Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-04@13:00:53 GMT

انواع سرویس‌های پرسرعت اینترنت را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۰۴۳۰۵

انواع سرویس‌های اینترنت پرسرعت موجود در کشور بسته به ویژگی‌های متفاوتی که دارند، قابلیت‌های متنوعی را برای استفاده کاربران فراهم می‌کنند که شناخت آنها می تواند باعث برگزیدن بهترین سرویس توسط کاربران می شود.

به گزارش ایسنا، انواع سرویس‌های موجود اینترنت در کشور به دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوتی طراحی شده‌اند؛ سرویس‌های پرسرعت فراهم شده از سرویس‌های ثابت تا نقطه به نقطه و در نهایت همراه را شامل می شوند که هر سرویس نیز در خود دارای انواع مختلفی سرویس های متمایز از هم است که کاربران اینترنتی بسته به شرایط و نیاز خود می توانند مناسب‌ترین سرویس را انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرویس‌های ارتباطی ثابت

در این گروه سرویس‌های ارتباطی ثابت سیمی مانند ADSL، VDSL و یا FTTx قرار می گیرند که ویژگی بارز آنها محدود بودن به یک مکان مشخص و محدوده جغرافیایی خاص یا بستر فیزیکی است که خارج از آن محدوده مشخص امکان استفاده از این سرویس وجود ندارد.

در سرویس ADSL دارندگان پروانه تعداد ۱۷ شرکت FCP و ۵۴ شرکت ServCo هستند. حداکثر سرعت قابل ارائه در این سرویس بر مبنای ظرفیت خطوط مخابراتی و فاصله از مرکز ۲۴ Mbps (تکنولوژیADSL۲+) است.

تعرفه پایین حجم مصرفی بدلیل هزینه نگهداری، نصب و راه اندازی کمتر از ویژگی های مثبت این سرویس است. همچنین محاسبه کف و سقف تعرفه سرویس مطابق مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تعیین می شود.

سرویس‌های ثابت بی‌سیم

سرویس‌های ارتباطی ثابت بی سیم انواع سرویس‌های ADSL، TD-LTE، وایمکس و اینترنت نقطه به نقطه بی‌سیم را شامل می شود. این دسته از سرویس‌ها هم همان محدودیت‌های بالا را دارند، منتها با این تفاوت که در همان حوزه مکانی قابلیت اتصال بی سیم را دارند ضمن اینکه امکان اتصال چند دستگاه به صورت همزمان را هم فراهم می کنند.

دارندگان پروانه TD-LTE تعداد ۴ شرکت دارنده پروانه FWA است. حداکثر سرعت بصورت آزمایشگاهی ۱۱۰ مگابیت بر ثانیه است که حداکثر سرعت عملیاتی آن هم ۴۰ مگابیت بر ثانیه برآورد شده است. اما محدودیت این سرویس قطع سرویس در صورت جابجایی بین آنتن‌ها، کاهش کیفیت سرویس با افزایش فاصله کاربر از آنتن و یا وجود اختلال‌های رادیویی، تعرفه بالاتر به دلیل نوع سرویس، هزینه نصب و نگهداری بالا و استفاده اختصاصی از فرکانس رادیویی است؛ قیمت گذاری خدمات این سرویس نیز مطابق مفاد مصوبه ۸۷ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

دارندگان پروانه سرویس های ثابت بی سیم سرویس "نقطه به نقطه" تعداد ۱۷ شرکت FCP و تعداد ۵۴ شرکت ServCo هستند. کاربرد ویژه این سرویس در برج‌ها و مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری است که امکان ارائه سرویس اینترنت پرسرعت (ADSL) در آنها وجود ندارد.

وابسته نبودن آن به وجود امکانات در مراکز مخابراتی و راه اندازی سریعتر سرویس به‌دلیل حذفMDF مراکز مخابراتی منطقه از ویژگی‌های مثبت این سرویس است اما لزوم وجود خط دید مستقیم نسبت به POP site و نصب تجهیزات مورد نظر در محل مجتمع از نقاط ضعف این سرویس به حساب می آید.

سرویس‌های ارتباطی همراه

خدمات این سرویس‌های همراه که بر روی گوشی‌های تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های اصطلاحا سیم کارت خور مانند تبلت‌ها قابل دریافت است؛ در انواع 2G، 3G، 4G و احتمالا در آینده 5G قابل دریافت است.

این سرویسها قابلت استفاده در تمامی نقاط تحت پوشش اپراتور خود را دارند اما به دلایلی همچون دوری از شبکه پوشش شهری اپراتور خود ثبات قطعی سرعت و کیفیت سرویس وجود ندارد.

دارندگان پروانه این سرویس تعداد چهار شرکت دارنده پروانه ارائه خدمات تلفن همراه (MNO) و تعداد شش شرکت دارنده پروانه MVNO است. حداکثر سرعت این سرویس بصورت آزمایشگاهی ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت بصورت عملیاتی ۱۵ مگابیت بر ثانیه است.

از محدودیت‌های این سرویس هم می توان به کاهش برد مفید آنتن‌دهی با افزایش فاصله کاربر از آنتن و یا وجود اختلال‌های رادیویی اشاره کرد؛ همچنین امکان اختلال در کیفیت سرویس به علت پدیده‌های جوی و موانع فیزیکی از قبیل ساخت و ساز و تعرفه بالاتر به خاطر حجم مصرفی نسبت سرویس ثابت از نقاط ضعف سرویس های همراه برای جذب مشتری است.

منبع: ایسنا

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۴۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت تیک‌تاک به «شکاف اینترنت» سرعت می‌بخشد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از فایننشال تایمز، به تازگی لایحه‌ای درباره محدودیت تیک‌تاک در آمریکا به تصویب رسیده است. بر اساس این لایحه، شرکت چینی «بایت دنس» مالک شبکه اجتماعی تیک‌تاک تا اوایل سال ۲۰۲۵ فرصت دارد این برنامه ویدئویی را به یک شرکت آمریکایی بفروشد، در غیر این صورت با ممنوعیت فروشگاه‌های برنامه و ارائه‌دهندگان اینترنت مواجه خواهد شد.

این مصوبه به تهدیدات ناشی از «برنامه‌های کنترل‌شده توسط دشمن خارجی» اشاره می‌کند. به نوشته فایننشال تایمز، سیاستمداران آمریکایی نگران تأثیری هستند که پکن می‌تواند بر محتوای داده‌های کاربران «تیک‌تاک» اعمال کند.  فروش برنامه ها و شبکه های اجتماعی پیش از این هم سابقه داشته است. مثلا چهار سال پیش، شرکت چینی Kunlun Tech برنامه دوستیابی‌اش را به دلیل نگرانی قانونگذاران آمریکایی از امنیت داده‌های کاربران به San Vicente Acquisition فروخت. با این حال، این فروش کمتر از یک میلیارد دلار قیمت داشت و این در حالی است که تیک‌تاک بسیار بزرگتر است. درآمد آمریکا از این شبکه اجتماعی در سال گذشته به ۱۶ میلیارد دلار رسید.   به نظر می‌رسد هیچ پیشنهادی در این مقیاس وجود نداشته باشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که برخلاف متا، تیک‌تاک زیان‌دِه است.   یا در مثال‌های دیگر، روسیه در سال ۲۰۱۶ دسترسی به «لینکدین» را به دلیل خودداری از ذخیره اطلاعات کاربران روسی در این کشور مسدود کرد. یا در سال ۲۰۲۰، هند تیک‌تاک را برای حفظ حریم خصوصی و نگرانی‌های امنیتی ممنوع کرد. امسال هم چین واتس‌اپ را به همین دلیل ممنوع کرد.    تیک‌تاک در تلاش برای متقاعدکردن مقامات واشنگتن درباره این شبکه اجتماعی تاکنون از دو مدیر اجرایی استفاده کرده است. اولین مدیر، «کوین مایر» بود که تنها چند ماه دوام آورد، اما جانشین او یعنی «شو زی چو» سه سال است که در جایگاهش مانده است.   اما ناکامی «چو» در متقاعد کردن قانونگذاران آمریکایی مبنی بر اینکه تیک‌تاک یک تهدید امنیتی نیست، می‌تواند برای حضور او در سِمتش محدودیت زمانی ایجاد کند. این ناکامی همچنین می‌تواند باعث ممنوعیت برنامه‌های دیگر شود.   تیک‌تاک تاکید کرده که در حال برنامه‌ریزی برای مبارزه قانونی با مصوبه قانونگذاران آمریکایی است. ممنوعیت تیک‌تاک قطعا باعث ناراحتی ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی این برنامه می‌شود، اما این ممنوعیت به صورت یک‌باره نخواهد بود.    فایننشال در پایان نوشت، با این اتفاقات، اینترنت جهانی بیش از پیش دچار شکاف و گسستگی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • خدمات اینترنت مخابرات یزد از طریق سامانه جامع غیرحضوری شد
  • انواع قارچ‌های خطرناک را بشناسید
  • نظرسنجی: تجربه شخصی شما درباره سرعت اینترنت بعد از افزایش قیمت
  • ممنوعیت تیک‌تاک به «شکاف اینترنت» سرعت می‌بخشد
  • نتیجه آزمایش نسل ششم اینترنت در ژاپن: ۵۰۰ برابر سریع‌تر از ۵‌جی
  • توسعه ارتباطات سیار با نصب و راه‌اندازی دکل اینترنت سرعت در قلعه خواجه
  • خیز ژاپن برای اینترنت نسل ۶، ۵۰۰ برابر سریع‌تر از نسل ۵!
  • دستاورد جدیدی که سرعت اینترنت را 20 برابر می‌کند!
  • امکان تماس تصویری بدون اینترنت (ViLTE) فراهم شد (جزئیات)
  • آخرین وضعیت سرعت و قطعی اینترنت در اپراتورهای مختلف