگر مخاطرات کشتار غیرمجاز دام و طیور است.

پیرانی ادامه داد: دامپزشکی استان با توجه به تذکرات و تاکیدات دستگاه‌های نظارتی و سازمان دامپزشکی و در راستای اجرای وظایف حاکمیتی و قانونی خود و مستند به مواد 2،4،12 قانون سازمان دامپزشکی و مواد 4 و8آئین نامه اجرایی ماده 18و آئین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی و ماده 688قانون مجازات‌های اسلامی که تاکید می‌کند هرگونه دام کشتاری باید در کشتارگاه‌ها کشتار شود و نیز کشتار غیرمجاز را ممنوع دانسته و این عمل را مشمول مجازات قانونی می‌داند، موضوع رفع معضل کشتار غیرمجاز دام و طیور را مورد توجه قرار داد.

وی ساماندهی بهداشتی کشتارگاه‌ها و جابجایی میدان دام غیربهداشتی ایلام را با در نظر گرفتن جمیع جهات و در قالب طرح تهیه شده  را در راستای انجام وظیفه قانونی دامپزشکی عنوان کرد و گفت: در جلسات کارگروه بهداشت و کارگروه تنظیم بازار استان این موضوع مطرح و با جلب موافقت و همراهی دستگاه‌های ذیربط و با حمایت کلیه مسئولین ارشد سیاسی ،قضایی و انتظامی استان و با هدف ساماندهی قانونی این مراکز (نه تعطیلی و بیکار کردن متولیان آنها) با تقسیم کار و تشکیل کارگروه‌های شهرستانی و انجام فعالیت های فرهنگی و آموزشی در جهت تنویر افکار عمومی و توجیه حضوری عاملان کشتار غیرمجاز و دادن اخطاریه‌های قانونی ،طرح تهیه شده برای این منظور را از ۲۵ آذر ماه در اغلب مناطق استان اجرایی کرده است .

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: هدف غایی مجموعه دامپزشکی و سایر دستگاه‌های ذیربط تامین سلامت و امنیت غذایی مردم و فعالیت قانونی، تحت نظارت شرعی و بهداشتی دامپزشکی است .

پیرانی درباره‌ی آخرین وضعیت کشتارگاه صنعتی استان هم اظهار کرد: این کشتارگاه در سال 1375 توسط رییس جمهور افتتاح شد و با ظرفیت اسمی 1000 راس دام سبک  و 100 دام سنگین در یک شیفت، یکی از پنج کشتارگاه بزرگ آسیا و بزرگترین کشتارگاه صنعتی ایران است که با محوریت کشتار برای پنج استان هم جوار کرمانشاه، لرستان، سنندج و خوزستان احداث شده است.

وی تصریح کرد: این کشتارگاه شامل قسمت‌های سالن کشتار صنعتی در دو خط همزمان گاوی و گوسفندی ، سردخانه، دیگ بخار، تبدیل ضایعات، تصفیه خانه، اصطبل 24 ساعته، ساختمان اداری ، ساختمان رفاهی،  منبع آب مهمانسرا ، انبار مرکزی،  اصطبل های روباز و سالن بسته‌بندی است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام تصریح کرد: سردخانه شامل پنج سالن زیر صفر و بالای صفر و تونل انجماد و سالن سردخانه نگهداری 18 درجه زیر صفر است و در قسمت تبدیل ضایعات ، خون کشتار شده به پودر خون و گوشت‌های ضبط شده و اندام‌های اصلاح شده از لاشه‌ها و لاشه‌های معدوم شده  به پودر گوشت تبدیل می‌شود.

پیرانی با بیان اینکه تصفیه خانه شامل حوضچه‌های هوازی و بی‌هوازی‌ ، لحن تصفیه اولیه و ثانویه و کلر زنی است، ادامه داد: کشتارگاه حدود چندین بار به  سازمان خصوصی‌سازی جهت واگذاری رفت که  در نهایت از طریق سازمان خصوصی سازی در19 بهمن 1395 در اقساط بلند مدت به فروش رسید و خریدار آن سرکار خانم "فاطمه بهادر" است که ظاهرا یک وام بلند مدت به مبلغ دومیلیارد جهت راه‌اندازی از بانک کشاورزی دریافت کرده و ظاهرا کشتارگاه در 20 قسط با پرداخت شش ماه یک قسط واگذار شده است.

وی با تاکید بر اینکه این واگذاری کاملا قانونی بوده و با نظارت سازمان خصوصی‌سازی و نمایندگان قانونی شرکت پشتیبانی امور صورت گرفته است، ادامه داد: کشتارگاه با حدود 21 سلاخ 13 نیروی فنی و خدمات جمعا به تعداد 34 نیرو واگذار شد و خریدار متعهد شده که تا پایان قرارداد، هیچکدام از نیروها اخراج نشوند و پایان قرارداد نیروها نیز 30 آذر 1396 است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۳۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج از توزیع روزانه چهار تن گوشت گرم گوسفند و گوساله در بازار روزهای زیرپوشش خبر داد. - اخبار استانها -

حسین علی‌زینلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در کرج اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار و به منظور کنترل نوسانات قیمت و تنظیم بازار و هماهنگی با همکاران محترم در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، سهمیه‌ای به بازارهای سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج اختصاص یافته است.

وی افزود: توزیع گوشت نیم شقه ران گوسفندی به قیمت 297 هزار تومان، نیم شقه سر دست گوسفندی 292 هزار تومان، گوشت مخلوط گوساله وارداتی به مبلغ 299 هزار تومان، سردست گوساله 298 هزار تومان، گردن گوساله 290 هزار تومان، ران گوساله 303 هزار تومان، قلوه گاه گوساله 285 هزار تومان در بازارها آغاز شده و تا تعدیل قیمت‌ها این توزیع ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج بیان داشت: شهروندان برای خرید محصولات مورد نظر و سایر مایحتاج مورد نیاز خود می‌توانند همه روزه در ساعت فعالیت بازارها به غرفه‌های عرضه‌کننده بازارها مراجعه کنند.

زینلی‌زاده تأکید کرد: این توزیع با هدف تأمین نیاز متعارف خانوارها برنامه‌ریزی شده و به تقاضای خرید عمده پاسخ داده نمی‌شود.

رشد 43 درصدی تولید مرغ در استان البرز دستور ویژه استاندار البرز در راستای نظارت و تنظیم بازار

وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت گوشت قرمز و مرغ در واحدهای صنفی سطح شهر رو به کاهش است و این امر به منظور ایجاد تعادل هر چه بیشتر و مهار قیمت در بازار و برای اینکه همه شهروندان بتوانند بخشی از سبد پروتئینی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج با بیان اینکه در صورت تخصیص سهمیه جدید، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد، گفت: این توزیع تا زمان تنظیم بازار و کاهش بیشتر قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امنیت غذایی جهان تهدید می شود
  • سازمان دامپزشکی به‌دنبال بازمهندسی در فرایندهای سازمانی است
  • جلوگیری از فعالیت یک اتاق غیر مجاز کشتار دام در تیران و کرون
  • فعالیت یک کشتارگاه طیور متخلف در ری متوقف شد
  • ذبح‌کننده غیرمجاز دام در خرمشهر محکوم به پرداخت جزای نقدی شد
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • درخواست پارلمان عربی برای تحقیقات در مورد کشف گور‌های جمعی در غزه