Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خوردني‌هاي جايگزين تخم مرغ، «سربازان» اولويت نخست بهره‌مندي از طرح کسر خدمت، فرزندان ايثارگران هستند، لاکچري ترين ليموزين هاي دنيا و ... را در بسته اخبار پربازديد رسانه‌ها بخوانيد.
به گزارش خبرنگار فضاي مجازي خبرگزاري ميزان،خوردني‌هاي جايگزين تخم مرغ، «سربازان» اولويت نخست بهره‌مندي از طرح کسر خدمت، فرزندان ايثارگران هستند، لاکچري ترين ليموزين هاي دنيا و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را در بسته اخبار پربازديد رسانه‌ها بخوانيد.
جشن کريسمس استقلالي‌ها براي خارجي‌هايشان
ورزش سه:بازيکنان استقلال براي بازيکنان خارجي خود از جمله شفر،جپاروف و پادواني جشن کريسمس گرفتند.

لاکچري ترين ليموزين هاي دنيا
باشگاه خبرنگاران جوان: با 4 برند معروف از ليموزين ها آشنا شويد.
يموزين مرسدس‌بنز اس 600 پول‌مَن (قيمت حدود 4.2 ميليارد تومان)
مرسدس‌بنز نيز يکي از لاچکري‌ترين برند‌هاي دنياست که حتي خودروهاي معمولي اين برند ظاهري زيبا و اشرافي دارند. اين ليموزين مرسدس‌بنز به لحاظ امکانات لاچکري در داخل قسمت سرنشينان چيزي کم ندارد. ظاهر بيرون اين خودروي تشريفاتي هم بسيار زيبا طراحي شده است. مرسدس بنز اس 600 پول‌من در سال 1394 جايگزين ليموزين مِي‌باخ مرسدس بنز شد.

ليموزين ميني ميليون يورو (قيمت حدود 5.6 ميليارد تومان)
اين ليموزين زيباي صورتي که دل هر بانوي خوش‌سليقه‌اي را مي‌برد به صورت سفارشي براي پرنسس قزاقستان ساخته شده است. در اين ليموزين شيک و زيبا شاهد حضور 20 دوربين و 30 سنسور براي پارک‌ راحت‌تر خودرو به همراه يک تلويزيون 47 اينچ هستيم. ويژگي‌هاي تجملاتي اين ليموزين به همين‌جا ختم نمي‌شود و اين خودرو با 1 ميليون کريستال سوارسکي (Swarovski) پوشش داده شده است. در هرکدام از چرخ‌هاي اين ليموزين بزرگ يک کريستال بزرگ 8 سانتيمتري تعبيه شده و قاب پنجره‌هاي اين خودرو از 50 گرم طلاي خالص ساخته شده است.
ليموزين مِي‌باخ لَندولِت (قيمت حدود 5.8 ميليارد تومان)
مرسدس‌بنز به اندازه‌اي در ساخت ليموزين شهرت دارد که يکي ديگر از گران‌ترين ليموزين‌هاي دنيا نيز ساخت دست اين برند معتبر آلماني است. يک موتور V12 با 612 اسب‌بخار در اين ليموزين جا خوش کرده است و در تودوزي‌هاي اين خودروي لاکچري شاهد چرم سفيد به همراه طلا و سنگ‌هاي قيمتي هستيم. سقف قسمت سرنشينان اين ليموزين حالت تاشو دارد تا در روزهاي آفتابي مسافرين از هواي آزاد استفاده کنند. ليموزين مي‌باخ لندولت از سال 1392 ديگر توليد نمي‌شود اما همچنان به عنوان يکي از گران‌قيمت‌ترين ليموزين‌هاي دنيا به‌حساب مي‌آيد.

ليموزين ميدنايت رايدِر (قيمت حدود 10.5 ميليارد تومان)
به لحاظ فني نمي‌توان ميدنايت رايدر را در گروه ليموزين‌ها قرار داد و اين خودرو در گروه ون‌ها قرار مي‌گيرد اما امکانات لاچکري اين کاميون-ون‌ بزرگ و زيبا باعث شده است تا به عنوان ليموزين در تشريفات‌هاي رسمي استفاده شود. جالب است بدانيد در ساخت ميدنايت رايدر از موتور تراکتور استفاده شده است و اين ون‌بزرگ مي‌تواند 40 سرنشين را در خود جاي دهد. يک قسمت بزرگ با اسپيکرهاي 1800 وات به همراه ميز بار و محل قرار گرفتن دي‌جي نيز در اين خودرو تعبيه شده است تا سرنشينان حسابي خوش ‌بگذرانند. ليموزين ميدنايت رايدر به عنوان سنگين‌ترين ليموزين ساخته شده در دنيا به حساب مي‌آيد.

آشنايي با 7 تن از شهداي ايراني عمليات‌ آزادسازي حلب
تسنيم:«سردار شهيد حاج حسين همداني» از اعضا و بنيانگذاران سپاه همدان و کردستان بود و از سال 1359 در جنگ تحميلي عراق عليه ايران شرکت داشت. وي همچنين از فرماندهان منطقه عملياتي «بازي دراز» در جبههٔ کرمانشاه بود و بعدها مدتي فرمانده لشکر انصار الحسين همدان شد. همداني همچنين جانشين قرارگاه امام حسين (ع) و مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و همچنين فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ بوده است. سرلشکر همداني ارشدترين مقام سپاه پاسداران است که به دليل هدايت و فرماندهي موفق لشکرهاي تحت امر او در دوران دفاع مقدس مفتخر به دريافت دو نشان فتح از دستان مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و فرمانده معظم کل قوا شده است. وي همچنين در حفظ و حراست از حرم مطهر حضرت زينب(س) و کمک و تقويت جبهه مقاومت اسلامي در جنگ تروريستي سوريه نقش به سزايي داشت و سرانجام در 16 مهر 1394 حين انجام ماموريت‌مستشاري در حلب به شهادت رسيد.

«شهيد امير لطفي» روز 29 آذرماه 94 به شهادت رسيده است. اين شهيد 29 ساله، اصالتاً مراغه‌اي است که در راه دفاع از حرم به دست تکفيري‌ها در شهر حلب سوريه به شهادت رسيد. پيکر مطهر اين شهيد مدافع حرم صبح پنجشنبه سوم دي‌ماه تشييع و در قطعه 26 گلزار شهداي بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. او متولد 27 مهرماه 65 در شهر تهران بود و دانشجوي رشته علوم سياسي بود.

«شهيد امير سياوشي» مدافع حرم ديگريست که آخر آذرماه 94 در جنوب حلب به شهادت رسيده است؛ شهيد سياوشي عضو نيروي دريايي سپاه پاسداران و از خادمين امامزاده علي اکبر چيذر(ع) بوده است. شهيد سياوشي تنها 20 روز قبل از دامادي به شهادت رسيد. پيکر مطهر اين شهيد ششم دي ماه 94 در تهران تشييع شده و در امامزاده علي اکبر چيذر(ع) واقع در شميرانات به خاک سپرده شد.

«شهيد حميدرضا اسداللهي» 30 ساله و دانشجوي کارشناسي ارشد ادبيات عرب در دانشگاه تهران بود؛ او همچنين از فعالان و نخبگان حوزه بين الملل بود که ارتباط مؤثر و مستمري با نيروهاي جهادي ديگر کشورها داشت. او 29 آذر سال 1394 در نبرد با تروريست‌هاي تکفيري داعش در حلب به شهادت رسيد. با خبر شهادت اين شهيد والامقام، مراسمي در کشورهاي عراق و يمن و پاکستان براي بزرگداشت وي برگزار شده است. او که فعاليت‌هاي فرهنگي مختلفي در کشورهاي مسلمان منطقه داشت، از بانيان کنگره لقاءالحسين(ع) بود. در مراسم وداع با پيکر مطهر اين شهيد مدافع حرم، دوستان عرب زبان او از کشورهاي عراق و لبنان نيز حضور داشتند. از اين شهيد والامقام دو فرزند پسر 4 ساله و دو ماهه به يادگار مانده است. صبح يکشنبه ششم دي ماه 94 طي مراسمي پيکرش تشييع شده و در قطعه 50 گلزار شهداي بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

«شهيد عبدالله باقري نيارکي» متولد 29 فروردين ماه سال 61 از پاسداران سپاه انصارالمهدي(ع) و اعضاي تيم حفاظت بود که داوطلبانه براي دفاع از حرم عقيله بني هاشم به سوريه رفته و در شب تاسوعاي سال 94 به دست تروريست‌هاي تکفيري در حومه شهر حلب به شهادت رسيد. از اين شهيد والامقام، 2 فرزند دختر به نام‌هاي محدثه و زينب به يادگار مانده است.

«شهيد امين کريمي» متولد اول فروردين 65 و اصالتاً مراغه‌اي و ساکن تهران بود. دانشجوي بسيجي در رشته برق الکترونيک در دانشگاه آزاد اسلامي واحد يادگار امام (ره) بود که در حين انجام مأموريت مستشاري در 30 مهر ماه 94 در ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني در شهر حلب در سوريه به شهادت رسيد. پيکر مطهر او در امامزاده چيذر تهران خاکسپاري شد.

«شهيد مصطفي صدر زاده» متولد 19 شهريور 1365 در شهرستان شوشتر استان خوزستان است. پدرش پاسدار و جانباز جنگ تحميلي و مادرش از خاندان جليله سادات هستند.
مصطفي 11 ساله بود که از اهواز به همراه خانواده به استان مازندران و پس از دو سال به شهرستان شهريار استان تهران نقل مکان و در آنجا ساکن شد.در دوران جواني در حوزه علميه به فراگيري علوم ديني پرداخت، سپس در دانشگاه دانشجوي رشته اديان و عرفان شد، هم‌زمان مشغول جذب نوجوانان و جوانان مناطق اطراف شهريار و برپايي کلاس‌ها و اردوهاي فرهنگي و نظامي و جلسات سخنراني و... براي آنان بود. نتيجه ازدواجش در سال 86، دختري به نام فاطمه و پسري به نام محمدعلي است. او در سال 92 با نام جهادي سيد ابراهيم، داوطلبانه به سوريه عزيمت و به علت رشادت در جنگ با دشمنان دين، فرماندهي گردان عمار و جانشين تيپ فاطميون شد، سرانجام پس از چندين بار زخمي شدن در درگيري با داعش، ظهر روز تاسوعا مقارن با اول آبان 94 در عمليات محرم در حومه حلب سوريه به شهادت رسيد و در گلزار شهداي بهشت رضوان شهريار آرام گرفت.

خوردني‌هاي جايگزين تخم مرغ
فارس:منصور رضايي عضو دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در ارتباط با مصرف تخم‌مرغ و مواد غذايي که مي‌توان جايگزين آن کرد،‌اظهار داشت: از ديدگاه متخصصين تغذيه کامل‌ترين غذا در روي کره زمين تخم‌مرغ است و در واقع مصرف اين مواد غذايي مفيدترين غذا به شمار مي‌رود.
وي افزود: تخم‌مرغ حاوي انواع ويتامين و پروتئين‌ها اعم از آهن و ويتامين C بوده و بايد در برنامه غذايي مصرف آن در اولويت قرار گيرد حتي اين مسئله ارزش آن را داشته که برخي از هزينه‌ها را در زندگي کمتر کرده و آن را اختصاص به خريد و مصرف تخم‌مرغ بدهيم.
اين متخصص تغذيه ادامه داد: انواع آجيل، انواع حبوبات خيس‌خورده و جوانه‌زده شده همچنين مصرف غلات به همراه حبوبات و يا استفاده از پنير، ماست و ماهي مي‌توانند جانشين تخم‌مرغ باشند.
وي گفت: تخم پرندگان به طور کلي يک غذاي کامل به شمار مي‌رود و مواد آن بسته به اينکه تغذيه پرنده چه بوده است فرق دارد.
اين استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با تأکيد بر اينکه تنوع غذايي براي همه افراد امري ضروري است گفت: متأسفانه ايراني‌ها غذاهاي تکراري مصرف مي‌کنند در حالي که تنوع غذايي بايد مدنظر قرار گيرد. به طور مثال به جاي چندين وعده برنج مي‌توان از جو استفاده کرد و از مواد مغذي آن بهره‌مند شد.
رضايي عنوان کرد: مصرف تخم‌مرغ هيچ ضرري ندارد و اينکه گفته مي‌شود براي کبد مضر است صحت نداشته مگر اينکه فردي در مصرف آن افراط کند.
وي گفت: البته مصرف تخم‌مرغ به صورت خام و نيمه‌پز مناسب نيست و بايد حتماً نسبت به پختن آن اهتمام داشت.
وي در پاسخ به اينکه با توجه به گران شدن تخم‌مرغ چه ماده غذايي را براي مصرف به جاي آن توصيه مي‌کنيد،‌گفت: به طور مثال در بنايي گچ،‌ سيمان و آجر هر يک يک ويژگي دارند و نمي‌توان سيمان را به جاي گچ استفاده کرد در مورد تغذيه نيز به همين صورت بوده و هر 6 گروه مواد غذايي نمي‌توانند جاي خود را بگيرند.
وي بيان داشت: به طور مثال اگر کسي چندين کيلو سبزي، شير و ميوه‌جات استفاده کند به هيچ عنوان جايگزين گوشت براي او نخواهد بود ولي به طور کلي مي‌توان گفت رقيب تخم از نظر دارا بودن مواد غذايي گوشت ماهي و گوشت ماکيان همچون گوشت غاز، اردک و بلدرچين است و همچنين مي‌توان استفاده از شير، ماست و حبوبات و آجيل را مدنظر قرار داد.

«سربازان» اولويت نخست بهره‌مندي از طرح کسر خدمت، فرزندان ايثارگران هستند
دفاع پرس:سردار «موسي کمالي» رئيس اداره سرمايه انساني سرباز ستاد کل نيروهاي مسلح در خصوص طرح کسر خدمت فرزندان ايثارگران اظهار داشت: ايثارگران به مانند همه، شامل قانون خدمت سربازي هستند اما ماده 45 قانون خدمت وظيفه عمومي، امتيازي را به ايثارگران اختصاص داده است از جمله اينکه ايثارگراني که 30 ماه سابقه جبهه داشته باشند، يک فرزندشان و کساني که 60 ماه سابقه جبهه داشته باشند، دو فرزندشان معاف مي‌شوند.
جانبازان 25 درصد نيز يک فرزندشان و بالاتر از 25 درصد تا 50 درصد دو فرزندشان معاف مي‌شود. همچنين آزادگاني که 36 ماه سابقه اسارت داشته باشند، يک فرزندشان و دو برابر آن، دو فرزندشان معاف مي‌شود؛ که البته اين‌ها تلفيق هم مي‌شوند.
وي ادامه داد: در خصوص فرزندان شهدا نيز طبق قانون تمامي اين افراد و فرزندان مفقودالاثرها و جاويدالاثرها از گذراندن دوره خدمت معاف هستند.
سردار کمالي خاطرنشان کرد: موارد فوق ابلاغي رهبر معظم انقلاب بود که به تصويب مجلس شوراي اسلامي نيز رسيد.
اما سال گذشته به دليل ناهماهنگي که صورت گرفت، سوتفاهمي بين ستاد کل نيروهاي مسلح و گروهي از ايثارگران به وجود آمد و برخي از نمايندگان مجلس بدون اينکه استعلامي بگيرند و با ستاد کل نيروهاي مسلح هماهنگ کنند، قوانيني را تصويب کردند که دامنه آن بسيار گسترده بود؛ مثلاً به جاي 30 ماه، 12 ماه و به جاي 25 درصد جانبازي، 10 درصد جانبازي را در برنامه‌اي مطرح کرده بودند که در پي آن بسياري معاف مي‌شدند و با کمبود سرباز روبرو مي‌شديم.
وي تصريح کرد: پس از گفت‌وگوي ما با نمايندگان مشخص شد که آن‌ها با افرادي مشورت کرده بودند که مسئوليت و اطلاع دقيقي از آمار فرزندان ايثارگران نداشتند؛ لذا ورود پيدا کرديم و به کسر خدمت برنامه ششم توسعه رسيديم و عنوان کرديم آنچه در برنامه آمده است مبني بر اينکه به ازاي هر يک ماه سابقه ايثارگري، يک ماه کسر خدمت به فرزندان ايثارگران تعلق مي‌گيرد، نيروهاي مسلح را با کمبود نيرو مواجه مي‌سازد؛ لذا جلسه‌اي بين رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح و رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد و بنا شد در برنامه پنج ساله ششم توسعه مجموعاً 100 هزار نفر و سالانه 20 هزار نفر کسر خدمت دريافت ‌کنند که در اين رابطه ثبت‌نام آغاز شده و تا دوشنبه هفته گذشته حدود 230 هزار نفر ثبت‌نام کردند.
سردار کمالي با اعلام اينکه ثبت نام در طرح کسر خدمت فرزندان ايثارگران تا دهم دي ماه ادامه دارد، گفت: از دهم دي ماه ظرف چند روز افراد واجد شرايط مشخص مي‌شوند.
سپس به آن افراد اعلام مي‌شود تا مدارک مورد نياز خود را ارائه کنند. چون مرحله اول خوداظهاري است، پيش بيني مي‌شود ظرف 45 روز پرونده امسال را ببنديم و وارد کسر خدمتي‌هاي سال 97 بشويم.
وي در اين رابطه گفت: براي کسر خدمتي‌ها، اولويت‌بندي کرده‌ايم به طوري که آناني که دوره خدمت را مي‌گذرانند در اولويت هستند و سپس آناني که برگه اعزام گرفته‌اند و امسال نوبت اعزامشان است در اولويت بعدي مي‌باشند.
دانشجويان نيز اولويت سوم هستند. همچنين بر اساس سابقه ماه ايثارگري رتبه‌بندي مي‌شوند. پس اگر اعلام کرديم آناني که والدينشان سابقه 24 ماه به بالا ايثارگري دارند، بررسي مي‌شوند و پس از بررسي مشمولاني که در حال گذراندن خدمت هستند، سقف 20 هزار نفر را پر کنند، ديگر شامل آماده به اعزام‌ها نمي‌شود. و اگر هم مثلاً 20 هزار و 50 نفر شدند، آن 50 نفر در سال آينده بررسي مي‌شوند.

انتهاي پيام/
خبرگزاري ميزان: انتشار مطالب و اخبار تحليلي ساير رسانه هاي داخلي و خارجي لزوماً به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه اي منتشر مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۳۹۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند

فرش ایرانی، یه عنوان یک سفیر فرهنگی در دنیاست و در بسیاری از نقاط جهان، وقتی از فرش ایرانی صحبت می‌شود، در ادامه نام فرش اصفهان است که همچون ستاره می‌درخشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گره به گره فرش ایرانی با طرح و نقش‌های اصیل، ارزشمند است زیرا زنان و دختران ایرانی، با ذوق و ظرافت هنری خود آن را بافته‌اند؛ درواقع پشت هر گره از آن، دنیایی از امیدواری و ناامیدی، غم و شادی و به طور کلی، داستان یک زندگی است که با زبان هنر عجین شده است.

وقتی ساعت‌ها و روزها پشت چارچوب قالی می‌نشینی و بعد کامل شدنش را می‌بینی، درست مثل یک نقاشی با رنگ‌های زیبا و طرح بی نظیر، تمام خستگی از تنت در می‌آورد و وقتی متوجه ذوق جهانیان برای داشتن این اثر می‌شوی، بیش از پیش انگیزه می‌گیری تا دوباره ساعت‌ها و روزهایت را بگذاری و فرشی ببافی که جایش زیر پا یا روی دیوار است اما در اصل، روی چشمان هنردوستان، جا دارد.

بر همین اساس فتحعلی قشقایی‌فر عضو هیئت علمی دانشگاه فرش کاشان با تاکید بر اینکه فرش، در هنرهای سنتی ما به‌عنوان سفیر فرهنگی در دنیا مطرح بوده و به‌عنوان یکی از نمادهای با ارزش ایران، همیشه زیبایی‌ها و ارزشمندی فرهنگمان را به دنیا معرفی کرده است، اظهار می‌کند: این اثر، یک روزه به وجود نیامده بلکه در طول تاریخ به آن افزوده و به این اثر ماندگار در دنیا تبدیل شده‌است؛ دوره طلایی فرش ایران، در دوران صفویه، مخصوصاً دوره شاه عباس اول با پایتختی اصفهان رقم می‌خورد و این دوره، حاصل دوره‌های قبل خود مانند سلجوقی و قبل آن است که در دوره صفوی بیشترین ابداعات و نوآوری‌ها در فرش ایران شکل می‌گیرد.

وی می‌افزاید: اصفهان با وجود ظرفیت‌های هنری که داشته، خیلی خوب با تعالی هنر و صنعت، هم‌سو شده و تبدیل به بخشی از شاخص‌های مطرح دوره خود می‌شود، به گونه‌ای که حاکمان به‌عنوان هدیه‌ای فاخر، آن را به ممالک دیگر هدیه و شکوه ساختگی خود را معرفی می‌کردند؛ امروز هم با همه محصولات متنوع هنری و غیرهنری، فرش ایرانی و فرش اصفهان به‌عنوان یک هدیه ارزشمند مطرح می‌شود؛ فرش اصفهان در یک دوره کوتاه، ضعیف می‌شود اما از اواسط دوره قاجار با وجود هنرمندان مطرح در حوزه تولید فرش دستباف و نقاشان ماهر، دوباره این هنر احیا می‌شود و در بالاترین سطح خود در دنیا دیده می‌شود.

فرش اصفهان، تجلی از دوران گذشته

عضو هیئت علمی دانشگاه فرش کاشان بیان می‌کند: در هنر ایرانی، مکتب اصفهان یکی از مطرح‌ترین مکاتب هنری مخصوصاً در حوزه نقاشی است و ویژگی فرش اصفهان این است که توانسته از آن مکتب، خارج نشود و تمام تلاشش به هم‌افزایی سنت گذشته و خلاقیت و نوآوری در دوران معاصر است؛ در واقع فرش اصفهان، تجلی دوران گذشته با نگاهی کاملاً خلاقانه و هنرمندانه است.

قشقایی‌فر با بیان اینکه در حوزه زیبایی‌شناسی فرش اصفهان، کاملاً می‌توان یک نماد ایرانی به آن اطلاق کرد، می‌گوید: در زمینه مواد اولیه تولید، فرش اصفهان، فاخرترین مواد مورد مصرف از ابریشم تا پشم بسیار ظریفی که آن را کرک می‌شناسند دارد و با استفاده از رنگرزی طبیعی، ترکیب فوق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورد؛ وقتی فرش اصفهان را در خانه‌ها پهن می‌کنند، حس و حال طبیعت و نگاه فاخر به طرح و نقش دوره گذشته و امروز در آن دیده می‌شود؛ در واقع می‌توان گفت هنرمند اصفهانی تلاش کرده تا بهشت را به منازل کسانی که فرش دوست دارند هدیه کند.

وی با اشاره به اینکه فرش دستباف، دو بعد هنر و صنعت را با هم دارد، خاطر نشان می‌کند: در واقع هنرمند هم بعد مصرفی بودن و نیاز روزمره و هم زیبایی‌هایی که یک اثر هنری می‌تواند داشته باشد را به علاقه‌مند خود می‌دهد به نوعی می‌توان گفت که فرش دستباف، هدیه‌ای برای افرادی است که دوست دارند شادتر و با انرژی‌تر زندگی کنند زیرا فرش دستباف، خانواده را دعوت به شادی می‌کند و کسی که امید به زندگی بیشتر دارد به سمت آن می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرش کاشان خاطرنشان می‌کند: اصفهان یکی از مراکز مهم فرش‌بافی دنیاست که سبک‌های متنوعی از جمله فرش‌های عشایری و روستایی دارد؛ جدای از سبک شهر اصفهان، شهرهایی مثل نجف‌آباد، کاشان، نائین، شهرضا که برای خود سبک متفاوتی در این حوزه دارند؛ با این حال ظریف‌ترین فرش استان، در شهر اصفهان است که ترکیبی از چله ابریشم و نخ ابریشمی است که علاوه بر ظرافت برای علاقه‌مندان، می‌تواند به نوعی سرمایه‌گذاری از برندهایی که طی چند نسل توانسته‌اند از نظر کیفیت خود را ثابت کنند، تبدیل شود.

قشقایی‌فر با بیان اینکه افراد زیادی در اصفهان با تلاش خود فرش را در سطح جهانی حفظ کردند، اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین نمادهای این شهر در حوزه هنر، فرش دستباف اصفهان است که در اکثر مناطق جهان، سبک‌های متفاوت فرش اصفهان را به خوبی می‌شناسد و تلاش می‌کنند نمونه‌ای از آن را داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: حتی اگر فرش دستباف، زیر پا قرار گیرد مانند یک تابلوی نقاشی است و ذات آن از ابتدا طوری طراحی شده که مثل هنر موزائیک، روی زمین کار شود؛ یک ویژگی‌اش این است که یک تابلوی پویا است که اعضای خانواده، هر روز داستان جدیدی را در آن رقم می‌زنند؛ آنچه گفتیم به لحاظ نمادین بود اما از لحاظ کارکردی، محصولی است که چه روی زمین و چه روی دیوار، قابلیت استفاده دارد و از گذشته هم همینطور بوده است؛ امروزه با توجه به تغییر زندگی‌ها، شاید جنبه تزئینی فرش، بیشتر شده باشد؛ در هر حال چقدر خوب است که قطعه کوچکی از فرش اصفهان را به‌عنوان نماد فرهنگی در خانه داشته باشیم.

قالیبافی اصفهان، جلوه‌ای از کاشی‌کاری قدیم است

فاطمه شیرسپهر، استاد دانشگاه در رشته فرش نیز در این باره اظهار می‌کند: بعد از دوران صفویه، حدود ۲۰۰ سال رکود فرش رخ داد تا در دوره ظل‌السلطان و به شکل عجیبی، احیای مجدد مکتب فرش دستباف اصفهان را داشتیم چرا که وی، اخبار دارالخلافه پایتخت را دنبال می‌کرد و با توجه به اینکه حمایت در دربار ناصرالدین شاه از هنر شروع شده بود، او نیز چنین کرد.

وی می‌افزاید: بسیاری از شگردها و فنون و تکنیک‌های دوره صفوی، فراموش شده بود و این مکتب فرش با آزمون و خطا کار خود را شروع کرد که گاهی به موفقیت و شکست منجر می‌شد تا اینکه در دوره پهلوی اول، مکتب فرش اصفهان، اسلوب خود را طوری که امروز، مکتب فرش اصفهان خوانده می‌شود، پیدا کرد و ادامه هنر صفوی شد؛ البته نه ادامه فرش آن بلکه ادامه کاشی‌کاری آن دوره شد زیرا برای بافت فرش با سبک صفوی، دیگر فرش‌های دستباف آن زمان در دسترس نبود و تقریباً همه آن‌ها دوره قاجار از ایران، خارج و به موزه‌های بزرگ خارج از کشور منتقل شده بود؛ به‌طور کلی می‌توان گفت مکتب نوین فرش اصفهان، ادامه کاشی‌کاری صفوی است که خیلی از فرش صفوی دور نیست.

فرق میان فرش دستباف و ماشینی، فاصله‌ای میان نقاشی تا پوستر است

استاد دانشگاه رشته فرش ادامه می‌دهد: همیشه، روح هنری که متأثر از زمانه است در هنر جاری است؛ رمز و راز آنکه از دل فرهنگ ایرانی و این منطقه به‌عنوان مرکز ایران وجود دارد، همیشه در دل آثار بزرگ هنری جای دارد و این، روح است که فرش دستباف را از ماشینی تمایز می‌دهد.

شیرسپهر با بیان اینکه در این رشته هر هفته و هر روز با مسائلی که گاه ضربه زننده و منفی است روبه‌رو هستیم، خاطر نشان می‌کند: هرچند گاهی هم اتفاقات خوب می‌افتد، مثل حراجی‌های بزرگ دنیا که گاهی فرش اصفهان از دوره صفوی، رکوردشکنی قیمت کرده و همه را خوشحال می‌کند اما مشکلاتی هم وجود دارد که با تحریم و مشکلات اولیه وجود دارد؛ سالی نیست که شاهد تعطیلی کارگاه‌های فرش دستباف نباشیم که دلایل به هم پیوسته مانند تغییر فرهنگ زندگی در کل دنیا دارد؛ مردم، دیگر فرش دستباف داشتن را جزو نیازهای خود دیگر نمی‌دانند، همچنین مشکلات تحریم، جابه‌جایی ارز، داد و ستد در مسائل تجارت بین‌الملل و مشکلاتی که بدنه سنتی بازار در خود دارد مثلاً مطلع نبودن از تجارت جدید و بین‌الملل، از جمله مشکلات این حوزه است، البته در بین جوانان، انرژی‌ها و استعدادهای زیادی وجود دارد که در حال کار هستند، با این حال، بدنه اصلی آن، قشر میان سال به بالا و سنتی هستند.

وی ادامه می‌دهد: حتی در نمایشگاه‌هایی بین‌الملل در خارج از کشور هم کسانی که فرش ایرانی را به خوبی می‌شناسند، از قشر قدیمی‌اند که با فرهنگ قبلی زندگی می‌کنند و ای کاش می‌دانستیم که چقدر فرش دستباف با ماشینی فرق دارد؛ در واقع مثل تفاوت پوستر از اصل یک نقاشی است، هرچند کاربرد یکسانی دارند

استاد دانشگاه رشته فرش با بیان اینکه مهم‌ترین کاری که مردم می‌توان انجام دهند، آشنا کردن فرزندانشان با شکوه فرش ایرانی است، می‌گوید: شاید می‌توان گفت که دومین پرچم ملی ما، فرش دستباف است؛ به طور کلی باید علاوه بر آموزش به فرزندانمان، با آن‌ها درباره تفاوت آثار دستی و ماشینی صحبت کنیم، بعضی خانواده‌ها، توان مالی خرید فرش دستباف را دارند اما به استفاده آثار هنری اصل، آنچه مادران و خواهران ما طی ساعات طولانی و با عشق می‌بافند، توجهی ندارند؛ امیدوارم شاهد بازگشت شکوه فرش دستباف ایرانی که در بدنه جامعه ایرانی رخنه کرده باشیم، ایرانیان ملتی صبور و قالیباف هستند و نمی‌توان تعبیر بهتری از آن‌ها داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شکوه فرش دستباف ایرانی، قرن‌هاست که پیش چشم جهانیان است و حیف است که چنین سرمایه‌ای که جزئی از هویت ماست، در خانه‌ها وجود نداشته باشد؛ امید که با تدابیر اندیشیده شده، این هنر بی مثال، دوباره به خانه تک‌تک ما بازگردد.

کد خبر 748968

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش مازندران افزایش پیدا کند
  • حرکت کاروان میقات
  • این سردار سپاه، پزشکان را شگفت زده کرده بود /از حضور در عملیات پارتیزانی تا آزادسازی خرمشهر
  • بیت المقدس عملیاتی منجر به آزادسازی پاره تن ایران+فیلم
  • آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • حاجی‌صادقی: دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • شهید مطهری با روحیات و نیازهای نسل جوان آشنایی کامل داشت
  • تقدیر از خانواده های شهدای فاطمیون در البرز
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند