Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست وزیر سابق عراق دولت مرکزی این کشور و حکومت منطقه کردستان عراق را گفت‌وگو دعوت کرد.

خبرگزاری فارس: نخست وزیر سابق عراق در گفت‌وگو با شبکه «رودآو»، از دولت مرکزی این کشور و حکومت منطقه کردستان عراق خواست بر اساس قانون اساسی این کشور وارد گفت‌وگو شوند.

نخست وزیر سابق عراق دولت مرکزی این کشور و حکومت منطقه کردستان عراق را گفت‌وگو دعوت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوری المالکی شامگاه شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «رودآو» گفت که همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق با رأی دادگاه فدرال ابطال گردید و اربیل نیز با این رأی موافقت کرد و هیچ توجیهی برای عدم بازگشت به قانون اساسی عراق وجود ندارد.

وی ادامه داد، موضوع همه‌پرسی با رأی دادگاه فدرال به پایان رسید و بهتر است که عراقی‌ها صفحه جدیدی را بگشایند.

مالکی اظهار داشت که آینده عراق نیازمند روابط محکمی است به‌گونه‌ای که همه عراقی‌ها در آن این احساس را داشته‌ باشند که در برابر قانون اساسی عراق، شهروندانی مساوی هستند تا از این طریق دولتی بر اساس اصل شهروندی که حامی حقوق همه اقلیت‌هاست، شکل بگیرد.

وی گفت که دولت مرکزی عراق این توانایی را دارد که به منطقه کردستان در مقابله با چالش‌ها کمک کند و این منطقه نیز باید به سمت دولت مرکزی قدم بردارد و بر اساس قانون اساسی عراق با آن تعامل داشته باشد.

نخست وزیر سابق عراق ابراز امیدواری کرد که دولت مرکزی این کشور برای گفت‌وگو با اربیل پیش قدم شود؛ چرا که تأخیر این گفت‌وگو به ضرر عراق تمام می‌شود.

وی اظهار داشت که این مسئله را که هرکسی با کردها در عراق مخالفت کند و دشمنی داشته باشد، رأی بیشتری کسب خواهد کرد، نادرست خواند و گفت که منطقه کردستان جزئی از عراق بوده و مردم کرد نیز بخش از ملت عراق هستند.

معاون اول رئیس جمهور عراق به نقش نیروهای پیشمرگه در مقابله با تروریست‌ها داعش اشاره کرد و گفت که اشاره به این نقش از سوی وی تنها مختص به وی نیست و سایر مقامات عراقی نیز معترف به اهمیت نقش نیروهای پیشمرگه با تروریست‌ها هستند.

نور المالکی در مورد انتخابات پارلمانی عراق نیز گفت که از جمله کسانی است که به اجرای انتخابات در موعد مقرر شدیدا تأکید دارد؛ چرا که تأخیر در این انتخابات برای فرآیند سیاسی و اوضاع کنونی عراق نتایج ویران کننده‌ای دارد.

وی گفت که به عنوان یک سیاسی به وضوح به سیستم اکثریت سیاسی از طریق انتخابات اعتقاد دارد که به دور از اکثریت گرایی شیعی، سنی، عربی یا کردی باشد.

مالکی از سهمیه بندی حزبی و سیاسی در عراق انتقاد کرد و گفت که این مسئله در گذشته نتوانست نظام سیاسی یا دولت پایدار برای عراق به ارمغان آورد به همین دلیل بهتر است که عراقی‌ها آن را کنار بگذارند.

وی به سهم منطقه کردستان از بودجه عراق اشاره کرد و گفت که براساس قانون اساسی عراق این سهم 17 درصد از کل بودجه است ولی منطقه کردستان باید همه درآمدها و عواید خود از نفت را به دولت فدرال تحویل دهد چه این عواید برای 100 بشکه باشد چه یک میلیون بشکه.

نخست وزیر سابق عراق همچنین کردها را به ضرورت اتخاذ فضای سیاسی باز و داشتن روابط خوب با بغداد دعوت کرد و گفت که باید به سمت ایجاد نظام جدیدی از همکاری و هم‌پوشانی به منظور به ثمر رسیدن پروژه ملی عراق و وحدت کشور حرکت کرد.

مالکی به رویدادهای اخیر در منطقه کردستان و اعتراضات چند روز اخیر اشاره کرد و گفت که امیدوار است مشکلات کردستان حل بشود چرا که آنچه در این منطقه اتفاق می‌افتد، بر عراق تأثیر می‌گذارد.

نخست وزیر سابق عراق همچنین ابراز امیدواری کرد که حقوق کارمندان در منطقه کردستان هرچه سریعتر پرداخت شود.

منطقه کردستان عراق طی 6 روز گذشته شاهد اعتراضات علیه حکومت این منطقه بود. افراد معترض به دلیل عدم پرداخت حقوق دست به تظاهرات زدند که بر اثر درگیری‌ها، 5 نفر کشته و نزدیک به 100 زخمی شدند.

انتهای پیام/.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۸۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت فعالان سیاسی کردستان از اجرای طرح نور

به گزارش خبرنگار مهر، فرمانده انتظامی استان کردستان بعدازظهر پنج شنبه در جمع فعالان سیاسی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای امنیت اظهار کرد: دشمنان اسلام با هدف قراردادن موضوع عفاف و حجاب در جامعه درصدد ترویج بی حیایی و بی عفتی در جامعه هستند.

سردار علی آزادی افزود: تضعیف عفاف و حجاب در جامعه زمینه ساز کاهش امنیت است و استحکام بنیان خانواده را به خطر می‌اندازد.

فرمانده انتظامی استان کردستان با بیان اینکه موفقیت طرح نور نیازمند حمایت مردمی است، بیان داشت: اجرای طرح نور در جامعه طبق قانون، خواسته مسئولان و مطالبه عمومی مردم برای مقابله با ناهنجاری است.

سردار آزادی در ادامه با قدر دانی از تدابیر فرمانده کل انتظامی کشور در اجرای طرح نور، از علما، احزاب سیاسی و مردم که در این طرح مهم همانند دیگر مأموریت با پلیس همراهی، مشارکت کرده‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است؛ در این جلسه جمعی از فعالان سیاسی استان ضمن بیان نکته نظرات خود از اجرای طرح عفاف و حجاب حمایت و از اقدامات پلیس استان در این خصوص و ایجاد امنیت و آرامش روانی شهروندان تقدیر کردند.

کد خبر 6095181

دیگر خبرها

  • بارش شدید باران و به راه افتادن سیل در سلیمانیه عراق+فیلم
  • زمان اجلاس «صلح اوکراین» اعلام شد/ روسیه دعوت نشد!
  • (تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق
  • سوئیس: روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت نشده است
  • حمایت فعالان سیاسی کردستان از اجرای طرح نور
  • رقابت جدی ۷ نفر برای کرسی ریاست مجلس به روایت نوری قزلجه /اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت
  • ️ پایان آسفالت کانال‌های فیبر نوری در شهر کرمان
  • رونمایی از پهپاد چینی در بغداد؛ رقابت پکن و واشنگتن در منطقه
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد