Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@02:11:28 GMT

ریالی از هدفمندی به بهداشت و درمان تعلق نمی گیرد

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۲۰۵۷۵

ریالی از هدفمندی به بهداشت و درمان تعلق نمی گیرد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که ریالی از هدفمندی به بهداشت و درمان تعلق نمی گیرد، گفت: تنها ۸ درصد از تولید ناخالص ملی در حوزه بهداشت و درمان هزینه می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد نعیم امینی فرد در خصوص کاهش منابع حوزه سلامت ازمحل هدفمندی یارانه ها درلایحه بودجه ۹۷، اظهارداشت: بودجه حوزه سلامت ازمحل یک درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد هدفمندی یارانه کاهشی را درلایحه بودجه داشته است، البته بودجه ۱۰ درصد هدفمندی درطی سالیان گذشته نیز به وزارت بهداشت تعلق نگرفته است؛ بلکه به شکل تخصیص های بالای ۱۰۰ درصد ازمحل های دیگر سعی شده جبران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امسال بودجه وزارت بهداشت و درمان دریک تحلیل کلی برابر تورمی که دربحث خدمات درمانی وجود دارد، افزایش پیدا نکرده و براساس تکلیف افزایش تعرفه ها برطبق مصوبه هیات دولت، معمولا تورم حوزه بهداشت و درمان به طورمیانگین حدود ۲ برابر تورم جامعه است؛ اما افزایش بودجه وزارت بهداشت کمتر از نیمی ازنرخ تورم است.

امینی فرد با بیان اینکه در ظاهر ۶۰ درصد بودجه بهداشت و درمان ناشی از درآمدهای اختصاصی است، تصریح کرد: اما به دلیل عدم تخصیص بودجه در ردیف های عمومی به لحاظ عمکلردی، ۷۰ درصد بودجه بهداشت و درمان از درآمدهای اختصاصی است. البته درآمدهای اختصاصی در وزارت بهداشت و درمان عملا معنای درآمد ندارد؛ بنابراین اتکا بیش ازحد بودجه بهداشت و درمان و عدم تکافوی بودجه های عمومی باعث وابستگی روز افزون به درآمدهای اختصاصی می شود.

وی با اشاره به اینکه اتکا به درآمدهای اختصاصی سبب افزایش رفت و آمد اقتصادی به شکل ارایه خدمات، ویزیت و بستری می شود، گفت: درشرایطی که سیستم پیشرفته پایش وجود ندارد، ممکن است که افزایش تقاضا نیز به وجود آید؛ ضمن اینکه درسالیان گذشته بودجه ازمحل ۱۰ درصد هدفمندی حتی یک ریال هم اختصاص پیدا نکرد، البته درمقابل جبران هایی به شکل تخصیص های بالای ۱۰۰ درصد انجام شده است.

امینی فرد افزود: همچنین در وضع عوارض بر مواد زیان آور برسلامت به ویژه سیگار علی رغم تاکیدات صورت گرفته اما بازهم سازمان برنامه و بودجه اعتباراتی را به وزارت بهداشت تخصیص نداده است، البته ضمن تاکید برکنترل هزینه ها باید گفت که  رقم خیلی بالایی هم برای وزارت بهداشت هزینه نمی شود؛ به طوری که نهایت ۸ درصد از تولید ناخالص ملی برای بهداشت و درمان هزینه می شود.

وی با بیان اینکه تخصیص برای بهداشت و درمان به دلیل افزایش عمر و کارایی افراد در تمامی دنیا سرمایه گذاری محسوب می شود، تصریح کرد: به طورحتم حداقل مواردی که درقانون تعریف شده باید به طور عملیاتی تخصیص پیدا کند، اینکه ۱۰ درصد هدفمندی مطرح می شود اما ریالی تعلق نمی گیرد قابل قبول نیست، البته پیشنهاد می شود وابستگی وزارت بهداشت و درمان از منابع عمومی کاهش و در مقابل وابستگی به ارزش افزوده افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: همچنین تاکید می شود که سازمان برنامه  و وبودجه برابرعرف و قانون منابع را به طورکامل دراختیار حوزه سلامت قراردهد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۰۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟

به گزارش تابناک، اعتماد نوشت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم هم مطابق همه ساله ردیفی مستقل در بودجه دارد؛ این نهاد فرهنگی و مذهبی در سال گذشته، ۴۱۴ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته است. در بودجه ۱۴۰۳، پیشنهاد شده است که ۷۳۰ میلیارد تومان بودجه برای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تخصیص یابد؛ یعنی حدودا ۷۶ درصد افزایش بودجه داشته است. البته این رقم، به غیر از بودجه پیشنهادی اختصاصی است که ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

 
در ادامه این گزارش آمده است: شورای عالی حوزه‌های علمیه از دیگر نهاد‌های مذهبی دریافت‌کننده بودجه است؛ سال گذشته ۴ هزار ۷۷۶ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته است؛ این بودجه در سال ۱۴۰۳ بناست به ۵ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان افزایش یابد؛ حدود ۳/۱۴ درصد افزایش بودجه. البته برای امسال، پیشنهاد شده این نهاد مذهبی یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاصی داشته باشد. مرکز خدمات حوزه‌های علمیه هم در ردیف بودجه مستقلش، برای سال ۱۴۰۲، رقمی معادل ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دیده می‌شود که این رقم قرار است برای ۱۴۰۳، به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد؛ حدودا ۱۷ درصد افزایش.

دیگر خبرها

  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ ها در غزه از دست مقامات در رفته
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟
  • ۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است
  • وزارت بهداشت و درمان در اصلاح فرهنگ فرزندآوری یاری‌رسان‌ باشد
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • کشمکش وزارت‌های دارایی و دفاع آلمان بر سر افزایش بودجه نظامی
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد