Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر اجتماعی قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی (ره)، گفت: یک قاعده کلی این است که رحمت عامل نجات خداپرستان از مشکلات مختلف است و تشکیل خانواده و ازدواج یکی از عوامل مهم نجات و ایجاد رحمت است.

وی با بیان اینکه ما تصور می‌کنیم ازدواج سبب فقر بیشتر و خرج و هزینه افزون‌تر است افزود: این در حالی است که در برخی روایات، وقتی خدمت ائمه (ع) می‌رسیدند و از فقر گلایه می‌کردند ایشان می‌فرمودند: ازدواج کنید؛ زیرا ازدواج موجب نجات از فقر و غنی شدن است، همان طور که خداوند فرموده کسانی که ازدواج کنند من آنان را از فضل خود غنی می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رضایی اصفهانی، ایمان همراه با هجرت و جهاد را از دیگر عوامل جلب رحمت برشمرد و تصریح کرد: کسانی که ایمان داشته باشند و هجرت و جهاد کنند هم در نزد خداوند مقام بالاتری دارند و هم سعادت دنیا و آخرت بیشتری نصیب آنان خواهد شد و خداوند رحمت خود را بر آنان نازل خواهد کرد.

این مفسر و مترجم قرآن با بیان اینکه، خانواده‌ای که اطاعت از خدا و پیامبر (ص) در آن رایج است، فصل‌الخطاب الهی دارند و از منیت به دور هستند اظهار کرد: اطاعت از خداوند و پیامبر (ص)، زمینه‌ساز و مقتضی رحمت الهی است؛ بنابراین اگر خانواده‌ای می‌خواهد رحمت بر آن نازل شود، باید مطیع دستورات خدا و پیامبر باشند.

رضایی اصفهانی با بیان اینکه تبعیت از قرآن، زمینه‌ساز نزول رحمت الهی است عنوان کرد: قرآن، دستورات متعددی در مورد خانواده و نحوه رفتار متقابل همسران نسبت به یکدیگر و پرداخت مهریه و ... دارد که اگر کسی به آن عمل کند، موجب جلب رحمت الهی خواهد شد همچنین استماع و سکوت در هنگام قرائت قرآن، از دیگر عوامل ایجاد رحمت الهی شمرده شده است.

این مفسر و مترجم قرآن کریم بیان کرد: استغفار از دیگر عوامل نزول رحمت از منظر قرآن کریم است که در آیات متعددی به آن اشاره شده است، از جمله در آیه ۲۶ سوره نمل فرموده است که چرا استغفار نمی‌کنید تا رحمت بر شما نازل شود.

رضایی اصفهانی با بیان اینکه عامل دیگر جلب رحمت الهی، اصلاح بین مردم است تصریح کرد: همچنین بر اساس آیات قرآن، خانواده‌ای پر از رحمت است که هوای نفس را به بند کشیده باشند؛ همان طور که در سوره مبارکه یوسف (ع)، این مسئله بیان شده است که قاعده کلی این است که هیچ انسانی از نفس اماره، مصون نیست مگر کسی که مشمول رحمت الهی شود.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق رحمت، معیشت است افزود: خداوند فرموده است که ما معیشت مردم در حیات دنیا را تقسیم می‌کنیم و برخی را با ثروت و برخی را با فقر می‌آزماییم و به تعبیر قرآن، کار به جایی می‌رسد که برخی، برخی دیگر را مورد تمسخر قرار می‌دهند.

رضایی اصفهانی، فرزند خوب و نیک و برادر خوب داشتن، انفاق در راه خدا و پیامبر (ص) و ... را از دیگر عوامل رحمت الهی برشمرد و تاکید کرد: رحمت الهی موجب رشد و پاکی و سعادتمندی دنیا و آخرت انسان است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۵۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد صبح پنجشنبه در آئین تجلیل از خادمان قرآن ضمن قدردانی از فعالیت‌های حوزه قرآنی صورت گرفته در ایام ماه مبارک رمضان در اصفهان اظهار کرد: قرائت قرآن از اهمیت بالایی برخودار است و این روند باید در جامعه بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قرآن نور خانه است، ادامه داد: وقتی در خانه قرآن قرائت می‌شود، فرزندان قرآنی تربیت می‌شوند و باغ ویلایی نمی‌شوند.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه نور قرآن بهترین نوع تربیت برای فرزندان است، افزود: برخی تنها یک فرزند دارند و بر این باورند که تربیت فرزندان سخت است و این در حالی است که اگر خانواده‌ها با قرآن باشند به راحتی می‌توانند ۱۰ فرزند را به خوبی تربیت کنند.

وی با بیان اینکه پدر و مادر بودن در واقع معلمی است، گفت: وقتی پدر و مادر اهل قرآن و نماز نباشند، فرزندانشان قرآنی بار نمی‌آید.

آیت‌الله طباطبایی نژاد در ادامه با بیان اینکه همه دنیای کفر می‌دانند که از نظر نظامی حریف ایران نمی‌شوند، اضافه کرد: راه انقلاب با وجود دشمنان گم نمی‌شود و این از برکات قرآن است.

وی با بیان اینکه حیات طیبه از آن کسانی است که ایمان و عمل صالح داشته باشند، افزود: این افراد زنده هستند اما از ابعاد انسانیت خارج شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود، ابراز کرد: باید با آیه‌های قرآن زندگی کنیم و آیات کاربردی را به خوبی بشناسیم و استفاده کنیم.

کد خبر 6094939

دیگر خبرها

  • روایت سردار رادان از ویدئوی جنجالی زن بی‌حجاب قـاریِ قرآن: کار دشمنه | فیلم
  • ابراز خرسندی بوئین میاندشتی‌ها از بارش رحمت الهی + فیلم
  • ارائه خدمات جهادی موجب افزایش رضایتمندی مردم می‌شود
  • سردار رادان: قرائت قرآن از زنان مکشوفه حجاب را نشان می دهند/ این تفکر حتی برخی افراد حزب اللهی را تحت تاثیر قرار داده و تصاویر آن دست به دست می‌شود
  • آوای آرامبخش باران در شهرستان کنگان پیچید + فیلم
  • مسابقه های قرآن، عترت و نماز در کرمانشاه
  • گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • طرح «نور» آرامش را به خانواده‌ها برمی‌گرداند
  • اعزام قطار کامل موجب افزایش ایمنی می شود